Γεννημένα στις ΗΠΑ τέλος του περασμένου αιώνα, τα «medical cosmetics» ή αλλιώς «cosmeceuticals», αποτελούν μια συνένωση των εννοιών του «καλλυντικού» και του «φαρμακευτικού» προϊόντος, σημειώνοντας σημαντική ανάπτυξη στα φαρμακεία.
Σχεδόν όλες οι γυναίκες, έχουν αντιμετωπίσει ή αντιμετωπίζουν τουλάχιστον ένα αισθητικό πρόβλημα στη ζωή τους.
Καταφεύγουν λοιπόν σε ιατρούς, δερματολόγους και πλαστικούς χειρουργούς, για «αισθητικές» θεραπείες, μία μεγάλη κατηγορία που περιλαμβάνει και τις λεγόμενες «επεμβατικές» θεραπείες (δηλ. μια δερματολογική ή χειρουργική επέμβαση, με στόχο τη βελτίωση της εμφάνισης του δέρματος).
Η αισθητική χειρουργική έχει γίνει πλέον συνηθισμένη, σαγηνεύοντας ακόμη και τους Millennials.
Πράγματι, οι νέοι 18 – 34 ετών κάνουν περισσότερες αισθητικές επεμβάσεις (κυρίως ενέσεις υαλουρονικού οξέος ή botox), από τους ανθρώπους ηλικίας 50 – 60 ετών.
Εκτός από τη συνεχιζόμενη ελκυστικότητα της πλαστικής χειρουργικής, η επέκταση της προσφοράς της αισθητικής δερματολογίας είχε άμεσο αντίκτυπο στον αυξανόμενο αριθμό γυναικών που καταφεύγουν σε αυτήν (πιθανώς γιατί φοβούνται τη συμβατική πλαστική χειρουργική που θεωρείται πιο ριζική και λιγότερο ήπια).
Τα fillers και τα peelings στο ιατρείο, που δεν περιορίζονται πλέον στην αστική τάξη, έχουν γίνει πηγή έμπνευσης για τα «medical cosmetics».
Ταυτόχρονα, ο αριθμός των ιατρείων στα οποία πραγματοποιούνται αισθητικές επεμβάσεις συνεχίζει να αυξάνεται, με τους γιατρούς να εκφράζουν παράλληλα την ανάγκη για ανάπτυξη καλλυντικών προσαρμοσμένων στις ιατρικές πράξεις τους. Όσοι πελάτες ξεκινούν αισθητικές επεμβάσεις γοητεύονται πολύ. Αναπτύσσουν μια άλλη επίγνωση του δέρματός τους και δίνουν μεγάλη προσοχή σε αυτό.
Δεδομένων αυτών, υπάρχουν όλες οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να «απογειωθεί» αυτή η κατηγορία καλλυντικών.
Ο κλάδος φυσικά απαιτεί σχέσεις με δερματολόγους και πλαστικούς χειρουργούς και πάνω σε αυτό οι εταιρείες που τους διανέμουν απευθείας προϊόντα για peeling και/ή fillers, να είναι ειδικοί στην ιατρική ενημέρωση και επικοινωνία και να βασίζονται στην τεχνογνωσία των προϊόντων τους, όπως τα ενέσιμα διαλύματα αντιγήρανσης (ενέσεις υαλουρονικού οξέος, μεσοθεραπεία, γλυκολικά peeling κ.λπ.).
Η τάση
Τα «medical cosmetics» αναπτύχθηκαν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ιατρών για άτομα με προβλήματα στο δέρμα ή γι’αυτά που επιθυμούν να προετοιμάσουν το δέρμα τους πριν ή μετά από μια αισθητική επέμβαση.
Αυτή η επιστημονική και τεχνική χροιά, παραμένει στην επιχειρηματολογία των «medical cosmetics».
Έτσι, αναπτύσσουν ακόμη πιο στοχευμένες φόρμουλες, με ενεργά συστατικά υψηλής συγκέντρωσης που ανταποκρίνονται σε δερματικά προβλήματα προτεραιότητας για τους καταναλωτές (αντιγήρανση, ακμή, χρωστικές κηλίδες κ.λπ.).
Τα βασικά συστατικά τους: αντιοξειδωτικά (ρετινόλη, βιταμίνες Β, C και Ε, υαλουρονικό οξύ, συνένζυμο Q10, πολυφαινόλες) και φυτομόρια (από τσάι, αλόη βέρα, φύκια) που προάγουν το σχηματισμό κολλαγόνου και ελαστίνης για αναζωογόνηση, σύσφιξη ή αποκατάσταση του δέρματος.
Η έρευνα για νέα συστατικά, όπως βλαστοκύτταρα, συστατικά μικροχλωρίδας και πεπτίδια, σίγουρα θα δώσει «έμπνευση» σε αυτήν την ήδη ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία.
Παράλληλα, η επέκταση της αγοράς αυτής εξηγείται και από την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στην αισθητική δερματολογία (π.χ. λέιζερ με ειδικές ενδείξεις), σε συνδυασμό με την εμφάνιση νέων καλλυντικών προϊόντων που δεν έχουν πλέον καμία σχέση με αυτά της δεκαετίας του ’90.
Νέα γενιά αντιγήρανσης
Οι μάρκες με «medical cosmetics» τοποθετούνται στην αγορά, με την προσφορά εξειδικευμένων προϊόντων αντιγήρανσης.
Ο στόχος τους είναι διαφορετικός από τα παραδοσιακά καλλυντικά, καθώς αποτελούν αποτέλεσμα ιατρικής τεχνογνωσίας.
Όλα τα προϊόντα αυτά προορίζονται για να ξεχωρίσουν, λόγω της υψηλής συγκέντρωσης των ενεργών συστατικών τους ή και την παρουσία βασικών συστατικών που χρησιμοποιούνται στην ιατρική πρακτική.
Για παράδειγμα, το υαλουρονικό οξύ, αποτελεί βασικό συστατικό των προϊόντων, κατέχοντας εξαιρετική θέση.
Οι εξειδικευμένες αυτές σειρές, προσφέρουν 3 τύπους προϊόντων
Τα λεγόμενα «επεμβατικά» προϊόντα, που συνδέονται με μια δερματολογική ή χειρουργική πράξη και με σκοπό την προετοιμασία ή την καταπράυνση ή ακόμα και την φροντίδα της επιδερμίδας (πρησμένη, κοκκινισμένη ή με μώλωπες). Καθότι περιορίζονται εκ των προτέρων για μια πιο περιστασιακή χρήση, δεν είναι τόσο γνωστά στο ευρύ κοινό.
Είναι προϊόντα εξαιρετικά ενυδατικά, συνταγογραφούνται για την πρόληψη, τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους ή μετά από ένεση, όπως προϊόντα πλούσια σε άρνικα, που περιορίζει τον σχηματισμό αιματωμάτων.
Επίσης, υπάρχουν προϊόντα που χρησιμοποιούνται μετά από κάποια επέμβαση για τη μείωση των ανεπιθύμητων ενεργειών (κοκκίνισμα, ερεθισμός, ξηρότητα).
Ωστόσο, τέτοιου είδους προϊόντα έχουν διπλή ένδειξη, δηλαδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε ηλιακό έγκαυμα ή έγκαυμα, όπως και άλλα προϊόντα με παρόμοια ένδειξη και να εφαρμοστούν «μετά από αισθητική παρέμβαση ή ως εφάπαξ θεραπεία».
Ο δεύτερος τύπος προϊόντων, αφορά εφάπαξ «θεραπείες» και ειδικότερα θεραπείες που γίνονται στο σπίτι, εμπνευσμένες από αυτές που γίνονται στο ιατρείο (μεσοθεραπεία, peeling κ.λπ.).
Η τρίτη και τελευταία κατηγορία φροντίδας περιλαμβάνει την καθημερινή χρήση.
Αυτό είναι και το μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς της κατηγορίας αυτής (περίπου 70% σε όγκο και αξία) που περιλαμβάνει προϊόντα αντιγήρανσης ή προϊόντα που μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα δερματικό πρόβλημα (ερεθισμό, έκζεμα, ακμή, ροδόχρου, μελάνωμα κ.λπ.).
Οι μάρκες αυτές βρίσκουν παράλληλα τη θέση τους και στα φαρμακεία λόγω της εξειδίκευσής τους και της εξαιρετικής ανοχής τους, καθώς εφαρμόζονται σε δυνητικά προβληματικό δέρμα.
Για να γίνουν γνωστά και εύκολα προσβάσιμα στο κοινό τους τα «medical cosmetics», οι μάρκες ενσωματώνουν τα ειδικά προϊόντα τους σε μια καθημερινή ρουτίνα ομορφιάς.
Καθοδηγούμενα κυρίως από την κοινή απαίτηση δερματολόγων και καταναλωτών, αυτά τα εξειδικευμένα προϊόντα, που ισχυρίζονται ότι έχουν μία ιατρική δράση, βασίζονται και στη συμβουλή του φαρμακοποιού παράλληλα, καλύπτοντας έτσι την ανάγκη για μία προηγμένη εξασφάλιση αποτελεσματικότητας.