fbpx

Τα Οφέλη των Προβιοτικών, των Βιταμινών και των Ιχνοστοιχείων στον Οργανισμό

Η αγορά συμπληρωμάτων διατροφής γνωρίζει μεγάλη άνθιση τα τελευταία χρόνια. Προβιοτικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα πωλούνται στα φαρμακεία, σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων, αλλά και σε σούπερ μάρκετ.

Αντιμέτωπο με αυτόν τον σκληρό ανταγωνισμό, το φαρμακείο πρέπει να βρει τρόπο να ξεχωρίσει.

Τα Οφέλη των Προβιοτικών, των Βιταμινών και των Ιχνοστοιχείων στον Οργανισμό.

Ας δούμε κάποιους ορισμούς

Προβιοτικά: Κυριολεκτικά σημαίνει «υπέρ της ζωής», σε αντίθεση με το αντιβιοτικό.

Ο όρος αυτός περιλαμβάνει ζωντανούς μικροοργανισμούς που βοηθούν στη διατήρηση και ενίσχυση της εντερικής χλωρίδας όταν χορηγηθούν σε επαρκή ποσότητα.

Αυτά είναι βακτηρίδια γαλακτικού οξέος (bifidobacteria, lactobacilli) και ζυμομύκητες (saccharomyces).

Πρεβιοτικά: Ουσίες που προάγουν την ανάπτυξη των προβιοτικών.

Μπορούμε να διακρίνουμε τα FOS (φρουκτο-ολιγοσακχαρίτες) και την ινουλίνη (μακρά αλυσίδα φρουκτόζης) που εξάγεται από τη ρίζα κιχωρίου.

Μακροθρεπτικά συστατικά: Αυτά είναι τα λιπίδια, οι υδατάνθρακες και οι πρωτεΐνες, δηλαδή τα θρεπτικά συστατικά που είναι ικανά να τροφοδοτούν ενεργειακά το σώμα.

Μικροθρεπτικά συστατικά: Ο όρος αυτός περιλαμβάνει βιταμίνες, μέταλλα και απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Ιχνοστοιχεία: Χημικά στοιχεία που θεωρούνται απαραίτητα για τη λειτουργία του οργανισμού σε πολύ μικρές ποσότητες (σίδηρος, ψευδάργυρος, φθόριο, μαγγάνιο, χαλκός, σελήνιο, ιώδιο, κ.λπ.).

Τα ιχνοστοιχεία είναι ικανά να δεσμεύονται με πρωτεΐνες και να τροποποιούν τις ιδιότητές τους. Η ανεπάρκεια σε κάποιο προκαλεί προβλήματα.

Αντίθετα, οι υψηλές δόσεις τους είναι τοξικές.

Μακροστοιχεία: Χημικά στοιχεία που υπάρχουν στον οργανισμό και εμπλέκονται στην ομοιόσταση.

Αυτά είναι το νάτριο, το κάλιο, το ασβέστιο και το μαγνήσιο.

Βιταμίνες: Οι βιταμίνες είναι βασικές ουσίες για τη ζωή. Δεν έχουν ενεργειακή αξία.

Η πρόσληψη είναι κυρίως εξωγενής, με εξαίρεση ορισμένες βιταμίνες, όπως η βιταμίνη Κ ή η βιταμίνη D, που έχουν εξωτερική και ενδογενή προέλευση.

Οι βιταμίνες ταξινομούνται σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με τις φυσικοχημικές τους ιδιότητες: λιποδιαλυτές βιταμίνες (A,D,E,K) και υδατοδιαλυτές βιταμίνες (C και ομάδα Β).

Εν συντομία, τα ιχνοστοιχεία δρουν ως καταλύτες (ή συμπαράγοντες), δεσμεύοντας τις πρωτεΐνες που εμπλέκονται σε πολλές μεταβολικές διεργασίες.

Η δράση των Ιχνοστοιχείων στον οργανισμό

Η πρόοδος στη βιοχημεία κατέστησε δυνατή την αποσαφήνιση της συμμετοχής των ανόργανων ουσιών στις ενζυματικές, ανοσολογικές και ορμονικές διεργασίες.

Εν συντομία, τα ιχνοστοιχεία δρουν ως καταλύτες (ή συμπαράγοντες), δεσμεύοντας τις πρωτεΐνες που εμπλέκονται σε πολλές μεταβολικές διεργασίες.

Έχουν ρυθμιστικό ρόλο σε πολλές λειτουργίες του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των ορμονικών λειτουργιών και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ακόμη, ορισμένα στοιχεία όπως το κοβάλτιο, το μολυβδαίνιο και το ιώδιο συμμετέχουν στη σύνθεση βιταμινών ή ορμονών.

Τι γνωρίζουμε για τα προβιοτικά;

Η δράση των προβιοτικών έχει μελετηθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια και η αγορά τους γνωρίζει μεγάλη άνθιση.

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί με οφέλη για την υγεία όταν καταναλώνονται ή εφαρμόζονται στο σώμα (όταν πρόκειται για κρέμα με προβιοτικά).

Τα προβιοτικά μπορεί να περιέχουν μια ποικιλία μικροοργανισμών.

Τα πιο συνηθισμένα είναι τα βακτήρια που ανήκουν στις ομάδες Lactobacillus και Bifidobacterium.

Οι ζυμομυκήτες, όπως οι Saccharomyces boulardii, θεωρούνται επίσης προβιοτικά.

Μάλιστα, διαφορετικοί τύποι προβιοτικών μπορεί να έχουν διαφορετικά αποτελέσματα.

Τα προβιοτικά επιδρούν με διάφορους τρόπους στο σώμα.

Κάποιοι από αυτούς είναι η διατήρηση μιας υγιούς ισορροπίας των «καλών» εντερικών βακτηρίων ή η επαναφορά της ισορροπίας όταν αυτή έχει διαταραχθεί.

Επίσης, φαίνεται πως ασκούν θετική επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα και στην υγεία του δέρματος.

Η κατανάλωση προβιοτικών θεωρείται γενικά ασφαλής. Όμως, τα άτομα που έχουν ανοσολογική ανεπάρκεια ή που υποβάλλονται σε θεραπεία για καρκίνο δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούν προβιοτικά χωρίς την έγκριση του θεράποντος ιατρού.

Η εμφάνιση αρκετών προβλημάτων υγείας θα πρέπει να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες του ασθενή.

Κάποια από τα οφέλη των προβιοτικών

  • Διατήρηση της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας.
  • Θεραπεία της διάρροιας και πρόληψη πιθανής διάρροιας από τη χρήση αντιβιοτικών.
  • Έλεγχος συμπτωμάτων ευερέθιστου εντέρου.
  • Πρόληψη και θεραπεία μυκητιάσεων (π.χ. κολπικών).
  • Βελτίωση δερματικών καταστάσεων όπως το έκζεμα.

Η συμβουλή του φαρμακοποιού…

Η σχέση ανάμεσα στη διατροφή και στην υγεία είναι, σήμερα, πιο εμφανής από ποτέ.

Η εμφάνιση αρκετών προβλημάτων υγείας θα πρέπει να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες του ασθενή.

Προσοχή όμως, η πρόταση συμπληρωμάτων διατροφής, προβιοτικών κ.λπ. θα πρέπει να γίνεται με σύνεση από τον φαρμακοποιό και αφού κάνει στον ασθενή βασικές διερευνητικές ερωτήσεις.

Η ασφάλεια του ασθενή πάνω από όλα!

Βεβαιωθείτε πως στο φαρμακείο σας οι συμβουλές και οι προτάσεις για χρήση συμπληρωμάτων διατροφής γίνονται από φαρμακοποιούς, αφού προηγηθεί μια μίνι συζήτηση με τον ασθενή-πελάτη.

Μπορεί τα συμπληρώματα να μην είναι φάρμακα, όμως ο φαρμακοποιός θα πρέπει πάντα να αξιολογεί προσεκτικά αν το εκάστοτε συμπλήρωμα θα ωφελήσει τον πελάτη του.

Τα συμπληρώματα έχουν και αυτά αντενδείξεις καθώς και ανεπιθύμητες ενέργειες.

Ο φαρμακοποιός θα πρέπει να είναι ενήμερος για τα παραπάνω και να μεταφέρει τις γνώσεις του στον πελάτη.

Αλλιώς, ποια η διαφορά από το να κάνει κάποιος την αγορά από ένα σούπερ μάρκετ;

Οι συμβουλές «κλειδιά» προς τους ασθενείς

  • Oι λιποδιαλυτές βιταμίνες (Α, D, E, K) πρέπει να λαμβάνονται μαζί με τα γεύματα για ενίσχυση της απορρόφησής τους.
  • Η βιταμίνη C (υδατοδιαλυτή) μπορεί να λαμβάνεται οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας.

Επειδή το σώμα δεν την αποθηκεύει, θα πρέπει να λαμβάνεται καθημερινά.

  • Οι βιταμίνες B (υδατοδιαλυτές), καλό είναι να λαμβάνονται όλες μαζί την ίδια στιγμή της ημέρας ή ακόμη καλύτερα σε ένα σκεύασμα που να περιλαμβάνει όσες χρειάζεται ο ασθενής.

Είναι προτιμότερο να λαμβάνονται πρωινές ώρες, καθώς μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο αν ληφθούν αργότερα μέσα στην ημέρα.

  • Ο σίδηρος πρέπει να λαμβάνεται με 2 τουλάχιστον ώρες απόσταση από γαλακτοκομικά προϊόντα, συμπληρώματα ασβεστίου και αντιόξινα φάρμακα. Επίσης, δεν θα πρέπει να λαμβάνεται την ίδια ώρα με ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη και τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες.

Επιπλέον, ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα με άδειο στομάχι, όμως είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει ναυτία και πόνο σε κάποιους ασθενείς.

Συμβουλέψτε τους πελάτες σας να καταναλώσουν και ένα χυμό πορτοκάλι μαζί με το συμπλήρωμα σιδήρου για να ενισχύσουν την απορρόφησή του.

  • Το μαγνήσιο είναι προτιμότερο να λαμβάνεται το βράδυ μαζί με ένα γεύμα.
  • Τα ιχθυέλαια θα πρέπει να λαμβάνονται μαζί με κάποιο γεύμα και μακριά από άσκηση ή ύπνο, καθώς μπορεί να προκαλέσουν δυσπεψία και παλινδρόμηση.

Ολιστική Προσέγγιση

Η προσέγγιση του ασθενή πρέπει να είναι ολιστική. Η χρήση κάποιου συμπληρώματος διατροφής δεν θα λύσει από μόνη της το πρόβλημα.

Προτείνετε στον ασθενή σας να ακολουθήσει παράλληλα μια ισορροπημένη διατροφή, άσκηση και καλές συνθήκες ύπνου.

Παρακολουθήστε την πορεία του και ζητήστε του να τον ξαναδείτε σε 1 μήνα για να αξιολογήσετε την πρόοδό του.

 

Προσέξτε τα ακόλουθα…

- Η βιταμίνη C και ο σίδηρος πρέπει να αποφεύγονται σε άτομα που πάσχουν από αιμοχρωμάτωση.

- Οι έγκυες και θηλάζουσες πρέπει πάντα να συμβουλεύονται τον ιατρό που τους παρακολουθεί πριν τη λήψη οποιουδήποτε σκευάσματος.

- Πολλά φάρμακα αλληλεπιδρούν με συμπληρώματα διατροφής. Για παράδειγμα, δώστε ιδιαίτερη προσοχή σε ασθενείς που λαμβάνουν θεραπεία αντιπηκτικών.

Καραΐσκου Σοφία, Φαρμακοποιός
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.