fbpx

Ανατροφοδότηση: Ένας Άγνωστος Άσσος στο Μανίκι μας

Συχνά βλέπουμε αναρτήσεις αγγελιών από φαρμακεία  που ζητούν υπαλλήλους. Σε κάποιες περιπτώσεις αφορμή είναι η απροειδοποίητη αποχώρηση ενός υπαλλήλου.

Μια από τις απαραίτητες συμβουλές, όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι να ζητάμε ανατροφοδότηση από τους ανθρώπους που διακόπτουν την όποια συνεργασία τους μαζί μας (υπάλληλοι-προμηθευτές-πελάτες).

Ανατροφοδότηση: Ένας Άγνωστος Άσσος στο Μανίκι μας.

Γιατί να ζητάμε ανατροφοδότηση

Μπορεί να πάρουμε εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες για εμάς σε ό,τι αφορά τον τρόπο που λειτουργούμε, είτε σε πρακτικά θέματα δουλειάς, είτε σε θέματα διαπροσωπικών σχέσεων και συνεργασίας.

Όσο και αν κάτι τέτοιο δεν μας είναι ευχάριστο ή σύνηθες, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να πληροφορηθούμε κάτι που είτε αγνοούμε, είτε δεν μπορούμε να δούμε!

Με άλλα λόγια η ανατροφοδότηση ρίχνει φως  στα τυφλά σημεία μας!

Ειδικά σε όσους βρίσκονται στο τιμόνι μιας επιχείρησης, το να ζητάμε ανατροφοδότηση (από υπαλλήλους – πελάτες- προμηθευτές), αποτελεί κλειδί για τη αύξηση της αποδοτικότητας, της παραγωγικότητας και κερδοφορίας της επιχείρησής μας!

Γιατί λοιπόν αποφεύγουμε να ζητάμε FEEDBACK;

- Γιατί νομίζουμε ότι τα ξέρουμε όλα. Γιατί δεν θα μας μάθει ο άλλος τη δουλειά μας και γιατί είμαστε προκατειλημμένοι από την εικόνα που έχουμε σχηματίσει για τον εαυτό μας.

- Γιατί φοβόμαστε και για το λόγο αυτό μπαίνουμε σε άμυνα, επίθεση ή απόσυρση, οποτεδήποτε η ανατροφοδότηση που μας δίνουν ΔΕΝ μας αρέσει (ειδικά αν προέρχεται από κάποιον που δεν συμπαθούμε πολύ).

Θεωρούμε δηλαδή ότι αν κάποιος δεν μας συμπαθεί, τα όσα θα έχει να μας επισημάνει θα είναι κακοπροαίρετα και γι’ αυτό τις φορές που ζητάμε ανατροφοδότηση απευθυνόμαστε σε άτομα με τα οποία έχουμε καλή σχέση ή που θα μας πούνε αυτό που θέλουμε να ακούσουμε…

Αν όμως είμαστε πραγματικά έξυπνοι, τότε θα αναζητήσουμε (ειδικά σε θέματα δουλειάς) το feedback ανθρώπων που δεν «συμπαθούμε» ιδιαίτερα ή που δεν συμφωνούμε σε πολλά.

Δεν θα πρέπει να συγχέουμε το feedback με την γνώμη που έχει ο άλλος για εμάς.

Και είναι πλεονέκτημα να έχουμε την ωριμότητα μέσα από ένα αρνητικό σχόλιο να μπορούμε να δούμε κάτι που θα μας βελτιώσει, αντί να το πάρουμε προσωπικά.

«Όταν σε κακολογούν, σκέψου: αν έχουν δίκιο, διορθώσου, αν έχουν άδικο, γέλα με τη ψυχή σου.»

- Γιατί δεν γνωρίζουμε τη χρησιμότητα των πληροφοριών που μας δίνουν, ούτε μπορούμε να αντιληφθούμε τα θετικά αποτελέσματα που θα έχει αυτό σε κάθε τομέα της δουλειάς μας, αρκεί να διορθωθούμε ή να αλλάξουμε κάτι στο πώς λειτουργούμε. 

Πώς λοιπόν ζητάμε ανατροφοδότηση;

- Εξηγούμε τους λόγους. Απευθυνόμενοι στους συνεργάτες από τους οποίους ζητάμε το feedback, εξηγούμε το «γιατί».

Εξηγούμε δηλαδή ότι πρόθεση μας δεν είναι να τους φέρουμε σε δύσκολη θέση, ή να τους το «φυλάμε», αλλά ότι χρειαζόμαστε και τις δικές τους πληροφορίες προκειμένου να βρούμε λύση σε κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως επιχείρηση (μη παραγωγικότητα, αντίδραση, αδιαφορία, απροειδοποίητες αποχωρήσεις, απώλεια πελατολογίου, ασυνεννοησία ,μείωση τζίρου κλπ..)

- Δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες (το σωστό ερωτηματολόγιο) ώστε να το υποστηρίξουμε αυτό. Από τη μια για να εξασφαλίσουμε ότι ο άλλος δεν θα φοβηθεί να μας δώσει την πληροφορία που ζητάμε και από την άλλη προστατεύουμε τον εαυτό μας από το να επηρεαστούμε θετικά ή αρνητικά, αναλόγως του ποιος μας δίνει την πληροφορία.

Αν λοιπόν ΔΕΝ το έχουμε ξανακάνει, είναι καλύτερο να ετοιμάσουμε ένα ΑΝΩΝΥΜΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ το οποίο σε κάποιες περιπτώσεις  θα έχει αριθμούς από το 1 ως 4 (κακό, μέτριο, πολύ καλό, εξαιρετικό) -όχι με μια μέση επιλογή- και σε άλλες θα έχει κουτάκια επιλογής «ναι» και «όχι» πάνω στα θέματα που θέλουμε να πάρουμε το feedback.

Αυτά μπορεί να αφορούν είτε τις τεχνικές ικανότητές μας ως επιχειρηματίες και ό,τι έχει να κάνει με το χρηματοοικονομικό κομμάτι της επιχείρησης, τις γνώσεις μας πάνω στο αντικείμενο της δουλειάς, την ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε κρίσεις και να δίνουμε λύσεις σε θέματα που προκύπτουν πάνω στη ροή της δουλειάς, αλλά μπορεί και να αφορούν τα λεγόμενα soft skills (μεταδοτικότητα, εκπαίδευση, διαχείριση διαφωνιών, διαλλακτικότητα, ομαδικό πνεύμα, εν-συναίσθησή κλπ).

Είπαμε σκοπός της ανατροφοδότησης είναι να βελτιωθούμε και να ακούσουμε κάτι που ίσως αγνοούμε και αποτελεί την αιτία που η επιχείρηση «κολλάει» σε κάποιο τομέα.

Στην πορεία, και αφού πλέον  κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των συνεργατών μας και δείξουμε πόσο έχουμε όλοι ωφεληθεί από τη διαδικασία αυτή, μπορούμε να ζητάμε feedback προφορικά οποτεδήποτε πιστεύουμε ότι χρειάζεται.

Και επειδή η ανατροφοδότηση είναι 2-way street, οφείλουμε να μάθουμε και να τη δίνουμε με το σωστό τρόπο.

Χωρίς να βάζουμε τον άλλο σε άμυνα, χωρίς βιαστική και κακοπροαίρετη κριτική, χωρίς ειρωνεία και με πολλή προσοχή στη γλώσσα του σώματος. Πάντα με σκοπό τη βελτίωση.

Όχι την επίδειξη, ούτε την υποβάθμιση.

Στο facebook βλέπω συχνά μια ανάρτηση με φωτογραφία που γράφει  το εξής: «LISTEN, SMILE, AGREE AND THEN DO WHATEVER YOU WERE GONNA DO ANYWAY».

Βρίσκω τις δηλώσεις τέτοιου τύπου άστοχες και αλαζονικές… καθώς δεν προάγουν καθόλου την αναγκαιότητα της εξέλιξής μας, της βελτίωσής μας, της δουλειάς που όλοι οφείλουμε να κάνουμε με τον εαυτό μας, προκειμένου να γίνουμε καλύτεροι, πιο επικοινωνιακοί και να διορθωθούμε, ώστε να δούμε στόχους και αποτελέσματα σε όσα επιθυμούμε.

Με άλλα λόγια ΝΑ ΩΡΙΜΑΣΟΥΜΕ και ΝΑ ΕΞΕΛΙΧΘΟΥΜΕ !

Αν θέλετε να είστε πραγματικός  ηγέτης, με φανερά αποτελέσματα τόσο στην ομάδα όσο και στην βιωσιμότητα και κερδοφορία της επιχείρησής σας, πριν βολευτείτε μέσα στη καινούργια σας φορεσιά ως «αυτοκράτορας», επιτρέψτε στους «αυλικούς» σας να σας πουν την αλήθεια σε περίπτωση που όντως είστε γυμνός!

Εύα Αθανασοπούλου, Φαρμακοποιός, Σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού & επιχειρήσεων

e-learning-pharmamanage.gr


Σεβόμαστε την Ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι τους όρους Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων