ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ 133 Η μαγική λέξη των τελευταίων χρόνων είναι η ‘’μεταρρύθμιση’’. Χρησιμοποιείται ως φάρμακο για πάσα νόσο της ελληνικής κοινωνίας. Το πρόβλημα με αυτήν τη λέξη είναι ότι σπανίως αναλύεται περαιτέρω και τις περισσότερες φορές χρησιμοποιείται απλά ως πρόβλημα - πρόταση και λύση ταυτόχρονα. Έτσι παρόλο που όλοι την προτείνουν και την προκρίνουν ως ‘’φάρμακο’’, σπάνια βλέπεις να συνοδεύεται και με συγκεκριμένες οδηγίες ‘’δοσολογίας’’ ή ‘’φαρμακοτεχνικής μορφής’’! Στο παρόν άρθρο θα επιχειρήσουμε να διαγνώσουμε και να προτείνουμε από τη μεριά μας, σαν νέα γενιά φαρμακοποιών, κάποιες πολύ συγκεκριμένες αλλαγές που θεωρούμε κατά την ταπεινή μας άποψη πως πρέπει να γίνουν στο χώρο κατά εξοχή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν διεκδικούμε ρόλο σοφών ή αυθεντιών, απλά μιας και έχουμε τελειώσει ή τελειώνουμε άμεσα την ακαδημαϊκή μας πορεία και εισερχόμαστε στην αγορά εργασίας, θα θέλαμε να φέρουμε στην επιφάνεια κάποιες, κατά την γνώμη μας, παθογένειες της ελληνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των νέων φαρμακοποιών. Δεδομένου μάλιστα της βαθιάς κρίσης που διέρχεται η ελληνική κοινωνία, η ανάγκη για αλλαγές και προτάσεις θεωρούμε ότι είναι πιο επιτακτική από ποτέ. κές από τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική επικοινωνία, τη διαχείριση και την ηγεσία, ενώ παράλληλα τους διασφαλίζει να είναι σε θέση να αξιολογούν τα στοιχεία από την έρευνα των υπηρεσιών υγείας. Επίσης, το μάθημα της Θεραπευτικής μπορεί να δώσει στον υποψήφιο φαρμακοποιό την ικανή σε μεγάλο ποσοστό εμπειρία, να αναγνωρίζει συμπτώματα και να κρίνει την κατάλληλη θεραπεία. Να κατανοεί ιατρικούς όρους και να αναπτύξει δεξιότητες στην τεκμηριωμένη Ιατρική. Έτσι, θα αποκτήσει γνώσεις με τις οποίες θα μπορεί να ενεργεί ως εμπειρογνώμονας θεραπευτής. Η σχέση του ασθενή με τον φαρμακοποιό δεν είναι η τυπική σχέση πωλητή-πελάτη. Προτού επισκεφθεί ο ασθενής τον γιατρό του, αναζητά τον φαρμακοποιό του για να τον συμβουλευτεί, χτίζοντας έτσι μια σχέση εμπιστοσύνης.3,4 Αναγκαιότητα εκπαίδευσης των φαρμακοποιών στη γηριατρική θεραπεία Μια ματιά στις Ευρωπαϊκές Σχολές Ας δούμε πως αντιλαμβάνονται οι Ευρωπαϊκές σχολές την προετοιμασία του νέου φαρμακοποιού. Ο νέος φοιτητής φαρμακευτικής έχει 3 βασικές επιλογές για την επαγγελματική του πορεία 1) φαρμακευτική φροντίδα (φαρμακείο, νοσοκομείο), 2) υπηρεσίες υγείας και έρευνα στην πολιτική της υγείας και 3) έρευνα στη φαρμακευτική επιστήμη (βιομηχανία, ακαδημαϊκά ιδρύματα, ινστιτούτα). Ο βασικός κορμός και τα μαθήματα επιλογής του προγράμματος σπουδών, δίνουν στο φοιτητή τα απαραίτητα κίνητρα ώστε να εντάξει τον εαυτό του σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες. Αξιοσημείωτη θέση μεταξύ άλλων μαθημάτων έχει η Φαρμακευτική Πρακτική. Σκοπός είναι να αναδειχθεί ο ζωτικός ρόλος του φαρμακοποιού στη διακίνηση των φαρμάκων, η παροχή υπηρεσιών υγείας, σωστής ενημέρωσης του ασθενή για τον τρόπο χορήγησης κάθε φαρμακευτικού σκευάσματος, υπεύθυνη λήψη αποφάσεων για διόρθωση ιατρικής συνταγής κ.α. Υπογραμμίζεται, δηλαδή, η αναγκαιότητα να συνδεθεί η γνώση της φαρμακευτικής επιστήμης με την πρακτική. Το μοντέλο αυτό επιτρέπει στους μελλοντικούς φαρμακοποιούς να είναι σε θέση να προμηθεύουν τα φάρμακα νόμιμα, με ακρίβεια και ασφάλεια και να μπορούν να αναγνωρίζουν ηθικά διλήμματα και ν’ ανταποκρίνονται κατάλληλα σε αυτά. Παρέχει στους φοιτητές, μερι- Και στην Ελλάδα..., ποια τα ευέλικτα προγράμματα σπουδών; Αδιαμφισβήτητα τα προγράμματα σπουδών στις Φαρμακευτικές σχολές της Ελλάδας παρέχουν μια πολύ βασική εκπαιδευτική ύλη στο φοιτητή. Η σωστή εκπαίδευση όμως, δίνεται με τη σωστή μέθοδο και τότε μόνο έχει αποτέλεσμα. «Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση. Είναι βέβαιο πως ανάμεσα στους αγράμματους, ευκολότερα βρίσκει κανείς άνθρωπο ενάρετο, παρά ανάμεσα σ’ εκείνους που εκπαιδεύτηκαν χωρίς σωστή μέθοδο.» Αδαμάντιος Κοραής Απαραίτητες αλλαγές στη διδακτική ύλη Θεωρούμε ότι υπάρχει το εξής παράδοξο στην Ελλάδα: μέχρι και πριν 2 χρόνια σχεδόν το σύνολο των φαρμαPHARMACY management KAI EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ • ΤΕΥΧΟΣ 19 | ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013