Το να διακοσμείς σημαίνει να στολίζεις έναν χώρο με στοιχεία που προορίζονται να τον ομορφύνουν, να τον ενισχύσουν. Αλλά χωρίς κανόνες ή σκέψη, η διακόσμηση μπορεί γρήγορα να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και να διαταράξει το περιβάλλον. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο σε έναν χώρο ανοιχτό στο κοινό. Εδώ δεν σκεφτόμαστε τη διακόσμηση όπως σε ένα εμπορικό κατάστημα ή σ’ έναν δημόσιο χώρο. Αν πάρουμε το παράδειγμα του φαρμακείου συγκεκριμένα, περιμένουμε πρωτίστως αυτός ο χώρος να είναι καθαρός, σχεδόν απολυμασμένος. Η διακόσμηση δεν πρέπει να μετατρέπει το φαρμακείο σε υπαίθρια αγορά, όπου τα προϊόντα υγείας και τα διακοσμητικά ανακατεύονται με άναρχο τρόπο, όσο όμορφα κι αν είναι. Ο κίνδυνος είναι να χάσεις τον πελάτη. Πρέπει να μελετήσεις τη διακόσμηση ώστε να εξυπηρετεί και να ταιριάζει με τον χώρο, να τον αναδεικνύει. Συνοπτικά, η διακόσμηση πρέπει να ανταποκρίνεται σε τρεις στόχους: να ομορφύνει, να εκφράσει, να χαροποιήσει.
Η Διακόσμηση, μέσο επικοινωνίας με τους πελάτες
Ένα πρωτότυπο κρεμαστό φωτιστικό, μια γυάλινη οροφή, ένα γλυπτό αντικείμενο, ένας πίνακας ζωγραφικής, ένα βάζο με λουλούδια.., οι διακοσμητικές λύσεις είναι πολλαπλές, αλλά η επιλογή της μιας ή της άλλης πρέπει να καθοδηγείται από μια ερώτηση:
«Πώς συμβάλλουν αυτά τα στοιχεία στη δημιουργία ή την ενίσχυση της συνολικής ατμόσφαιρας;»
Για να μην υπάρχει αντίθεση με τον όλο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό μιας ανακαίνισης, είναι προτιμότερο να προτείνουμε και να επιλέξουμε τα διακοσμητικά στοιχεία από τη γένεση του έργου. Επιπλέον, τα όρια μεταξύ διάταξης των επίπλων και διακόσμησης, μερικές φορές θολώνουν. Σε ορισμένα καταστήματα, το στυλ διακόσμησης έχει γίνει σήμα κατατεθέν διαφοροποίησης. Πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου τη συνέπεια με την αποστολή του χώρου, αφενός γιατί καθησυχάζει, αφετέρου γιατί επιτρέπει στον πελάτη να πάρει μια ιδέα για την υπηρεσία που μπορεί να βρει εκεί. Με αυτόν τον τρόπο, η διακόσμηση μπορεί να θεωρηθεί ως εργαλείο επικοινωνίας. Αντικείμενα από φελλό, καλάμια ή φυτά, υποδηλώνουν φυσικότητα και καλούν τον πελάτη να προσεγγίσει την προσφορά προϊόντων με φυσικά ενεργά συστατικά. Αυτή η διακόσμηση είναι τόσο αποτελεσματική όσο και η σήμανση. Σε χώρους που είναι αφιερωμένοι σε αποστολές υποστήριξης και πρόληψης, η διακόσμηση επιδιώκει κυρίως να καθησυχάσει.
Το άλλο όφελος της διακόσμησης είναι να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του όλου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού των επίπλων. Για παράδειγμα, το χρώμα ενός τοίχου μπορεί κάλλιστα να γίνει ένα διακοσμητικό στοιχείο, το οποίο μπορεί να αλλάξει πιο εύκολα από τα έπιπλα. Επιπλέον, η διακόσμηση είναι μια ζωντανή πειθαρχία, η οποία αλλάζει ανάλογα με τη μόδα και τις τάσεις. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από ένα αντικείμενο που είναι παλιό, σκονισμένο, αποθηκευμένο και τελικά ξεχασμένο.
Από το φαρμακείο του παρελθόντος στο φαρμακείο του σήμερα
Υπέροχα διακοσμημένα βάζα, πίνακες ζωγραφικής ή εικόνες που αφηγούνται την επιστήμη της θεραπείας, όλα αυτά τα αντικείμενα δεν ήταν τυχαία στα παλιά φαρμακεία, όπου η διακόσμηση ήταν βασικό στοιχείο για να καθιερωθεί η τέχνη του φαρμακοποιού (η τέχνη της γνώσης και η τέχνη της θεραπείας) και να επιβληθεί ο σεβασμός σε αυτό το επάγγελμα. Ήταν επίσης ένας τρόπος να αναδείξουμε στους τότε αδαείς ασθενείς το ιστορικό της ιατρικής και των θεραπειών.