Κρίσεις και διαχείριση κρίσεων
Στους ηγέτες των επιχειρήσεων αρέσει να μιλούν για τους στρατηγικούς και επιχειρησιακούς «ελιγμούς» τους. Η στρατηγική ορίζει έναν ή περισσότερους μεσοπρόθεσμους ή μακροπρόθεσμους στόχους που σχετίζονται με το μέλλον της επιχείρησης. Αντίθετα, οι επιχειρησιακές δράσεις που είναι καθημερινές είναι λιγότερο ελκυστικές. Δεν έχουν συνήθως σοβαρές συνέπειες, παρά μόνο όταν συσσωρεύονται και δεν αντιμετωπίζονται έγκαιρα.
Οι στρατηγικοί στόχοι του ηγέτη φαρμακοποιού (όπως όλα τα ελεύθερα επαγγέλματα), το όραμα και η απόρροια των επιχειρησιακών αποφάσεων του, αντικατοπτρίζουν ένα μεταβαλλόμενο επάγγελμα.
Στη διαχείριση κρίσεων η επιχείρηση βρίσκεται σε περίοδο προσμονής πιθανών δυσκολιών. Λαμβάνονται επίσης συντονισμένες αποφάσεις, «όταν όλα πάνε καλά»! Όταν εμφανίζεται η κρίση, οι αποφάσεις δεν είναι πλέον τόσο συντονισμένες, ενώ ο ηγέτης είναι πολύ πιο γρήγορος στις αποφάσεις του. Δίνει σαφείς και ακριβείς οδηγίες με βάση τις τεχνικές του ικανότητες και την εμπειρία του, για την αποφυγή «επιπρόσθετων ατυχημάτων» αλλά και την αποτελεσματική έξοδο από την κρίση. Παράλληλα, καθησυχάζει και διατηρεί την ομάδα σε συνεχή εγρήγορση.
Έτσι, κατά τη διάρκεια της πανδημίας που συνδέεται με την Covid-19, οι φαρμακοποιοί επέδειξαν μια αξιομνημόνευτη διαχειριστική συμπεριφορά, καθησυχάζοντας παράλληλα τις ομάδες και τους ασθενείς τους και οργανώνοντας το φαρμακείο τους σε χρόνο ρεκόρ (χρονοδιαγράμματα, περιορισμοί υλικού, παραγγελίες κ.λπ.), για να ανταποκριθούν στις προσδοκίες της αγοράς.
Σήμερα, ο επιχειρηματίας φαρμακοποιός έχει εισέλθει σε μια πιο ήρεμη περίοδο διαχείρισης κρίσεων, κατά την οποία λαμβάνει στρατηγικές αποφάσεις, προετοιμάζοντας τις επόμενες περιόδους: αναλαμβάνοντας εργασίες ανακαίνισης, επέκτασης ή αυτοματισμού, εκπαιδεύοντας και επιλέγοντας συνεργάτες (ακόμα και σε περιόδους εμφανούς έλλειψης ποσοτικών και ποιοτικών δεξιοτήτων) και έρχεται πιο κοντά με συναδέλφους.
Έτσι, το επάγγελμα που αλλάζει, ζει μια εποχή που δεν είναι υπερβολή να χαρακτηριστεί «εκπληκτική»! Αφενός, οι ευκαιρίες είναι διαθέσιμες και αφετέρου αυτό το επάγγελμα απολαμβάνει πάνω από όλα μια εικόνα χρησιμότητας και ικανότητας που έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια στην κοινωνία.
Αρκεί να μην υπάρξει εφησυχασμός παρά συνεχής προγραμματισμός και αξιοποίηση των κατάλληλων για κάθε φαρμακείο ευκαιριών.
Πόπη Χαραμή
Φαρμακοποιός
Σύμβουλος Φαρμακευτικών Υπηρεσιών