| 
			 
								- Page 1 
		- Page 2 - Page 3 - Page 4 - Page 5 - Page 6 - Page 7 - Page 8 - Page 9 - Page 10 - Page 11 - Page 12 - Page 13 - Page 14 - Page 15 - Page 16 - Page 17 - Page 18 - Page 19 - Page 20 - Page 21 - Page 22 - Page 23 - Page 24 - Page 25 - Page 26 - Page 27 - Page 28 - Page 29 - Page 30 - Page 31 - Page 32 - Page 33 - Page 34 - Page 35 - Page 36 - Page 37 - Page 38 - Page 39 - Page 40 - Page 41 - Page 42 - Page 43 - Page 44 - Page 45 - Page 46 - Page 47 - Page 48 - Page 49 - Page 50 - Page 51 - Page 52 - Page 53 - Page 54 - Page 55 - Page 56 - Page 57 - Page 58 - Page 59 - Page 60 - Page 61 - Page 62 - Page 63 - Page 64 - Page 65 - Page 66 - Page 67 - Page 68 - Page 69 - Page 70 - Page 71 - Page 72 - Page 73 - Page 74 - Page 75 - Page 76 - Page 77 - Page 78 - Page 79 - Page 80 - Page 81 - Page 82 - Page 83 - Page 84 - Page 85 - Page 86 - Page 87 - Page 88 - Page 89 - Page 90 - Page 91 - Page 92 - Page 93 - Page 94 - Page 95 - Page 96 - Page 97 - Page 98 - Page 99 - Page 100 - Page 101 - Page 102 - Page 103 - Page 104 - Page 105 - Page 106 - Page 107 - Page 108 - Page 109 - Page 110 - Page 111 - Page 112 - Page 113 - Page 114 - Page 115 - Page 116 - Page 117 - Page 118 - Page 119 - Page 120 - Page 121 - Page 122 - Page 123 - Page 124 - Page 125 - Page 126 - Page 127 - Page 128 - Page 129 - Page 130 - Page 131 - Page 132 - Page 133 - Page 134 - Page 135 - Page 136 - Page 137 - Page 138 - Page 139 - Page 140 - Page 141 - Page 142 - Page 143 - Page 144 - Page 145 - Page 146 - Page 147 - Page 148 - Page 149 - Page 150 - Page 151 - Page 152 - Page 153 - Page 154 - Page 155 - Page 156 - Page 157 - Page 158 - Page 159 - Page 160 - Page 161 - Page 162 - Page 163 - Page 164 - Flash version © UniFlip.com  | 
		
			![]() 
134
ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
κοποιών που αποφοιτούσε, περίπου το 80-85%, άνοιγε φαρμακείο ή απασχολούνταν ως υπάλληλος σε ένα ήδη υπάρχον φαρμακείο. Δεδομένου μάλιστα της εξέλιξης της επιστήμης, τα φάρμακα που παρασκευάζει ο φαρμακοποιός πια στο εργαστήριο είναι ομολογουμένως ελάχιστα. Το βάρος δηλαδή για ένα 80-85% των αποφοίτων είναι πλέον περισσότερο προς την κατεύθυνση του φαρμακο-πωλητή και φαρμακο-συμβούλου και λιγότερο προς την κατεύθυνση του φαρμακο-ποιού. Άρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια συγκεκριμένη πραγματικότητα που αρνούνται να αντιμετωπίσουν στο βαθμό που απαιτείται τα τμήματα Φαρμακευτικής στην Ελλάδα. Έτσι ισχύει το παράδοξο: το πρόγραμμα σπουδών να εξυπηρετεί περισσότερο αυτό το 10-15% και λιγότερο ή ελάχιστα το 80-85% των αποφοίτων. Διδάσκονται δηλαδή μαθήματα χρήσιμα για την έρευνα σε επίπεδο φαρμάκων και ελάχιστα μαθήματα χρήσιμα σε επίπεδο οργάνωσης και βελτιστοποίησης της απόδοσης μιας επιχείρησης φαρμακείου. Εδώ να διευκρινίσουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν προτείνουμε να γίνουν μειώσεις σε μαθήματα θεμελιώδη για τη φαρμακευτική επιστήμη όπως π.χ. είναι η φαρμακολογία, η φαρμακευτική χημεία, η φαρμακογνωσία, η φαρμακευτική τεχνολογία, η φυσιολογία και η τοξικολογία (παρόλο που μια αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός της ύλης, ίσως σε κάποια απ’ αυτά, να είναι απαραίτητη). Ωστόσο μαθήματα που αναφέρονται π.χ. στην εξέταση εξειδικευμένων θεμάτων συνθετικής χημείας, ραδιοχημείας ή εξειδικευμένων μηχανισμών λειτουργίας φαρμάκων σε μοριακό επίπεδο, θα μπορούσαν κάλλιστα να γίνουν μαθήματα επιλογής για όποιον φοιτητή ενδιαφέρεται για τα συγκεκριμένα πεδία.
Συνεπώς η γνώση αυτή πρέπει να δίδεται σε μορφή μαθημάτων επιλογής, ώστε να επιλέγει ο φοιτητής τα μαθήματα που προτιμάει να ορίσουν την πορεία του. Απαραίτητη θεωρούμε μια κατεύθυνση προς τους τομείς του μάρκετινγκ, του μάνατζμεντ και της διοίκησης επιχειρήσεων. Μαθήματα που σε κάποιες σχολές (Φαρμακευτική Αθήνας)1 υπάρχουν σε πολύ μικρή έκταση ως μαθήματα επιλογής, ενώ σε άλλες δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου (Φαρμακευτική Πάτρας)2. Παράλληλα μια άλλη κατεύθυνση θα πρέπει να είναι στο επίπεδο της συμβουλευτικής και κλινικής φαρμακευτικής, καθώς και στο επίπεδο της διδασκαλίας της επιστημονικής μεθόδου. Το τελευταίο το προτείνουμε γιατί θεωρούμε ότι παρόλο που ο προπτυχιακός έρχεται σε επαφή με πλειάδα επιστημονικών πεδίων, δεν έχει κατανοήσει την ουσία και τον τρόπο που λειτουργεί η επιστημονική έρευνα. Απόδειξη των παραπάνω, είναι δεκάδες προϊόντα που βρίσκονται σε ράφια φαρμακείων, τα οποία δεν έχουν καμία επιστημονική τεκμηρίωση (π.χ. βραχιολάκια powerbalance). Πολλοί φαρμακοποιοί (εξαιρούμε αυτούς που γνωρίζουν και τα πουλάνε συνειδητά) δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν και το κυριότερο να ελέγξουν την επιστημονική εγκυρότητα και αξιοπιστία προϊόντων, που αφελώς τα πλασάρουν ως ‘’προϊόντα επιστημονικής έρευνας’’. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που θεωρούμε ότι ξεκινάει πρωτίστως από τα αμφιθέατρα διδασκαλίας. Επίσης, η μέθοδος που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στις Φαρμακευτικές σχολές της χώρας μας είναι αυτή με τη μορφή εικονικού φαρμακείου. Έτσι, θα ήταν πιο ελεγχόμενη η εκπαίδευση της φαρμακευτικής πρακτικής, σε σχέση με αυτήν που γίνεται στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης που ορίζει το Υπουργείο Υγείας, διότι ας μην γελιόμαστε η προθυμία για μάθηση, τόσο από τους επαγγελματίες φαρμακοποιούς, αλλά δυστυχώς και από τους φοιτητές, είναι μικρή!
Οι προτάσεις μας
1. Θεωρούμε ότι σε φαρμακευτικές σχολές όπως η
Αθήνα, τα μαθήματα επιλογής θα μπορούσαν να μεταβληθούν και ποσοτικά (να αυξηθούν) και ποιοτικά, μιας και τα περισσότερα ευνοούν και προσφέρουν εξειδίκευση προς την κατεύθυνση του 10-15% (σύνθεση και λειτουργία φαρμάκων σε μοριακό επίπεδο) και όχι προς την κατεύθυνση της εργασίας που ασχολούνται το 80-85% των αποφοίτων. Σε σχολές πάλι όπως η φαρμακευτική Πάτρας, υπάρχει σχεδόν παντελή έλλειψη (4 στον αριθμό) μαθημάτων επιλογής, τα οποία είναι κατ’ επίφαση επιλογής, μιας και αναλόγως τη διπλωματική που επιλέγεις, υποχρεούσαι να δώσεις ή και τα τέσσερα ή δύο συγκεκριμένα μόνο. Αυτό το σύστημα της μη ύπαρξης μαθημάτων επιλογής είναι μοναδικό, όχι μόνο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα αλλά και για τα ελληνικά, μιας και όλες σχεδόν οι σχολές
PHARMACY management KAI EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ • ΤΕΥΧΟΣ 19 | ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013
 
			 |