Η ψηφιακή εποχή βασίζεται στις τεχνολογίες της λεγόμενης 4ης βιομηχανικής επανάστασης, που επηρεάζουν το σύνολο της ανθρώπινης δραστηριότητας, συνιστώντας ανατροπές και όχι απλά αλλαγές.
Οι ψηφιακές αυτές εφαρμογές επιτρέπουν την εξ’ αποστάσεως επικοινωνία και κατ’ επέκταση την πραγματοποίηση συναλλαγών και υπηρεσιών οπότε, αντί ο πολίτης να επισκεφθεί το Δημόσιο ή την τράπεζα ή ένα κατάστημα, αντί να παραβρεθεί σε ένα συνέδριο ή εκδήλωση, τον επισκέπτονται όλα αυτά στο σπίτι του μέσω του Διαδικτύου, για να ικανοποιήσουν ή να παραδώσουν αυτό που ζητά.
Βασικά χαρακτηριστικά της εξ’ αποστάσεως επικοινωνίας και συναλλαγών
1. Κατάργηση ωραρίων μια πράξη που μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας (εκτός από δραστηριότητες που υποχρεωτικά απαιτούν φυσική παρουσία).
2. Εκμηδένιση αποστάσεων με επικοινωνίες και συναλλαγές εφικτές σε όλον τον πλανήτη.
3. Διάρρηξη των ορίων των δραστηριοτήτων μεταξύ των επαγγελματικών κλάδων.
4. Αλλαγή στο status επαγγελμάτων και δραστηριοτήτων όπου άλλα επαγγέλματα θα αδρανοποιηθούν, νέα θα δημιουργηθούν και σχεδόν όλα θα μετασχηματιστούν.
Οι νέες τεχνολογίες απευθύνονται σε κάθε πολίτη, σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, σε οργανισμούς, σε πολιτειακούς θεσμούς κ.ά. με τη λογική «ό,τι κάνετε εσείς, εγώ το κάνω καλύτερα και οικονομικότερα».
Η ανακάλυψη πλήθους φαρμακευτικών σκευασμάτων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους, όχι μόνο δεν οδήγησε τον κλάδο σε ζημία αλλά αντίθετα σε μεγάλη ανάπτυξη αφού αυξάνουν την ικανοποίηση των αναγκών, σε συνδυασμό με το χαμηλότερο κόστος, αναδεικνύεοντας νέα αιτήματα σε όλο το φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Το θετικό ή αρνητικό πρόσημο των εξελίξεων σχετίζεται με το ποιος αποφασίζει και με το πώς διαχειρίζεται τις νέες τεχνολογίες.
Η είσοδος των νέων τεχνολογιών στον κλάδο της διανομής και της διάθεσης φαρμάκων δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την παράκαμψη των ενδιάμεσων σταθμών (φαρμακαποθήκη-φαρμακείο) αφού η διαδρομή ξεκινά από τη βιομηχανία και καταλήγει απευθείας στον ασθενή.
Ωστόσο αυτό ακόμη μέχρι στιγμής έχει αποφευχθεί και η διάθεση φαρμάκων στο σπίτι γίνεται μέσω φαρμακείων.
Η τηλε-ιατρική σε συνδυασμό με την ασύρματη μετάδοση δεδομένων από τις φορητές συσκευές μετρήσεων και ελέγχου της πορείας του ασθενή, δίνουν τη δυνατότητα μεταφοράς του χώρου του νοσοκομείου στον χώρο του ασθενούς.
Οι υπηρεσίες των «έξυπνων νοσοκομείων» εκτός των άλλων περιλαμβάνουν την τηλε-υγεία (συνεδρίες με ιατρούς, παρακολούθηση, νοσηλευτική, φυσιοθεραπεία, ψυχολογική υποστήριξη) και την παράδοση στο σπίτι φαρμάκων και φορητών συσκευών ελέγχου/παρακολούθησης.
Η ευκαιρία για το φαρμακείο υπάρχει όταν το όφελος του φαρμακείου ταυτίζεται με το όφελος του ασθενή και του συστήματος υγείας.
Η βάση χάραξης της στρατηγικής του φαρμακείου για τη μετεξέλιξη και ανάπτυξή του στην ψηφιακή εποχή εδράζεται στην ικανοποίηση των αναγκών του ασθενή και του συστήματος υγείας.