Είναι γεγονός, πως το φαρμακείο επισκέπτονται πολύ συχνά άνθρωποι
που φροντίζουν ασθενείς, είτε επαγγελματικά, όπως είναι οι αποκλειστικοί νοσοκόμοι, είτε απλώς στενοί συγγενείς. Είναι πολλοί πελάτες σας που έχουν τον ρόλο αυτόν, επαγγελματικά ή μη και έτσι είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθούν, καθώς οι περιστάσεις και οι περιπτώσεις όλων των παραμέτρων διαφέρουν πάρα πολύ. Είναι επομένως χρήσιμο να τους δίνεται η απαιτούμενη προσοχή και το ενδιαφέρον, προσφέροντας τις κατάλληλες συμβουλές και λύσεις.
Ένας ειδικός εξοπλισμός σίτισης, μια λαβή κρεβατιού, μια καρέκλα μπάνιου… Φυσικά, δεν είναι για τον ίδιο τον βοηθό, αλλά για τον ασθενή που φροντίζει, σύμφωνα με τις ανάγκες στην εκάστοτε περίπτωση. Στο φαρμακείο, πολύ συχνά οι φροντιστές θα ψάξουν να βρουν τεχνική υποστήριξη και συμβουλές για τη διατήρηση της αυτονομίας και της κινητικότητας του ασθενή τους. Ωστόσο, λόγω έλλειψης χρόνου, χώρου ή εξειδίκευσης, δεν συμμετέχουν όλα τα φαρμακεία στον ίδιο βαθμό στην παροχή ιατρικού εξοπλισμού. Είναι πάντα εφικτό όμως να έχετε διαθέσιμους καταλόγους και να δίνετε συμβουλές για την καλύτερη δυνατή επιλογή που θα μπορούσε να κάνει ο φροντιστής στην κάθε περίπτωση. Αυτό βέβαια είναι ευκολότερο όταν ο φροντιστής είναι συγγενής και όχι ένας επαγγελματίας, ο οποίος συνήθως ενημερώνεται αλλά δεν είναι εκείνος που θα πάρει τις τελικές αποφάσεις. Οι βοηθοί/φροντιστές αποτελούν τα άτομα «κλειδιά» για την κατάλληλη επιστροφή του ασθενή τους στο σπίτι, μετά από νοσηλεία σε νοσοκομείο.
Πιστοποιημένη υποστήριξη σε ασθενείς με χρόνιες παθήσεις
Αρωγή προς τους φροντιστές σημαίνει επίσης το να συμπαραστέκεσαι στην όλη υποστήριξη του ασθενούς που υποφέρει από κάποια χρόνια πάθηση. Αυτό περιλαμβάνει και την υποστήριξη ασθενών με καρκίνο, πέραν της συμβατικής φαρμακευτικής φροντίδας. Είναι επίσης μια ευκαιρία να παραπέμψουμε τους φροντιστές και τους ανθρώπους που τους περιποιούνται, προς τους κατάλληλους επαγγελματίες υγείας και ευεξίας. Το κύριο μέλημα του φαρμακοποιού είναι συνήθως να ξέρει πώς να επικοινωνεί με τους ασθενείς και τους φροντιστές τους. Αυτό μαθαίνεται. Με την πρακτική της συμβουλευτικής επικοινωνίας στο φαρμακείο, η εμπιστοσύνη και η άνεση εδραιώνονται, σαν πραγματικοί παράγοντες προσέλκυσης και αναγνώρισης από τους ασθενείς και τους φροντιστές τους.
Η κατάλληλη προσέγγιση
Το φαρμακείο είναι ένα σημείο που αδιαμφησβήτητα θα επισκεφτούν οι βοηθοί/φροντιστές, αναζητώντας λύσεις για τις ανάγκες υγείας των ασθενών τους. Η αλληλεπίδραση πρόσωπο με πρόσωπο και η εκπαίδευση σε πραγματικές συνθήκες, μπορούν να επιτρέψουν μια καλύτερη προσέγγιση του βοηθού/φροντιστή. Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί πως δεν θεωρείται ορθή μία πιεστική προσέγγιση για την προσφορά βοήθειας, ειδικά σε κάποιον που δεν θέλει βοήθεια ή που δεν είναι έτοιμος να τη δεχτεί, ενώ ταυτόχρονα είναι και αντιπαραγωγικό. Η κατάλληλη προσέγγιση λοιπόν είναι να δείξετε την υποστήριξή σας στον βοηθό/φροντιστή. Το φαρμακείο πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόσει αυτή τη διαδικασία. Αυτή η εξειδίκευση δεν αφορά μόνο σε μια αγορά σε έναν τομέα όπως η διατροφή, η ακράτεια, ο βοηθητικός ιατρικός εξοπλισμός, αλλά αποτελεί μια εννοιολογική και συνολική προσέγγιση φροντίδας. Ωστόσο, δεν χρειάζεται να είστε υπερ-εξειδικευμένοι για να προσφέρετε μια άμεση, αναμενόμενη και σαφώς δομημένη απάντηση σε κάθε ανάγκη. Ο βαθμός επένδυσης φυσικά στην όλη προσέγγιση, εξαρτάται από την προσωπικότητα του κάθε επαγγελματία υγείας, την περιοχή εξυπηρέτησης και το επίπεδο των προτεραιοτήτων του.
Κρατήστε στο μυαλό σας…
– Η υποστήριξη των φροντιστών/ συγγενών μπορεί να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο μέσω διαφόρων καναλιών: Εκπαίδευση της ομάδας, επικοινωνία, ειδικές προτάσεις, συνεργασίες κ.λπ.
– Το λιγότερο που μπορείτε να κάνετε είναι να παρέχετε μια πρόταση ιατρικού εξοπλισμού, που θα συμβάλει στη διατήρηση της αυτονομίας και της κινητικότητας των ασθενών.
– Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πρόληψη, ιδίως όσον αφορά τις πτώσεις στο σπίτι, οι οποίες είναι σημαντικός παράγοντας κινδύνου για τα ηλικιωμένα άτομα. Χαλάκια και εμπόδια θα πρέπει να απομακρύνονται.
– Οι φαρμακοποιοί μπορούν να κάνουν ακόμη πιο επαγγελματική την υποστήριξή τους προς τους βοηθούς/φροντιστές, επενδύοντας για παράδειγμα, σε γνώσεις σχετικά με την υποστήριξη των ασθενών με χρόνιες παθήσεις.
Συμμόρφωση και φροντιστές
Οι βοηθοί/φροντιστές που συνοδεύουν καθημερινά έναν ασθενή -συγγενή ή μη- πρέπει συχνά να βρουν τρόπο να αντιμετωπίσουν τη μοναξιά, τη σωματική και ψυχική κόπωση, το άγχος, την αγωνία… Υπάρχουν διάφορες λύσεις για να μπορέσουν να μειώσουν και να αποβάλουν το ψυχικό τους φορτίο, σχετικά με τη συμμόρφωση του ασθενή τους στις θεραπευτικές προσεγγίσεις.
Η λήψη φαρμάκων και η ανανέωση των συνταγών είναι δύο από τα πολλά θέματα που προκαλούν συχνότερα την ανησυχία των προσωπικών φροντιστών των ασθενών που βρίσκονται σε μια κατάσταση απώλειας αυτονομίας ή αναπηρίας. Για να μειωθεί το όποιο άγχος που μπορεί να έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη θεραπευτική συμμόρφωση, υπάρχουν λύσεις που συχνά τοποθετούν τον φαρμακοποιό στο επίκεντρο της φροντίδας. Με την επικοινωνία, προσφορά υποστήριξης για την όσο το δυνατό ταχύτερη εκτέλεση των συνταγών των ασθενών, ενσυναίσθηση και παροχή συμπληρωματικών συμβουλών και λύσεων για την κάθε περίπτωση, χτίζεται μία γέφυρα εμπιστοσύνης μεταξύ του φροντιστή/βοηθού του ασθενή και του φαρμακοποιού. Ξέρουν ότι αν έχουν το παραμικρό πρόβλημα μπορούν να καλέσουν τον φαρμακοποιό τους.
Υιοθέτηση των κατάλληλων λύσεων
Στο φαρμακείο με τη βοήθεια του λογισμικού μπορούν να τυπωθούν ετικέτες με πληροφορίες λήψης φαρμάκων (δοσολογία, οδός χορήγησης και τρόπος λήψης), ακόμη και να σταλεί με email το θεραπευτικό πλάνο. Αυτή η υπηρεσία μπορεί να βελτιώσει τη συμμόρφωση και να μειώσει την πιθανότητα λήψης λανθασμένων ή υπερβολικών δόσεων. Επίσης, αναθέτοντας στους φαρμακοποιούς την προετοιμασία και την οργάνωση των φαρμακευτικών σκευασμάτων σε ειδικές θήκες φαρμάκων, ο φροντιστής μπορεί να επικεντρωθεί στον ρόλο του πολύ καλύτερα.
Για να επωφεληθούν από αυτές τις λύσεις οι φροντιστές, θα πρέπει επίσης να συμμετέχουν περισσότερο στον σχεδιασμό και την υλοποίησή τους. Βέβαια οι φροντιστές αλλά και οι συγγενείς έχουν κι άλλες προτεραιότητες στο μυαλό τους, όπως η οργάνωση βοήθειας στο σπίτι ή η εξασφάλιση των οικονομικών πόρων για παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών προς τον ασθενή με αναπηρία.
Τέλος, υπάρχει στο παρασκήνιο και ένα σημαντικό ηθικό ερώτημα σχετικά με την εμπιστευτικότητα των δεδομένων των ασθενών και τον αναμενόμενο ρόλο που διαδραματίζουν οι φροντιστές (επαγγελματίες ή μη) στο σύστημα υγείας μας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΑΝΤΗΛΑ , Φαρμακοποιός