Ο εμβολιασμός συνιστά μία θεμελιώδη παρέμβαση προστασίας της δημόσιας υγείας, έχοντας περιορίσει δραματικά το κλινικό, το οικονομικό και ευρύτερα το κοινωνικό φορτίο αρκετών λοιμωδών νοσημάτων.
Η Ελλάδα, παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει στον τομέα των εμβολιασμών, ειδικά σε επίπεδο συστάσεων της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, υστερεί τόσο ως προς την επένδυση των αντίστοιχων πόρων, όσο και ως προς την ανάπτυξη ολοκληρωμένων διαχρονικών πολιτικών προαγωγής εμβολιασμών. Εάν οι υγειονομικές αρχές στη χώρα μας εκλαμβάνουν ειλικρινώς τους εμβολιασμούς ως μια αποτελεσματική, ασφαλή και οικονομικά αποδοτική παρέμβαση, οφείλουν να προβούν αμέσως στην ενίσχυση της κουλτούρας εμβολιασμού, με εθνικές εκστρατείες επιμόρφωσης όλου του πληθυσμού, με τη δημιουργία μητρώου εμβολιασμών ενηλίκων στο πρότυπο των παιδιών, με διασύνδεση του φάκελου ασθενούς με τη συνταγογράφηση, με την ένταξη των εμβολιασμών στους βασικούς Δείκτες Ποιότητας για την πρωτοβάθμια φροντίδα, με επαρκή χρηματοδότηση των εμβολιαστικών προγραμμάτων κ.ά.
Ο ρόλος των φαρμακοποιών στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών έναντι των εμβολιασμών και στην υψηλότερη συμμόρφωση με τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών, μπορεί και πρέπει να γίνει ρυθμιστικός. Ειδικότερα με την πρόσφατη αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που αναβαθμίζει το status τους ως υγειονομικών παρόχων και καθιστά τον χώρο του φαρμακείου εν δυνάμει εμβολιαστικό κέντρο, η Πολιτεία αναγνωρίζει έμπρακτα τη συνεισφορά αλλά και την ευθύνη του φαρμακοποιού.
Πρακτικές οδηγίες ενόψει φθινοπώρου
Γρίπη, πνευμονιόκοκκος και SARS-COV2 αποτελούν διαρκείς και δυνητικά θανατηφόρες Η Ελλάδα, παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει στον τομέα των εμβολιασμών, ειδικά σε επίπεδο συστάσεων της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, υστερεί τόσο ως προς την επένδυση των αντίστοιχων πόρων, όσο και ως προς την ανάπτυξη ολοκληρωμένων και διαχρονικών πολιτικών προαγωγής των εμβολιασμών.
Εάν οι υγειονομικές αρχές στη χώρα μας εκλαμβάνουν ειλικρινώς τους εμβολιασμούς ως μια αποτελεσματική, ασφαλή και οικονομικά αποδοτική παρέμβαση, οφείλουν να προβούν αμέσως στην ενίσχυση της κουλτούρας εμβολιασμού, με εθνικές εκστρατείες επιμόρφωσης όλου του πληθυσμού, με τη δημιουργία μητρώου εμβολιασμών ενηλίκων στο πρότυπο των παιδιών, με διασύνδεση του φακέλου ασθενούς απειλές που ενίοτε συνδυάζονται. Ιδίως στους ευπαθείς πληθυσμούς που είτε λόγω ηλικίας είτε λόγω υποκείμενων χρόνιων παθήσεων, είναι ευάλωτοι στις λοιμώξεις.
Η βαρύτητα τόσο της γρίπης όσο και της πνευμονίας αυξάνονται και αντίστοιχη είναι η αύξηση του αριθμού των σχετικών εισαγωγών στα νοσοκομεία και των θανάτων που μπορούν να προκληθούν εξαιτίας τους. Οι ευάλωτες ομάδες για τα παραπάνω νοσήματα είναι περίπου ίδιες, συνεπώς για λόγους συμμόρφωσης και έγκαιρης εμβολιαστικής κάλυψης του σχετικού πληθυσμού, δύο τουλάχιστον εμβολιασμοί -ο αντιγριπικός και ο αντιπνευμονιοκοκκικός- συστήνεται με ασφάλεια να διενεργούνται ταυτόχρονα, σε διαφορετικά όμως σημεία χορήγησης.
Σημειώστε ότι στην πρόληψη του πνευμονιόκοκκου, το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών Ενηλίκων συστήνει και αποζημιώνει 100% μία (1) δόση 20δύναμου (PCV20) σε όλους αδιακρίτως τους ανεμβολίαστους ενήλικες >65, όπως και στους ενήλικες 19-64 ετών με χρόνια νοσήματα (αναπνευστικά, καρδιαγγειακά, διαβήτης, κάπνισμα κ.ο.κ.). Επιπλέον, το πρόγραμμα συστήνει σε όσους είχαν ήδη εμβολιαστεί με στους βασικούς Δείκτες Ποιότητας για την πρωτοβάθμια φροντίδα, με επαρκή χρηματοδότηση των εμβολιαστικών προγραμμάτων κ.ά. 74 μία (1) δόση 13δύναμου συζευγμένου εμβολίου (PCV13) ή/και με 23δύναμο πολυσακχαριδικό, μια επιπλέον δόση με 20δύναμο (PCV20).