Η κατάσταση της «υγείας» της αγοράς των εντομοαπωθητικών εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες που μπορεί ή όχι να ευνοούν τον πολλαπλασιασμό των εν λόγω εντόμων.
Το καλοκαίρι του 2020 όμως είχαμε τον κορωνοϊό, που εφ’ ενός μείωσε κατά ένα μεγάλο ποσοστό την τουριστική κίνηση στη χώρα μας, αλλά και τις εκδρομές στην ύπαιθρο των Ελλήνων.
Παρόλα αυτά η αγορά της κατηγορίας έδειξε μια μικρή ανάπτυξη, ενώ ο τομέας συνεχίζει να καινοτομεί και να προσανατολίζεται προς το φυσικό.
Η αγορά των εντομοαπωθητικών είναι σημαντική αναλογικά στη χώρα μας, λόγω της μακράς περιόδου του καλοκαιριού.
Σύμφωνα με στοιχεία της IQVIA, στο 12μηνο Μάρτιος ΄20 – Μάρτιος ΄21 συγκριτικά με το προηγούμενο 12μηνο Μάρτιος ’19 – Μάρτιος ’20, η αγορά της κατηγορίας αυτής σημείωσε μια μικρή ανάπτυξη της τάξης του +2,3% σε τεμάχια και από 1.124.000 ανήλθε στα 1.150.000 τμχ.
Αντίστοιχα σε αξίες, τις ίδιες περιόδους, σημείωσε αύξηση της τάξης του +5% και από 6,85 εκ € έφθασε στα 7,19 εκ €.
Η χρήση ενός απωθητικού για τα έντομα και κυρίως για τα κουνούπια, είναι πολύ διαφορετική ανάμεσα στους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν.
Οι τύποι μυρωδιάς και δραστικότητας αναφέρονται συχνά ως εμπόδια στην επιλογή.
Η εκπαίδευση των Ελλήνων, όσον αφορά την πρόληψη, είναι πρωταρχική και περιλαμβάνει κυρίως τη συμβουλή του φαρμακοποιού για τις μάρκες που αφορούν το κανάλι αυτό.
Ας σημειωθεί ότι τα βιοκτόνα εξακολουθούν να υπάγονται στον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ΕΕ 528/2012, στόχος του οποίου είναι να φέρει ασφαλείς και αποτελεσματικές λύσεις στην αγορά, αποφεύγοντας την κυκλοφορία προϊόντων με μη αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα και ασφάλεια.
Επίσης, οι εταιρείες αυξάνουν τα λανσαρίσματά τους για να καλύψουν όλες τις ανάγκες και όλες τις ηλικίες.
Πολλές από αυτές επιμελούνται ιδιαίτερα τη συσκευασία τους, για να παρέχουν σαφήνεια μηνυμάτων και να ξεχωρίζουν ανάμεσα σε μια άφθονη προσφορά, γεγονός που αποτελεί σημάδι της δυναμικής του τομέα.
Η προσφορά επεκτείνεται
Λογικά, τα εντομοαπωθητικά δέρματος αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων, πολύ μπροστά από αυτά που προσκολλώνται στα ενδύματα και τα απωθητικά χώρου.
Πολλές μάρκες τμηματοποιούν την προσφορά τους ανάλογα με το κοινό τους (παιδιά, ενήλικες), όμως η συντριπτική πλειοψηφία των προϊόντων στοχεύει σε ένα ευρύτερο κοινό στόχο που περιλαμβάνει ενήλικες και παιδιά.
Οι προτεινόμενες μορφές έχουν σαν στόχο την αύξηση της προστασίας και της πρακτικότητας χρήσης.
Σε όλα τα κανάλια διανομής σε συνδυασμό, τα σπρέι είναι τα πλέον δημοφιλή στους καταναλωτές, όπως και τα sticks και τα roll-on, που είναι ελκυστικά λόγω της πρακτικότητάς τους.
Επίσης και τα βραχιολάκια προσφέρουν φυσικές και ασφαλείς λύσεις, χωρίς αλκοόλ, χωρίς επιφανειοδραστικές ουσίες και χωρίς Parabens, για όλη την οικογένεια, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, των εγκύων και των ατόμων με ευαίσθητο δέρμα.
Το φυσικό κυριαρχεί
Αυτή είναι η μεγάλη τάση της εποχής που έχει υιοθετηθεί σχεδόν απ’ όλες τις μάρκες: 100% φυσική προστασία.
Προϊόντα που ανταποκρίνονται σε μια ισχυρή προσδοκία των καταναλωτών για την ασφάλεια χρήσης.
Αυτός είναι προφανώς ο μοχλός ανάπτυξης της αγοράς: εντομοαπωθητικά για ευαίσθητο δέρμα εμπλουτισμένα με αλόη βέρα, αντι-κουνουπικά γαλακτώματα after sun 2 σε 1, ακόμη και αντηλιακά με εντομοαπωθητική δράση.
Πολύτιμα συμπληρώματα προστασίας
Παρόλο που συνιστάται η χρήση τους σε συνδυασμό με ένα εντομοαπωθητικό δέρματος, τα εντομοαπωθητικά ρούχων σε spray ή σε patch, καθώς και τα εντομοαπωθητικά χώρου, θεωρούνται, κυρίως, συμπληρωματικά των σειρών, τα οποία αγοράζονται κυρίως από ταξιδιώτες ή χρησιμοποιούνται σε περίπτωση έντονης προσβολής εντόμων για μεγαλύτερη προστασία.
Για να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη απάντηση, πολλές μάρκες προσφέρουν τη δική τους σειρά συμπληρωματικών λύσεων.
Για τον περιβάλλοντα χώρο, διατίθενται διάφορα αξεσουάρ, όπως οι σήτες και οι κουνουπιέρες, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρικών συσκευών διάχυσης.
Επίσης σημαντική συμπληρωματική φροντίδα αποτελούν και τα καταπραϋντικά μετά το τσίμπημα, σε μορφή τζελ, ενυδατικής κρέμας ή roll-on.
Η τάση
Εάν τα απωθητικά και, κατά μείζονα λόγο, τα προϊόντα για όλη την οικογένεια, προορίζονται να απευθύνονται σε ένα ευρύτερο κοινό (κατά μέσο όρο μετά από 2 ετών), για τα μωρά (από 6 μηνών) μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχαν εξειδικευμένα προϊόντα χωρίς αλκοόλ, χωρίς συντηρητικά και χωρίς αρώματα.
Επικοινωνία
Μέσα στο… φαρμακείο
Ασφαλώς η αύξηση των πωλήσεων της κατηγορίας εξακολουθεί να είναι ζήτημα της ενημέρωσης των πελατών σχετικά με την ανάγκη προστασίας τους, καθώς και θέμα καθοδήγησής τους στην επιλογή του προϊόντος που θα χρησιμοποιηθεί.
Παράλληλα πολλοί παράγοντες αυξάνουν την προβολή τους στον χώρο του φαρμακείου με προωθητικά εργαλεία.
Το κατάλληλο merchandising και γενικά η προβολή στον χώρο, είναι μια στρατηγική που αν υιοθετηθεί δυναμικά, σε συνδυασμό με τη συμβουλή στον πάγκο εξυπηρέτησης, θα οδηγήσει σε μια αποδοτική προβολή στο σημείο πώλησης και αύξηση των πωλήσεων.
Παράλληλα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης διαφημίζουν αυτά τα προϊόντα και διατηρούν την αναγνωρισιμότητα της μάρκας.
Όλα τα φώτα λοιπόν είναι «πράσινα» για την αγορά εντομοαπωθητικών, η οποία συνεχίζει να επεκτείνει την τεράστια προσφορά της.
Απομένει να πείσουμε τους καταναλωτές που δεν έχουν πάντα το αντανακλαστικό για να αγοράσουν τέτοιου είδους προϊόντα…