fbpx

2+1 Βήματα Διαχείρισης του Φόβου εν Καιρώ Κορωνοϊού

Τι σημαίνει να είναι ένας φαρμακοποιός στην «πρώτη γραμμή» και πώς ως άνθρωπος και επαγγελματίας, καλείται να αντιμετωπίσει τα αρνητικά συναισθήματα του φόβου, για τον εαυτό του, τους υπαλλήλους και ασθενείς - πελάτες του;

Ποιον ρόλο καλείται να επιτελέσει; Εάν σας έχει προβληματίσει έστω και μια από τις παραπάνω ερωτήσεις, τότε το άρθρο αυτό σας αφορά.

2+1 Βήματα Διαχείρισης του Φόβου εν Καιρώ Κορωνοϊού.

Αδιαμφισβήτητα, η πρωτοφανής περίοδος του κορωνοϊού που διανύουμε αποτελεί πρόκληση τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό αλλά και συλλογικό επίπεδο.

Η συνεχής καταγραφή και κοινοποίηση νέων στοιχείων, καθώς και τα περιοριστικά μέτρα, δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης φόβου και στρες, συναισθήματα τα οποία ως κοινωνία προσπαθούμε να κατευνάσουμε, στηριζόμενοι στους επαγγελματίες της «πρώτης γραμμής», τους γιατρούς και τους φαρμακοποιούς.

Πάμε λοιπόν να δούμε 2+1 βήματα διαχείρισης του φόβου για εσάς, το προσωπικό και τους πελάτες σας και πώς μπορείτε να συμβάλλετε θετικά σε αυτό.

Βήμα 1: Ο φαρμακοποιός είναι ηγέτης

Ο ρόλος που καλείται να αναδείξει ο φαρμακοποιός ως μάνατζερ και κοινωνικός λειτουργός σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο του κορωνοϊού είναι ηγετικός!

Οι επιχειρηματίες με τους οποίους συνεργάζομαι συχνά με ρωτούν, «πώς θα γίνω ηγέτης;» «πώς να ξυπνήσω αυτή την ικανότητα μέσα μου;», «γεννιέσαι ηγέτης ή γίνεσαι;».

ας έχω καλά νέα, καθώς σαφώς υπάρχουν ιστορικά μεγάλες προσωπικότητες που έχουν γεννηθεί με το χάρισμα ενός ηγέτη, παρόλα αυτά πρόκειται για ένα χάρισμα, μια ικανότητα που καλλιεργείται. Πώς;

Βρες ένα βαθύτερο και σημαντικότερο νόημα. Καλλιέργησε μέσα σου μια όμορφη κατάσταση στην οποία να μπορείς να νοιώθεις καλά, ασχέτως των εξωτερικών ερεθισμάτων.

Βοήθησε την ομάδα σου να βρει ένα θετικό νόημα ώστε να είναι όλοι δυνατοί και να προχωρούν μπροστά μαζί σου.

- Συνδέσου ξανά με τον σκοπό και το «γιατί» σου. Ρώτησε τον εαυτό σου «Πώς μπορώ να φανώ χρήσιμος;»

- Εκπαίδευσε το νου σου και το πνεύμα σου. Εστιάζοντας στα θετικά, δρώντας ψύχραιμα και αποφασιστικά, αλλάζοντας κατεύθυνση όταν και εάν χρειάζεται.

- Εστίαζε στην εύρεση λύσεων και όχι στην ανάλυση προβλημάτων. Μην εγκλωβίζεσαι στα «γιατί», αλλά αναπτύξου στο «πώς».

- Παίρνε αποφάσεις με τα δεδομένα που έχεις στο εδώ και τώρα και όχι σύμφωνα με το τι ελπίζεις ή προσδοκάς. Έτσι θα δεις την κατάσταση από καθαρή σκοπιά, με αποτέλεσμα να αποφύγεις αποφάσεις ρίσκου.

Βήμα 2: Γίνε ο ορισμός της Υγείας & Ομορφιάς

Ως φαρμακοποιός αυτό που πρεσβεύεις είναι η υγεία και η ομορφιά.

Βίωσε, λοιπόν, γίνε αυτό που πρεσβεύεις, όσο οξύμωρο και αν ακούγεται την περίοδο του κορωνοϊού.

Επέλεξε τις θετικές δηλώσεις που θα λες κάθε ημέρα στον εαυτό σου, για παράδειγμα «όλα είναι καλά», «με αγαπώ», «με αποδέχομαι», «μπορώ».

Θυμήσου πως ως φαρμακοποιός αυτό που πρεσβεύεις είναι μια ηγετικής φύσεως δέσμευση.

α) Φρόντισε την υγεία σου για να παραμείνεις δυνατός

- Πρόσθεσε υγιεινές επιλογές στην ημερήσια διατροφή σου, πιες χυμούς και βγες στον ήλιο.

- Γυμνάσου στον βαθμό και με τρόπο που το σώμα σου νιώθει ευχάριστα.

- Μείνε σε ισορροπία, κοιμήσου καλά και ξεκουράσου μετά τις βάρδιες, ώστε να μπορείς να φροντίζεις τον εαυτό σου και όσους αγαπάς.

Ναι, ξέρω πως όλα αυτά τα γνωρίζεις πολύ καλά. Ας είμαστε όμως ειλικρινείς…κατά πόσο τα εφαρμόζεις από το 1 (δεν τα εφαρμόζω καθόλου) έως το 10 (τα εφαρμόζω απόλυτα);

Εάν η βαθμολόγηση που έδωσες στον εαυτό σου είναι υψηλή, μπράβο! Συνέχισε έτσι!

Εάν όχι, πόσο δεσμευμένος είσαι να εντάξεις τις παραπάνω συνήθειες στην καθημερινότητά σου (από το 1 έως το 10); Τι χρειάζεται για να γίνει 10/10;

β) Ξεπέρασε τις παλιές συνήθειες σκέψεων και συμπεριφορών που δεν σε εξυπηρετούν.

Επέλεξε τις θετικές δηλώσεις που θα λες κάθε ημέρα στον εαυτό σου, για παράδειγμα «όλα είναι καλά», «με αγαπώ», «με αποδέχομαι», «μπορώ».

γ) Θυμήσου όλα για όσα μπορείς να είσαι ευγνώμων στη ζωή σου

Σημείωσε ποια είναι αυτά και ίσως διαπιστώσεις πως πολλά τα θεωρείς δεδομένα. Ας μην ξεχνάμε πως το πρόσωπο και τα μάτια μας είναι ο καθρέφτης της ψυχής μας. Έτσι και η ευγνωμοσύνη, εκπέμπεται στο πρόσωπό μας. Όταν νιώθουμε ευγνωμοσύνη δείχνουμε πιο ήρεμοι, ευχαριστημένοι, όμορφοι.

Βρες ένα τρόπο να απολαύσεις το ταξίδι της αναδόμησης, αναδημιουργίας και επανατοποθέτησης, ακόμη και αν δημιουργείς κάτι καινούριο για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό.

Βήμα 3: Δράσε ξεπερνώντας τον φόβο

Τελευταίο, μα καθόλου αμελητέο, άφησα το πιο σημαντικό βήμα αυτού του άρθρου.

Όπως οι περισσότεροι έχουμε διαπιστώσει ο φόβος και η υπερανάλυση, οδηγούν σε παράλυση!

Διότι, πώς μπορεί ένας αθλητής να κερδίσει τον αγώνα εάν τα πόδια του τρέμουν, επειδή φοβάται τον αντίπαλό του;

Φυσικά, είναι ανθρώπινο και αποδεκτό να βιώνουμε και συναισθήματα που δεν μας εξυπηρετούν, όπως είναι ο φόβος ή το στρες.

Εντούτοις, χρειάζεται να μάθουμε και να αξιοποιούμε εργαλεία διαχείρισης των συναισθημάτων αυτών, προκειμένου να τα απελευθερώνουμε όποτε αυτά ενεργοποιούνται, ώστε να συνεχίζουμε δυναμικά και αποτελεσματικά στη ζωή μας.

Στην περίπτωση των θετικών συναισθημάτων, αγγιστρωνόμαστε από αυτά και τα έχουμε ανάγκη καθώς νιώθουμε ευχάριστα, είμαστε πιο ελκυστικοί και η παραγωγικότητά μας αυξάνεται.

α) Εργαλείο διαχείρισης έντονων συναισθημάτων ή διαχείρισης κρίσεως.

- Κατέγραψε με την παρακάτω ακολουθία, όσα οι ερωτήσεις σας ζητούν να εξετάσετε.

- Κατέγραψε τις αντιδράσεις σου, τις συνέπειες, τα συναισθήματα.

- Ποια ήταν η κατάσταση και η αφορμή που τα προκάλεσε;

- Τι είπες και τι πίστεψες ώστε να νιώσεις έτσι;

- Αξιολόγησε με ποιον τρόπο ακριβώς διαστρεβλώνεις ή δραματοποιείς την κατάσταση;

- Διερεύνησε πώς μπορείς να σκεφτείς σχετικά με την κατάσταση-αφορμή με έναν πιο ρεαλιστικό τρόπο.

Πρόκειται για μια προσωπική άσκηση που βοηθά στη διεύρυνση οπτικής. Ακόμη και εάν δεν συμφωνείτε με τις ερωτήσεις ή σας δυσκολεύουν, να θυμάστε πως υπάρχουν πολλές οπτικές σε ένα ζήτημα και πως ο τρόπος που σκεφτόμαστε για αυτό, τελικώς επηρεάζει το πως νιώθουμε.

β) Αποστασιοποίηση από τα συναισθήματά μας.

Πρόκειται για μια απαραίτητη άσκηση που μπορεί να εφαρμοστεί καθημερινά στη διάρκεια της ζωής μας, καθώς ένας από τους λόγους που νιώθουμε ότι υποφέρουμε είναι, διότι ταυτιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό τόσο με τα θετικά όσο και με τα αρνητικά συναισθήματα.

Στην περίπτωση των θετικών συναισθημάτων, αγγιστρωνόμαστε από αυτά και τα έχουμε ανάγκη καθώς νιώθουμε ευχάριστα, είμαστε πιο ελκυστικοί και η παραγωγικότητά μας αυξάνεται.

Στην περίπτωση που δεν τα βιώνουμε, συχνά τείνουμε να δημιουργούμε μέσα μας πεποιθήσεις, στερεότυπα εξαναγκασμού και ενοχής, με αποτέλεσμα να μπλοκάρουμε τον εαυτό μας και να μην νιώθουμε αρκετά ελεύθεροι ώστε να εκφράζουμε την αλήθεια μας.

Παρόμοια είναι η λειτουργία στον αντίποδα των αρνητικών συναισθημάτων.

Συνήθως δεν τα επιθυμούμε, τα μπλοκάρουμε, αντιστεκόμαστε, σκεφτόμαστε τις συνέπειες και τα πιθανά σενάρια που απορρέουν μόνο και μόνο από το συναίσθημα και όχι από την ίδια την κατάσταση.

Αποτέλεσμα, η μεγέθυνση του συναισθήματος! Μελέτες δείχνουν πως το 80% του πόνου προκαλείται από τον τρόπο που τον αντιμετωπίζουμε και όχι από το ίδιο το τραύμα ή την κατάσταση.

Προχωρώντας, λοιπόν στην άσκηση, καλούμαστε να:

- Αναγνωρίσουμε πως όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και φυσιολογικά.

- Αναπνέουμε βαθιά και αργά από την κοιλιά.

- Παρατηρούμε τα συναισθήματα μας ως τρίτος. Γινόμαστε ενεργοί παρατηρητές, χωρίς να κρίνουμε, χωρίς να ερμηνεύουμε.

Εάν εντάξετε 10’ στην καθημερινότητα σας αυτήν την άσκηση, σιγά σιγά θα δείτε θετικές αλλαγές στον εαυτό σας.

Δεν θα σας επηρεάζουν το ίδιο οι άβολες καταστάσεις, ενώ η αντίληψή σας θα διευρυνθεί και θα αρχίσετε να αποκτάτε διαφορετική οπτική σε κάποια θέματα.

Τέλος, με το χαμόγελο «στα μάτια» και μια πιο χιουμοριστική διάθεση θα κάνετε τον υπάλληλο και πελάτη σας να ξεχάσει την απόσταση που, λόγω των μέτρων προφύλαξης υπάρχει μεταξύ των ανθρώπων.

Η υιοθέτηση χαρούμενων τρόπων υποδοχής των πελατών στην είσοδο του φαρμακείου, ίσως με κάποιες ατάκες ή αστεία (που ταιριάζουν στην ιδιοσυγκρασία σας), ή κάποια χαριτωμένα προωθητικά μηνύματα, θα καλλιεργήσουν ένα θετικό κλίμα για εσάς, την ομάδα σας, αλλά και τον πελάτη σας.

Δήμητρα Σπυροπούλου,
Life, Executive & Business Coach
www.PharmaManage.gr

e-learning-pharmamanage.gr


Σεβόμαστε την Ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι τους όρους Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων