| 
			 
								- Page 1 
		- Page 2 - Page 3 - Page 4 - Page 5 - Page 6 - Page 7 - Page 8 - Page 9 - Page 10 - Page 11 - Page 12 - Page 13 - Page 14 - Page 15 - Page 16 - Page 17 - Page 18 - Page 19 - Page 20 - Page 21 - Page 22 - Page 23 - Page 24 - Page 25 - Page 26 - Page 27 - Page 28 - Page 29 - Page 30 - Page 31 - Page 32 - Page 33 - Page 34 - Page 35 - Page 36 - Page 37 - Page 38 - Page 39 - Page 40 - Page 41 - Page 42 - Page 43 - Page 44 - Page 45 - Page 46 - Page 47 - Page 48 - Page 49 - Page 50 - Page 51 - Page 52 - Page 53 - Page 54 - Page 55 - Page 56 - Page 57 - Page 58 - Page 59 - Page 60 - Page 61 - Page 62 - Page 63 - Page 64 - Page 65 - Page 66 - Page 67 - Page 68 - Page 69 - Page 70 - Page 71 - Page 72 - Page 73 - Page 74 - Page 75 - Page 76 - Page 77 - Page 78 - Page 79 - Page 80 - Page 81 - Page 82 - Page 83 - Page 84 - Page 85 - Page 86 - Page 87 - Page 88 - Page 89 - Page 90 - Page 91 - Page 92 - Page 93 - Page 94 - Page 95 - Page 96 - Page 97 - Page 98 - Page 99 - Page 100 - Page 101 - Page 102 - Page 103 - Page 104 - Page 105 - Page 106 - Page 107 - Page 108 - Page 109 - Page 110 - Page 111 - Page 112 - Page 113 - Page 114 - Page 115 - Page 116 - Page 117 - Page 118 - Page 119 - Page 120 - Page 121 - Page 122 - Page 123 - Page 124 - Page 125 - Page 126 - Page 127 - Page 128 - Page 129 - Page 130 - Page 131 - Page 132 - Page 133 - Page 134 - Page 135 - Page 136 - Page 137 - Page 138 - Page 139 - Page 140 - Page 141 - Page 142 - Page 143 - Page 144 - Page 145 - Page 146 - Page 147 - Page 148 - Page 149 - Page 150 - Page 151 - Page 152 - Page 153 - Page 154 - Page 155 - Page 156 - Page 157 - Page 158 - Page 159 - Page 160 - Page 161 - Page 162 - Page 163 - Page 164 - Flash version © UniFlip.com  | 
		
			![]() 
ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
133
Η
μαγική λέξη των τελευταίων χρόνων είναι η ‘’μεταρρύθμιση’’. Χρησιμοποιείται ως φάρμακο για πάσα νόσο της ελληνικής κοινωνίας. Το πρόβλημα με αυτήν τη λέξη είναι ότι σπανίως αναλύεται περαιτέρω και τις περισσότερες φορές χρησιμοποιείται απλά ως πρόβλημα - πρόταση και λύση ταυτόχρονα. Έτσι παρόλο που όλοι την προτείνουν και την προκρίνουν ως ‘’φάρμακο’’, σπάνια βλέπεις να συνοδεύεται και με συγκεκριμένες οδηγίες ‘’δοσολογίας’’ ή ‘’φαρμακοτεχνικής μορφής’’! Στο παρόν άρθρο θα επιχειρήσουμε να διαγνώσουμε και να προτείνουμε από τη μεριά μας, σαν νέα γενιά φαρμακοποιών, κάποιες πολύ συγκεκριμένες αλλαγές που θεωρούμε κατά την ταπεινή μας άποψη πως πρέπει να γίνουν στο χώρο κατά εξοχή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν διεκδικούμε ρόλο σοφών ή αυθεντιών, απλά μιας και έχουμε τελειώσει ή τελειώνουμε άμεσα την ακαδημαϊκή μας πορεία και εισερχόμαστε στην αγορά εργασίας, θα θέλαμε να φέρουμε στην επιφάνεια κάποιες, κατά την γνώμη μας, παθογένειες της ελληνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των νέων φαρμακοποιών. Δεδομένου μάλιστα της βαθιάς κρίσης που διέρχεται η ελληνική κοινωνία, η ανάγκη για αλλαγές και προτάσεις θεωρούμε ότι είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
κές από τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική επικοινωνία, τη διαχείριση και την ηγεσία, ενώ παράλληλα τους διασφαλίζει να είναι σε θέση να αξιολογούν τα στοιχεία από την έρευνα των υπηρεσιών υγείας. Επίσης, το μάθημα της Θεραπευτικής μπορεί να δώσει στον υποψήφιο φαρμακοποιό την ικανή σε μεγάλο ποσοστό εμπειρία, να αναγνωρίζει συμπτώματα και να κρίνει την κατάλληλη θεραπεία. Να κατανοεί ιατρικούς όρους και να αναπτύξει δεξιότητες στην τεκμηριωμένη Ιατρική. Έτσι, θα αποκτήσει γνώσεις με τις οποίες θα μπορεί να ενεργεί ως εμπειρογνώμονας θεραπευτής. Η σχέση του ασθενή με τον φαρμακοποιό δεν είναι η τυπική σχέση πωλητή-πελάτη. Προτού επισκεφθεί ο ασθενής τον γιατρό του, αναζητά τον φαρμακοποιό του για να τον συμβουλευτεί, χτίζοντας έτσι μια σχέση εμπιστοσύνης.3,4
Αναγκαιότητα εκπαίδευσης των φαρμακοποιών στη γηριατρική θεραπεία
Μια ματιά στις Ευρωπαϊκές Σχολές
Ας δούμε πως αντιλαμβάνονται οι Ευρωπαϊκές σχολές την προετοιμασία του νέου φαρμακοποιού. Ο νέος φοιτητής φαρμακευτικής έχει 3 βασικές επιλογές για την επαγγελματική του πορεία 1) φαρμακευτική φροντίδα (φαρμακείο, νοσοκομείο), 2) υπηρεσίες υγείας και έρευνα στην πολιτική της υγείας και 3) έρευνα στη φαρμακευτική επιστήμη (βιομηχανία, ακαδημαϊκά ιδρύματα, ινστιτούτα). Ο βασικός κορμός και τα μαθήματα επιλογής του προγράμματος σπουδών, δίνουν στο φοιτητή τα απαραίτητα κίνητρα ώστε να εντάξει τον εαυτό του σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες. Αξιοσημείωτη θέση μεταξύ άλλων μαθημάτων έχει η Φαρμακευτική Πρακτική. Σκοπός είναι να αναδειχθεί ο ζωτικός ρόλος του φαρμακοποιού στη διακίνηση των φαρμάκων, η παροχή υπηρεσιών υγείας, σωστής ενημέρωσης του ασθενή για τον τρόπο χορήγησης κάθε φαρμακευτικού σκευάσματος, υπεύθυνη λήψη αποφάσεων για διόρθωση ιατρικής συνταγής κ.α. Υπογραμμίζεται, δηλαδή, η αναγκαιότητα να συνδεθεί η γνώση της φαρμακευτικής επιστήμης με την πρακτική. Το μοντέλο αυτό επιτρέπει στους μελλοντικούς φαρμακοποιούς να είναι σε θέση να προμηθεύουν τα φάρμακα νόμιμα, με ακρίβεια και ασφάλεια και να μπορούν να αναγνωρίζουν ηθικά διλήμματα και ν’ ανταποκρίνονται κατάλληλα σε αυτά. Παρέχει στους φοιτητές, μερι-
Και στην Ελλάδα..., ποια τα ευέλικτα προγράμματα σπουδών;
Αδιαμφισβήτητα τα προγράμματα σπουδών στις Φαρμακευτικές σχολές της Ελλάδας παρέχουν μια πολύ βασική εκπαιδευτική ύλη στο φοιτητή. Η σωστή εκπαίδευση όμως, δίνεται με τη σωστή μέθοδο και τότε μόνο έχει αποτέλεσμα. «Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση. Είναι βέβαιο πως ανάμεσα στους αγράμματους, ευκολότερα βρίσκει κανείς άνθρωπο ενάρετο, παρά ανάμεσα σ’ εκείνους που εκπαιδεύτηκαν χωρίς σωστή μέθοδο.» Αδαμάντιος Κοραής
Απαραίτητες αλλαγές στη διδακτική ύλη
Θεωρούμε ότι υπάρχει το εξής παράδοξο στην Ελλάδα: μέχρι και πριν 2 χρόνια σχεδόν το σύνολο των φαρμαPHARMACY management KAI EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ • ΤΕΥΧΟΣ 19 | ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2013
 
			 |