Έχετε ήδη εξοπλίσει το φαρμακείο σας με μια σελίδα στο Facebook ίσως και με έναν ιστότοπο, αλλά λόγω έλλειψης αποτελεσμάτων και απόδοσης, λίγο-πολύ έχετε εγκαταλείψει πλέον τη διαχείρισή τους.
Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι να τα χρησιμοποιήσετε και να προσελκύσετε πελάτες στο φαρμακείο σας, χωρίς να χρειάζεται να επενδύσετε σε online πωλήσεις.
Σίγουρα θα έχετε ακούσει για τη phygital προσέγγιση σε άλλες επιχειρήσεις.
Οπότε, γιατί να μην την εκμεταλλευτείτε κι εσείς;
Ορισμός
Phygital είναι η χρήση της τεχνολογίας για τη γεφύρωση του ψηφιακού με τον φυσικό κόσμο, με σκοπό την παροχή μοναδικών διαδραστικών εμπειριών για τον χρήστη.
Πώς δημιουργήθηκε η ανάγκη για μια phygital εμπειρία;
Ως καταναλωτές πλέον ζούμε και οι ίδιοι σε έναν phygital κόσμο εδώ και αρκετά χρόνια.
Ειδικά μετά το 2020 που εμφανίστηκε η πανδημία του κορονοϊού, η phygital εμπειρία απέκτησε μια νέα δυναμική που φαίνεται πως δύσκολα θα σταματήσει.
Ως αποτέλεσμα, άλλαξε ριζικά ο τρόπος που, ως καταναλωτές, αγοράζουμε και καταναλώνουμε αγαθά.
Ειδικότερα, μέσα στην πανδημία ο κόσμος έμαθε, περισσότερο από ανάγκη, να κάνει τις αγορές του ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτύου.
Όμως δεν ήταν μόνο ο καταναλωτής που «αναγκάστηκε» να καταφύγει στις διαδικτυακές αγορές, αλλά και οι ίδιοι οι έμποροι.
Οι τελευταίοι, “υποχρεώθηκαν” να προχωρήσουν στην ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων τους για να μπορέσουν ανταπεξέλθουν στις πρωτόγνωρες συνθήκες τις αγοράς.
Άλλωστε, χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη περίοδο αυτή δόθηκε σημαντικός αριθμός επιδοτήσεων σε καταστήματα λιανικής για να δημιουργήσουν τα δικά τους e-shops.
Αυτό κρίθηκε απαραίτητο αφού, λόγω των πολιτικών lockdowns και του social distancing, δεν μπορούσαν πλέον να προσφέρουν τα προϊόντα τους με φυσική παρουσία.
Βέβαια, παρόλη τη μανία της ψηφιοποίησης που επικρατεί σε όλους τους κλάδους τα τελευταία χρόνια, η αγορά αγαθών εξακολουθεί να γίνεται σήμερα με φυσικό τρόπο.
Για το λόγο αυτό μιλάμε ακόμη για μια phygital εμπειρία, που συνδυάζει το φυσικό και ψηφιακό κόσμο, και όχι για μια εξ’ ολοκλήρου ψηφιακή.
Φαρμακείο και phygital προσέγγιση
Ο μεγαλύτερος αριθμός φαρμακείων χρησιμοποιεί τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης για την ψηφιακή εμπειρία πελάτη αλλά και για προωθήσεις.
Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πολύτιμο κανάλι για τη διατήρηση της συνεχούς επαφής και σύνδεσης με τους πελάτες, που έχουν περιορίσει τις επισκέψεις τους σε φυσικά καταστήματα και προτιμούν να περιηγηθούν σε ένα κατάστημα μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας του.
Ακολουθούν μερικά μυστικά για μια αποδοτική στρατηγική προώθησης και προβολής.
Πριν καθορίσετε τη στρατηγική της προβολής που θα ακολουθήσετε, πρέπει πρώτα να καθορίσετε τον στόχο.
Εάν η πλειοψηφία του κοινού σας ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 45 ετών και άνω, ο δίαυλος επικοινωνίας σας πρέπει να είναι το Facebook.
Από την άλλη, αν στοχεύετε σε μικρότερο ηλιακιακά κοινό, περίπου 35 ετών, το Instagram ή το Tik Tok είναι η ξεκάθαρη επιλογή.
Ιστοσελίδα ή κοινωνικά δίκτυα; Ποια κατεύθυνση να ακολουθήσετε;
Όσον αφορά στο περιεχόμενο, η αντιστοιχία μεταξύ ιστοσελίδας και σελίδας στο Facebook φαίνεται, θεωρητικά, ισορροπημένη.
Και τα δύο χρησιμοποιούνται για την παρουσίαση των στοιχείων επικοινωνίας του φαρμακείου, των ωρών λειτουργίας, των υπηρεσιών, των οργανωμένων προβολών και εκδηλώσεων κ.ά.
Μπορούν επίσης να προωθήσουν τις προσφορές του φαρμακείου και να διαδώσουν πληροφορίες υγείας που σχετίζονται με την εποχή ή τα τρέχοντα γεγονότα.
Οι στόχοι σας ως προτεραιότητα
Εάν η παρουσία σας στον ψηφιακό χώρο στοχεύει στο να προσφέρει εξ αποστάσεως υπηρεσίες στους ασθενείς και τους πελάτες σας, είναι προτιμότερο να επιλέξετε μια ιστοσελίδα.
Οι πάροχοι των υπηρεσιών αυτών (π.χ. δημιουργία ιστοσελίδας), παρέχουν πλέον δυνατότητες που επιτρέπουν στα φαρμακεία να προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η ενημέρωση σχετικά με την παραλαβή της παραγγελίας, το click & collect ή και την ηλεκτρονική πώληση παραφαρμακευτικών προϊόντων.
Αυτές, είναι δυνατότητες που το Facebook δεν τις προσφέρει.
Αλλά αν θέλετε να επικεντρωθείτε στη προοπτική αλληλεπίδρασης με πελάτες εκτός του φυσικού χώρου του φαρμακείου, τότε το Facebook είναι η κατάλληλη επιλογή.
Ιδέες για το περιεχόμενο
Για να διαχειρίζεστε σωστά μια σελίδα Facebook ή έναν λογαριασμό Instagram, πρέπει να κάνετε τουλάχιστον τρεις ή τέσσερεις δημοσιεύσεις περιεχομένου την εβδομάδα.
Η επικοινωνία πρέπει να επικεντρώνεται στα νέα του φαρμακείου και της ομάδα του: Προσφορές, νέες σειρές προϊόντων, καμπάνιες δερμοκαλλυντικών, όπως και υπηρεσίες που ίσως να προσφέρει κάποιος ειδικός στο φαρμακείο σας (αισθητικός, διαιτολόγος).
Δώστε ιδιαίτερη έμφαση σε οτιδήποτε καθιστά το φαρμακείο σας διαφορετικό και σας κάνει να ξεχωρίζετε, όπως θέματα τεχνογνωσίας και υπηρεσιών.
Προωθήστε τις ψηφιακές σας σελίδες!
Για τη διαχείριση των αναρτήσεων, προτείνουμε να ορίσετε έναν διαχειριστή της σελίδας από την ομάδα σας (community manager).
Κατά προτίμηση επιλέξτε όποιον δείχνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και τεχνογνωσία για τα social media.
Για να αυξήσετε το κοινό, οι σελίδες σας στα social media πρέπει να προβάλλονται εντός του φαρμακείου με αφίσες, φυλλάδια ή αυτοκόλλητα, αλλά μπορείτε επίσης να τις προωθήσετε και στις ψηφιακές οθόνες σας.
Επιπλέον, μπορείτε να τοποθετήσετε έναν κωδικό QR στον πάγκο, που σαρώνοντάς τον μέσω κινητού, ο πελάτης θα συνδέεται απευθείας με τη σελίδα του φαρμακείου στο Facebook ή στο Instagram.
Ενισχύστε τις αλληλεπιδράσεις στα social media
Στο Facebook, οι δυνατότητες αλληλεπίδρασης είναι πολύ περισσότερες σε σύγκριση με έναν ιστότοπο, όπου ο επισκέπτης παραμένει πιο παθητικός.
Οι πελάτες έχουν τη ευκαιρία να σχολιάσουν ή να μοιραστούν διάφορες πληροφορίες, να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με το φαρμακείο κ.λπ.
Μπορούν επίσης να κάνουν like στη σελίδα και να δημοσιεύσουν στο προσωπικό τους χρονολόγιο τις αναρτήσεις του φαρμακείου.
Βέβαια, είναι απαραίτητο να είναι εμφανές και εντός φαρμακείου, πως διαθέτει πλέον και σελίδα στο Facebook, ώστε να προσκαλέσετε τους πελάτες να σας ακολουθήσουν.
Ωστόσο ενίοτε, ο αριθμός επισκεψιμότητας από την προβολή στα κοινωνικά δίκτυα παραμένει συχνά χαμηλός.
Ακόμα κι αν το περιεχόμενο που δημοσιεύετε είναι πλούσιο και ποιοτικό, ο αλγόριθμος του Facebook δίνει προτεραιότητα στην προβολή περιεχομένου που είναι επί πληρωμή.
Παρά τους περιορισμούς που έχει μια ψηφιακή προσέγγιση, μην ξεχνάτε πως η επιρροή των κοινωνικών δικτύων δεν είναι καθόλου αμελητέα πλέον.
Κόστος και τιμολόγηση
Θεωρητικά, ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας φαίνεται πιο ακριβός από τη δημιουργία μιας σελίδας στο Facebook, η οποία είναι δωρεάν.
Αλλά για να ευδοκιμήσει μια σελίδα, πρέπει να την αναπτύξετε, ανεβάζοντας τουλάχιστον τρεις ή τέσσερις αναρτήσεις την εβδομάδα.
Θα πρέπει λοιπόν να αφιερώσετε χρόνο σε αυτή τη διεργασία ή να την αναθέσετε σε έναν εξωτερικό συνεργάτη.
Διαθέστε περίπου 145-160 ευρώ το μήνα για να έχετε μια συνεχώς ενημερωμένη ιστοσελίδα καθώς και εβδομαδιαίες αναρτήσεις σε όλες τις σελίδες των social media σας.

Κλείνοντας, αν εξακολουθείτε να αμφιταλαντεύεστε μεταξύ μιας ιστοσελίδας και μιας σελίδας Facebook, ξεκινήστε καθορίζοντας μια ξεκάθαρη στρατηγική, βάσει των στόχων και του κοινού σας.
Σε κάθε περίπτωση, το διαδίκτυο και τα social media έχουν εξελιχθεί σε εργαλεία επικοινωνίας και ανάπτυξης, τα οποία θα ήταν κρίμα να αφήσετε ανεκμετάλλευτα!
Αλέξανδρος Θεοδωρόπουλος – Μαραντίδης, Φαρμακοποιός, MBA