fbpx

Πόσο Καλός Φαρμακοποιός - Μanager Είστε;

Το να προσδιορίσουμε τα χαρακτηριστικά ενός καλού manager δεν είναι κάτι απλό.

Σήμερα, η οικονομική ανάπτυξη, αλλά και οι απαιτήσεις μιας επιχείρησης, μικρής ή μεγάλης, για να σταθεί στην αγορά, έχουν κάνει αυτή την αρμοδιότητα πολύπλοκη.

Για να διοικήσεις μια επιχείρηση-φαρμακείο απαιτούνται πλέον νέα χαρακτηριστικά, τα οποία θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε στο παρόν άρθρο.

Πόσο Καλός Φαρμακοποιός - Μanager Είστε;

Ένα καλό αφεντικό πρέπει να έχει ένα ξεκάθαρο και ολοκληρωμένο όραμα της στρατηγικής και των στόχων της επιχείρησής του.

Αφεντικό, διευθυντής ή ιδιοκτήτης, είναι λέξεις που χρησιμοποιούνται για να χαρακτηρίσουν έναν επιχειρηματία.

Η λέξη «manager» αναμφισβήτητα είναι πιο μοντέρνα και υποδηλώνει ευελιξία και δραστηριότητα, σε αντίθεση με τις προηγούμενες που υποδηλώνουν περισσότερο εξουσία και άκαμπτη θέση.

Παρόλο που το χάρισμα, η διάθεση και το αίσθημα ευθύνης παραμένουν σημαντικές ιδιότητες του manager, εν τούτοις απαιτούνται πλέον και άλλες ιδιότητες:

Ικανότητα να επικοινωνείς και να ακούς, μετριοφροσύνη, ικανότητα να προβλέπεις και να επεξεργάζεσαι καταστάσεις και δεδομένα, τόλμη για να εφαρμόζεις καινοτομίες. Παράμετροι που προσδιορίζουν πλέον το σύγχρονο manager.

Ένας σωστός επιχειρηματίας είναι αυτός που δίνει την κατεύθυνση και το tempo, και αυτό προϋποθέτει μια γερή δόση αισιοδοξίας, πολύ θάρρος και αρκετή αυταπάρνηση.

Ο manager είναι πάνω από όλα «ο καθοδηγητής των ανθρώπων», όπου η πιο ευαίσθητη αρμοδιότητά του είναι να κάνει τους ανθρώπους της ομάδας του, που καθένας έχει διαφορετικό χαρακτήρα και ικανότητες, να συνεργάζονται.

Γι’ αυτόν τον λόγο, η ικανότητα επικοινωνίας είναι πολύ σημαντική σε αυτόν τον τομέα, για να θέσεις στόχους, προσδοκίες και να κάνεις εποικοδομητική κριτική -σε αμφίδρομη βάση- αλλά ακόμη και για να δείξεις τον ενθουσιασμό και το πάθος σου.

Η επίτευξη αυτής της ευαίσθητης αλχημείας είναι η κύρια αποστολή ενός manager, με στόχο να κτίσει ένα περιβάλλον, στο οποίο οι άνθρωποί του να μπορούν να εξασκήσουν τις αρμοδιότητές τους όχι μόνο εποικοδομητικά, αλλά με αγάπη και περηφάνια για τη δουλειά που κάνουν και το αφεντικό που έχουν.

Ικανότητα κληρονομική ή επίκτητη;

Πίσω από ένα manager υπάρχει συχνά μια έντονη προσωπικότητα. Χρειάζεται χαρακτήρας, χάρισμα, μεγάλη διάθεση και ικανότητα να πείθεις.

Η ικανότητα να διοικείς είναι μια φυσική κλίση. Υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν να το κάνουν και άλλοι όχι.

Αναμφισβήτητα όμως, η εκπαίδευση σ’ αυτόν τον τομέα παραμένει σημαντική.

Η μικρή δομή του φαρμακείου στηρίζεται σε μια διοίκηση επικεντρωμένη στην προσωπικότητα του φαρμακοποιού, που γίνεται μάλλον ενστικτωδώς παρά επαγγελματικά.

Έτσι, ο τρόπος διοίκησης είναι διαφορετικός και ετερογενής και ποικίλλει όσο και οι φαρμακοποιοί που υπάρχουν.

Ορισμένοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι το χάρισμα δεν αρκεί και αισθάνονται την έλλειψη εκπαίδευσης, κατευθύνσεων και οδηγιών πάνω σε αυτόν τον τομέα. Και επειδή στη Φαρμακευτική στο πανεπιστήμιο δεν διδάσκονται management, η λύση είναι να παρακολουθήσουν ειδικά σεμινάρια οργάνωσης εργασίας και coaching του ανθρώπινου δυναμικού.

Αλλά και πάλι αυτό δεν αρκεί. Χρειάζεται να καλλιεργήσουμε αυτή τη γνώση σε προσωπικό επίπεδο και να αναζητηθούν οι τρόποι εφαρμογής της που ταιριάζουν σε κάθε άτομο.

Αυτοκριτική πρέπει να γίνεται σε συνεχή βάση, ώστε να ανακαλυφθούν συνειδητά οι προσωπικές επιδιώξεις του φαρμακοποιού-manager.

Στη συνέχεια, χρειάζεται θάρρος, τόλμη και εμπιστοσύνη στον εαυτό του για να εφαρμόσει ένα πιο επαγγελματικό management.

Συμπεριφορά

Πρέπει να βρεθεί μια λεπτή ισορροπία στη συμπεριφορά και την επικοινωνία του manager με τους υφισταμένους του.

Με το να ακολουθείς πάντα μια στάση απόμακρη και ψυχρή, απομονώνεσαι από την ομάδα και δυσκολεύεις την επικοινωνία νέων ιδεών και προτάσεων, δημιουργώντας ένα κλίμα φόβου.

Από άλλη, το να είσαι πολύ φιλικός, ανεκτικός και υπέρμετρα ευγενικός, για να μην στεναχωρήσεις σε καμία περίπτωση τους άλλους, αλλά και για να είσαι αγαπητός και θελκτικός, δείχνει αδυναμία και αποτελεί κίνδυνο για την εξέλιξη της ομάδας.

Άλλος ένας κίνδυνος είναι και το management των ιδιαίτερα θελκτικών γυναικών, ιδιαίτερα όταν σκεφτούμε ότι το 80% του ανθρώπινου δυναμικού στα φαρμακεία είναι γυναίκες.

Εδώ δεν υπάρχουν «κλισέ». Υπάρχουν άγραφοι κανόνες δεοντολογίας και ηθικής, με στόχο να μην ενοχλούν και βλάπτουν την ομάδα.

Οι στόχοι ενός φαρμακοποιού-manager δεν μπορούν να επιτευχθούν εάν το προσωπικό δεν είναι κινητοποιημένο, ενημερωμένο και ηθικά δεσμευμένο.

Ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της επιχείρησης: το ανθρώπινο δυναμικό

Οι στόχοι ενός φαρμακοποιού-manager δεν μπορούν να επιτευχθούν εάν το προσωπικό δεν είναι κινητοποιημένο, ενημερωμένο και ηθικά δεσμευμένο.

Μια επιχείρηση πάει μπροστά μόνο όταν υπάρχουν κοινοί στόχοι για εξέλιξη και όταν οι ρόλοι και οι υποχρεώσεις, καθώς και οι ανταμοιβές έχουν ξεκαθαριστεί σε όλους.

Η πρώτη αποστολή του φαρμακοποιού-manager, στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, είναι η πρόσληψη ικανών συνεργατών για τη λειτουργία και την ανάπτυξη της επιχείρησής του.

Το μυστικό εδώ είναι να μπορείς να ανακαλύψεις τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες του υποψηφίου, καθώς και τα δυνατά και αδύνατά του σημεία και να του δώσεις αρμοδιότητες που ταιριάζουν στην προσωπικότητά και στις ικανότητές του.

Το να είσαι ψυχολόγος είναι πολύ σημαντικό, αλλά μπορείς παράλληλα να εφαρμόσεις μια πολύ απλή τακτική. Αυτή των ερωτήσεων για να μάθεις όλα τα παραπάνω.

Φυσικά, η ειλικρίνεια από μέρους του υποψηφίου δεν είναι πάντα δεδομένη, γι’ αυτό χρειάζεται και μια δοκιμαστική περίοδος, που θα αποκαλύψει αρκετά χαρακτηριστικά του.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι για μια επιτυχημένη ομάδα χρειάζεται διαφορετικότητα χαρακτήρων και ικανοτήτων, για αυτό μην προσπαθήσετε να βρείτε κάποιον που να σας μοιάζει απόλυτα.

Παράδειγμα: εάν είσαστε πολύ καλός σε θέματα επιστημονικά και θέματα του εργαστηρίου, αλλά λίγο κλειστός χαρακτήρας σε θέματα πρότασης προϊόντων προς τον πελάτη, προσανατολισθείτε στο να προσλάβετε ένα πιο επικοινωνιακό άτομο, που έχει έμφυτη την ικανότητα να προτείνει και να πείθει.

Κάτι επιπλέον που πρέπει να αποφεύγεται κατά την επιλογή ατόμων είναι η πρόσληψη να μην εξυπηρετεί προσωπικά συμφέροντα, αλλά να αποσκοπεί μόνο στο συμφέρον της επιχείρησης.

Τι να τον κάνετε έναν έμπιστο συγγενή ή την κόρη του «κολλητού» σας, όταν δεν έχει διάθεση και ικανότητες να δουλέψει στο φαρμακείο!

Ο ακρογωνιαίος λίθος: ο προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων

Το να είναι όλοι αρμόδιοι για όλα είναι ένας κίνδυνος, γιατί τίποτε δεν γίνεται καλά και όπως πρέπει.

Είναι χαρακτηριστικό των ανθρώπων, όταν γνωρίζουν ότι υπάρχει και κάποιος άλλος υπεύθυνος για κάτι, εκτός από τους ίδιους, να αφήνονται και να μην οργανώνουν τη διεκπεραίωσή του.

Επίσης, όποιο και αν είναι το στυλ του management, επειδή για την ορθή λειτουργία του φαρμακείου υπάρχουν πολλές αρμοδιότητες, εάν δεν μοιρασθούν, θα χαθούμε στην καθημερινότητα του πάγκου και όλα τα άλλα θα μείνουν πίσω.

Γιατί το να τα παίρνει όλα επάνω του ο φαρμακοποιός, ακόμη και αυτός που έχει έναν υπάλληλο, είναι παράδειγμα προς αποφυγή.

Βέβαια, όταν δεν υπάρχουν άτομα και χρόνος για να καλυφθούν όλες οι ενέργειες, θα πρέπει να παραμένει ρεαλιστής, να βάζει μπροστά τις σημαντικές προτεραιότητες και να μην είναι τελειομανής.

Επίσης, η διαθεσιμότητα είναι απαραίτητη για έναν επιχειρηματία, όχι μόνο για τους πελάτες του, αλλά και για την καθοδήγηση των υπαλλήλων του ή για την επίλυση προβλημάτων στη δουλειά ή ανάμεσα στο προσωπικό του.

Μην ξεχνάτε όμως, το αφεντικό δεν είναι απαραίτητο να παρακολουθεί με κάθε λεπτομέρεια τη δουλειά των υπαλλήλων του.

Μια γενική εικόνα είναι αρκετή και μάλιστα το αποτέλεσμα μετράει. Ο χρυσός λοιπόν κανόνας είναι ο έλεγχος της ποιότητας της εργασίας καθενός από την πλευρά του manager, σύμφωνα με τη στρατηγική και τους στόχους του φαρμακείου του.

Σήμερα, στις μεγάλες επιχειρήσεις με τις μεγάλες δομές, οι άνθρωποι είναι απομονωμένοι στη δουλειά τους και σπάνια έρχονται σε επαφή με τα αφεντικά.

Λάθη προς αποφυγή

Δεν χρειάζονται υπερβολές στη συμπεριφορά του manager, είτε στην εξουσία ή στη χαλαρότητα, είτε στην υπερδραστηριότητα ή στην αδράνεια. Χρειάζεται μια ισορροπία, μια μέση λύση σε όλα.

Ας δούμε κάποιες ακραίες συμπεριφορές προς αποφυγή:

Ο πατερναλισμός: Μια στάση όπου όλα πρέπει να περνάνε από το manager, χωρίς πρωτοβουλίες και υπευθυνότητες στους συνεργάτες.

Ο αυταρχισμός: Συχνά συνδέεται και με την προηγούμενη συμπεριφορά και συνθλίβει πραγματικά τους συνεργάτες, μη επιτρέποντας καμία εποικοδομητική κριτική από μέρους τους.

Η χαλαρότητα: Αυτή η συμπεριφορά είναι επικίνδυνη για την πορεία της επιχείρησης. Βέβαια συχνά αναγκάζει τους συνεργάτες να παίρνουν πρωτοβουλίες.

Η αναποφασιστικότητα: Εάν ο manager ξέρει να μοιράζει αρμοδιότητες και λαμβάνει υπ’ όψιν του τις προτάσεις των συνεργατών του σε τομείς που άπτονται της δουλειάς τους, οι αποφάσεις για τους τομείς που είναι υπεύθυνοι πρέπει να λαμβάνονται από αυτούς και να γνωστοποιούνται προς έγκριση στο manager.

Ο τελευταίος, όμως, σε δύσκολες καταστάσεις πρέπει να αποφασίσει και να αντιδράσει άμεσα.

Η αναποφασιστικότητα θίγει το προφίλ του στους συνεργάτες και δημιουργεί ασταθείς καταστάσεις που έχουν επίπτωση σε όλη την οργάνωση της δουλειάς.

Η επικοινωνία και η βαρύτητα των λέξεων

Σήμερα, στις μεγάλες επιχειρήσεις με τις μεγάλες δομές, οι άνθρωποι είναι απομονωμένοι στη δουλειά τους και σπάνια έρχονται σε επαφή με τα αφεντικά.

Το φαρμακείο από τη μια έχει το πλεονέκτημα της δημιουργίας ανθρώπινων σχέσεων μεταξύ όλης της ομάδας, αλλά από την άλλη «υποφέρει» από αυτήν τη μικροδομή του.

Η ποιότητα του διαλόγου και της θετικής επικοινωνίας είναι πολύ σημαντική.

Η αρνητική προσέγγιση στα άτομα και η δεικτική παρατήρηση έχουν συνήθως αρνητικό αποτέλεσμα.

Μόνο η θετική επικοινωνία, λέγοντας τα πράγματα όπως έχουν, κτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης και κάνει τη διαφορά.

Το φαρμακείο είναι μια ετερογενής μικρή επιχείρηση, όπου συχνά δεν έχουν όλοι έναν κοινό τρόπο επικοινωνίας.

Θα πρέπει, λοιπόν, ο φαρμακοποιός-manager να προσαρμόσει την επικοινωνία του με ευελιξία προς κάθε συνεργάτη του ξεχωριστά.

Η χρήση εξουσίας

Το να είσαι το αφεντικό, είναι μια εξουσία. Ωστόσο, η εξουσία δεν κερδίζεται με γαλόνια, αλλά με την αναγνώριση των άλλων!

Δεν υπάρχουν στρατηγοί και στρατιωτάκια που δέχονται μόνο διαταγές στο σύγχρονο management.

Βέβαια, ο σεβασμός προς τον άλλον είναι θέμα χαρακτήρα και ήθους.

Το μυστικό ενός καλού manager είναι να κάνει τους υφισταμένους του να νομίζουν ότι οι απαραίτητες ενέργειες είναι δικές τους ιδέες και ότι σχεδόν κάθε απόφαση λαμβάνεται από την ομάδα.

Δεν υπάρχει καλούπι καλών φαρμακοποιών-managers. Ακόμη και αν εύλογα υπάρχουν οικονομικοί στόχοι για την ευρωστία και τη διατήρηση μιας επιχείρησης, τη βαρύτητα πάνω από όλα έχουν οι ανθρώπινες σχέσεις.

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.