Η βιτρίνα, αποτελεί την πρώτη επαφή του πελάτη με το φαρμακείο, έχοντας συμπληρωματικό επικοινωνιακό ρόλο σε σχέση με τον εσωτερικό χώρο.
Σήμερα, η προβολή των παραδοσιακών διαφημίσεων με φυλλάδια και αφίσες, αντικαθίσταται από σύγχρονα, ψηφιακά μέσα, δίνοντας περισσότερες δυνατότητες επικοινωνίας, αλλά και μία νέα εικόνα στο φαρμακείο.
Στην ψηφιακή εποχή, όλες οι πλευρές της καθημερινότητας εξελίσσονται, με την τεχνολογία να καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος της.
Ειδικά από εμπορική άποψη και σε ό,τι αφορά την επικοινωνία και τη διάδραση, το ψηφιακό «λάμπει» για την ασύγκριτη αποτελεσματικότητά του.
Η εισαγωγή σύγχρονων ψηφιακών μέσων, επηρεάζει άμεσα την ανάπτυξη μιας επιχείρησης.
Οι περισσότερες εταιρείες θεωρούν δεδομένο ότι η ψηφιακή τεχνολογία οδηγεί σε αύξηση των πωλήσεων, βελτιώνει την ικανοποίηση των πελατών και ενισχύει τα έσοδά τους.
Δημιουργήστε κινητικότητα στο εσωτερικό
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, η ανάπτυξη των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας έχει λαμπρό μέλλον στον επιχειρηματικό κόσμο.
Το φαρμακείο προφανώς δεν αποτελεί εξαίρεση ενώ οι διαφημίσεις με σταθερά μέσα προβολής εξακολουθούν να είναι ο κανόνας στις βιτρίνες των φαρμακείων στην Ελλάδα, τα ψηφιακά μέσα προβολής αρχίζουν σιγά σιγά να παίρνουν «μερίδιο στην πίτα», ιδιαίτερα στα Ευρωπαϊκά φαρμακεία.
Αυτό διαφαίνεται στις εκθέσεις στο εξωτερικό, με εταιρείες που προτείνουν έναν άπλετο συνδυασμό ψηφιακών μέσων προβολής για τα φαρμακεία, για τον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο.
Η ιδέα της ψηφιακής βιτρίνας που εναλλάσσει μηνύματα, έχει σαν στόχο την προσέλκυση του πελάτη μέσα στο φαρμακείο.
Ο πρωταρχικός ρόλος της βιτρίνας είναι αναμφισβήτητα, όπως το μάρκετινγκ ορίζει, να προβάλει τα προϊόντα και τις μάρκες που διαθέτει το φαρμακείο.
Είτε πρόκειται για προωθητική καμπάνια, είτε για μία σύντομη παρουσίαση ή ένα βίντεο, το πλεονέκτημα της ψηφιακής προβολής είναι η ικανότητά της να υποστηρίζει όλες τις μορφές.
Και πάλι όμως υπάρχουν κανόνες.
Για τη μετάδοση ενός βίντεο στη βιτρίνα, θα βασιστούμε μάλλον σε σύντομες μορφές 10 έως 12 δευτερολέπτων, ενώ αν προβληθεί στο εσωτερικό του φαρμακείου, η διάρκειά του μπορεί να φτάσει μέχρι τα 25 δευτερόλεπτα.
Στους εσωτερικούς χώρους, οι οθόνες τοποθετούνται σε στρατηγικά σημεία, όπου ο πελάτης βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής και επομένως έχει χρόνο να εστιάσει σε αυτές.
Ας σημειωθεί ότι, στην περίπτωση της εξωτερικής βιτρίνας, πρέπει να τραβήξουμε την προσοχή με κάτι πολύ δυναμικό και σύντομο, καθώς ο υποψήφιος πελάτης θα περάσει από μπροστά της για λίγα μόλις δευτερόλεπτα.
Σχετικά με το ίδιο το περιεχόμενο, όπως και με ένα κλασσικό διαφημιστικό φυλλάδιο, είναι σκόπιμο να δοθεί προτεραιότητα σε ένα ενδιαφέρον επιχείρημα ή στο όφελος που παρέχει το προϊόν που προτείνεται.
Η ψηφιακή βιτρίνα, ενθαρρύνει τον πιθανό πελάτη να εισέλθει στο φαρμακείο μέσω των εξής 4 βημάτων:
- Βελτιστοποίηση της ορατότητας μέσω δυναμικής προβολής
- Δημιουργία ελκυστικότητας τραβώντας την προσοχή μέσω δυναμικού περιεχομένου
- Ενίσχυση της απομνημόνευσης των μηνυμάτων
- Δημιουργία επισκεψιμότητας μέσα στο φαρμακείο, χάρη στο εντυπωσιακό περιεχόμενο
Διαδραστικότητα και προσαρμοστικότητα
Ενώ μια χάρτινη αφίσα θα παραμείνει στη βιτρίνα για ένα μήνα συνήθως και μετά θα αντικατασταθεί, η ψηφιακή φωτεινή βιτρίνα παραμένει σταθερή, εναλλάσσοντας πολλαπλά μηνύματα.
Οι ειδικοί του μάρκετινγκ επισημαίνουν πως τα οφέλη της ψηφιακής βιτρίνας είναι πολλά.
Πρώτα απ’ όλα, είναι η υπερεγγύτητα και η καλύτερη πελατειακή στόχευση.
Επίσης, μια οθόνη είναι πιο ευέλικτη και άμεση, καθώς περνάει περισσότερα μηνύματα από ότι μια αφίσα.
Τέλος, έρευνες έχουν δείξει ότι ο θεατής θα κοιτάξει για περισσότερο χρόνο μια οθόνη παρά μια αφίσα.
Σε μια ψηφιακή βιτρίνα είναι δυνατή η προσαρμογή του περιεχομένου των οθονών σύμφωνα με την ώρα της ημέρας, τη γειτονιά ή/και το κοινό που κινείται στο δρόμο.
Στην έξοδο των σχολείων, για παράδειγμα, οι οθόνες θα μεταδίδουν διαφημίσεις για την καταπολέμηση των ψειρών, τα μεσημέρια πριν τις διακοπές θα μεταδίδουν διαφημίσεις για αντηλιακά, ενώ το απόγευμα μετά τη δουλειά, μια διαφήμιση για την τόνωση του οργανισμού.
Η ψηφιακή σήμανση είναι παράλληλα και μια πιο οικολογική προσέγγιση από τα έντυπα μέσα.
Οι οθόνες είναι χαμηλής κατανάλωσης (LED), και ανάβουν ανάλογα με το ωράριο λειτουργίας του φαρμακείου.
Ένα μέσο που εξελίσσεται
Η ψηφιακή βιτρίνα είναι ένα μέσο που συνεχώς εξελίσσεται και μπορεί να μεταβάλλεται ανάλογα με τις ανάγκες του φαρμακείου.
Για παράδειγμα, η φωτεινότητά τους μπορεί ακόμη και να εκτιμηθεί ανάλογα με τη γεωγραφική θέση του φαρμακείου.
Μια οθόνη ενσωματωμένη σε ένα φαρμακείο σε εμπορικό κέντρο, θα είναι λιγότερο φωτεινή από μια οθόνη που βλέπει προς τα έξω.
Ωστόσο, όλα αυτά τα ψηφιακά μέσα βιτρίνας έχουν ένα ελάττωμα: επηρεάζουν την ορατότητα του εσωτερικού του φαρμακείου, γεγονός το οποίο αποτελεί εμπορικό επιχείρημα για ορισμένα φαρμακεία.
Ένα αρνητικό σημείο το οποίο οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ επιδιώκουν να μεταμορφώσουν, ιδίως χάρη στις διαπερατές οθόνες LED.
Εδώ, θα μπορούσε να δοθεί η λύση μετάδοσης της καμπάνιας σε βίντεο με κινούμενα σχέδια για ένα προϊόν, με στοιχεία κειμένου, αφήνοντας παράλληλα το φως να περάσει μέσω της διαφάνειας.
Η ανάδειξη του επαγγέλματος
Πέραν της εντύπωσης που προκαλεί η ψηφιακή οθόνη, οι εταιρείες του κλάδου γενικά, αναπτύσσουν προτάσεις με «το κλειδί στο χέρι» για τους φαρμακοποιούς.
Αυτές περιλαμβάνουν, υπηρεσίες δημιουργίας περιεχομένου, μια εξατομικευμένη πλατφόρμα που γενικά ενσωματώνει μια βάση δεδομένων με αναφορές προϊόντων, μια υπηρεσία διαχείρισης για ενημερώσεις, υποστήριξη και συντήρηση.
Η αγορά μιας οθόνης από μόνη της δεν έχει κανένα ενδιαφέρον οπότε χρειάζεται ένα ολόκληρο πλάνο προβολής (προϊόντων, φωτογραφιών, νομικών ειδοποιήσεων κ.α.).
Ορισμένοι κατασκευαστές παρέχουν επίσης εκπαίδευση, έτσι ώστε ο φαρμακοποιός να μπορεί να μάθει και να χειρίζεται το σύστημα αυτό προβολής.
Εάν μόνο αυτός μπορεί να έχει πρόσβαση στον προσωπικό του χώρο, οι κατασκευαστές θα μπορούν να ελέγξουν τι είναι ενσωματωμένο και να διατηρούν το δικαίωμα να προβούν, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε εμφάνιση αντιδεοντολογικής προβολής, για παράδειγμα.
Πέρα από την ηθική και δεοντολογία, ο φαρμακοποιός πρέπει να πληροί ορισμένες νομικές υποχρεώσεις όσον αφορά την προβολή (ψηφιακή ή μη).
Η πρώτη, χωρίς έκπληξη, είναι να προβάλει μόνο τα παραφαρμακευτικά προϊόντα.
Μπορούμε να επικοινωνήσουμε μόνο για προϊόντα που δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Οι φωτεινές ψηφιακές βιτρίνες προσφέρονται επίσης για έναν εντελώς διαφορετικό τύπο επικοινωνίας: την πρόληψη.
Οι φαρμακοποιοί μπορούν να επικοινωνούν τη γνώση, την εμπειρία και τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους.
Η βιτρίνα δεν ανταποκρίνεται μόνο σε μια εμπορική επικοινωνία, αλλά και σε μια ολοκληρωμένη επικοινωνία, μέσα στα πλαίσια δεοντολογίας, που είναι η πρωταρχική αποστολή του επαγγέλματος του φαρμακοποιού.
Συνοψίζοντας, η σωστή επένδυση σε ψηφιακά μέσα προβολής βιτρίνας, μπορεί να ενισχύσει τη φυσική προβολή του φαρμακείου, αυξάνοντας την προσοχή των περαστικών.
Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε φαρμακείου και την εμπορική στόχευση, τα ψηφιακά μέσα αναμένεται να αναδειχθούν ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνίας του φαρμακείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΜΑΡΑΝΤΙΔΗΣ, Φαρμακοποιός, MBA