Αξιόπιστα μέσα δημοσύευσαν τις σχετικές καταγγελίες των εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ και μιλούν για επιστολές διαμαρτυρίας ασθενών που έχουν κατακλύσει το Υπουργείο Υγείας.
Με μεγάλα προβλήματα φαίνεται πως προχωρά το εγχείρημα της δωρεάν αποστολής κατ’ οίκον στους ασθενείς που επιλέγουν αυτόν τον εναλλακτικό τρόπο για να παραλάβουν τα αναγκαία γι’ αυτούς Φάρμακα Υψηλού Κόστους, από το να τα παραλαμβάνουν από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ όπου ταλαιπωρούνται περιμένοντας σε ατέλειωτες ουρές.
Σύμφωνα με την σχετική επιστολή του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ προς την διοικήτρια του Οργανισμού κ. Θεανώ Καρποδίνη την οποία απέστειλαν την Παρασκευή 4 Ιουλίου , δεκάδες ασθενείς που κατέθεσαν ηλεκτρονικό αίτημα κατ΄ οίκον αποστολής του φαρμάκου τους, αλλά κυρίως αυτοί που εξυπηρετούνται από τα 63 Σημεία Διανομής και τα 5 ημιαυτόνομα Φαρμακεία του Οργανισμού, έχουν μείνει χωρίς φαρμακευτική αγωγή για εβδομάδες και αναζητούν λύσεις στα Φαρμακεία Ε.Ο.Π.Υ.Υ. των όμορων νομών, ενώ την ίδια στιγμή όπως οι ασθενείς καταγγέλλουν, με δυσκολία βρίσκουν οδό επικοινωνίας για να αναφέρουν τα προβλήματά τους.
Οι εργαζόμενοι μιλούν για πίεση και επιθέσεις που δέχονται καθημερινά από ασφαλισμένους που δεν εξυπηρετούνται αν και οι ίδιοι δεν φέρουν ουδεμία ευθύνη για την αποτυχία, όπως λένε του συστήματος , «που όπως έχει σχεδιαστεί και λειτουργεί δεν αποδίδει, λόγω ελλιπούς οργάνωσης, τεχνικών αστοχιών και προβληματικής συνεργασίας με ιδιώτες παρόχους διανομής».
Τα προβλήματα αυτά έρχονται να επιβεβαιωθούν και από φαρμακοποιούς.
Σύμφωνα δε με αξιόπιστα μέσα το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ έχουν κατακλυστεί από διαμαρτυρίες ασθενών για μεγάλες καθυστερήσεις στη λήψη των ΦΥΚ κατ΄οίκον.
Όπως λένε , όλη η δουλειά η οποία γινόταν στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, μεταφέρθηκε στο νέο χώρο που εδρεύει η επιχείρηση που ανέλαβε την ευθύνη για τη δωρεάν διανομή των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους κατ΄οίκον, μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και λειτουργεί ως κέντρο διανομής τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες 15 φαρμακοποιοί έχουν μεταφερθεί και εργάζονται από την Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας Συνταγών (ΚΜΕΣ) του Οργανισμού και άλλα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης , με τους φαρμακοποιούς να λένε ότι εξακολουθεί να μένει αναπάντητο το ερώτημα κατά πόσο νομιμοποιείται ένα κρατικό φαρμακείο να βρίσκεται μέσα στις εγκαταστάσεις μίας ιδιωτικής επιχείρησης.
Γιατί όμως δεν προχωρά η εξυπηρέτηση των ασθενών όπως θα έπρεπε;
Οι συνταγές που έπρεπε να εξυπηρετηθούν αρχικά ήταν το ανώτερο περίπου στις χίλιες την ημέρα. Υπήρχε όμως η ανάγκη εξυπηρέτησης 67 σημείων διανομής αυτών των ΦΥΚ, σημείων διανομής διάσπαρτων σε όλη την Ελλάδα με υπαλλήλους – όχι φαρμακοποιούς – που μαζεύουν τις προς εκτέλεση συνταγές εντός 5-6 ημερών, τις στέλνουν με μία εταιρία κούριερ στα νέα γραφεία, εκεί παίρνουν σειρά, ελέγχονται και εκτελούνται από τους φαρμακοποιούς και μετά τα ΦΥΚ μπαίνουν σε μία κούτα για να πάνε στις κατά τόπους περιφερειακές διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ, όπου ο υπάλληλος που δεν είναι φαρμακοποιός τα βλέπει, τα ξεχωρίζει και τα δίνει για διανομή.
Επιπλέον πρέπει να εξυπηρετούνται από την ίδια εταιρεία και όλες οι ιδιωτικές κλινικές της Αττικής.
Οι φαρμακοποιοί που εργάζονται για τις υπηρεσίες της εταιρείας μπορούν να εξυπηρετήσουν και να εκτελέσουν κατ’ ανώτατο 1000 συνταγές την ημέρα, με τις ανάγκες όμως να είναι υπερτριπλάσιες.
Έτσι οι καθυστερήσεις που υπάρχουν είναι 3 και 4 ημέρες μόνο για τον έλεγχο των συνταγών, χωρίς να υπολογιστεί ο χρόνος που απαιτείται για την μεταφορά του φαρμάκου στις διάφορες περιοχές της Ελλάδος και στα απομακρυσμένα νησιά, που ξεπερνάει τη μία εβδομάδα.
Όπως εξηγούν οι πηγές, το κακό έχει τη βάση του στο ότι αυτή η συνταγή που ελέγχεται στο κέντρο του νέου συστήματος – που όπως προαναφέρθηκε δεν μπορεί καν να εξυπηρετήσει τις τρέχουσες ανάγκες – πρέπει, για να μπορέσει να φτάσει στον ασθενή, να πάει σ’ έναν υπεργολάβο στον οποίο έχει αναθέσει αυτήν την αποστολή η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο, που σημαίνει για παράδειγμα 2-3 μέρες για να πάνε τα φάρμακα αυτά από την Αθήνα σε υπερλογαλάβο που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Ο υπεργολάβος-φαρμακαποθήκη είναι υποχρεωμένος π.χ. να αποστείλει το φάρμακο σε ένα απομακρυσμένο χωρίο της Ξάνθης και της Κομοτηνής που μέχρι τώρα πού πληροφορίες είναι ότι μπορεί να χρειάζεται 7 με 10 ημέρες. Τεράστια είναι και τα προβλήματα για τα νησιά και ειδικά τα απομακρυσμένα , όπου δεν γνωρίζουμε υπό ποιες συνθήκες και σε πόσο χρόνο φτάνουν τα φάρμακα στους ασθενείς.
Ακολουθεί η διαμαρτυρία καρκινοπαθούς:
«ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΕΝΤΟΣ 48ΩΡΟΥ διαφημίσανε και ξεκινάει μία νέα περιπέτεια στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα νεύρα μου, τα χάπια μου και ένα αεροπλάνο να φύγω από εδώ (α ξέχασα δεν έχουμε φάρμακα…).
Συγγνώμη για το μεγάλο κείμενο. Ο επίλογος είναι ότι δεν έχω τα φάρμακα που χρειάζομαι για να κάνω την επόμενη χημειοθεραπεία αλλά όταν περιγράφουμε ιστορίες ελληνικού δημοσίου τίποτα δεν είναι απλό…
17/6 μπαίνω να κάνω αίτημα για παράδοση κατ’ οίκον για τα φάρμακα που χρειάζομαι για την επόμενη χημειοθεραπεία. Σύνολο 3 συνταγές. Βάζω όλα τα στοιχεία και ένα έγγραφο που μου ζητήθηκε κάνοντας αναγκαστικά για τη κάθε συνταγή ένα νέο αίτημα.
19/06 λαμβάνω μήνυμα ότι οι 2 από τις 3ς συνταγές έχουν απορριφθεί γιατί χρειάζεται ένα ακόμη έγγραφο. Το έγγραφο αυτό το είχα αλλά δεν μου ζητήθηκε από το σύστημα όταν συμπλήρωνα το αίτημα. Μπαίνω λοιπόν ήρεμη να κάνω νέα αιτήματα για τις 2 αυτές συνταγές. Συνειδητοποιώ ότι το σύστημα δέχεται επισύναψη μόνο ενός εγγράφου. Δεν πειράζει λέω… θα τα καταφέρω. Πόσο δύσκολο να είναι; Ενώνω τα δύο έγγραφα (merge) αλλά δε δέχεται ο αρχείο γιατί είναι μεγάλο.
20/6 τους καλώ και μου λένε στο τηλέφωνο να κάνω τα δύο αρχεία zip και να τα στείλω. Το κάνω αλλά και πάλι είναι μεγάλο το αρχείο. Μου λέει ο Γιώργος να τα ξανακάνω scan σε χαμηλή ανάλυση και μετά zip, Το κάνω και επιτέλους το αίτημα έγινε δεκτό! (Φαντάζομαι να τα έλεγαν αυτά σε κάποια κυρία που δεν έχει ακούσει ποτέ τη λέξη zip, pdf, κτλ στη ζωή της, αλλά ας δεν θα μείνω εδώ…) Ομολογώ χάρηκα. Τα κατάφερα σκέφτηκα… Αλλά η επιστυχία στο ελληνικό δημόσιο συχνά δεν είναι παρά μία ψευδαίσθηση.
7 μέρες μετά καμία ενημέρωση, για τη 1 συνταγή που είχε γίνει δεκτή έλαβα από την courier μνμ 5 μέρες μετά και τα φάρμακα παραδόθηκαν μέσα σε 6 μέρες από την υποβολή αιτήματος… Αλλά ούτε sms από courier ούτε ενημέρωση από το ΦΥΚ για τις συγκεκριμένες 2 συνταγές. Μόνο ότι έχει εγκριθεί το αίτημά μου.
27/06 τους καλώ πάλι στο τηλέφωνο. Μετά από 10 κλήσεις στη γραμμή για την εξέλιξη αιτημάτων, τις οποίες κανείς δεν σηκώνει, καλώ στη γραμμή του νέου αιτήματος. Μου εξηγούν ότι υπάρχει έλλειψη φαρμάκου για τη 1 από τις 2 συνταγές. Στιγμιαία παγώνω. Και τι θα κάνω τώρα τους λέω; Στείλτε email στη τάδε διεύθυνση, μου λένε, εδώ δε μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω.
Το κάνω και στέλνω το ίδιο κείμενο και στο email που μου δώσανε αλλά και μέσω της φόρμας επικοινωνίας του site για να είμαι σίγουρη. Τους εξήγησα ότι περιμένω 7 μέρες για αίτημα που έχει εγκριθεί και όταν κάλεσα για ενημέρωση μου ανέφεραν έλλειψη φαρμάκου. Τους ζητάω βοήθεια και μία κατεύθυνση για το πως θα προχωρήσουμε ώστε να παραλάβω τα φάρμακά μου.
Μέχρι τις 4 που ξέρω ότι λειτουργεί η τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας ελέγχω διαρκώς τα email μου για να δω αν έλαβα απάντηση. 5 παρά η απάντηση ήρθε: “Σας ενημερώνουμε πως το αίτημά σας με αριθμό 2106 για αποστολή ΦΥΚ Κατ’ οίκον απορρίφθηκε. Σχόλιο απόρριψης: ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΜΕΣΩ EMAIL”.
Ποτέ δε ζήτησα να απορριφθεί το αίτημα. Βοήθεια και κατεύθυνση ζήτησα και έλαβα απόρριψη που τη χρέωσαν και σε εμένα.
Παρασκευή απόγευμα πλέον και ξέρω ότι δε μπορώ να επικοινωνήσω μαζί τους. προφανώς και αυτοί δε μπορούσαν να πάρουν και να μου εξηγήσουν τι συμβαίνει και τι πρέπει να κάνω και απλά έκλεισαν το θέμα. Την Τετάρτη έχω χημειοθεραπεία που δεν θα μπορέσω να την κάνω αν δεν έχω τα φάρμακα (αν ήταν η 1η μου χημειοθεραπεία ίσως και να χαιρόμουν αλλά ρε γ$%#$ έχω μόνο 2 χημειοθεραπείες και τελειώνω με αυτήν τη ταλαιπωρία).
Υ.Γ. Για την 3η συνταγή συνεχίζω να μην έχω καμία ενημέρωση ενώ το σύστημα δείχνει ότι έχει εγκριθεί…
Φουλ άγχος και θυμός. ‘Ένα πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα που σε μία δύσκολη φάση της ζωής μας συνεχίζει να ταλαιπωρεί (καθώς το να πηγαίνει κάποιος να παραλαμβάνει τα φάρμακα από το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στη Λ. Αλεξάνδρας είναι απίστευτη ταλαιπωρία). Αγωνία μέχρι τη Δευτέρα. Λες και δεν είναι αρκετό να με ταλαιπωρεί ο καρκίνος…»
Πηγή: dailypharmanews.gr, Χαράλαμπος Πετρόχειλος Δημοσιογράφος Υγείας