fbpx

Η Κουλτούρα Μίας Επιχείρησης Καλλιεργείται

Η υγιής και ωφέλιμη εταιρική κουλτούρα δεν προκύπτει τυχαία. Καλλιεργείται!

Πώς θα μπορούσαμε λοιπόν να την εμφυσήσουμε στο φαρμακείο μας και να καρπωθούμε τα οφέλη της;

Η Κουλτούρα μιας Επιχείρησης Καλλιεργείται.

Η εταιρική κουλτούρα με θετικά αποτελέσματα, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για την ευημερία μιας επιχείρησης, είναι πρωτίστως άμεσα συνδεδεμένη με τις κατευθύνσεις της ίδιας της ηγεσίας.

Οι συμπεριφορές και αντιδράσεις υπαλλήλων, αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό αυτές του μάνατζερ της επιχείρησης.

Για παράδειγμα αν ο επικεφαλής ενός φαρμακείου είναι μονίμως με κακή διάθεση, διαμαρτύρεται με ό,τι συμβαίνει, κατηγορεί συνήθως τους άλλους για τα κακώς κείμενα, περιμένει διαρκώς αναγνώριση από τρίτους για τη δουλειά του και γενικά δεν μπαίνει σε διαδικασία να δει διαφορετικά την καθημερινότητα παρά τις δυσκολίες, το ίδιο αντανακλά τόσο στην ομάδα, όσο και στην επιχείρηση.

Ένα από τα πρώτα πράγματα που οφείλει να κάνει ένας μάνατζερ είναι η ενδοσκόπηση και η αυτό-αξιολόγηση.

Να μάθει να αναγνωρίζει τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του. Σε τι χρειάζεται βελτίωση. Να αναλάβει ευθύνη της συμπεριφοράς του, του τρόπου που μιλάει ή ζητάει να γίνει κάτι.

Να αναλογιστεί ποιο είναι το δικό του μερίδιο ευθύνης όταν κάτι δεν λειτουργεί ή όταν π.χ. διαπιστώνει μια δυσαρέσκεια, όταν προκύπτει μια διαφωνία με υπάλληλο ή με πελάτη.

Ένας πραγματικός ηγέτης πρέπει να έχει το θάρρος και την ωριμότητα να ζητάει αξιολόγηση και ανατροφοδότηση από την ίδια του την ομάδα (με κάποιο ανώνυμο ερωτηματολόγιο -για να μην επηρεάζεται ο ίδιος από μεροληψίες-αφήνοντας την ελευθερία έκφρασης στους συνεργάτες του) ή ακόμη και από πελάτες και μάλιστα όχι από αυτούς που θα του χαϊδέψουν τα αφτιά!

Οι παροιμίες «μ’ όποιον δάσκαλο καθίσεις…» και «το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι», αναφέρονται ακριβώς στο ότι ο τρόπος που συμπεριφέρεται ο επικεφαλής μιας επιχείρησης καθορίζει τον χαρακτήρα, την κουλτούρα, που αποκτά η επιχείρηση, καθώς οι υπάλληλοι τείνουν αργά ή γρήγορα να υιοθετούν συμπεριφορές που βλέπουν.

Βάλτε τα θεμέλια για μια λειτουργική και συμπαγή ομάδα

Μάθετε να επικοινωνείτε με τον σωστό τρόπο. Να διαφωνείτε με τον σωστό τρόπο. Όχι τον «ΔΙΚΟ ΣΑΣ» σωστό τρόπο, αλλά αυτόν που εξασφαλίζει σεβασμό, αποδοχή και κατανόηση της διαφορετικότητας όλων μας!

Μάθετε να θυμώνετε με τον σωστό τρόπο, για τον σωστό λόγο, στον σωστό χρόνο και με τη σωστή ένταση.

Μάθετε να εκπαιδεύετε με τον σωστό τρόπο: με το να δίνετε το παράδειγμα, με το να κάνετε ερωτήσεις, να αφήνετε πρωτοβουλίες, να επιτρέπετε την αποτυχία, με το να μοιράζετε αρμοδιότητες, αφού προηγουμένως έχετε εξηγήσει τι θέλετε να γίνει και στη συνέχεια να ζητάτε να σας δείξουν ότι γίνατε κατανοητός!

Το τι λέει ο καθένας απέχει μέτρα από αυτό που καταλαβαίνει ο άλλος και χιλιόμετρα από αυτό που τελικά κάνει!

Φυσικά όσον αφορά τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων μπορείτε να έχετε κάνει ένα σχέδιο σπουδαιότητας και διαχείρισης των αρμοδιοτήτων που αναθέσατε, έτσι ώστε να υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας.

Μια λειτουργική ομάδα έχει σαν θεμέλια την εμπιστοσύνη, την επικοινωνία και τη συμμετοχή!

Ως μάνατζερ οφείλετε επίσης να μάθετε να εναλλάσσετε τα «καπέλα» που φοράτε: άλλοτε του σύμβουλου, άλλοτε του δασκάλου, άλλοτε πάλι του αυστηρού προπονητή, του επιτηρητή,ή ακόμα και του φίλου.

Θα υπάρξουν φορές που θα χρειαστεί να λειτουργήσετε με ενσυναίσθηση και φορές όμως που πρέπει να αποφύγετε τις παγίδες της ενσυναίσθησης, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι ή να βρεθεί λύση σε προβλήματα που προκύπτουν.

Μια λειτουργική ομάδα έχει σαν θεμέλια την εμπιστοσύνη, την επικοινωνία και τη συμμετοχή! Μάθετε τα μέλη της ομάδας σας να νιώθουν ασφάλεια. Να έχουν το θάρρος της γνώμης, αλλά και σεβασμό.

Να ακούγονται και να ακούνε χωρίς να κρίνουν! Να διαφωνούν παραγωγικά! Να μπορούν να κάνουν λάθος και να είναι ξεκάθαρο από εσάς ότι μόνο έτσι θα μάθουν.

Να μην υπάρχουν ανισότητες σε προνόμια, υποχρεώσεις, επιβραβεύσεις αλλά και επιπλήξεις.

Να υπάρχει συμμετοχή σε θέματα που τους αφορούν. Όλα αυτά στη θεωρία είναι εξαιρετικά, για να γίνουν πράξη όμως θέλει στόχο, σχέδιο, εφαρμογή, διορθωτικές κινήσεις, ανατροφοδότηση και επανάληψη. Ξανά και ξανά! Οι ομάδες δεν μας «τυχαίνουν», ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ!

Κινητοποιήστε την ομάδα σας

Αν και η μέθοδος «καρότο- μαστίγιο» είναι παλιά και δοκιμασμένη, έχει και αρκετά κενά: προκαλεί εθισμό, έχει βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα και ημερομηνία λήξης, οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα και ίσως το σημαντικότερο, εξαλείφει τελείως τα εσωτερικά κίνητρα.

Ειδικά στις δύσκολες περιόδους που διανύουμε υπάρχουν άλλοι τρόποι να κινητοποιήσουμε την ομάδα μας. Για παράδειγμα μια υπάλληλος που δείχνει ενδιαφέρον στα προϊόντα εργαστήριου, μπορεί να αναλάβει να αναπτύξει καλύτερα το κομμάτι αυτό.

Ένας άλλος υπάλληλος που είναι πιο οργανωτικός, να αναλάβει τα αποθέματα αποθήκης, κάνοντας έτσι πιο επικερδή διαχείριση του στοκ που συχνά λιμνάζει σε ένα φαρμακείο.

Για να το καταφέρουμε αυτό πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι υπάλληλοί μας έχουν διαφορετικές κλίσεις, διαφορετικές ικανότητες. Δεν σημαίνει ότι όταν προσλαμβάνουμε κάποιον για μια θέση εργασίας θα κάνει πάντα το ίδιο. Μπορεί και να το κάνει και να είναι οκ. Μπορεί και όχι.

Όπως μπορεί και μια μικρή αλλαγή στο αντικείμενο εργασίας του ή στο ωράριο του, να αποτελέσει το καλύτερο κίνητρο για αύξηση της παραγωγικότητάς του.

Ο μόνος τρόπος να τα μάθουμε όλα αυτά είναι να έχουμε ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία με την ομάδα μας.

Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα εμμένουμε και στους κανόνες που ως μάνατζερ της επιχείρησης θεσπίζουμε, προκειμένου η επιχείρηση να είναι λειτουργική και επικερδής!

Επιδιώξτε meetings εκτός ωραρίου φαρμακείου και επενδύστε στην εκπαίδευση και βελτίωση της ομάδας σας

Δώστε στην ομάδα σας να καταλάβει πως είναι προς όφελος όλων σας, η ανά τακτά χρονικά διαστήματα συζήτηση θεμάτων που αφορούν την πορεία της επιχείρησης (κερδοφορία, απολογισμός, μια SWOT analysis), όσο και για θέματα καθαρά λειτουργικά μεταξύ υπαλλήλων, συνεργατών και φυσικά πελατών!

Όσο για την εκπαίδευση; ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ! Όχι όμως μόνο η εκπαίδευση που αφορά το καθαρά επιστημονικό κομμάτι, μιας και αυτό είναι προαπαιτούμενο πλέον για κάθε φαρμακείο.

Αναφέρομαι κυρίως στην εκπαίδευση που έχει να κάνει με τα κενά και τα χάσματα που έχουμε στην μεταξύ μας επικοινωνία, στην εξυπηρέτηση πελατών και στη γενικότερη διαχείριση κρίσεων από τις πιο μικρές που μπορεί να συμβαίνουν καθημερινά στο φαρμακείο, μέχρι τις μεγαλύτερες που ανατρέπουν ισορροπίες με ένα τρόπο που μας είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσουμε.

Υιοθετήστε στην καθημερινότητά σας συμπεριφορές που κάνουν τη διαφορά! Συνειδητοποιήστε ότι τόσο η δική σας ευημερία όσο και αυτή της ομάδας σας, η καλή διάθεση όλων σας, η προσπάθεια για ένα εργασιακό περιβάλλον οργανωμένο, καθαρό, υπεύθυνο, ζεστό και ανθρώπινο, αντανακλώνται στο χαμόγελό σας, στο ενδιαφέρον σας, στο μεταξύ σας χιούμορ, στις μικρές χειρονομίες όπως το ηχηρό «ΚΑΛΗΜΕΡΑ!», μέχρι το πώς θα λύσουμε μια διαφωνία, ή θα καλύψουμε τον συνάδελφο μπροστά σε ένα πελάτη.

Αντανακλώνται επίσης στον χρόνο που θα αφιερώσουμε στον πελάτη για να εξηγήσουμε την εφαρμογή ενός σκευάσματος ή τον λόγο έλλειψης ενός φαρμάκου, μέχρι τις προωθητικές ενέργειες που θα σχεδιάσουμε προκειμένου να τονώσουμε τις πωλήσεις μας!

Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο σχολιάζουμε έναν «δύσκολο» πελάτη ή έναν συνάδελφο ανταγωνιστή. Ή ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τα πράγματα όταν δεν πάνε όπως εμείς θέλουμε...

Όλα μα όλα αντανακλούν τη δική μας κουλτούρα και κατ’ επέκταση της επιχείρησής μας.

Και αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι μια επιχείρηση με κουλτούρα όχι μόνο στοχοκεντρική αλλά κυρίως ανθρωποκεντρική, μια επιχείρηση με όραμα, εσωτερικά κίνητρα και αξίες, δεν μπορεί παρά να έχει σαν επακόλουθα τη βιωσιμότητα, την κερδοφορία και την επιτυχία!

Εύα Αθανασοπούλου, Φαρμακοποιός, Σύμβουλος Ανθρώπινου Δυναμικού και Επιχειρήσεων
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


e-learning-pharmamanage.gr


Σεβόμαστε την Ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι τους όρους Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων