Είναι συνηθισμένο να λέμε ότι ένα προϊόν που δεν φαίνεται στον χώρο, δεν πουλάει αλλά δεσημαίνει ότι πουλάει λιγότερο αν δεν το εκθέτουμε.
Μέχρι πρόσφατα, τα κλειδιά μιας επιτυχημένης επιχείρησης ήταν η καλή της εμπορική θέση και η σωστή προσφορά προϊόντων.
Σήμερα, αυτό δεν αρκεί πλέον, επειδή ο πελάτης αναζητά, εκτός από τα υπόλοιπα, την ευχαρίστηση της αγοράς και το φαρμακείο δεν πρέπει να παρεκκλίνει από αυτήν την τάση.
Φυσικά, η ποιότητα της υποδοχής, ο επαγγελματισμός, η σχέση εμπιστοσύνης κ.λπ. είναι ισχυρά στοιχεία στα οποία μπορεί να βασιστεί το φαρμακείο, αλλά αφορούν κυρίως την επαγγελματική πλευρά της υγείας.
Παράλληλα, είναι απαραίτητο να φροντίσουμε τη βιτρίνα, να σχεδιάσουμε σωστά την εργονομία του χώρου, να δημιουργήσουμε μια ατμόσφαιρα που είναι και ο λόγος για τον οποίο η εμπορευματοποίηση δεν περιορίζεται πλέον σε μερικούς αμετάβλητους κανόνες έκθεσης προϊόντων.
Σήμερα, όλο και περισσότερα φαρμακεία δημιουργούν νέους χώρους για να υποστηρίξουν καλύτερα τους ασθενείς και να ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους:
Χώρο εμπιστευτικότητας, ορθοπεδικός εκθεσιακός χώρος, χώρος αναμονής, παιδική γωνιά, μπαρ δοκιμών που διευκολύνουν την καθημερινή άσκηση και αναβαθμίζουν την εικόνα του φαρμακείου.
Συμβάλλουν όμως στη μείωση του χώρου και κατ’ επέκταση στη μείωση του αριθμού των ραφιών έκθεσης προσφοράς προϊόντων συνεπώς είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπάρχει μια καλή ορατότητα.
Μην προσπαθήσετε όμως να εκθέσετε τα πάντα με πολλά εκθετήρια διότι δημιουργούν σύγχυση στον πελάτη και στο τέλος δεν βλέπει τίποτε οπότε όταν τίποτα δε φαίνεται δεν πουλιέται.
Η έκθεση του προϊόντος πρέπει να γίνεται με ορθολογικό τρόπο, ανά κατηγορία ανάγκης συνεπώς είναι σημαντικό να τοποθετηθούν τα προϊόντα που προορίζονται για τον ίδιο σκοπό σε ένα μέρος.
Καθώς λοιπόν δεν μπορούμε να εκθέσουμε τα πάντα, πρέπει να εργαστούμε με την εποχικότητα και τις εναλλαγές προσφορών και εκθετηρίων για να επισημάνουμε ορισμένα προϊόντα δίνοντας μια ανανεωτική δυναμική στον χώρο.
Το merchandising, όπως και η εμπορική αρχιτεκτονική του χώρου, καθώς και η διάταξη και ο ορισμός της προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών, πρέπει να συμπεριληφθούν στη στρατηγική του φαρμακείου, έτσι ώστε ο πελάτης να αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και την εξειδίκευσή του.
Για παράδειγμα, τα φαρμακεία με προσανατολισμό μεγάλων εκπτώσεων προσελκύουν πελάτες με τις ανταγωνιστικές τους τιμές, με στόχο να κάνουν όγκο πωλήσεων ενώ αντίθετα η τάση για τα φαρμακεία που δεν επέλεξαν αυτήν την καθαρά εμπορική φιλοσοφία είναι η οριοθέτηση χώρων που δημιουργούν ιδιαίτερες εμπειρίες στον πελάτη.
Ο στόχος είναι ο ασθενής να αισθάνεται όμορφα για να τον προσελκύσουμε στον τομέα που θέλουμε να αναπτύξουμε.
Παράλληλα τα ψηφιακά ράφια σήμερα προσφέρουν μια ευέλικτη υπηρεσία αφού συνδυάζουν την εξοικονόμηση χώρου και χρόνου, τη σαφήνεια της προσφοράς, την εικόνα του μοντέρνου και την αλληλεπίδραση με τον ασθενή – πελάτη και ώντας λιγότερο ογκώδη από τα εκθετήρια έπιπλα, μπορούν να βοηθήσουν στην απελευθέρωση τετραγωνικών μέτρων για τη δημιουργία νέων χώρων, χωρίς να μειονεκτούν στην έκθεση των προϊόντων.