1,2 δισεκατομμύρια ήπιες καλοήθεις παθολογίες αντιμετωπίζονται άμεσα στους πολίτες κάθε χρόνο στην Ευρώπη, μια τάση που θα συνεχίσει να εξελίσσεται στο μέλλον, ενισχύοντας περαιτέρω τη σημασία του «συμβούλου φαρμακοποιού».
Αυτό οδηγεί πολλές πλέον εταιρείες στην Ευρώπη με ΜΗΣΥΦΑ, Συμπληρώματα διατροφής ή Ιατροτεχνολογικά προϊόντα, να έρθουν ακόμη πιο κοντά με τα φαρμακεία, ιδίως προσφέροντάς τους νέα εργαλεία βοήθειας κατά την πρόταση τους προς τον πελάτη και ενθαρρύνοντας την αποστολή τους στην πρόληψη για την υγεία.
Αυτά τα εργαλεία βοήθειας είναι ψηφιακά ή έντυπα, όπως διαδικτυακά σεμινάρια, κουίζ, βίντεο, τα οποία βοηθούν στην προώθηση του βασικού ρόλου του φαρμακοποιού, καθώς και έντυπα βοήθειας αναγκαία για τη χορήγηση ΜΣΑΦ, ιδιαίτερα όσον αφορά την ιβουπροφαίνη στην οστεοαρθρίτιδα, και τα οποία συμπληρώνονται από αναφορές περιστατικών και ανασκόπηση βιβλιογραφίας.
Επίσης προτείνουν έντυπα βοήθειας και άλλων συχνών παθήσεων όπως για παράδειγμα τη χορήγηση πλύσεων για τη μύτη, βοηθημάτων για διακοπή καπνίσματος, τη χορήγηση βιταμινών κ.α.
Μερικές μεγάλες εταιρείες μάλιστα με προϊόντα αυτοφροντίδας, προσεγγίζουν και τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με βασικές συστάσεις, ιδίως όσον αφορά την εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας στην αυτοφροντίδα και την ανάδειξη του ρόλου των φαρμακοποιών στο θέμα της συμβουλής υγείας προς τον πολίτη.
Επειδή μάλιστα η πρόσβαση των εταιρειών αυτών στους γιατρούς γίνεται όλο και πιο δύσκολη, για να εξελιχθεί η κατηγορία της αυτοφροντίδας, ενισχύουν τη θέση τους στα φαρμακεία.
Σε γενικές γραμμές πλέον οι περισσότερες από τις μεγάλες αυτές πολυεθνικές εταιρείες δεν υποστηρίζουν πλέον ένα μοντέλο αποκλειστικής επικοινωνίας και προβολής των προϊόντων τους πλήρως «φιλελεύθερο» προς τον πολίτη, αλλά επισημαίνουν ότι η «ελεγχόμενη και αιτιολογημένη» αυτοφροντίδα από επαγγελματίες υγείες όπως οι φαρμακοποιοί, θα μπορέσει να εδραιώσει την ισορροπία των ευρωπαϊκών συστημάτων υγείας, εξοικονομώντας πόρους και φροντίζοντας καλύτερα τους πολίτες.
Συνεπώς οι εταιρείες πρέπει να ενεργοποιηθούν σχετικά με την αυτοφροντίδα και την προληπτική υγεία, η ανάπτυξη των οποίων απαιτεί πάνω από όλα την προώθηση τους από το κοινοτικό φαρμακείο!