136 ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ επιστημών υγείας (Ιατρικές, Φαρμακευτικές κτλ.) καθώς και οι σχολές θετικών επιστημών (Βιολογικά, Χημικά κτλ.) έχουν ένα πακέτο τουλάχιστον 10 μαθημάτων επιλογής. 2. Να δημιουργηθούν κατευθύνσεις στο 4 ή 5 έτος, ο ο δηλαδή η ίδια η σχολή να κατευθύνει τον φοιτητή προς συγκεκριμένους δρόμους (π.χ. φαρμακοποιός πάγκου ή ερευνητής φαρμακοποιός), από το να τον αφήνει να επιλέγει ότι μαθήματα επιλογής θέλει. Πρόταση που θα μπορούσε να περιορίσει το φαινόμενο όπου οι φοιτητές να επιλέγουν άσχετα μεταξύ τους μαθήματα επιλογής, με μοναδικό κριτήριο την ευκολία που παρουσιάζουν. 3. Το σύστημα του ‘’3-5-8’’είναι κάτι που εφαρμόζε- ται σχεδόν σε όλες τις χώρες του εξωτερικού. Αυτό είναι η λήψη βασικού πτυχίου (bachelor) στα 3 χρόνια φοίτησης, λήψη μεταπτυχιακού(master) στα 5 χρόνια συνολικής φοίτησης, δηλαδή 3+2 και λήψη διδακτορικού(PhD) στα 8 συνολικά χρόνια φοίτησης, δηλαδή 3+2+3. Το αποτέλεσμα αυτής της πρότασης θα ήταν να αναγνωριστεί το πτυχίο που παίρνουμε σαν bachelor και master μαζί, μιας και ο χρόνος φοίτησης στις φαρμακευτικές είναι 5 χρόνια. Αυτό θα σταματούσε το παράδοξο φαινόμενο ενός φαρμακοποιού, που ενώ έχει σπουδάσει 5 χρόνια, να πρέπει να κάνει master σε Ελλάδα και Ευρώπη για να προχωρήσει σε διδακτορικό, ενώ ένας φοιτητής που φοιτά σε πανεπιστήμιο της Γαλλίας ή της Γερμανίας να μπορεί να προχωρήσει σε διδακτορικό κατευθείαν μετά από 5 (3+2) χρόνια φοίτησης ή ακόμα και 4 χρόνια φοίτησης(3+1) (Ηνωμένο Βασίλειο) Επίσης θέτοντας χρονικά όρια, η πρόταση αυτή θα μπορούσε να διορθώσει ως έναν βαθμό, τα κακώς κείμενα στην Ελλάδα, όπως η καθυστέρηση λήψης βασικού πτυχίου, μεταπτυχιακού (λήψη μεταπτυχιακού στα 2,5 και 3 χρόνια) και κυρίως διδακτορικού διπλώματος (λήψη διδακτορικού στα 4,5 ή και 6 χρόνια). 2. Kατά πόσο οι φοιτητές έχουν ενεργό ρόλο, τόσο Και μερικά σημαντικά ερωτήματα... Με στόχο λοιπόν τη βελτίωση του συστήματος σπουδών μας, θέτουμε τα εξής ερωτήματα : 1. Κατά πόσο οι φαρμακευτικές σχολές δέχονται, αντι- δρούν και αλληλεπιδρούν με ομάδες ανθρώπων που έρχονται σε επαφή; Από τις ομάδες αυτές θα ξεχωρίσουμε τους προπτυχιακούς φοιτητές των σχολών αυτών, τους απόφοιτουςεπαγγελματίες πια φαρμακοποιούς καθώς και τις φαρμακευτικές εταιρίες. Παρατηρείται το φαινόμενο, τα τμήματα φαρμακευτικής (όπως και τα περισσότερα τμήματα των ελληνικών πανεπιστημίων εν γένει) πολλές φορές να υψώνουν τείχη με τις 3 παραπάνω ομάδες. Έτσι σε πολλές περιπτώσεις δεν προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, με απότοκο να ακολουθούν ασθμαίνοντας τις εξελίξεις. PHARMACY management KAI EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ • ΤΕΥΧΟΣ 19 | ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013 στην αξιολόγηση του προγράμματος σπουδών και τον τρόπο διδασκαλίας όσο και στην αναμόρφωση/διαμόρφωση αυτών; Υπάρχει ελάχιστη έως καθόλου συνεργασία μεταξύ φοιτητών και καθηγητών στη βάση της βελτίωσης του προγράμματος σπουδών. Επίσης είναι ανύπαρκτη η συζήτηση κατά πόσο είναι ευχαριστημένοι οι φοιτητές από τον τρόπο διδασκαλίας του κάθε μαθήματος, το βιβλίο διδασκαλίας ή τη διδακτική ικανότητα και μεταδοτικότητα του εκάστοτε ακαδημαϊκού. Μερίδιο ευθύνης βέβαια φέρουν και οι φοιτητές, μεγάλο μέρος των οποίων αντιμετωπίζει την σχολή ως εξεταστικό κέντρο καθώς και οι φοιτητικές οργανώσεις που αντί να προωθούν την συζήτηση τέτοιων θεμάτων, περιορίζουν τη δράση τους κυρίως στη διοργάνωση κοινωνικών εκδηλώσεων. Θα μπορούσαν λοιπόν οι σχολές αντί να περιμένουν την εκάστοτε αξιολόγηση του υπουργείου, να επιδιώξουν από μόνες τους τη συνεργασία αυτή, είτε με τη μορφή συζητήσεων, είτε με τη μορφή ερωτηματολογίων. Θα ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητικό να δίνεται η δυνατότητα στους συλλόγους των προπτυχιακών να εκφράζουν ανά 2ετία την άποψή τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μεθόδων εκπαίδευσης και του προγράμματος σπουδών. Η δυνατότητα αυτή, για να έχει και νόημα τελικά, θα πρέπει να ξεκινήσει με πρωτοβουλία των μελών ΔΕΠ. Επίσης ως πρόταση μπορεί να τεθεί και η συμπερίληψη στα κριτήρια ανέλιξης ενός καθηγητή, όχι μόνο το ερευνητικό του έργο, αλλά και η απόδοση του στην διδασκαλία. 7 3. Οι απόφοιτοι όταν ενταχθούν στην αγορά εργασί- ας, θα ήταν θεμιτό βάσει της εμπειρίας τους να επισημάνουν τα κακώς κείμενα του φαρμακευτικού τμήματος και να δώσουν προτάσεις; Πέρα από την περιοδική διοργάνωση "reunion" αποφοίτων, ελάχιστες είναι οι φορές που έχουν κατατεθεί προτάσεις για βελτίωση λειτουργίας της σχολής. Και όμως οι απόφοιτοι, έχοντας ζήσει και μέσα στη σχολή, αλλά και έξω στην αγορά εργασίας, μπορούν να χρησιμεύσουν ως πολύτιμοι κρίκοι ένωσης και συγχρονισμού του βή-