Με τη συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας, το φαρμακείο ξεκινά με τη σειρά του την ψηφιοποίηση σε όλο το φάσμα λειτουργίας του αφού από την εμπορική στρατηγική, το marketing, την επιχειρησιακή λειτουργία, έως και την πελατειακή προσέγγιση, η ψηφιακή μετατροπή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του μέλλοντός του.
Βασικοί λόγοι ψηφιοποίησης ενός φαρμακείου
Αρχικά η ταχύτητα με την οποία συντελούνται πλέον οι αλλαγές στις επιχειρήσεις είναι ραγδαία.
Οι νέες τεχνολογίες, ο όγκος πληροφοριών αλλά και το άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, οδηγούν τις επιχειρήσεις να μετατραπούν ριζικά.
Παράλληλα, το φαρμακείο στρέφεται προς έναν διαφορετικό χαρακτήρα με περισσότερα άυλα προϊόντα, δηλαδή υπηρεσίες και μεγαλύτερο ρόλο στο πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας.
Επίσης σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ψηφιακή «εξάρτηση» των επιχειρήσεων από την τεχνολογία, καθώς όλες οι επιχειρήσεις κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα για τα περισσότερα κομμάτια λειτουργίας τους.
Βασικοί πυλώνες λειτουργίας του φαρμακείου και πώς μετασχηματίζονται:
- Ψηφιακό κανάλι πωλήσεων
- Social media
- Εμπειρία πελάτη
- Διαχείριση φαρμακείου
- Σημείο πώλησης
Ψηφιακό κανάλι
Πέραν του φυσικού καταστήματος, αρκετά φαρμακεία εισέρχονται και στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, αναπτύσσοντας έναν ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου.
Με αυτόν τον τρόπο διευρύνουν τις πωλήσεις τους, τόσο γεωγραφικά, όσο και με μεγαλύτερη ποικιλία προσφοράς προϊόντων.
Ας σημειωθεί ότι η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις συνταγογραφούμενων φαρμάκων και ΜΗΣΥΦΑ, συνεπώς τα φαρμακεία δεν κινδυνεύουν από τον αντίστοιχο ανταγωνισμό άλλων καναλιών (πλατφόρμες εξωτερικού) σε αυτές τις κατηγορίες.
Τα ψηφιακά εργαλεία αποτελούν απαραίτητα μέσα για την ύπαρξη του ηλεκτρονικού καναλιού, αλλά και την προώθηση του σε μεγάλες μηχανές αναζήτησης στον ιστό (Google).
Το σημαντικότερο είναι η εμφάνιση του ηλεκτρονικού καταστήματος στις πρώτες αναζητήσεις στο Google, το οποίο γίνεται μέσω της εξοικείωσης με τις τεχνικές βελτιστοποίησης εμφάνισης (SEO) ή μέσω πληρωμένων στοχευμένων διαφημίσεων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, το 30% των καταναλωτών υγείας/ομορφιάς αναζητούν πληροφορίες και προϊόντα διαδικτυακά, πριν απευθυνθούν στο φυσικό κατάστημα.
Social media
Στο φρενήρη κόσμο των social media, όπου οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται για να τους προσέξουν οι ίδιοι καταναλωτές, το φαρμακείο κάνει αργά αλλά σταθερά βήματα.
Εάν και το “βαρύ” όνομα του Facebook δεν είναι το πλέον αγαπημένο κοινωνικό δίκτυο, παραμένει όμως το πιο κατάλληλο από πλευράς εργονομίας και ευκολίας χρήσης από το φαρμακείο.
Παράλληλα είναι ο μεγαλύτερος πάροχος ακολούθων στην ηλικιακή ομάδα που αφορά το φαρμακείο, δηλαδή 25-34 και μετά τα 34-44 έτη.
Τα social media ενισχύουν την άμεση επικοινωνία με τους πελάτες, αλλά και τη διατήρηση αυτής και μετά την έξοδο του πελάτη από το φαρμακείο.
Οι πελάτες μπορούν να δουν περιεχόμενο προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρονται, αλλά και γενικότερες πληροφορίες, όπως στοιχεία επικοινωνίας, ωράριο, εφημερίες και τοποθεσία.
Παράλληλα μέσω μιας τακτικά ενημερωμένης σελίδας ή ακόμα και ιστολογίου (blog), με θέματα υγείας και ομορφιάς, η πιστότητα του πελάτη αυξάνεται.
Στις περιπτώσεις φαρμακείων που δεν διαθέτουν κάποιο κοινωνικό μέσο, η επαφή με τον πελάτη διακόπτεται καθαρά και απλά μόλις αυτός αποχωρήσει από το φαρμακείο.
Τα υπόλοιπα social media προσφέρουν ευκαιρίες διάδοσης της φήμης, ωστόσο χρειάζεται καλή κατανόηση του ύφους και της χρήσης του καθενός.
Εμπειρία πελάτη
Ένα άλλο πεδίο για την ψηφιοποίηση του φαρμακείου είναι αυτό που αφορά το επικοινωνιακό υλικό, όπως οι εσωτερικές και εξωτερικές οθόνες.
Ο φαρμακοποιός θα μπορεί επίσης, χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο σχεδιασμού βίντεο, να σχεδιάζει ενημερωτικά και διαφημιστικά βίντεο για τους ασθενείς-πελάτες του.
Τα παραπάνω εργαλεία, όχι μόνο παρέχουν μια επικοινωνία τεχνολογικά εξελιγμένη, αλλά και δείχνουν τα φαρμακεία πιο ελκυστικά και πιο όμορφα!
Ο στόχος εδώ είναι να βελτιωθεί η εμπειρία των πελατών, ώστε να θέλουν να επιστρέψουν στο φυσικό φαρμακείο.
Ελκυστικές επίσης είναι και οι ψηφιακές οθόνες προώθησης στο εσωτερικό και στη βιτρίνα του φαρμακείου, οι οποίες καθιστούν δυνατή τη μετάδοση πολλών μηνυμάτων στη σειρά, όπως προωθήσεις παραφαρμάκων και μηνύματα πρόληψης και έτσι επιτρέπουν την εναλλαγή των θεμάτων, χωρίς να γεμίζει η βιτρίνα με πολλές χάρτινες αφίσες.
Διαχείριση φαρμακείου
Αυτό είναι αναμφίβολα ένα από τα μεγαλύτερα θέματα όσον αφορά την ψηφιοποίηση του φαρμακείου.
Αναλόγως με τις εκάστοτε ανάγκες, ο φαρμακοποιός καλείται να επενδύσει σε τεχνολογικά μέσα, ώστε να διαχειριστεί την επιχείρηση του καλύτερα.
Σημαντικό ρόλο εδώ διαδραματίζουν τα προγράμματα διαχείρισης φαρμακείου, τα οποία παραδοσιακά περιέχουν ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών: καταγραφή αγορών και πωλήσεων, ιστορικό χορήγησης φαρμάκων, πληροφορίες ασθενών, διατήρηση αποθήκης και έλεγχος αποθεμάτων, ηλεκτρονικές παραγγελίες, λίστα ελλείψεων, βάση παραφαρμάκων.
Είναι σημαντικό ο φαρμακοποιός και η ομάδα του φαρμακείου να χρησιμοποιούν όλες τις δυνατότητες που παρέχουν τα προγράμματα διαχείρισης, με σκοπό την εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου, ώστε να στοχεύσουν στην ποιοτικότερη επικοινωνία τους με τον ασθενή.
Με τη δημιουργία εθνικής κάρτας υγείας που πιστεύουμε να γίνει στο άμεσο μέλλον, τα λογισμικά διαχείρισης θα συνεχίσουν να εξελίσσονται και να ενσωματώνουν περισσότερες λειτουργίες.
Πρέπει να παρέχουν τη δυνατότητα συμβουλευτικής από έγγραφα και ψηφιακά δεδομένα που λαμβάνονται από επαγγελματίες υγείας ή από το κοινόχρηστο ιατρικό αρχείο του ασθενούς, με στόχο να διευκολυνθεί η φροντίδα των ασθενών, με συνεχή ενημέρωση του φαρμακευτικού φακέλου από όλους τους εμπλεκόμενους επαγγελματίες υγείας.
Αυτές όλες οι απαιτήσεις πηγάζουν από την ανάγκη εξέλιξης του επαγγέλματος και των δεξιοτήτων του φαρμακοποιού.
Ψηφιοποίηση του σημείου πώλησης
Όλα τα φαρμακεία ανεξαιρέτως μεγέθους, τοποθεσίας, προσωπικού, τζίρου, έχουν ένα κοινό πρόβλημα αφού θέλουν περισσότερο χώρο στα ράφια τους για να προβάλλουν προϊόντα.
Εδώ η ψηφιοποίηση έρχεται να δώσει λύσεις με μια νέα προσέγγιση στον τρόπο προβολής: τα ψηφιακά ράφια.
Για ορισμένα καταναλωτικά προϊόντα, ο πελάτης δεν έχει παρά να πατήσει πάνω στην οθόνη για να δει τα διαθέσιμα προϊόντα, να συγκρίνει τιμές και τελικά να παραλάβει το προϊόν του από τον πάγκο του φαρμακείου.
Πέρα από την πτυχή της εξοικονόμησης χρόνου και της διαχείρισης ροής πελατών, αυτές οι λύσεις εκπληρώνουν επίσης μια καθαρά αισθητική αποστολή με το να παρουσιάζουν το Facing των προϊόντων στα ψηφιακά ράφια πάντα γεμάτο, καθαρό και τακτοποιημένο, ακόμα και όταν είναι εκτός αποθέματος.
Μεταδίδουν επίσης προωθητικά μηνύματα και ενσωματώνουν αυτοματοποιημένη διαχείριση αποθέματος για ορισμένες συσκευές.
Παράλληλα ακόμα και για βασικότερες λειτουργίες όπως η εκτέλεση μιας συνταγής, υπάρχουν ψηφιακές λύσεις, όπως τα ρομπότ, που συγκεντρώνουν και διανέμουν τα φάρμακα στον πάγκο εξυπηρέτησης, με την ελάχιστη ανθρώπινη εργασία.
Τέλος, τα διαδραστικά ψηφιακά τερματικά, επιτρέπουν πληρωμές επιλεγμένων προϊόντων απευθείας, πριν τα παραλάβει ο πελάτης στον πάγκο.
Τόσες πολλές σύγχρονες λύσεις που στοχεύουν τελικά σε έναν απώτερο στόχο: τον εξορθολογισμό του επαγγέλματος του φαρμακοποιού.
Σύνοψη
Η ψηφιοποίηση του φαρμακείου έχει ήδη ξεκινήσει και σταδιακά όλο και περισσότερα φαρμακεία μετασχηματίζονται.
Οι δυνατότητες και οι λύσεις που δίνονται είναι συναρπαστικές και διευκολύνουν τον φαρμακοποιό στις καθημερινές του δυσκολίες.
Οι ειδικοί προδιαγράφουν το μέλλον να είναι ψηφιακό για τις περισσότερες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένου και των φαρμακείων.
Αλλά παραδόξως κάνουν όλοι την ίδια ερώτηση: τι γίνεται με την εξέλιξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ίδιου του φαρμακοποιού;
Αλέξανδρος Θεοδωρόπουλος – Μαραντίδης, Φαρμακοποιός, MBA