Τα φαρμακεία αλλάζουν και γίνονται ψηφιακά. Όπως όλα τα καταστήματα της πόλης, δοκιμάζονται και αυτά από τις νέες συνήθειες των πελατών τους. Θα πρέπει να ενδώσουν και να εγκαταστήσουν περισσότερες ψηφιακές οθόνες; Και για ποιο σκοπό; Μια ματιά στο φαρμακείο του μέλλοντος…
Βρίσκονται παντού: στους δρόμους, στους σταθμούς του μετρό, στα γήπεδα, στα σχολεία, στα χέρια και στις τσέπες μας και τώρα και στα φαρμακεία. Οι οθόνες πολλαπλασιάζονται και γίνονται όλο και πιο διαδραστικές. Είναι το μέλλον της επικοινωνίας του φαρμακείου;
Υπάρχουν ορισμένα ερωτήματα που πρέπει να τεθούν πριν τις εγκαταστήσουμε στο εσωτερικό ή στη βιτρίνα.
“Γιατί να βάλω οθόνες στο φαρμακείο μου;” “Για δυναμικό merchandising;”
“Για να επικοινωνήσω μηνύματα δημόσιας υγείας;”
“Για να αξιοποιήσω στο έπακρο τον διαφημιστικό μου χώρο;”
“Πώς μπορώ να το κάνω αυτό;” “Ενσωματώνω αυτό το εργαλείο στην επιχειρηματική μου στρατηγική;”
Η οθόνη θα πρέπει να αποτελεί το μέσο και όχι το σκοπό. «Αν έχω την ίδια διαφήμιση να τρέχει για 6 μήνες, δεν υπάρχει νόημα». Πώς λοιπόν προχωράτε, με οθόνες ή χωρίς;
Δείτε το ψηφιακό φαρμακείο του μέλλοντος ως ένα φαρμακείο που είναι επαρκώς έξυπνο για να εξυπηρετεί τόσο την ομάδα φαρμακείου, όσο και τους ασθενείς. Αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε οθόνες, γιατί όχι; Ο στόχος είναι να έχουμε ένα φαρμακείο που να είναι επαρκώς συνδεδεμένο ψηφιακά ώστε ο φαρμακοποιός να γνωρίζει: “Ποιο είναι το απόθεμά μου;”, “Ποιος έρχεται στο φαρμακείο μου;”, “Τι χρειάζονται οι πελάτες μου;”
Με αυτόν τον τρόπο, μια διαδραστική οθόνη χρησιμεύει ως μέσο για την απλοποιημένη διαχείριση του back-office, αποφεύγοντας τη σπατάλη χρόνου για την αναζήτηση προϊόντων και εξοικονομώντας χρόνο για την ακρόαση και παροχή συμβουλών. Όπως και τα ρομπότ, τα οποία αποτρέπουν την ανάγκη να πηγαινοέρχονται οι υπάλληλοι στο back office για να φέρνουν τα φάρμακα.
Οι οθόνες μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη διαχείριση της ροής των προϊόντων στο φαρμακείο. Και οι ροές αυτές διαφοροποιούνται ολοένα και περισσότερο: νέες κατηγορίες ή μάρκες, συμβουλές, υπηρεσίες υγείας, εμβολιασμοί, προληπτικές εξετάσεις, συνεντεύξεις, τηλε-συμβουλές κ.λπ.
Αναρωτιόμαστε…
“Πρέπει οι άνθρωποι να περνούν από τον πάγκο εξυπηρέτησης;” “Μπορούν να πάνε κατευθείαν στην αυτοεξυπηρέτηση;” “Ή μήπως πρέπει να αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο;”
Μια οθόνη μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο παραπομπής, εξοικονομώντας χρόνο και βελτιώνοντας την εμπειρία του πελάτη, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στα φαρμακεία των μεγάλων αμερικανικών αλυσίδων λιανικής πώλησης (Walgreens, CVS κ.λπ.).
Η εκτέλεση συνταγής θα παραμείνει στον πάγκο, αλλά η επιλογή συμπληρώματος, βιταμινών, παραφαρμάκου και καλλυντικού μπορεί να γίνει μέσω διαδραστικής οθόνης. Επιπλέον, στη διαδραστική οθόνη ο πελάτης μπορεί να βλέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, τις αντενδείξεις, τα συστατικά, αλλά και συχνές ερωτήσεις για το προϊόν ή ακόμα και αξιολόγηση. Αφού ο πελάτης βάλει στο ηλεκτρονικό καλάθι του προϊόντα, αυτά στέλνονται σαν εντολή στα ταμεία, όπου ο φαρμακοποιός μπορεί να κάνει συστάσεις, ερωτήσεις και να δώσει συμβουλές, ολοκληρώνοντας τη συναλλαγή.
Οθόνες στην τσέπη σας
Γιατί να εγκαταστήσετε οθόνες οι οποίες κοστίζουν στη συντήρηση και ρυπαίνουν το περιβάλλον, όταν σχεδόν όλοι όσοι εισέρχονται στο φαρμακείο έχουν ήδη μια οθόνη στην τσέπη τους με το κινητό τους; Είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν αυτές οι οθόνες, αλλά αυτό προϋποθέτει την ανάπτυξη προγραμμάτων και εφαρμογών στο κινητό. Τέτοιες εφαρμογές υπάρχουν ήδη στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και αρχίζουν να εμφανίζονται στην Ευρώπη.
Τα κινητά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο πληρωμής, ως κάρτα επιβράβευσης, για να πληρώνετε χωρίς να πηγαίνετε στο ταμείο, για να μεταφέρετε τα ιατρικά αρχεία της οικογένειας κ.ο.κ.
Οθόνες και υποστήριξη
Φυσικά δεν χρειάζεστε μια οθόνη δηλαδή ψηφιακά ράφια για να δώσετε στο φαρμακείο σας μια σύγχρονη εικόνα. Οι διαδραστικές οθόνες αποτελούν ένα μέσο που έχει συνολική αποδοχή, παρόλα αυτά έχει και περιορισμούς. Αν η οθόνη δεν έχει απαντήσει στην ερώτηση του πελάτη, έχει χάσει χρόνο και θα πρέπει να λάβει θέση στην ουρά στον πάγκο. Δεν μπορείτε απλώς να τοποθετείτε οθόνες και να περιμένετε από τους ασθενείς να τις χρησιμοποιούν φυσικά και απλά από μόνοι τους. Στην πραγματικότητα, χρειάζονται πάντα οι άνθρωποι που θα τους καθοδηγήσουν. Η ουσία είναι ότι οι ασθενείς χρειάζονται εξηγήσεις και μια ορισμένη υποστήριξη από την ομάδα. Η φροντίδα συμβαδίζει με την δέουσα προσοχή!
Ωστόσο, υπάρχει πλέον μια νέα τεχνολογική λύση: νέες τεχνητές νοημοσύνες που χρησιμοποιούν την τεχνολογία LLM (Large Language Model), όπως το ChatGPT. Είναι εξαιρετικά απλές στη χρήση, κατανοούν αποτελεσματικά τους πελάτες, μειώνουν την απογοήτευση και διευκολύνουν τη χρήση τους. Η φωνή θα είναι σίγουρα το επόμενο βήμα της ψηφιοποίησης.
Συναγερμός ρύπανσης
Όπως η κοινωνία στο σύνολό της, έτσι και το φαρμακείο πρέπει να γίνει πιο πράσινο, να εξαλείψει τα περιττά απόβλητα, να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας και πόρων και να μειώσει τις εκπομπές CO2. Όμως κάθε οθόνη που εγκαθίσταται σε ένα φαρμακείο έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και όχι μόνο το αποτύπωμα άνθρακα: η κατασκευή μιας οθόνης δημιουργεί αέρια του θερμοκηπίου. Καταναλώνει επίσης ευαίσθητα υλικά, συμπεριλαμβανομένων των σπάνιων γαιών, που είναι πεπερασμένοι πόροι. Η κατασκευή οθονών προκαλεί επίσης ρύπανση από τα χημικά που χρησιμοποιούνται και καταναλώνει μεγάλες ποσότητες νερού. Μόλις τοποθετηθεί στο φαρμακείο, η οθόνη καταναλώνει ακόμη περισσότερη ενέργεια. Με αυτά κατά νου προειδοποιούμε: όχι στις οθόνες δίχως χρησιμότητα. Η οθόνη πρέπει να έχει πραγματική προστιθέμενη αξία. Πρέπει να κάνει τη διαδικασία πιο ομαλή, να εξοικονομεί χρόνο, να βελτιώνει την εμπειρία πελάτη κ.λπ.
Δείτε περισσότερα στο Digital Τεύχος Ιουνίου Pharmacy Management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ένα μήνυμα δημόσιας υγείας
Αν έχετε οθόνες στο φαρμακείο σας, προτείνουμε να αναμεταδίδονται και να ανανεώνονται τακτικά μηνύματα δημόσιας υγείας όπως: «Ξεκίνησε το κρατικό Πρόγραμμα πρόληψης για την παχυσαρκία», «Ξεκίνησε η διάθεση των ΦΥΚ κατ’ οίκον σε χρόνια πάσχοντες», «Λάβετε δωρεάν στο φαρμακείο μας το Τεστ παχέος εντέρου για τους 50+», «SMS στους 30+ για βασικές αιματολογικές εξετάσεις »
Μηνύματα προσφορών
Φυσικά, η οθόνη θα έχει και τον ρόλο της προβολής των προσφορών σας, οι οποίες μπορούν να εμφανίζονται εναλλάξ. Οργανώστε τις προβολές ανάλογα με την εποχή και τα προϊόντα σε προσφορά.
Παραδείγματα:
- Προβάλετε την άνοιξη το μήνυμα των αλλεργιών και προτείνετε την αντιμετώπιση τους με προϊόντα εντός φαρμακείου που προωθείτε.
- Οργανώστε εβδομάδες εκπτώσεων σε παραφάρμακα ή καλλυντικά που θα προβάλλονται στις οθόνες σας.
- Πλησιάζει καλοκαίρι; Παρουσιάστε ένα βίντεο με παραλία και ήλιο που σε καλεί να χρησιμοποιήσεις αντηλιακό.
- Κάνετε συμφωνία με εταιρεία να προβάλετε διαφήμισή τους και λάβετε σημαντικές εκπτώσεις και δωρεάν προϊόντα.
Η λίστα δυνατοτήτων συνεχίζεται στο διηνεκές…Εκμεταλλευτείτε τις οθόνες πλήρως και με τον πιο προσοδοφόρο για εσάς τρόπο.
Τέλος, η οθόνη είναι μία πηγή εξωστρέφειας και ανάλογα με το σημείο που θα τοποθετηθεί το κοινό που λαμβάνει το μήνυμα αυξάνεται, η θέση της λοιπόν πρέπει να είναι στρατηγικά σχεδιασμένη.
Από τον ΧΑΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟ, Φαρμακοποιό
Διαβάστε όλα τα άρθρα στο Digital Τεύχος Ιουνίου Pharmacy Management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ !