Οι καταγγελίες που ολοένα και αυξάνονται είναι η κορυφή του «παγόβουνου» που κρύβει σοβαρούς κινδύνους.
Μετέωρη στην καλύτερη των περιπτώσεων φαίνεται πως είναι η υπόσχεση και η όλη προσπάθεια της κυβέρνησης για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους ασθενείς που λαμβάνουν ΦΥΚ, που σημαίνει ταχύτητα και ασφάλεια στη λήψη του φαρμάκου μέσα από τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης στις 25 Ιουνίου μιλώντας στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όπου ο ίδιος μαζί με τον Υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη, παρουσία του Προέδρου και του Α’ Αντιπροέδρου του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, παρουσίασαν τις κοινές αποφάσεις για την οικονομική στήριξη μέτρων -ανάμεσα στα οποία και η στήριξη του ΕΟΠΥΥ με έως 12 εκατ. ευρώ για την χρηματοδότηση της διανομής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους από τα φαρμακεία- είχε παραδεχτεί κάτι που πλέον αποδεικνύεται από τα πράγματα ότι ισχύει.
Είχε πει λοιπόν ο κ. Γεωργιάδης ότι «παρόλο που η διανομή κατ΄ οίκον πάει καλά, έχει ένα μειονέκτημα. Δεν συμπεριλαμβάνει φαρμακοποιό την ώρα που ο ασθενής παίρνει το φάρμακό του. Πολλά από αυτά τα φάρμακα όμως δεν είναι φάρμακα απλά και είναι καλύτερο να τα λαμβάνει ο ασθενής με την παρουσία ενός ειδικού που θα τον προστατέψει από λανθασμένο τρόπο χορήγησης. Αυτήν την υπηρεσία μόνο οι φαρμακοποιοί μπορούν να την παρέχουν. Εμείς θέλουμε να την παρέχουμε. Γι’ αυτό είμαστε εδώ. Για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, για λόγους καλύτερης εξυπηρέτησης των ασθενών».
Σήμερα, λίγες εβδομάδες μετά, ύστερα από την ιδιαίτερα αποκαλυπτική δημόσια αντιπαράθεση των εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ και της Διοικήτριας του Οργανισμού κ. Θ. Καρποδίνη, έχει γίνει αντιληπτό ότι η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας ακόμη πυλώνας εξυπηρέτησης των ασθενών που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνταν μόνο από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ-και τα φαρμακεία των νοσοκομείων- με την κατ’ οίκον δωρεάν διάθεση, παρά την όποια καλή θέληση έχει τεράστια προβλήματα.
Κι ενώ μέχρι στιγμής και μέσα από την απαντητική της επιστολή η κ. Καρποδίνη εστίασε σε αριθμούς, προσπαθώντας να δείξει ότι γίνεται αγώνας να αλλάξει μία κατάσταση που όπως φαίνεται είναι στην πραγματικότητα πολύ χειρότερη από εκείνη που κάποιος θα πίστευε, έρχεται μία καταγγελία –που σίγουρα χρήζει διερεύνησης- που έχει να κάνει με αυτό που δήλωνε ο κ. Γεωργιάδης στις 25 Ιουνίου, τον σημαντικότατο ρόλο του φαρμακοποιού στην αλυσίδα διακίνησης του φαρμάκου.
Σύμφωνα με καταγγελία της Προέδρου της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας και Προέδρου του Συλλόγου Ατόμων με Νόσο του Crohn και Ελκώδη Κολίτιδα Ελλάδας κ. Βάσω Ραφαέλα Βακουφτσή σε αξιόπιστο μέσο υπάρχουν αναφορές ασθενών για πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των ασθενών.
Δεν είναι όμως μόνο οι καθυστερήσεις το θέμα, που εννοείται πως είναι τεράστιο πρόβλημα για ασθενείς με σοβαρότατα νοσήματα που η όποια καθυστέρηση στη λήψη του φαρμάκου που έχουν ανάγκη μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για την υγεία τους ή και μοιραία για τη ζωή τους.
Η κ. Βακουφτσή αποκάλυψε ότι με την ιδιότητα του Προέδρου του Συλλόγου Ατόμων με Νόσο του Crohn και Ελκώδη Κολίτιδα Ελλάδας, έχει δεχτεί μία καταγγελία από γυναίκα ασθενή που είχε να λάβει φάρμακο ψυχρής αλυσίδας (σ.σ. ως φάρμακο ψυχρής αλυσίδας χαρακτηρίζεται ένα φάρμακο που απαιτεί ειδικές συνθήκες αποθήκευσης και μεταφοράς, προκειμένου να διατηρήσει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητά του. Συνήθως, αυτά τα φάρμακα πρέπει να διατηρούνται σε συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών, συχνά σε ψυγείο, και να προστατεύονται από την έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες ή άλλες περιβαλλοντικές συνθήκες) και «το παρέλαβε λιωμένο»!
«Στο Σύλλογο Ατόμων με Νόσο του Crohn και Ελκώδη Κολίτιδα Ελλάδας, όπου το 90% είναι ΕΟΠΥΥ, υπάρχουν καταγγελίες και για πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και για ασθενείς που έχασαν δόση λόγω της καθυστέρησης και για ασθενείς που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν το αίτημα να παραλάβουν το ΦΥΚ κατ’ οίκον και να πάνε οι ίδιοι και να το παραλάβουν από το φαρμακείο για να μη χάσουν τη δόση τους, για ασθενείς που παρέλαβαν σε κακή κατάσταση φάρμακα ψυχρής αλυσίδας και μάλιστα χάσανε τη συνταγή, με την έννοια ότι δεν την έλαβαν και δεν μπορεί να ξαναεκτελεστεί με αποτέλεσμα να μην ξέρουν τι θα κάνουν με το απαραίτητο γι΄ αυτούς φάρμακο».
Για την καταγγελία που αφορά την παραλαβή φαρμάκου σε κακή κατάσταση, η κ. Βακουφτσή είπε ότι πρόκειται για καταγγελία από ασθενή στην περιφέρεια, «η οποία παρέλαβε φάρμακο ψυχρής αλυσίδας από την εταιρεία κούριερ με μεγάλη καθυστέρηση. Το πρόβλημά της ωστόσο δεν ήταν τόσο η μεγάλη καθυστέρηση, όσο το γεγονός ότι οι παγοκύστες ήταν λιωμένες. Και οι καιρικές συνθήκες αυτές τις μέρες δεν είναι οι καλύτερες για να εμπιστευθείς να πάρεις ένα φάρμακο σε λιωμένες παγοκύστες, όπως και σε οποιαδήποτε άλλωστε περίπτωση. Αρνήθηκε να το παραλάβει η κοπέλα. Έκανε άρνηση παραλαβής».
Πηγή: dailypharmanews.gr, Χαράλαμπος Πετρόχειλος