Ο…αμήχανος φαρμακοποιός!
Εγκλωβισμένοι στην παγίδα των εκπτώσεων και των πολιτικών marketing των εταιρειών, πολλοί φαρμακοποιοί λειτουργούν σαν “υπνωτισμένα και άβουλα πιόνια” και, χωρίς να το συνειδητοποιούν, υποσκάπτουν τον διακριτό ρόλο τους στη συνείδηση των Ελλήνων πολιτών: αυτόν του επιστήμονα που παρέχει αξιόπιστες συμβουλές στον ασθενή – πελάτη.
Η “παγίδα” στήθηκε από τις εταιρείες, με την ανοχή του ίδιου του φαρμακοποιού και μάλιστα μέσω της υπόδειξης του, για έντονη διαφήμιση και εξευτελιστικές εκπτώσεις. Πρόκειται για μια διαδικασία που δελέασε τον φαρμακοποιό με την υπόσχεση του “εύκολου και γρήγορου κέρδους”, καθώς η “μάρκα” που διαφημίζεται έντονα στα ΜΜΕ είναι αυτή που δημιουργεί την αυθόρμητη ζήτηση, χωρίς να “κοπιάζει” ο φαρμακοποιός να μιλήσει και να δώσει τη δική του συμβουλή.
Όμως, αυτό που πραγματικά συμβαίνει, και σύντομα θα φανεί, είναι η υποβάθμιση του ελληνικού φαρμακείου, με την ανοχή ή ακόμα και την άγνοια του επαγγελματία υγείας, που ουσιαστικά υποσκάπτει τη βιωσιμότητα της ίδιας του της επιχείρησης. Πως συμβαίνει αυτό; Με την απομείωση του “brand value” του φαρμακείου, δηλαδή της άυλης υπεραξίας του, με τέτοιες πρακτικές!
Είναι σαφές ότι οι εταιρείες δεν έχουν διεισδύσει ακόμη στα σούπερ μάρκετ αλλά και σε μεγάλα ψηφιακά κανάλια διανομής (π.χ Amazon), επειδή εκεί θα μειωθεί η δυναμική αξία των προϊόντων τους, καθώς το brand name “φαρμακείο” υπερτερεί στην αγοραστική απόφαση του καταναλωτή. Όσο όμως ο βομβαρδισμός διαφήμισης και εκπτώσεων συνεχίζεται και όσο οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί δεν αντιστέκονται, οι καταναλωτές εκπαιδεύονται σιγά-σιγά στη λογική του “φθηνού” προϊόντος φαρμακείου, από οποιοδήποτε κανάλι. Αν λοιπόν τα προϊόντα του φαρμακείου μετατραπούν σε “προϊόντα μαζικής κατανάλωσης”, αυτομάτως θα σημάνει και πώληση των από άλλα κανάλια ευρείας διανομής. Αυτό θα είναι πραγματικά κερδοφόρο για τις εταιρείες και καταστροφικό για το φαρμακείο!
Πως θα αντισταθείτε;
Είναι απλό, αλλά και ταυτόχρονα δύσκολο. Αφυπνισθείτε και εγκαταλείψτε τη λογική του εύκολου και γρήγορου κέρδους. Χρειάζεται επιμονή και προσπάθεια για να διατηρήσετε και να ενδυναμώσετε τη σχέση εμπιστοσύνης με τον ασθενή-πελάτη.
Επιτέλους, πάρτε την τύχη σας στα χέρια σας!
Πόπη Χαραμή
Φαρμακοποιός
Σύμβουλος Φαρμακευτικών Υπηρεσιών