fbpx

Ισχυρότεροι Όταν Συνεργάζεστε!

Παρότι πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια οι συνεργασίες μεταξύ δύο ή περισσότερων φαρμακοποιών στην Ελλάδα, εξακολουθούν να αποτελούν μειοψηφία. Αλλά όταν συμβαίνουν, είναι επιτυχημένες.

Ας δούμε το θέμα από όλες τις οπτικές γωνίες...

Ισχυρότεροι όταν Συνεργάζεστε!

Η συνεργασία μεταξύ φαρμακείων αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια πραγματική ευκαιρία στην αναζήτηση κρίσιμου μεγέθους, προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η οικονομική απόδοση, να αυξηθεί η επενδυτική ικανότητα και η ανταγωνιστικότητα, να διαφοροποιηθεί η προσφορά, να βελτιωθεί η συνολική ποιότητα των υπηρεσιών και να ενισχυθεί η διαπραγματευτική ισχύς έναντι των προμηθευτών.

Ουσιαστικά η συνεργασία επιτυγχάνει 2 βασικά πράγματα: την απαραίτητη μάζα και την απαιτούμενη οργάνωση, στοιχεία καθοριστικά για την επιβίωση και ανάπτυξη κάθε επιχείρησης.

Χωρίς την κατάλληλη μάζα είναι πολύ υψηλού ρίσκου η εφαρμογή οποιουδήποτε επιχειρηματικού πλάνου.

Χωρίς δε την απαιτούμενη οργάνωση, δεν έχουμε πραγματική γνώση και έλεγχο της επιχείρησής μας.

Η συνεργασία μπορεί να προσφέρει και τα 2. Δεν αρκούν όμως από μόνα τους για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Πώς διασφαλίζεται η επιτυχία της συνεργασίας

Η επιτυχία της συνεργασίας ξεκινάει από την αρχική οικονομική μελέτη των εμπλεκομένων φαρμακείων, την εκπόνηση επιχειρηματικού πλάνου συνεργασίας και την υλοποίησή του.

Εάν υλοποιηθούν σωστά τα βήματα αυτά, το μέλλον του εγχειρήματος είναι αρκετά προβλέψιμο και ασφαλές. Θα αναρωτηθεί κάποιος:

Τα επιχειρηματικά πλάνα δεν πέφτουν έξω; Φυσικά και πέφτουν έξω. Είτε γιατί δεν εκπονήθηκαν σωστά, γι’ αυτό η επιλογή των κατάλληλων συνεργατών είναι καθοριστική και πρέπει όταν απευθύνεστε σε «ειδικούς» να ζητάτε πάντα τεκμηριωμένες αναλύσεις.

Είτε γιατί προέκυψαν αστάθμητοι παράγοντες όπως π.χ. η COVID-19 ή η παρατεταμένη οικονομική κρίση.

Στην περίπτωση αυτή, θα χρειαστεί να επικαιροποιηθεί το business plan, αλλά να είστε σίγουροι ότι θα καταφέρετε να αντιμετωπίσετε την κρίση με λιγότερες απώλειες από ό,τι εάν παραμένατε μόνοι σας.

Η αγορά αλλάζει και το ηλεκτρονικό εμπόριο γιγαντώνεται

Όλοι αντιλαμβάνεστε ότι αλλάζει η αγορά. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει ταχύτατα έδαφος.

Ειδικά μετά τις αλλαγές στη λειτουργία της κοινωνίας μας που επιφέρει η πανδημία, αυτό εκτινάσσεται.

Το 2019 ο τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων αυξήθηκε κατά 21% και έφτασε τα 198 εκ.€ (με ΦΠΑ), η δε μέση ετήσια ανάπτυξή τους κατά την τελευταία 4ετία είναι 30%.

Ολοένα και περισσότερος κόσμος κάνει χρήσει των ηλεκτρονικών μέσων. Η δε επόμενη 3η ηλικία θα είναι περισσότερο εξοικειωμένη με τα μέσα αυτά.

Το κράτος εξαιτίας της COVID-19 επιτάχυνε τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του, μία από τις οποίες είναι και η άυλη συνταγογράφηση.

Όλοι αντιλαμβάνεστε ότι αλλάζει η αγορά. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει ταχύτατα έδαφος.

Πόσα φαρμακεία μπορούν πραγματικά να ανταπεξέλθουν σε αυτόν τον ανταγωνισμό;

Μπορεί να εγγυηθεί κάποιος ότι στο μέλλον δεν θα δούμε εξυπηρέτηση συνταγών από άλλα κανάλια διανομής εκτός φαρμακείων;

Βιώνουμε εδώ και χρόνια τους φρενήρεις ρυθμούς της Παγκοσμιοποίησης. Οι αλλαγές των αγορών εφαρμόζονται πλέον ταχύτατα σε πάρα πολλές χώρες.

Γι’ αυτό και πρέπει να παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις και να σχεδιάζουμε ΚΑΙ για το αύριο.

Στις ΗΠΑ και σε άλλες προηγμένες χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία, τα παραδοσιακά φαρμακεία έχουν να αντιμετωπίσουν τους τεράστιους ψηφιακούς «γίγαντες».

Η εξέλιξη της αγοράς (όχι μόνο της Φαρμακευτικής) αλλά όλων των κλάδων είναι πλέον ψηφιακή.

Η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αλματώδης, οι εταιρείες που πρωταγωνιστούν έχουν όλα τα μεγάλα όπλα της τεχνολογίας.

Είναι δεδομένο επίσης ότι η φαρμακευτική βιομηχανία σε διεθνές επίπεδο, ενδιαφέρεται σταδιακά να ανατρέψει το κλασικό μοντέλο διανομής φαρμάκων, ειδικά αυτών που έχουν υψηλή τιμή, σε Direct to Patient.

Δηλαδή να παρακάμψει το χονδρεμπόριο αλλά και το κλασικό φαρμακείο και να παραδίδει στον ασθενή τα σκευάσματα με συνεργασία τρίτων.

Πρόκειται για μεγάλη ανατροπή η οποία σιγά σιγά υλοποιείται.

Απέναντι λοιπόν στα νέα δεδομένα τα φυσικά φαρμακεία μεγάλων δυτικών χωρών, προκειμένου να επιβιώσουν, έχουν αλλάξει το μοντέλο λειτουργίας τους.

Τα φαρμακεία αυτά δεν εστιάζουν πλέον στο προϊόν, αλλά εστιάζουν στον ασθενή, στον άνθρωπο με ΠΑΡΟΧΗ εξειδικευμένων ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ.

Τα φυσικά φαρμακεία αξιοποιώντας το κρίσιμο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, την προσωπική ανθρώπινη επαφή και φροντίδα του ασθενούς, παρέχουν πολλές και οργανωμένες υπηρεσίες φαρμακευτικής φροντίδας και παρακολούθησης, συμβουλεύοντας τον ασθενή για τη διαχείριση της ασθένειας του.

Αμφισβητεί κάποιος ότι στις σημερινές ή αυριανές προκλήσεις της αγοράς, ένα ισχυρό συνεργατικό «σχήμα» φαρμακείων, θα καταφέρει να ανταπεξέλθει καλύτερα και να διατηρήσει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς;

Γιατί λοιπόν, παρά τα πλεονεκτήματα αυτά, ο ρυθμός συνεργασίας μεταξύ φαρμακοποιών υπό μια εταιρική μορφή, εξακολουθεί να παραμένει αργός;

Γιατί υπάρχει δισταγμός στη συνεργασία;

Από την εμπειρία μου, κατέληξα ότι η δυσπιστία δεν είναι ως προς τη συνεργασία, αλλά στο πως διασφαλίζονται τα συμφέροντα τους μέσα από τη συνεργασία.

Είναι γεγονός ότι πολλά φαρμακεία εφαρμόζουν μία «χαλαρή» οικονομική παρακολούθηση.

Δεν τηρούν αποθήκη και η αξιοπιστία των μηχανογραφικών δεδομένων τους περιορίζεται αποκλειστικά στη συνταγογράφηση.

Ελέγχουν με δυσκολία τη διακίνηση των «δανεικών» φαρμάκων και δυσκολεύονται γενικότερα στην παρακολούθηση της ροής του χρήματος.

Πόσο μάλιστα σε επίπεδο «εταιρείας» με μεγαλύτερο όγκο, σημεία πώλησης, προσωπικό κ.λπ.

Η πραγματικότητα αυτή θεωρώ ότι φοβίζει τους περισσότερους φαρμακοποιούς να κάνουν το επόμενο βήμα.

Απολύτως εύλογη η ανησυχία τους. Δεν έχει όμως κανένα νόημα η συνεργασία σας να συνοδευτεί με τον ίδιο τρόπο διαχείρισης που εφαρμόζατε στα φαρμακεία σας μέχρι σήμερα.

Σημαντικό στάδιο επίσης είναι η εκπόνηση της μελέτης συνεργασίας σας. Όσο πιο πλήρης είναι, τόσο πιο ασφαλείς θα είσαστε.

Εάν το κάνετε, τα αποτελέσματα θα είναι αντίθετα από τα επιθυμητά. Απαιτείται υποδειγματική οργάνωση, που θα διασφαλίζει τα συμφέροντά σας αλλά και την επιτυχία του εγχειρήματός σας.

Αυτό το μοντέλο εφαρμόζουν σήμερα τα περισσότερα φαρμακεία που συνεργάζονται.

Σημαντικό στάδιο επίσης είναι η εκπόνηση της μελέτης συνεργασίας σας. Όσο πιο πλήρης είναι, τόσο πιο ασφαλείς θα είσαστε.

Η επιλογή συνεργασίας έχει ωριμάσει;

Η οικονομική πίεση είναι έντονη και τα «μικρά» φαρμακεία δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα μεγαλύτερα φαρμακεία με αγοραστική ικανότητα που επιτρέπει τη διατήρηση κερδοφορίας και μια οργανωμένη δομή που εξασφαλίζει τις νέες υπηρεσίες που θα απαιτηθούν.

Πιστεύω ότι έχει ωριμάσει αρκετά η επιλογή της συνεργασίας μεταξύ σας.

Όσοι λοιπόν επιλέξετε να συνεργαστείτε τώρα, η αφετηρία σας θα είναι πολύ καλύτερη από ό,τι των συναδέλφων σας που το τόλμησαν στο παρελθόν:

- Υπάρχει αρκετή και πολύτιμη πληροφορία για τις συνεργασίες αυτές.

- Υπάρχει ευνοϊκότερο νομικό πλαίσιο και συζητιούνται και νέα επιπλέον κίνητρα.

- Οι εταιρείες μηχανοργάνωσης έχουν αναπτύξει ειδικά εργαλεία για την εύρυθμη λειτουργία και παρακολούθηση των εταιρικών αυτών σχημάτων.

- Οι προμηθευτές έχουν πλέον εξοικειωθεί με την εξέλιξη αυτή.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε

- Αναζήτηση συναδέλφων με τους οποίους συγκλίνουν οι ανησυχίες σας και οι απόψεις σας περί συνεργασίας.

Σε αυτό το στάδιο θα μπορούσαν ενδεχομένως να βοηθήσουν οι φορείς και οι φαρμακαποθήκες, καλώντας τα μέλη τους να δηλώσουν εάν ενδιαφέρονται για συνεργασία, παρέχοντας τους παράλληλα χρήσιμες πληροφορίες για το εν λόγω εγχείρημα.

- Αφού συγκροτηθεί η αρχική σύνθεση φαρμακοποιών προς συνεργασία, θα πρέπει να λυθούν όλες οι απορίες σας και να εκπονηθεί οικονομικός έλεγχος των φαρμακείων, καθώς και το επιχειρηματικό πλάνο της συνεργασίας.

Θα βοηθήσει πολύ να οριστεί κάποιος από εσάς ως συντονιστής, ο οποίος θα καθορίζει τις συναντήσεις σας, οι οποίες σε αυτή τη φάση θα είναι συχνές.

- Σύσταση εταιρείας/ων και υλοποίηση εγκεκριμένου επιχειρηματικού πλάνου.

Ο 1ος χρόνος είναι καθοριστικός, καθώς είναι η περίοδος που υλοποιούνται όλες οι οργανωτικές παρεμβάσεις για τον έλεγχο της νέας επιχείρησης, μέσα από τις οποίες διασφαλίζεται και το αίσθημα ασφάλειας-εμπιστοσύνης μεταξύ των φαρμακοποιών.

Συστέγαση μεταξύ 2 φαρμακείων, μια πιο απλή λύση

Εκτός από τα συνεργατικά σχήματα άνω των 3 φαρμακείων, παρατηρούνται συχνά συστεγάσεις 2 φαρμακείων σε νέο μεγαλύτερο χώρο.

Στις περιπτώσεις αυτές τα πράγματα είναι πιο απλά, κυρίως γιατί οι συνεννοήσεις είναι μεταξύ μόνο 2 φαρμακοποιών.

Οι διαδικασίες μπορεί είναι σε μικρότερη κλίμακα, αλλά θα πρέπει να τηρηθούν στο ακέραιο για να μην υπάρξουν ανεπιθύμητες εκπλήξεις.

Πρέπει να αποκτήσετε πλήρη γνώση και έλεγχο της νέας επιχείρησης που θα δημιουργήσετε, τα οποία θα σας διασφαλίσουν την ομαλή συνεργασία μεταξύ σας και θα σας δώσουν τα εφόδια για μία επιτυχημένη πορεία.

Η 10ετή οικονομική κρίση ανάγκασε πολλούς από εσάς που επιχειρείτε σε βραχυπρόθεσμους χειρισμούς επιβίωσης.

Θα πρέπει όμως να κοιτάξετε και το μέλλον σας, το οποίο δεν είναι πολύ μακριά.

Πιστεύω ότι η συνεργασία μεταξύ Φαρμακοποιών μπορεί να είναι η διέξοδος, όχι μόνο για τη σημερινή επιβίωση των μικρών φαρμακείων, αλλά και για την αυριανή διασφάλιση των κεκτημένων όλου του κλάδου.

Ευάγγελος Παϊδούσης, Οικονομικός Σύμβουλος Φαρμακείων
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.