Η προβολή του φαρμακείου σας στα κοινωνικά δίκτυα απαιτεί στρατηγική, χρόνο και ενέργεια. Στο άρθρο αυτό, θα βρείτε μερικές χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε…
Σύμφωνα με τον κώδικα δεοντολογίας που διέπει την προβολή του φαρμακείου, οι κανόνες επικοινωνίας στα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να σχεδιαστούν με προσοχή.
Τα φαρμακεία που έχουν ήδη επενδύσει στα κοινωνικά δίκτυα, πέφτουν συχνά σε νομικά κενά, υιοθετώντας μερικές φορές κώδικες και πρότυπα δημοσίευσης του Instagram ή του Facebook, με κάπως επικίνδυνο και αντιδεοντολογικό τρόπο.
Έτσι, ορισμένα φαρμακεία ξεπερνούν τα όρια, κάνοντας μια καλή διαχείριση της σελίδας τους και της εικόνας τους, ως καθαρά επιχειρηματίες και όχι ως επαγγελματίες υγείας.
Ωστόσο, μόνο συγκεκριμένες δράσεις προβολής είναι δεοντολογικά επιτρεπτές, ενώ παράλληλα, οι ασθενείς παραμένουν απαιτητικοί και αυστηροί κριτές.
Ποια είναι η τρέχουσα θέση των φαρμακείων στα κοινωνικά δίκτυα;
Στην Ελλάδα, μόνο το 10% των φαρμακείων είναι παρόντα σε τουλάχιστον ένα κοινωνικό δίκτυο.
Οι περισσότεροι φαρμακοποιοί πιστεύουν ότι οι ασθενείς δεν το επιθυμούν.
Ωστόσο, το 30% των τελευταίων ακολουθούν ένα φαρμακείο σε ένα κοινωνικό δίκτυο, επιθυμώντας να ανταλλάξουν πληροφόρηση. Για να γίνει όμως αυτό το βήμα αποτελεσματικά, εξακολουθεί να είναι απαραίτητο για τα φαρμακεία να γνωρίζουν ακριβώς τι και πώς να επικοινωνήσουν.
Με τη σάρωση των λογαριασμών τους στο Instagram, ή στο Fecebook είναι σαφές ότι μοιράζονται κυρίως τα νέα τους, όπως τη ζωή της ομάδας, της περιοχής ή της πόλης, τα ωράρια λειτουργίας, τις υπηρεσίες, τα προϊόντα και τις προσφορές στα παραφάρμακα και καλλυντικά…
Δημοσιεύσεις όμως που δεν ευαισθητοποιούν πραγματικά στους ασθενείς και οι περισσότεροι από αυτούς θεωρούν ότι αυτή η επικοινωνία τους είναι αδιάφορη.
Η συνοχή όλου του περιεχομένου της σελίδας δεν είναι πάντα ενδιαφέρουσα. Είναι αλήθεια ότι η στρατηγική σκέψη και η παραγωγή ειδήσεων με ενδιαφέρον σε τακτική βάση, απαιτούν χρόνο και οργάνωση που δεν είναι πάντα εφικτό στην ταραχώδη καθημερινή ζωή ενός φαρμακείου με πολυάσχολο προσωπικό!
Ποιοι είναι οι κανόνες;
Εδώ υπάρχει ένα νομικό κενό! Μπορούμε όμως να ακολουθήσουμε τους κανόνες που διέπουν την επικοινωνία στη βιτρίνα του φαρμακείου. Το φαρμακείο δεν προβάλει φάρμακα στη βιτρίνα του.
Δεν θα τα βάλει λοιπόν στον λογαριασμό του στο Instagram ή στη σελίδα του στο Facebook. Μόνο δραστηριότητες των οποίων η άσκηση στο φαρμακείο είναι νόμιμη μπορούν να αναρτηθούν στα κοινωνικά δίκτυα.
Οι σελίδες των φαρμακείων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προσέλκυση πελατών με διαδικασίες και μέσα που αντιβαίνουν στην αξιοπρέπεια και δεοντολογία του επαγγέλματος. Και εδώ, έγκειται το πρόβλημα.
Τα κίνητρα για εγγραφή στη σελίδα, σχολιασμό αναρτήσεων ή διαγωνισμών πρέπει να αποφεύγονται. Το ίδιο και για τα hashtags, που είναι ευρέως διαδεδομένα, με προτροπές όπως: «Επωφεληθείτε από τις προσφορές μας όλο το Σαββατοκύριακο της Black Friday!» ή «-30% στο μακιγιάζ!».
Οι αναρτήσεις αυτές, αναμφισβήτητα ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να έρθουν στο φαρμακείο και πιθανότατα δημοσιεύονται για τον σκοπό αυτό.
Ο κώδικας δεοντολογίας ωστόσο, είναι αντίθετος και έχουν ήδη γίνει από τον ΠΦΣ επιπλήξεις και εκκλήσεις εναντίον φαρμακοποιών που είχαν καταγγελθεί από συναδέλφους.
Τι να δημοσιεύσετε και πώς;
Για να δημοσιεύσετε χωρίς άγχος, πρέπει να επικοινωνήσετε με έναν λεπτό και ιδιαίτερο τρόπο. Αντί να μιλάτε για προσφορές, η φράση: «Ποια είναι η ιδανική φροντίδα για μια λαμπερή επιδερμίδα;», σας επιτρέπει να αναδείξετε το κατάλληλο μακιγιάζ.
Η επικοινωνία για τα φάρμακα απαγορεύεται, αλλά αν μια δημοσίευση το απαιτεί πραγματικά, θα μιλήσουμε για τη δραστική ουσία, χωρίς να αναφέρουμε μάρκες.
Δημοσιεύσεις σχετικά με τα αιθέρια έλαια και τα συμπληρώματα διατροφής είναι πιο ευέλικτες, αλλά πρέπει να παραμείνουν σοβαρές. Οι πληροφορίες πρέπει να είναι αληθείς, όχι παραπλανητικές και διατυπωμένες με διακριτικότητα και μετριοπάθεια.
Αποφύγετε ψεύτικες υποσχέσεις όπως «Χάστε 5 κιλά σε ένα μήνα!» για προϊόντα αδυνατίσματος ή «Εξαφάνιση ρυτίδων σε μια εβδομάδα!» για αντιγηραντικές κρέμες.
Προσοχή επίσης σε γενικές συμβουλές, καθώς κάθε συμπλήρωμα διατροφής δεν είναι κατάλληλο για όλους, ειδικά εάν μια θεραπεία βρίσκεται σε εξέλιξη. Το φαρμακείο αγνοεί το προφίλ και το ιστορικό των ακολούθων του.
Υπάρχουν θέματα για να εστιάσετε;
Σε γενικές γραμμές, τα φαρμακεία θα πρέπει κυρίως να δημοσιεύουν συμβουλές διατροφής και άσκησης, πληροφορίες για την υγιεινή του μωρού, τον υγιεινό τρόπο ζωής ή πληροφορίες σχετικά με τα τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνες.
Με λίγα λόγια, μιλήστε για πρόληψη, μιλήστε για εκστρατείες προσυμπτωματικού ελέγχου, μιλήστε για εμβολιασμούς και τόσα άλλα θέματα υγείας στα οποία έχετε ενεργό ρόλο σαν επιστήμονας υγείας.
Ο έλεγχος του καπνίσματος είναι επίσης ένα εξαιρετικό θέμα και οι φαρμακοποιοί μπορούν να επικοινωνούν σχετικά με τα προϊόντα που βοηθούν στη διακοπή του καπνίσματος.
Η πρόληψη του καρκίνου με τις έγκαιρες διαγνωστικές εξετάσεις, έχει και αυτή τη θέση της στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης των φαρμακείων. Αποφεύγοντας φυσικά τη διάγνωση, η οποία αποτελεί μέρος της ιατρικής πρακτικής.
Ποιος πρέπει να ποστάρει;
Η ανάθεση του έργου σε ένα μόνο άτομο επιτρέπει την απόκτηση συνέπειας στο ύφος και την προσέγγιση, επειδή η προσωπικότητα εκείνου που δημοσιεύει αναδεικνύεται πάντα μέσα από τις δημοσιεύσεις του.
Μια σελίδα στο Instagram προσωποποιείται. Ακολουθείται τόσο για το περιεχόμενό της, όσο και για την προσωπικότητα που υποθέτουμε ότι βρίσκετε από πίσω (influencer).
Συχνά εκπαιδεύουμε κάποιον από την ομάδα, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση της επικοινωνίας του φαρμακείου στα κοινωνικά δίκτυα. Η διαχείριση ενός λογαριασμού είναι πραγματικά μια μεγάλη επένδυση χρόνου και ενέργειας.
Πρέπει όμως να σεβαστούμε τους χρόνους εργασίας του συνεργάτη μας, αποφεύγοντας δημοσιεύσεις εκτός του ωραρίου εργασίας του.
Αρχικά, ειδικά όταν προσπαθείτε να γίνετε γνωστοί, είναι μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία.
Εξοικειώνοντας τον εαυτό σας με τα χαρακτηριστικά του φαρμακείου σας, κάνοντας τις σωστές επιλογές, προγραμματίζοντας δημοσιεύσεις, απαντώντας σε μηνύματα και σχόλια για να διατηρήσετε την εκκολαπτόμενη κοινότητά σας…, η διαδικασία απαιτεί χρόνο, ψυχική ενέργεια και μπορεί να προκαλέσει και εθισμό.
Μελέτες δείχνουν τη συσχέτιση μεταξύ του χρόνου που αφιερώνετε στα κοινωνικά δίκτυα και των καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Αυτοί οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Ο εγκέφαλος διεγείρεται υπερβολικά μπροστά στις οθόνες. Στα κοινωνικά δίκτυα, τα μάτια κουράζονται, ειδικά αν δεν ενεργοποιήσετε το φίλτρο μπλε φωτός. Λόγω έλλειψης χρόνου και προσωπικού, τα φαρμακεία μπορούν να επιλέξουν λύσεις με το «κλειδί στο χέρι» από έναν εξωτερικό συνεργάτη.
Πώς να διαχειριστείτε τον αγώνα για “likes”;
Για να αναπτύξετε ένα κοινό, πρέπει να δημοσιεύετε τακτικά. Στο Instagram, η απόδοση των δημοσιεύσεων συνδέεται στενά με την ενέργεια που απελευθερώνει το άτομο που δημοσιεύει.
Πρέπει πάντα να το κάνει με πάθος! Επιτρέπει επίσης να παραμείνετε επικεντρωμένοι στην ευχαρίστησή σας να δημιουργείτε, να μοιράζεστε, να ενημερώνετε, αντί να αποσπάται η προσοχή σας από τις διακυμάνσεις του κοινού.
Η γενική ιδέα παραμένει να εκτιμήσουμε την παρούσα κατάσταση. Αν, κάποια στιγμή, νιώσεις υποχρεωμένος, κάνε ένα μικρό διάλειμμα, για τον εαυτό σου αλλά και για το καλό της σελίδας, γιατί αλλιώς οι ακόλουθοί σου θα το καταλάβουν.
Στο Instagram, τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο, ο αριθμός των ακολούθων αλλάζει συνεχώς. Κάθε μέρα, διαπιστώνουμε απώλειες!
Αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι άνθρωποι βλέπουν την εικονική σχέση εντελώς διαφορετικά από την πραγματική σχέση.
Ο αγώνας για likes είναι σαν ένα συνεχές παιχνίδι.
Η επιθετικότητα, ιδιαίτερα σε προσωπικό επίπεδο στα κοινωνικά δίκτυα αποτελεί συχνό φαινόμενο. Τα δυσάρεστα σχόλια σε αναρτήσεις αναπόφευκτα, συνήθως από ξένους. Πως τα διαχειρίζεστε;
Tι κάνει για εσάς η Χαραμή ΑΕ;
1. Ορίζουμε ένα έμπειρο άτομο της ομάδας μας για διαχειριστή των κοινωνικών δικτύων του Φαρμακείου σας.
2. Αναπτύσσουμε την κατάλληλη για εσάς στρατηγική Social Media Marketing, βάσει αγοράς, ανταγωνισμού και περιεχομένου, για κάθε μέσο, με διάφορες τακτικές.
3. Αναλαμβάνουμε την καθημερινή διαχείριση και βελτιστοποίηση της στρατηγικής, βάσει μηνιαίων αναφορών.
4. Παρακολουθούμε όλες τις δραστηριότητες των Social Media που βρίσκεται η επιχείρησή
σας (σχόλια, μηνύματα, κριτικές κ.ά.) και αναπτύσσουμε ισχυρές σχέσεις με το κοινό σας.
5. Επικεντρωνόμαστε στο αποτέλεσμα: brand awareness, brand loyalty, αύξηση της προβολής, ακολούθων αλλά και υποψήφιων πελατών.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι «ψηφιακοί φίλοι» της επιχείρησής σας δεν θέλουν να πιστεύουν ότι τους θυμάστε μόνο για να πουλήσετε, αλλά για να χτίσετε μία πιο ουσιαστική και αμφίδρομη σχέση.
Γίνετε καλύτεροι στα social media
Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός,
Αρχισυντάκτρια PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ