Περισσότερες από 7.000 τηλε-πραγματογνωμοσύνες στην δερματολογία έχουν πραγματοποιηθεί σε 750 φαρμακεία στη Γαλλία από τον Φεβρουάριο του 2024. Παρόλο που τα φαρμακεία δεν πληρώνονται (ακόμα;) από την ασφάλιση υγείας για αυτές τις διαδικασίες, τέσσερις πρωτοβουλίες στοχεύουν στην εισαγωγή τους.
Η τηλε-εξειδίκευση, η οποία περιλαμβάνεται στον Κώδικα Δημόσιας Υγείας από τα τέλη του 2010 (άρθρο R. 6316-1), επιτρέπει στους φροντιστές να ζητούν εξ αποστάσεως από επαγγελματίες υγείας τη φροντίδα ασθενών. Στα φαρμακεία, έχουν αναδυθεί τέσσερις πρωτοβουλίες δερματολογίας: οι εταιρείες SkinMed και Pictaderm, που δημιουργήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2022 και τον Φεβρουάριο του 2024 αντίστοιχα, και το DermatoExpert, που εισήγαγε η Pierre Fabre από τον Μάρτιο του 2024, καθώς και η ScopiPharma, που υποστηρίζεται από το ογκολογικό κέντρο Léon Bérard και την περιφερειακή ένωση επαγγελματιών υγείας και φαρμακοποιών Auvergne-Rhône-Alpes (Aura) (URPS), από τα τέλη του 2024.
Το ενδιαφέρον; Αντιμετωπίστε στο φαρμακείο «απλές» δερματοπάθειες αλλά και εντοπίστε καρκινικές ή προκαρκινικές αλλοιώσεις. Σε όλες τις περιπτώσεις, η φροντίδα στο φαρμακείο είναι η ίδια: η ομάδα υποβάλλει ένα ερωτηματολόγιο στον ασθενή, παρέχοντας πιθανώς πληροφορίες σχετικά με την πορεία περίθαλψης και μια κλινική περιγραφή, και στη συνέχεια λαμβάνει φωτογραφίες – είτε χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή είτε πιο προηγμένο εξοπλισμό – των ύποπτων περιοχών. Στέλνει τα πάντα μέσω μιας πλατφόρμας για συμβουλές στον δερματολόγο, ο οποίος αναμένεται να απαντήσει εντός δύο ωρών έως τριών ημερών.
Πρωτοπόρος στο φαρμακείο
Σε αυτή τη διαδικασία, η SkinMed προσθέτει τον αλγόριθμο της εταιρείας Anapix που αναπτύχθηκε από τον Bernard Fertil, φυσικό και πρώην διευθυντή έρευνας στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας (CNRS). « Αυτή η τεχνητή νοημοσύνη αναλύει την περίπτωση του ασθενούς πιο γρήγορα, αλλά εξακολουθεί να ζητείται η γνώμη του επαγγελματία υγείας », τονίζει η πρόεδρός της, Τζένιφερ Γκοτιέ. Αφού θέσει στον ασθενή έξι ερωτήσεις, ο φαρμακοποιός λαμβάνει τρεις φωτογραφίες της βλάβης (περιφερειακή, κλινική, δερματοσκοπική), υποδεικνύει το ανάγλυφό της, την χρονιότητά της, την εξέλιξή της και διαβιβάζει αυτό το αρχείο στον δερματολόγο. Το δερματοσκόπιο που παρέχεται στον φαρμακοποιό είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην αγορά και επιτρέπει την αντιμετώπιση αλλοιώσεων όλων των μεγεθών, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων. «Προσλαμβάνουμε έναν δερματολόγο για περίπου τριάντα ώρες το μήνα και συνεργαζόμαστε με περίπου δέκα ανεξάρτητους δερματολόγους», λέει. Η SkinMed νοικιάζει αυτή τη λύση της στα φαρμακεία (περίπου 200€/μήνα) και πληρώνει τον φαρμακοποιό 10€ ανά εξέταση. Μέχρι σήμερα, 280 φαρμακεία έχουν επιλέξει την
SkinMed. « Το 2024, από τις 2.844 τηλε-εξετάσεις, το 36% αφορούσε αλλοιώσεις που απαιτούσαν θεραπεία και το 27% αφορούσε καρκινικές ή προκαρκινικές αλλοιώσεις, συμπεριλαμβανομένων 279 καρκινικών αλλοιώσεων που εντοπίστηκαν », αναφέρει η Jennifer Gauthier.
Μία εφαρμογή και ένα εργαστήριο ειδικών
Το Pictaderm, μια εφαρμογή για smartphone, προορίζεται για τη διάγνωση και θεραπεία «απλών» δερματοπαθειών . « Δεν θέλαμε να βάλουμε ένα δερματοσκόπιο στα χέρια του φαρμακοποιού και στη συνέχεια, μετά από υποψία μελανώματος, να τον αφήσουμε μόνο του με τον ασθενή, χωρίς λύσεις », εξηγεί ο πρόεδρός του, John Djaffar. Η εταιρεία, με παρουσία σε 450 φαρμακεία, συνεργάζεται με τα δίκτυα Hello Pharmacie και Giropharm καθώς και με δέκα γενικούς ιατρούς, 16 γενικούς ιατρούς με πιστοποίηση δερματολογίας και τρεις δερματολόγους, οι οποίοι αναμένεται να στείλουν τις απαντήσεις τους εντός δύο ωρών. Από τον Φεβρουάριο του 2024 έως τον Μάρτιο του 2025, διαβίβασε 3.500 τηλε-πραγματογνωμοσύνες, εκ των οποίων το 10% οδήγησε σε συνταγογράφηση για δειγματοληψία (βιοψία) και το 10% σε παραπομπή σε γενικό ιατρό ή δερματολόγο. Η Pictaderm χρεώνει 2€ τη γνωμάτευση από το φαρμακείο.
Βασισμένο σε δερμοσκόπια της Pierre Fabre και την πλατφόρμα SAS Rofim, το project DermatoExpert ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2024. «Εξοπλίσαμε 50 φαρμακεία και επεξεργαστήκαμε σχεδόν 780 τηλε-πραγματογνωμοσύνες σε διάστημα περίπου τριών ημερών. Τρεις από αυτές επέτρεψαν την ανίχνευση καρκινωμάτων σε λιγότερο από 72 ώρες », λέει η Alexia Palli, υπεύθυνη επικοινωνίας της Rofim, η οποία στοχεύει σε 150 φαρμακεία έως το 2025.
Δερματολόγος και φαρμακοποιός, χέρι-χέρι
Το έργο ScopiPharma, που αναπτύχθηκε από τον Kévin Phalippon (φαρμακοποιός URPS Aura) και τον Julien Anriot (δερματολόγο στο κέντρο Léon Bérard), συνεργάζεται μέχρι σήμερα με 50 φαρμακεία που λειτουργούν σε ένα διεπαγγελματικό πλαίσιο (διεπαγγελματικό κέντρο υγείας, ομάδα πρωτοβάθμιας περίθαλψης, τοπική επαγγελματική κοινότητα υγείας) στον Λίγηρα, τον Ροδανό, την Ain, την Isère και τη Savoie. Μετά από εκπαίδευση μέσω βίντεο και ερωτηματολογίων και στη συνέχεια μια εξέταση 40 ερωτήσεων επικυρωμένη από τον Julien Anriot, το φαρμακείο λαμβάνει 450 ευρώ από την URPS για την απόκτηση ενός δερματοσκοπίου και 15 ευρώ ανά αίτημα για συμβουλευτική. Θα υποστηρίζει έως και 30 ασθενείς σε διάστημα έξι έως εννέα μηνών. «Παρατήρησα ότι τα μισά από τα αιτήματά μου για συμβουλές μέσω τηλε-εξειδίκευσης αφορούσαν μια βλάβη που ήταν πιθανώς καρκινική, το 27% απαιτούσε συμβουλευτική συνεδρία εντός δύο μηνών και το 27% ήταν καλοήθη», σημειώνει ο Kévin Phalippon. Το project θα χρησιμεύσει ως βάση για μια διπλωματική εργασία στο Πανεπιστήμιο της Λυών και τα αποτελέσματά του θα παράσχουν επιχειρήματα υπέρ της αποζημίωσης της τηλε-εξειδίκευσης στo φαρμακείο!