Η ανάγκη για δημιουργία ενός χώρου εμπιστευτικότητας στο φαρμακείο, δεν είναι νέα, ωστόσο έχει ενταθεί λόγω της πανδημίας.
Οι φαρμακοποιοί, κατανοούν πως θα πρέπει να ενισχύσουν τις υπηρεσίες προληπτικής φροντίδας και υποστήριξης των ασθενών, αλλά και το ό,τι ο νέος αυτός προσανατολισμός υπηρεσιών, επιβάλλει την αναδιαμόρφωση του φαρμακείου τους.
Καμία ανακαίνιση ή αναδιάταξη του χώρου δεν πρέπει να γίνει πλέον στο σύγχρονο φαρμακείο χωρίς τη δημιουργία ενός χώρου εμπιστευτικότητας.
Υπάρχουν εύκολες λύσεις στην εφαρμογή, που επιτρέπουν στους φαρμακοποιούς να υποδέχονται και να παρακολουθούν τους ασθενείς, ως μέρος των νέων υπηρεσιών τους.
Η υποστήριξη χρόνιων ασθενών, η διεξαγωγή συνεντεύξεων παρακολούθησης, ο εμβολιασμός κατά της γρίπης, τα γρήγορα διαγνωστικά τεστ για την Covid, είναι μερικές από τις νέες αποστολές των φαρμακοποιών.
Έχοντας ως δεδομένο πως θα έρθουν και άλλες, η ανάγκη δημιουργίας ενός χώρου εμπιστευτικότητας που θα επιτρέπει τη σωστή διεξαγωγή αυτών των εποπτευόμενων πράξεων, μοιάζει πλέον αναγκαία.
Δημιουργία ενός αποκλειστικού χώρου εμπιστευτικότητας
Στα περισσότερα φαρμακεία, ο χώρος αυτός μέχρι τώρα βρισκόταν στο back office, ή στο γραφείο του αδειούχου φαρμακοποιού.
Σήμερα όμως αξιολογείται ως απαραίτητος, με τη δημιουργία τουλάχιστον μίας αποκλειστικής καμπίνας εμπιστευτικότητας, ακόμη και στα μικρά φαρμακεία.
Μάλιστα, μερικοί φαρμακοποιοί θέλουν να προσθέσουν και έναν δεύτερο χώρο για εμβολιασμό αλλά και αντιγονικό έλεγχο.
Η επιφάνεια που διατίθεται σε αυτούς τους χώρους, οι οποίοι πρέπει να συμμορφώνονται με τα πρότυπα πρόσβασης για άτομα με μειωμένη κινητικότητα, πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη, ώστε να μην «κλέβουν» χώρο από τα εκθετήρια στον χώρο πώλησης.
Η πρόκληση είναι οι χώροι εμπιστευτικότητας να είναι πρακτικοί για την ομάδα του φαρμακείου αλλά και άνετοι για τον πελάτη!
Δύσκολοι συμβιβασμοί
Η ενσωμάτωση αυτών των νέων υπηρεσιών στο σημείο πώλησης, οδηγεί συχνά σε δύσκολους συμβιβασμούς για τους φαρμακοποιούς.
Κανένας δεν θα πει ότι είναι πρόθυμος να θυσιάσει μέρος από τον χώρο πωλήσεων για να κάνει χώρο για τις νέες αυτές υπηρεσίες. Επομένως, είναι πάντα απαραίτητο να σχεδιάζεται μια λύση που να επιτρέπει παράλληλα τη διατήρηση των εκθετηρίων.
Μία λύση είναι να κερδίσουμε τετραγωνικά μέτρα από το back office, εξετάζοντας τη χρήση συστημάτων αυτοματισμού. Μελετώντας προσεκτικά τον χώρο και την κίνηση των πελατών, αξιολογώντας συνολικά το περιβάλλον, καταφέρνουμε να εκμεταλλευτούμε κάθε τετραγωνικό μέτρο.
Μία ακόμη λύση, είναι επίσης το να χρησιμοποιήσετε στενές γόνδολες ειδικά σχεδιασμένες, ώστε να κερδίσετε πολύτιμα τετραγωνικά μέτρα.
Στην περίπτωση που όλα τα παραπάνω δεν είναι εφικτά, θα πρέπει να γίνονται παραχωρήσεις οι οποίες εξαρτώνται από την τυπολογία του φαρμακείου.
Σε ένα μικρό φαρμακείο της γειτονιάς των 50 τ.μ. για παράδειγμα, που είναι κοντά σε ένα μεγάλο κεντρικό φαρμακείο των 300 τ.μ., ο φαρμακοποιός δεν θα πρέπει να προσπαθήσει να το ανταγωνιστεί στα παραφάρμακα και καλλυντικά.
Θα ήταν καλύτερο να μειώσει ορισμένα ράφια, για να αναδείξει τις υπηρεσίες του!
Οι επιφάνειες ποικίλλουν ανάλογα με τις χρήσεις
Ο χώρος εμπιστευτικότητας πρέπει να είναι τουλάχιστον 4-6 τ.μ. και να περιλαμβάνει έναν ορισμένο αριθμό επίπλων, απαραίτητα για την εκτέλεση των νέων αποστολών: δύο καθίσματα και ένα τραπέζι πάνω στο οποίο να υπάρχει ένας φορητός υπολογιστής για πρόσβαση σε ψηφιακά δεδομένα ασθενών, σύνδεση με επαγγελματίες υγείας, χρήση τηλε-υπηρεσιών ΕΟΔΥ ή απλά για την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν και ντουλάπια για την αποθήκευση δοκιμών ελέγχου και άλλων απαραίτητων ιατροτεχνολογικών συσκευών ελέγχου (πιεσόμετρο, συσκευή μέτρησης για διαβήτη, εξοπλισμό απολύμανσης κ.λπ.).
Μπορούν επίσης να τοποθετηθούν και ράφια με προϊόντα που καλύπτουν τις παθολογίες που είναι πιο πιθανό να αντιμετωπιστούν, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση ή ο διαβήτης.
Η ιδέα της δημιουργίας μιας ειδικής καμπίνας για εμβολιασμούς και διαγνωστικά τεστ με ανεξάρτητη είσοδο προς τα έξω, αρχίζει επίσης να κερδίζει έδαφος.
Αυτό μπορεί να γίνει όταν ο χώρος και η αρχιτεκτονική το επιτρέπουν, γιατί, από άποψη υγείας προσφέρει το πλεονέκτημα της ανεξάρτητης ροής των δυνητικά μολυσμένων ασθενών.
Σε μια καμπίνα εμβολιασμού και αντιγονικών εξετάσεων, μπορούν παράλληλα να προβληθούν μάσκες, αντισηπτικά τζελ ή και self-tests.
Σεβαστείτε τα μέτρα υγιεινής
Στον χώρο εμπιστευτικότητας, είναι επίσης καλό να υπάρχει και ένας νιπτήρας, ώστε να πλυθούμε μόλις χειριστούμε τον εξοπλισμό ελέγχου.
Οι επιφάνειες θα πρέπει να απολυμαίνονται εύκολα και να υπάρξει πρόβλεψη για τη συλλογή απορριμμάτων υγειονομικής περίθαλψης που ενέχουν κίνδυνο πρόκλησης μόλυνσης.
Προγραμματίστε λοιπόν έναν τέτοιο χώρο όταν θα ξεκινήσετε ένα έργο αναδιάταξης ή ανακαίνισης πάντα με την προϋπόθεση πως θα πληροί τα πρότυπα ασφάλειας και προσβασιμότητας για άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
Ιδανικά, ο χώρος αυτός εμπιστευτικότητας στήνεται στον χώρο πωλήσεων, έτσι ώστε να είναι ορατός από τους ασθενείς. Επίσης πρέπει να εγγυάται καλή οπτική και ηχομόνωση όταν ο φαρμακοποιός δέχεται τον ασθενή.
Για αυτό, καλό είναι να χρησιμοποιηθούν αδιαφανή διαχωριστικά συστήματα, συρόμενες πόρτες, κουρτίνες ή περσίδες.
Σήμανση, ατμόσφαιρα και φωτισμός
Οι χώροι αυτοί εμπιστευτικότητας, θα πρέπει να είναι γενικά αναγνωρίσιμοι, χάρη σε έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας και χρώματος. Στην πόρτα τους μπορεί να έχουν ένα εικονόγραμμα με μια καρδιά που χτυπά, ή μια σύριγγα, εικόνες που είναι άμεσα κατανοητές στο κοινό.
Μεγάλο ρόλο θα παίξει επίσης ο φωτισμός της καμπίνας που εγγυάται την καλή ορατότητα για όσους πρέπει να κάνουν μικρές πράξεις, συχνά πάνω στο δέρμα του ασθενούς (περιποίηση τραύματος, ένεση.. κλπ.).
Ας μην ξεχνάμε ότι το φως ορίζει και την ατμόσφαιρα που επικρατεί στον χώρο. Χωρίς να είναι έντονο, πρέπει να σας επιτρέπει να βλέπετε καθαρά.
Μπορούμε να επιλέξουμε έναν καθαρό και διάχυτο φωτισμό, αλλά και ρυθμιζόμενα spots για να τονίσουμε τον εξοπλισμό ή τα προϊόντα που προβάλλονται.
Μία καλή επιλογή για το χρώμα στον τοίχο ή στο πάτωμα, είναι να είναι από PVC, ένα υλικό που μιμείται το ξύλο για να ζεστάνει την ατμόσφαιρα.
Εναλλακτικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτοκόλλητα. Υλικό ενημέρωσης μπορεί επίσης να είναι διαθέσιμο στον ασθενή, σχετικά με τις διάφορες παθολογίες που αντιμετωπίζονται.
Προσαρμοστείτε ακόμη και σε ένα μικρό χώρο
Σε ένα μικρό φαρμακείο, μπορεί να είναι δύσκολο να δημιουργηθεί ένα επιπλέον δωμάτιο ειδικά αφιερωμένο σε φαρμακευτικές υπηρεσίες.
Σε αυτή την περίπτωση, ένα απλό παραβάν μπορεί να οριοθετήσει τον χώρο εμπιστευτικότητας, ο οποίος θα είναι εξοπλισμένος με ένα τραπέζι και δύο καρέκλες.
Ορισμένοι φαρμακοποιοί επιλέγουν να δέχονται ασθενείς στο γραφείο τους. Σε αυτή την περίπτωση, φροντίστε να έχετε πάντα τακτοποιημένο τον χώρο αυτό.
Ο προϋπολογισμός
Όλα εξαρτώνται από την επιφάνεια που πρόκειται να αφιερωθεί στον χώρο εμπιστευτικότητας αλλά και τον όγκο του εξοπλισμού του. Εάν πρόκειται να τοποθετήσετε ένα απλό διαχωριστικό και να τοποθετήσετε κάποια έπιπλα για να προσαρμόσετε έναν υπάρχοντα χώρο, η δαπάνη θα είναι ελάχιστη.
Από την άλλη, αν το δωμάτιο πρόκειται να δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου από την αρχή, από το δάπεδο μέχρι το ταβάνι (μόνωση, ηλεκτρισμός, επένδυση επιφανειών, έπιπλα), μπορούμε να προβλέψουμε έναν προϋπολογισμό γύρω στα 500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Σε γενικές γραμμές, η ενσωμάτωση χώρων υπηρεσιών υγείας, οδηγεί σε αλλαγές στους κωδικούς διάταξης των φαρμακείων. Για να είναι επιτυχής, πρέπει οπωσδήποτε να συνδυαστεί με μια μελέτη merchandising, κάτι το οποίο θα βοηθήσει τους φαρμακοποιούς να επανεξετάσουν τις προτεραιότητές τους, σε ό,τι αφορά την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών.
Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός
Αρχισυντάκτρια PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ