Ενώ εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ουσιαστικά για τους σκοπούς της παραγγελίας και της πώλησης φαρμάκων σε πολλές χώρες, η τηλε-φαρμακευτική θα πρέπει να ανοίξει και να ενεργοποιηθεί περισσότερο στην παρακολούθηση και σε νέες φαρμακευτικές αποστολές.

Μιλάμε για τον τομέα της «φαρμακευτικής τηλεφροντίδας», συμπεριλαμβανομένων ιδίως των εξ αποστάσεως συμβουλών και ανασκοπήσεων φαρμάκων.
Σε μια έκθεσή της, η Διεθνής Φαρμακευτική Ομοσπονδία (FIP) προσδιόρισε 80 χώρες στις οποίες η τηλεφαρμακευτική έχει αναπτυχθεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.
Ωστόσο, αυτοί που χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα για να προωθήσουν τις νέες πρακτικές που συνήθως αναφέρονται ως «φαρμακευτική περίθαλψη» είναι λίγοι.
Η FIP επιθυμεί να αλλάξει αυτή την κατάσταση και, αφού εντοπίσει τα κύρια εμπόδια στην τηλεφροντίδα, είτε ρυθμιστικά, οικονομικά, κοινωνικά ή ψυχολογικά, προτείνει να βοηθήσει τους φαρμακοποιούς να εκπαιδευτούν σε αυτές τις εξ αποστάσεως δραστηριότητες.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν η πανδημία της Covid-19 που ξεκίνησε πραγματικά την τηλεϊατρική και την τηλεφαρμακευτική σε όλο τον κόσμο.
Σε αρκετές χώρες όμως, αυτές οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν επειγόντως λόγω των περιορισμών, ωστόσο αργότερα εγκαταλείφθηκαν.
Η έκθεση προσδιορίζει μια σειρά από πρωτότυπες πρακτικές, των οποίων η αποτελεσματικότητα και η χρησιμότητα έχουν αξιολογηθεί θετικά.
Εξυπηρέτηση εξ Αποστάσεως
Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο τα «chatrooms» επέτρεψαν στους Κινέζους να παραμείνουν σε επαφή με τα φαρμακεία τους κατά τη διάρκεια των μακρών φάσεων του περιορισμού με την πανδημία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί έχουν δημιουργήσει μια διαδικτυακή πλατφόρμα συμβουλευτικής φαρμακευτικής αγωγής, η οποία έχει αποδειχθεί πραγματική επιτυχημένη.
Το τηλεφαρμακείο καθιστά δυνατή την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, όπως ένα τηλεφωνικό κέντρο που δημιουργήθηκε από φαρμακοποιούς από την Τασμανία, το μεγάλο νησί που βρίσκεται νότια της Αυστραλίας.
Προσβάσιμο κάθε μέρα από τις 6 μ.μ. έως τα μεσάνυχτα, επιτρέπει στους ασθενείς να επικοινωνούν με έναν φαρμακοποιό για οποιαδήποτε ερώτηση σχετικά με τις τρέχουσες θεραπείες τους, όπως σε ένα «μόνιμα ανοιχτό» φαρμακείο.
Ο φαρμακοποιός μπορεί επίσης να τους κατευθύνει και σε άλλη υπηρεσία υγείας και να επικοινωνήσει ξανά μαζί τους ως μέρος της φαρμακευτικής παρακολούθησης τους.
Σε ορισμένες αγροτικές πολιτείες της Αμερικής, οι φαρμακοποιοί έχουν συνταγές που εκτελούνται εξ αποστάσεως σε μικρά φαρμακεία χωρίς φαρμακοποιό: ο ασθενής παρουσιάζει τη συνταγή του εκεί, ο βοηθός την εκτελεί ζωντανά μπροστά από μια κάμερα συνδεδεμένη με έναν φαρμακοποιό και μετά αποστέλλει τα προϊόντα στον πελάτη.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία, υπάρχουν πράγματι πραγματικές υπηρεσίες τηλεφαρμακείου συνδεδεμένες και με νοσοκομεία.
Αυτά, δείχνουν τις άπειρες δυνατότητες της τηλεφαρμακευτικής σε όλες τις μορφές της, οι οποίες όμως παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκώς αξιοποιημένες.