Το τμήμα υγιεινής και περιποίησης του δέρματος υφίσταται μια πλήρη μεταμόρφωση τα τελευταία χρόνια:
Εξελιγμένα δραστικά συστατικά, στοχευμένες φόρμουλες, πιστοποίηση αποτελεσματικότητας, ελκυστικά υλικά συσκευασίας…, είναι μόνο μερικά από τα μονοπάτια που ακολουθεί αυτή η πολύπλευρη προσφορά.
Μια προσφορά που απαιτεί στοχευμένες συμβουλές προς τον πελάτη για την καθημερινή φροντίδα ομορφιάς του.
Τι να επιλέξω για το φαρμακείο μου;
Πολλές μάρκες δερμοκαλλυντικών διανέμονται στο κανάλι του φαρμακείου εδώ και πολλά χρόνια και άλλες έχουν υιοθετήσει μια δερματολογική τοποθέτηση, με την υποστήριξη της συνταγής του δερματολόγου, ενώ άλλες μια πιο καταναλωτική ή μια πιο επιλεκτική Premium ταυτότητα.
Παρατηρούμε μάλιστα ότι αναδύεται και ένας αυξανόμενος αριθμός σειρών από το φυσικό και βιολογικό τομέα.
Συνεπώς, για να πραγματοποιήσετε μια συνετή επιλογή σε μια τόσο ποικίλη προσφορά, είναι απαραίτητο να λάβετε υπόψη τον προσανατολισμό του φαρμακείου σας και το είδος της πελατείας που έχετε (ηλικιακά και κοινωνικο-οικονομικά).
Επίσης θα επιλέξετε μάρκες σύμφωνα με τις θετικές εμπειρίες που έχετε από προϋπάρχουσες συνεργασίες και εμπορικές πολιτικές που προσφέρουν οι εταιρείες προμηθευτές σας, καθώς και σύμφωνα με τις ενέργειες προβολής και διαφήμισης που κάνουν.
Ποιες οι τάσεις και οι καινοτομίες;
Οι φυσικές /φυτικές φόρμουλες, τα βιολογικά καλλυντικά και τα Ελληνικά προϊόντα, είναι σήμερα η τάση στο τμήμα καλλυντικών.
Αλλά και πολλές άλλες τάσεις μερικές φορές «ζωντανεύουν» την αγορά των καλλυντικών:
Το «Κάνε το μόνος σου» οδηγεί τους καταναλωτές να φτιάξουν τη δική τους κρέμα, σαπούνι, λοσιόν…
Επιπλέον, να αναφέρουμε την τάση “slow cosmetics” που αρνείται να εμπιστευτεί τους ισχυρισμούς συσκευασίας υπέρ του “κλασικού” μάρκετινγκ και προάγει τον λεγόμενο “skin minimalism”, υποστηρίζοντας την απλότητα περιποίησης της επιδερμίδας.
Η βιομιμητική δράση επίσης, υποστηρίζει τις συνθέσεις που βασίζονται σε συστατικά που υπάρχουν φυσιολογικά στην επιδερμίδα, ενισχύοντάς τα.
Ακόμη να αναφέρουμε και την ένδειξη “All skin” που είναι για όλους τους τύπους δέρματος, χωρίς διακρίσεις ηλικίας, τύπου, χρώματος, αλλά και τα καλλυντικά “χωρίς νερό” ή με “μηδενικά απόβλητα”, τα καλλυντικά σε σκόνη και σε ταμπλέτες, που αρχικά αφορούσαν την υγεία και τώρα συνδυάζονται με προϊόντα τοπικής περιποίησης δέρματος.
Για να κάνετε λοιπόν μια επιλογή μεταξύ των μοντέρνων αυτών σειρών αναφοράς, θα πρέπει να λάβετε υπόψη τον προσανατολισμό του φαρμακείου σας, μαζί με την εικόνα και την ταυτότητα που σκοπεύετε να εξελίξετε στο μέλλον.
Εκπαίδευση, ναι, αλλά για να μάθω τι;
Δεν μπορούν να δοθούν αποτελεσματικές συμβουλές προς τον πελάτη χωρίς καλή γνώση της φυσιολογίας του δέρματος, δηλαδή των μηχανισμών του, των διαφορετικών στοιβάδων του, των αλληλεπιδράσεών τους.
Θα χρειαστούν όμως και άλλα μαθήματα, όπως αυτά που σχετίζονται με τις ιδιαιτερότητες του δέρματος, ανάλογα με τον τύπο του (ξηρό, λιπαρό, μεικτό), τις παθήσεις του ή ακόμα και το φύλο, την ηλικία, την κατάσταση του ατόμου (εγκυμοσύνη, εμμηνόπαυση κ.λπ).
Γνώσεις επίσης για το πως διασφαλίζεται η κατάλληλη υγιεινή και η σωστή φροντίδα της επιδερμίδας σε συγκεκριμένες περιοχές (περίγραμμα των ματιών, πρόσωπο κ.λπ.), είναι απαραίτητες.
Επιπλέον, γνώσεις και για τα εξαρτήματα του δέρματος (νύχια, μαλλιά), θα είναι επίσης μεταξύ των θεμάτων που θα πρέπει να καλύψετε, όπως και ο τύπος προϊόντων που θα χρησιμοποιηθούν, χωρίς να παραλείπεται η διατροφική αγωγή.
Η εκπαίδευση, από λίγες ώρες έως αρκετές ημέρες, ανάλογα με τον οργανισμό που την παρέχει, θα σας διδάξει επίσης πώς να πραγματοποιήσετε μια συνέντευξη με τον ασθενή, προκειμένου να καθιερωθεί μια σωστή διαδικασία διάγνωσης του δέρματος, αναφέροντας λεπτομερώς τις ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε και διερευνώντας τις ανάγκες που θα οδηγήσουν στην εξατομικευμένη συμβουλή.
Η εκπαίδευση αυτή μπορεί να γίνει όχι μόνο στον υπεύθυνο του τμήματος δερμοκαλλυντικών, αλλά και σε όλους τους εργαζόμενους που επιθυμούν να παρέχουν συμβουλές σε αυτόν τον τομέα ομορφιάς.
Πώς να διατυπώσετε τη συμβουλή σας;
Οι συμβουλές είναι εξατομικευμένες, δηλαδή παρέχονται για ένα συγκεκριμένο προφίλ πελατών.
Παρέχονται μετά τη διενέργεια δερματικής διάγνωσης που καθιστά δυνατό τον προσδιορισμό του τύπου της επιδερμίδας (λιπαρή ή ξηρή) και της κατάστασής της (αφυδατωμένη, ευαίσθητη, κουρασμένη, με κηλίδες, με ρυτίδες, γερασμένη, κ.λπ.).
Θα είναι επιτυχημένες, μόνο αφού έχει πραγματοποιηθεί μια συνέντευξη με τον πελάτη για να μάθουμε τις συνήθειές του, τις ανάγκες του και τις απορίες του.
Πρέπει να προτείνουμε μια διαδικασία περιποίησης που να ενσωματώνει κινήσεις φροντίδας για την εφαρμογή προϊόντων (καθαρισμός, περιποίηση προσώπου ημέρας και νύχτας, περιποίηση σώματος, αντηλιακή προστασία κ.λπ.).
Αυτή η διαδικασία περιποίησης μπορεί να περιλαμβάνει και προϊόντα που λαμβάνονται από το στόμα, αφιερωμένα στην ομορφιά και την υγεία του δέρματος (π.χ συμπληρώματα διατροφής με ωμέγα 3, αντιοξειδωτικά, θρεπτικά και προστατευτικά φυτικά έλαια, προβιοτικά, ψευδάργυρος, αμινοξέα κ.λπ.).
Όποιο κι αν είναι το περιεχόμενό τους, οι δερμοκαλλυντικές συμβουλές αποτελούν γνωμάτευση εμπειρογνωμόνων που δίνεται στον πελάτη που έχει έρθει στο φαρμακείο σας και αναζητά πληροφόρηση.
Ολοκληρώνεται με τη συγκατάθεσή του να ακολουθήσει την προτεινόμενη αγωγή και στον οποίο επεξηγούμε και παραδίδουμε τα προϊόντα αυτοπροσώπως.
Ποια συνέχεια πρέπει να διασφαλιστεί;
Μπορούμε πάντα να προτείνουμε στον πελάτη να μας ενημερώνει για τη συνιστώμενη ρουτίνα φροντίδας και τα αποτελέσματά της, κλείνοντας ένα ραντεβού τον επόμενο μήνα, προκειμένου να πραγματοποιηθεί αξιολόγηση και, εάν είναι απαραίτητο, να οργανωθεί μια παρακολούθηση.
Τι προβολές να σχεδιάσετε;
Τρεις τύποι προβολής (animation) μπορούν να υλοποιηθούν σε σχέση με το τμήμα δερμοκαλλυντικών:
- Η προβολή με επίκεντρο την κυκλοφορία ενός νέου προϊόντος περιποίησης δέρματος ή μιας νέας σειράς, αλλά που μπορεί επίσης να αυξήσει και τις πωλήσεις μιας προσφοράς που βρίσκεται ήδη στα ράφια.
- Η προβολή που συνδέεται με την εποχή και εδώ οι συμβουλές στοχεύουν στην οικοδόμηση της αφοσίωσης των πελατών στο φαρμακείο, δείχνοντάς τους ότι ο φαρμακοποιός τους νοιάζεται για την υγεία και την ευζωία τους σε καθημερινή βάση.Είναι επίσης μια ευκαιρία για την προώθηση μιας επιλογής προϊόντων για ένα εποχιακό θέμα, όπως η αντηλιακή προστασία ή η φροντίδα του δέρματος το χειμώνα κ.α.
- Η προβολή που στοχεύει σε ένα τμήμα του φαρμακείου, με σκοπό την επικοινωνία για τις ειδικότητές σας (πχ μακιγιάζ ή καλλυντική φροντίδα με αιθέρια έλαια).
Αυτό το είδος προβολής μπορεί να γίνει εάν θέλετε να ανακοινώσετε τη νέα εξειδίκευση που έχετε, με στόχο να οριοθετήσετε την προσφορά προϊόντων που αντιστοιχεί σε αυτήν.
Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός