Κάποιοι μετανιώνουν που δεν έχουν περισσότερο χώρο στο φαρμακείο τους, ενώ άλλοι προσπαθούν να οργανώσουν όσο το δυνατόν καλύτερα όλα τα τετραγωνικά μέτρα που διαθέτουν. Για τα φαρμακεία υπάρχει κάποιο ιδανικό μέγεθος; Όλα εξαρτώνται από τις υπηρεσίες υγείας που προσφέρουν αλλά και τη στρατηγική της εμπορικής τους δραστηριότητας.
Η εξέλιξη του επαγγέλματος του φαρμακοποιού και η διαφοροποίησή του, απαιτούν να επανεξετάσουμε τη διαμόρφωση των χώρων που υπάρχουν στο κατάστημα και να προβλέπουμε τις τάσεις ώστε να μην μείνουμε πίσω. Σήμερα, οι τομείς δραστηριότητας του φαρμακείου φαίνεται να σταθεροποιούνται κυρίως γύρω από τα προϊόντα υγείας και τις υπηρεσίες προς τους ασθενείς.
Αυτοί οι τελευταίοι τομείς προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα ενεργειών, ο κατάλογος των οποίων συνεχίζει να αυξάνεται. Ενώ η πλειοψηφία των φαρμακοποιών το βλέπει ως αναγνώριση των δεξιοτήτων τους, ο ενθουσιασμός τους βρίσκει συχνά εμπόδια από την έλλειψη χρόνου και χώρου. Μήπως η ανάπτυξη νέων αποστολών προορίζεται μόνο για μεγάλα φαρμακεία, όπως υπονοούν ορισμένοι;
Αναμφισβήτητα για να δημιουργήσεις έναν ιδιαίτερο χώρο υπηρεσιών θα πρέπει να υπάρχει σίγουρα μια ελάχιστη επιφάνεια 7-8 m2 . Και αυτό είναι πραγματικά δύσκολο χωρίς να περιορίσεις κάτι στο χώρο ή σε ράφια εμπορευμάτων. Είναι όμως μια επιλογή που πρέπει να κάνετε.
Το κυνήγι χαμένων χώρων στα μικρά φαρμακεία
Ωστόσο, πολλά μικρά φαρμακεία είτε είναι πάρα πολύ γεμάτα με μάρκες και προϊόντα που δεν έχουν σημαντική απόδοση, είτε σπαταλούν χώρο λόγω ακατάλληλης διάταξης, είτε λόγω υποχρησιμοποίησης ορισμένων χώρων, συμπεριλαμβανομένων των βοηθητικών χώρων. Σημαντικό ρόλο θα παίξει το category management, που στατιστικά αυξάνει τις πωλήσεις σας και την ορατότητα των προϊόντων σας.
Τα μεγάλα φαρμακεία έχουν επίσης τα μειονεκτήματά τους
Η βελτιστοποίηση του χώρου δεν αποτελεί ειδική φροντίδα μόνο για τα μικρά φαρμακεία. Σε μεγαλύτερους χώρους πωλήσεων, πρέπει να είστε σε επαγρύπνηση για κάθε είδους διάταξη που οπτικά, απλά ταλαιπωρεί τον πελάτη και δεν τον διευκολύνει στην επιλογή του. Επιπλέον, ένας πολύ μεγάλος χώρος μπορεί να φαίνεται λιτός ή κρύος, ενώ ένα μικρό φαρμακείο εκτιμάται γενικά για τη φιλική του ατμόσφαιρα. Για την εξάλειψη του εφέ του άπλετου χώρου, οι σχεδιαστές δεν διστάζουν να «διαλύσουν» την ενότητα των δαπέδων ή των ορόφων, δημιουργώντας διακριτά και εύκολα αναγνωρίσιμα επίπεδα.
2 Ερωτήσεις – 2 Απαντήσεις
1.Όποιο και αν είναι το μέγεθος του φαρμακείου, ποιες αρχές είναι απαραίτητες;
Μια θεμελιώδης αρχή είναι να καταγράψετε το επιχειρηματικό σας σχέδιο, για να είστε συνεπής σε όλες τις επιλογές σας: επιλογή διάταξης του χώρου, επιλογή του προτεινόμενου σχεδίου, επιλογή design και ατμόσφαιρας, επιλογή υλικών κ.λπ. Θα πρέπει να μοιραστείτε αυτό το όραμα με την ομάδα σας για την υποστήριξή τους.
Ένα άλλο σημείο που δεν πρέπει να αγνοηθεί, όποιο κι αν είναι το μέγεθος του φαρμακείου, είναι να δουλέψτε στις κατευθύνσεις κυκλοφορίας στον χώρο πωλήσεων για να προσφέρετε άνεση αγοράς στους πελάτες σας και να διευκολύνετε τις ροές κυκλοφορίας και την πληρότητα του καταστήματος. Αυτό βοηθά στην αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης μεταξύ δύο τμημάτων ή συνωστισμού σε ορισμένες περιοχές σε σύγκριση με άλλες. Η κυκλοφοριακή μελέτη θα επιδιώξει να αναδείξει τις εξειδικεύσεις του φαρμακείου, μέσα από μια ορατή έκθεση των τομέων δραστηριότητάς του και των προτιμώμενων μαρκών του.
Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζετε καλά τους πελάτες- στόχους και τους μη πελάτες σας. Και εδώ, οι επιλογές προκύπτουν από το επιχειρηματικό έργο και την «εμπειρία πελάτη» που θέλει να προσφέρει ο φαρμακοποιός στους πελάτες του. Η διάταξη και το merchandising πρέπει να υποστηρίζουν τις υπηρεσίες και την τεχνογνωσία του φαρμακείου μέσω συνεκτικής επικοινωνίας.
2.Τα μειονεκτήματα που συνδέονται με την επιφάνεια, εμποδίζουν την ανάπτυξη του φαρμακείου;
Όταν το επιχειρηματικό έργο είναι σαφώς καθορισμένο και ευθυγραμμισμένο με τον σκοπό και τις αξίες του ιδιοκτήτη φαρμακοποιού, τότε είναι δυνατό να μετατραπεί κάθε «μειονέκτημα», συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης χώρου, σε πλεονέκτημα. Σε μεγάλα φαρμακεία, διαστάσεων αρκετών εκατοντάδων τετραγωνικών μέτρων, υπάρχει κίνδυνος να καταλήξουμε σε έναν απρόσωπο χώρο και να παραμελήσουμε την «ένθερμη » εξυπηρέτηση πελατών. Διότι, ο τρόπος με τον οποίο μας υποδέχονται, επηρεάζει την εκτίμηση του χώρου πωλήσεων και την αντίληψη του merchandising. Στην περίπτωση μιας μικρής επιφάνειας, θα πρέπει να γίνουν πιο δραστικές επιλογές μαρκών. Αλλά είτε πρόκειται για ένα μικρό είτε για ένα μεγάλο φαρμακείο, η παγίδα θα ήταν να θέλετε να εκθέσετε και να πουλήσετε τα πάντα! Τελικά, μια υπερφόρτωση προϊόντων και ράφια ύψους 2,20 μέτρων, δυσπρόσιτα και πολυσύχναστα, καταλήγουν να χάνουν τον πελάτη.
Πόπη Χαραμή, Αρχισυντάκτρια Pharmacy Management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ