fbpx

Η COVID-19 Αφήνει το Αποτύπωμά της στον Χώρο του Φαρμακείου

Από την αρχή της κρίσης στην υγεία, τα φαρμακεία έπρεπε να προσαρμόσουν επειγόντως την οργάνωση του χώρου πώλησης, προκειμένου να εγγυηθούν αποστάσεις και μέτρα προστασίας στην παραμονή και εξυπηρέτηση των πελατών.

Μακροπρόθεσμα, η πανδημία θα μπορούσε να επιταχύνει τις τάσεις διάταξης του χώρου, οι οποίες στοχεύουν να στηρίξουν την εξέλιξη του επαγγέλματος του φαρμακοποιού στις νέες αποστολές του και τη συμβολή του στη φροντίδα υγείας.

Η COVID-19 Αφήνει το Αποτύπωμά της στον Χώρο του Φαρμακείου.

Με την έναρξη της πανδημίας αναζητήθηκαν άμεσα καλύτεροι τρόποι αναδιάταξης του χώρου στα φαρμακεία, για να συνδυαστεί μια «ασφαλής» διαδικασία εξυπηρέτησης, προσφέροντας όλες τις εγγυήσεις για την ασφάλεια των ασθενών.

Η προσπάθεια έγινε για μια αναδιοργάνωση του χώρου που διατηρεί ταυτόχρονα και την καλή εμπορική απόδοση, αλλά και έναν ισχυρό σύνδεσμο με τους πελάτες, με στόχο τη συμβουλή και την ανθρώπινη προσέγγιση.

Για να ρυθμίσουν αυτήν τη διαδικασία «ασφάλειας» του χώρου, τα περισσότερα φαρμακεία έπρεπε πρώτα να επανεξετάσουν τη διαχείριση της ροής πελατών τους στον χώρο του φαρμακοπωλείου.

Για να αποτρέψουν τους πελάτες να είναι ο ένας κοντά στον άλλον, πολλά φαρμακεία καθιέρωσαν μια μοναδική κατεύθυνση κίνησης, με σημάνσεις στο έδαφος, ή ακόμη και με ξεχωριστή είσοδο και έξοδο.

Αυτή η διαδρομή, επιτρέπει στους πελάτες να μπορούν να πάνε παντού στον χώρο πριν φτάσουν στον πάγκο εξυπηρέτησης και μπορεί να γίνει χωρίς να αλλάξουμε τη θέση των κεντρικών γονδολών.

Μία μοναδική κατεύθυνση

Η κεντρική περιοχή μπροστά από τους πάγκους εξυπηρέτησης έχει επίσης επανασχεδιαστεί.

Οι φαρμακοποιοί βασίστηκαν στην κρίση της υγείας για να αναδιοργανώσουν αυτόν τον χώρο, εκθέτοντας εδώ προϊόντα χρήσιμα στην καθημερινότητα της πανδημίας, όπως αντισηπτικά, μάσκες, αντιπυρετικά, συμπληρώματα διατροφής για το ανοσοποιητικό ή για το άγχος και τον ύπνο.

Πρόκειται για κατηγορίες με υψηλή ζήτηση που ενδέχεται να προκαλέσουν παρόρμηση για αγορά κατά τη διάρκεια της αναμονής στον πάγκο εξυπηρέτησης.

Αυτή η προσφορά παρουσιάζεται συχνότερα σε μικρά stands πάνω στους πάγκους ή σε μικρές και στενές γόνδολες, τοποθετημένες ώστε να οριοθετούν την ουρά αναμονής.

Αυτό έχει πράγματι καθιερωθεί σε σχεδόν όλα τα φαρμακεία, διότι είναι η πιο αποτελεσματική λύση για την εγγύηση της κοινωνικής απόστασης και ασφάλειας.

Προστασία κατά των ιών

Οι πάγκοι εξυπηρέτησης έχουν επίσης περάσει σε λειτουργία αντι-COVID. Τα προστατευτικά Plexiglas έχουν εγκατασταθεί σε πολλά φαρμακεία για την προστασία των υπαλλήλων.

Επιπλέον, αποσύρθηκαν όλα τα εκθετήρια με προϊόντα για αυθόρμητες αγορές, που δεν ήταν αναγκαία σε αυτήν την περίοδο πανδημίας.

Από την άλλη πλευρά, προκειμένου να διασφαλιστεί η απόσταση μεταξύ δύο θέσεων εξυπηρέτησης στον πάγκο ταμείου, τοποθετήθηκαν πάνω στους πάγκους stands με προϊόντα που βρίσκονται σε πολύ υψηλή ζήτηση όπως μάσκες, αντισηπτικά, κρέμες χεριών, συμπληρώματα για ενίσχυση ανοσοποιητικού…κ.λπ.

Η εμπειρία πελατών

Εφαρμοζόμενη ως κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αυτή η «ασφαλής» διαδρομή και παραμονή στον χώρο, εξακολουθεί να ισχύει στα φαρμακεία.

Το ερώτημα είναι αν θα μπορούσε να καθιερωθεί μόνιμα. Η COVID-19 καθιέρωσε πολλά μέτρα προστασίας στους πολίτες και άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες.

Μερικά από αυτά τα μέτρα και συνήθειες θα μπορούσαν επομένως να καθιερωθούν με την πάροδο του χρόνου.

Η διαχείριση της κυκλοφορίας στον χώρο θα μπορούσε επίσης να αλλάξει σημαντικά. Σε πολλά φαρμακεία, οι γόνδολες είναι τοποθετημένες για να δημιουργούν διαδρόμους προς τα ταμεία.

Αποτέλεσμα: 70 έως 80% των πελατών πηγαίνουν αμέσως στην περιοχή των πάγκων εξυπηρέτησης.

Συνεπώς θα πρέπει, υποστηρίζοντας την ελεύθερη κυκλοφορία στο κατάστημα, να κατευθύνουμε έτσι τη ροή πελατών, μέσω διαδρομών που δημιουργούνται από τη θέση των κεντρικών γονδολών, προκειμένου να επιτρέψουμε στους πελάτες να ανακαλύψουν όσο το δυνατόν περισσότερα διαφορετικά ράφια πριν φτάσουν στο ταμείο.

Ας τονίσουμε εδώ ότι μετά από αυτήν την κρίση υγείας, οι αγορές για ευχαρίστηση, ειδικά στο τμήμα καλλυντικών, αναμένεται να αυξήσουν την κατανάλωση, διότι πολλοί καταναλωτές κατέφυγαν στις μάρκες φαρμακείου κατά τη διάρκεια των lockdowns και εξοικειώθηκαν με αυτές.

Με την COVID-19, η προσαρμοστικότητα των επίπλων θα μπορούσε να αποτελέσει προϋπόθεση σε όλα τα έργα αναδιάταξης ή ανακαίνισης του χώρου.

Προσαρμογή επίπλων

Η κρίση υγείας έχει επίσης επισημάνει τη σημασία της γρήγορης προσαρμογής της διάταξης των επίπλων.

Η προσαρμοστικότητά τους αυτή δεν είναι καινοτομία, ούτε συνέπεια της πανδημίας.

Επιλέγοντας λοιπόν κεντρικές γόνδολες και γενικά έπιπλα προβολής που στηρίζονται σε τροχούς αυτο-κλειδωμένους, οι φαρμακοποιοί μπορούν, μετακινώντας τα, να επανασχεδιάσουν το ταξίδι των πελατών τους και τα εμπορεύματά τους μέσα σε λίγα λεπτά, χωρίς καν να αδειάσουν τα ράφια.

Με την COVID-19, η προσαρμοστικότητα των επίπλων θα μπορούσε να αποτελέσει προϋπόθεση σε όλα τα έργα αναδιάταξης ή ανακαίνισης του χώρου.

Το ίδιο θα πρέπει να γίνει και με τις σημάνσεις στα ράφια και στις μετώπες, για να μπορούμε να ελέγχουμε εύκολα την επικοινωνία στον χώρο και να αναδιατάσσουμε τις κατηγορίες.

Συνεπώς η σήμανση στα ράφια, στους τοίχους και στις γόνδολες θα πρέπει να είναι μαγνητική και επομένως προσαρμόσιμη.

Θα πρέπει επίσης να μπορούμε να αλλάξουμε και τη διάταξη των πάγκων εξυπηρέτησης.

Αποφεύγουνε πολλοί ήδη να σχεδιάζουν μεγάλους πάγκους με στενούς σταθμούς εργασίας μεταξύ τους.

Με την κρίση υγείας, αυτός ο τύπος διαμόρφωσης τείνει να εξαφανιστεί, υπέρ των μονών ή διπλών πάγκων και με απόσταση τουλάχιστον 60 cm μεταξύ κάθε πάγκου.

Μπορούμε επίσης να φανταστούμε ότι βραχυπρόθεσμα, όλες οι λύσεις πάγκου θα ενσωματώνουν μία αφαιρούμενη προστασία από πλεξιγκλάς που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ή όχι, ανάλογα με το υγειονομικό πλαίσιο.

Μετά την COVID, πιστεύουν πολλοί ότι η ομάδα των φαρμακείων θα συνεχίσει να θέλει να προστατευθεί από την εξάπλωση των ιών.

Εξασφαλίζοντας την εμπιστευτικότητα

Η πιο βαθιά αλλαγή θα είναι η έμφαση στις υπηρεσίες που προσφέρουν τα φαρμακεία.

Πριν από την κρίση, ήταν πολλοί λίγοι ιδιοκτήτες φαρμακείων που σχεδίασαν έναν χώρο εμπιστευτικότητας πολλαπλών χρήσεων.

Τώρα αυτό το θέλουν αρκετοί περισσότεροι. Και στα μεγάλα φαρμακεία, μπορεί να δημιουργηθεί εύκολα ένας τέτοιος χώρος.

Η χωρητικότητα επίσης αυτών των χώρων εμπιστευτικότητας είναι πιθανό να αλλάξει.

Πριν την πανδημία, ήταν αρκετό να δημιουργηθεί ένας τέτοιος μικρός χώρος σε μια απομακρυσμένη γωνία του φαρμακείου ή στο back office και χωρίς να θυσιάσουμε τον χώρο του φαρμακοπωλείου.

Σήμερα, οι φαρμακοποιοί όταν κάνουν μια ανακαίνιση δεν διστάζουν πλέον να θυσιάσουν 4 ή 5 m2 από χώρους ραφιών, για να δημιουργήσουν θεραπευτικές καμπίνες κοντά στους πάγκους εξυπηρέτησης ή σε κάποια άλλη ήσυχη περιοχή, με σήμανση που προσελκύει την προσοχή των πελατών.

Είναι χώροι απαραίτητοι ακόμη και στα μεσαίου μεγέθους φαρμακεία, για μετρήσεις ελέγχου, εμβολιασμούς και γενικά εμπιστευτικών συμβουλών, προκειμένου να σηματοδοτήσουν το νέο προφίλ του φαρμακοποιού με έμφαση στις υπηρεσίες υγείας, ενσωματωμένες στη δραστηριότητα και την οικονομία των φαρμακείων.

Δημιουργήστε ένα ψηφιακό ταξίδι

Το άλλο μεγάλο μάθημα που πρέπει να αντληθεί από αυτήν την κρίση υγείας, είναι ότι η τεχνολογία θα χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στο φαρμακείο.

Κατά τη διάρκεια των lockdown συνέβησαν αλλαγές που ήρθαν για να μείνουν: άυλη συνταγογράφηση, ηλεκτρονικές παραγγελίες και παραλαβή από το φαρμακείο ή παράδοση στο σπίτι...

Στο μέλλον, επομένως, θα είναι απαραίτητο να βελτιστοποιηθεί το ταξίδι των ψηφιακών πελατών, προσφέροντάς τους μια συγκεκριμένη εργονομία και πραγματικά εξοικονόμηση χρόνου.

Στον ψηφιακό κόσμο, θα υπάρχει ένα φαρμακείο πριν και ένα μετά COVID!

Η τηλε-υγεία με αμέτρητες εφαρμογές και παράλληλο χώρο για τηλεϊατρική και απομακρυσμένη φροντίδα, σε φαρμακεία ιδιαίτερα περιοχών που δεν διαθέτουν ιατρούς όλων των ειδικοτήτων, θα αρχίσει να αναπτύσσεται πολύ σύντομα με τη βοήθεια του 5G που μπαίνει πλέον στη ζωή μας.

Χάρης Κωνσταντόπουλος, Φαρμακοποιός, ΜSc Pharmaceutical Marketing
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


e-learning-pharmamanage.gr


Σεβόμαστε την Ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι τους όρους Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων