Το ζήτημα των προσλήψεων στο φαρμακείο, γίνεται όλο και πιο κρίσιμο για τους ιδιοκτήτες φαρμακοποιούς συνεπώς, είναι αναγκαίο, να φροντίσουν την κατάλληλη ένταξη της νέας γενιάς (γνωστής ως «Ζ») στο επάγγελμα.
Πώς όμως να προσαρμοστούν στις συνήθειες, τα ιδανικά και τα ήθη τους, που είναι πολύ διαφορετικά από αυτά των μεγαλύτερών τους;
Η κατάσταση έχει γίνει δύσκολη και περίπλοκη για τους ιδιοκτήτες φαρμακείων που παλεύουν να ανανεώσουν ή να εμπλουτίσουν το προσωπικό τους και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στη χώρα μας αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπου μάλιστα μειώνεται και ο αριθμός των φοιτητών στις φαρμακευτικές σχολές.
Σήμερα, 4 γενιές φαρμακοποιών ζουν κάτω από την ίδια στέγη: οι Baby Boomers (1946-1964), η Generation X (1965-1979), οι Millennials (1980-1997) και η Generation Z (1998-2020) οι οποίες δεν είναι εναλλάξιμες, δεν μοιάζουν δηλαδή, το αντίθετο μάλιστα.
Όλοι τους έχουν ζήσει σε πολύ διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια και οι τεχνολογικές τους συνήθειες είναι ριζικά διαφορετικές.
Η σχέση τους με τη δουλειά δεν είναι η ίδια.
Εναπόκειται λοιπόν στον μάνατζερ φαρμακοποιό να φροντίσει με τον καλύτερο τρόπο τη συνεργασία μεταξύ των γενεών στην ομάδα του φαρμακείου του.
Μια γενιά πιο παραβατική, αλλά και πιο αφοσιωμένη
Η προσέλκυση και η διατήρηση νέων τελειόφοιτων φοιτητών φαρμακευτικής είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, καθώς μόνο μέσω της ανανέωσης των γενεών μπορεί το επάγγελμα να εγγυηθεί τη μελλοντική του ύπαρξη.
Για να γίνει αυτό, πρέπει πρώτα να καταλάβουμε ότι η κοινωνική συμπεριφορά έχει εξελιχθεί.
Η νέα γενιά σέβεται λιγότερο την ιεραρχική απόσταση από τους προκατόχους της και είναι πιο πιθανό να παραβεί τους καθιερωμένους κανόνες.
Οι φιλοδοξίες τους είναι διαφορετικές.
Η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι απαραίτητη για αυτούς και η έννοια της αφοσίωσης στον εργοδότη δεν υφίσταται πλέον.
Διότι αν παλαιότερα ήταν σύνηθες να μένουν αρκετές δεκαετίες στην ίδια επιχείρηση, οι νέοι πλέον δεν διστάζουν ούτε στιγμή να αλλάξουν, ακόμα και καριέρα, και αυτό να γίνεται επανειλημμένα.
Είναι επίσης πολύ πιο ευαισθητοποιημένοι, ιδιαίτερα σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Μεταδώστε τους την αγάπη για το επάγγελμα
Ωστόσο, αυτή η άστατη πτυχή δεν είναι δραματική.
Η νέα γενιά δεν έχει λιγότερα κίνητρα ή δεν είναι λιγότερο ικανή από τις προηγούμενες.
Το καλύτερο είναι να τους μεταδώσετε την αγάπη για το επάγγελμα, παρά να τους υποσχεθείτε πολλά που ίσως να μην μπορέσετε τελικά να τους τα δώσετε.
Αυτό μόνο θα κρατήσει τους νέους στα φαρμακεία.
Πώς να το κάνετε;
Δείχνοντάς τους όλη την ποικιλομορφία του επαγγέλματος και το όραμα!
Επειδή η νέα γενιά τείνει να αναζητά ελκυστικές προοπτικές σταδιοδρομίας, με πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη και προσωπική εξέλιξη.
Στους νέους δεν αρέσουν καθόλου οι επαναλαμβανόμενες εργασίες ή ρουτίνα δηλαδή και δεν θα μπορέσουν ποτέ να φανταστούν το εαυτό τους στο μέλλον κάνοντας το ίδιο πράγμα.
Ευτυχώς, με την άφιξη και την συνεχή εξέλιξη των νέων αποστολών, το επάγγελμα του φαρμακοποιού δεν ήταν ποτέ τόσο πολύπλευρο.
Εκπαιδεύστε, αλλά και εξηγήστε τους γιατί
Η ενσωμάτωση ενός νεαρού συνεργάτη δεν είναι κάτι εύκολο, θέλει κόπο και προσωπική ενασχόληση του μάνατζερ.
Είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα σχέδιο ένταξης του στην ομάδα.
Αυτό το σχέδιο μπορεί, για παράδειγμα, να περιλαμβάνει εκπαίδευση (εξάλλου στους νέους αρέσει πολύ η ηλεκτρονική μάθηση) σχετικά με τις διαδικασίες φαρμακείου, τα προϊόντα που πωλούνται, την επικοινωνία και αλληλεπίδραση με ασθενείς, την εκτέλεση νέων αποστολών κ.λπ.
Και φυσικά είναι απαραίτητο να τους αναλυθεί η στρατηγική και οι στόχοι της επιχείρησης.
Οι νέοι υπάλληλοι ενσωματώνονται έτσι πιο γρήγορα και κατανοούν καλύτερα τον ρόλο τους.
Αντίθετα, αν ο νεαρός φαρμακοποιός αφήνεται στην τύχη του και του ανατίθενται μόνο απλές και μονότονες εργασίες, θα βαρεθεί γρήγορα και θα ψάξει αλλού.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο, είναι να επιμείνουμε στο «γιατί» των κανόνων και διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που μπορεί να φαίνονται πιο προφανείς, όπως η σωστή επικοινωνία και η συμβουλή, αλλά και η ευγένεια με τους ασθενείς.
Δεν μπορούμε να τους κατηγορήσουμε μετά ότι δεν σέβονται τους κανόνες, εάν δεν τους δικαιολογείται η σημασία τους.
Η τυφλή υπακοή απορρίπτεται πολύ έντονα από αυτή τη γενιά.
Οι φαρμακοποιοί μάνατζερ, ειδικά οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, πρέπει επομένως να προετοιμαστούν για ένα μικρό πολιτισμικό σοκ.
Αν θα επιδείξουμε υπομονή και να τους εκπαιδεύσουμε και να τους εμπνεύσουμε,τότε το παιχνίδι αξίζει.
Μην ξεχνάτε ότι το μέλλον του επαγγέλματος εξαρτάται από τους νέους!
Πόπη Χαραμή
Φαρμακοποιός, Σύμβουλος Marketing & Επικοινωνίας