Παρά την πρωτοποριακή πορεία της Amazon στον τομέα των παραφαρμακευτικών προϊόντων, οι Γάλλοι συνεχίζουν να προτιμούν τα φαρμακεία τους. Σε μια ευρωπαϊκή αγορά που βρίσκεται σε ταχεία ψηφιακή επέκταση, τα φυσικά φαρμακεία αντέχουν.
Ο αμερικανικός γίγαντας του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου επιβεβαίωσε την επίθεσή του στη γαλλική αγορά των μη συνταγογραφούμενων προϊόντων υγείας. Σύμφωνα με την Iqvia, οι πωλήσεις της Amazon σε αυτόν τον τομέα αυξήθηκαν κατά 43% το πρώτο τρίμηνο του 2025, μετά από αύξηση 44% για ολόκληρο το 2024. Αυτή η ανάπτυξη βασίζεται στην εισαγωγή νέων προϊόντων αναφοράς, ιδίως στα δερμοκαλλυντικά, μία κατηγορία με υψηλό περιθώριο κέρδους.
Αλλά αν η δυναμική είναι πολύ πραγματική, το βάρος της παραμένει περιορισμένο: τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, συμπεριλαμβανομένης της Amazon , αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% της γαλλικής αγοράς. «Το μερίδιο αγοράς παραμένει σχετικά Χαμηλό», λέει ο Paul Reynolds, ειδικός στην Iqvia France.
Μια γαλλική εξαίρεση
Σε ευρωπαϊκή κλίμακα, το ηλεκτρονικό εμπόριο μη συνταγογραφούμενων προϊόντων συνεχίζει να αυξάνεται. Στην Ισπανία, το 25% των πωλήσεων βιταμινών, σιροπιών και προϊόντων υγιεινής γίνεται πλέον διαδικτυακά. Στην Πολωνία (18%), την Ιταλία (16%) και τη Γερμανία (11%). Γενικά η τάση είναι καλά εδραιωμένη.
Η Γαλλία αποτελεί εξαίρεση. Η ανάπτυξη στο ψηφιακό κανάλι περιορίζεται στο 6%, ελάχιστα πάνω από εκείνη των παραδοσιακών φαρμακείων (+3,5%). Αυτή η διαφορά εξηγείται από ένα πυκνό δίκτυο φαρμακείων – 22.000 φαρμακεία σε όλη τη χώρα – και από τον ισχυρό δεσμό των Γάλλων με τον φαρμακοποιό τους.
Το αντανακλαστικό του φαρμακείου συνεχίζεται
Από την κρίση του Covid στον τομέα της υγείας, η εμπιστοσύνη στα φαρμακεία έχει αυξηθεί, τονίζει η Iqvia. Οι ασθενείς εξακολουθούν να « ζητούν αντανακλαστικά συμβουλές από ένα φαρμακείο », σημειώνει ο Paul Reynolds, συμπεριλαμβανομένων και των φαρμάκων που πωλούνται χωρίς ιατρική συνταγή.
Ένα γεγονός που ενισχύεται από το γαλλικό φαρμακευτικό μονοπώλιο: μόνο τα φαρμακεία που λειτουργούν από φαρμακοποιούς μπορούν να πωλούν φάρμακα, ακόμη και αυτά χωρίς συνταγή. Μια δικλείδα ασφαλείας που η Εθνική Οργάνωση Φαρμακοποιών σκοπεύει να υπερασπιστεί έναντι των ψηφιακών πλατφορμών.
«Κανένα φάρμακο δεν είναι ακίνδυνο»
« Καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει μια αναζήτηση για εύκολη πρόσβαση, αλλά επειδή δεν υπάρχει ακίνδυνο φάρμακο, οι φαρμακοποιοί είναι εκεί για να αποτρέψουν την κακή χρήση και την υπερκατανάλωση », τονίζει η Carine Wolf-Thal, πρόεδρος του Εθνικού Συλλόγου Φαρμακοποιών .
Οι διαδικτυακές πωλήσεις των ΜΗΣΥΦΑ επιτρέπονται, αλλά υπόκεινται σε αυστηρούς κανονισμούς. Μόνο φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή (OTC) μπορούν να δοθούν εξ αποστάσεως. Και η τοποθεσία πρέπει ακόμη να δηλωθεί στην ARS. Μέχρι σήμερα, 838 γαλλικά φαρμακεία έχουν άδεια να πωλούν αυτά τα προϊόντα στο διαδίκτυο.
Ευρώπη: Η Γερμανία στην πρώτη γραμμή
Τα ευρωπαϊκά μοντέλα διαφέρουν. Η Γερμανία, ηγέτης στην αγορά ψηφιακών φαρμακείων, κατέχει μερίδιο 20% στις διαδικτυακές πωλήσεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία, οι σκανδιναβικές χώρες και η Ελβετία, επιτρέπουν επίσης και την πώληση συνταγογραφούμενων φαρμάκων μέσω διαδικτυακών φαρμακείων, σε αντίθεση με τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, οι οποίες είναι πιο περιοριστικές.
Στη Γαλλία, μόνο τα παραφάρμακα παραμένουν ο μόνος τομέας επέκτασης ψηφιακών πωλήσεων για τα πιστοποιημένα διαδικτυακά φαρμακεία. Και ακόμη και τότε, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή δεν ανταγωνίζεται άμεσα την φαρμακευτική τεχνογνωσία, που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο ενός μοντέλου που εξακολουθεί να επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην παροχή συμβουλών, και την ανθρώπινη προσέγγιση.
Πηγή: Le Moniteur Des Pharmacies