Προκειμένου να ολοκληρωθεί η παρούσα μελέτη, πέρα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, πραγματοποιήθηκε πρωτογενής έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε φαρμακοποιούς του Νομού Θεσσαλονίκης. Η μέθοδος δειγματοληψίας που ακολουθήθηκε ήταν η δειγματοληψία χωρίς πιθανότητες και πιο συγκεκριμένα η μέθοδος των αναλογιών.
Η μέθοδος αναλογιών υλοποιήθηκε ως εξής:

Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν παγκοσμίως, εντοπίζονται παράμετροι που επηρεάζουν την καταναλωτική συμπεριφορά στη χρήση των αναλγητικών αλλά και των συμπληρωμάτων διατροφής ανάλογα με την ηλικία, την τιμή και την ασφάλειά τους.
Η χρήση τους στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, συνιστάται σε όλο τον κόσμο ως πρόσθετη προσπάθεια για τον περιορισμό της Covid-19. Παρουσίαση μελέτης από το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος…
Ευρήματα
Ο καταναλωτής λαμβάνει υπόψη κάποιους παράγοντες για την επιλογή του στα OTC και τα συμπληρώματα διατροφής.
Για την επιλογή των OTC, ο κυριότερος παράγοντας επηρεασμού της αγοραστικής συμπεριφοράς του καταναλωτή, είναι οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί, σύμφωνα πάντα με τις δικές τους απόψεις.
Αντίθετα, για την αγορά ενός συμπληρώματος διατροφής ο καταναλωτής επηρεάζεται κατά κύριο λόγο από τη διαφήμιση και οι επιστήμονες υγείας (ιατρός, φαρμακοποιός) έχουν μικρότερη επιρροή.
Επιπλέον, οι φαρμακοποιοί τοποθετούνται και ως προς τη διαφοροποίηση στη ζήτηση των OTC και των συμπληρωμάτων διατροφής, λόγω της πανδημίας.

Από τις συσχετίσεις, προκύπτει ότι οι φαρμακοποιοί που δεν απασχολούν προσωπικό, αλλά και αυτοί που απασχολούν από 2-5 άτομα, θεωρούν ότι η συμπεριφορά του καταναλωτή άλλαξε «Πολύ», σε σχέση με τις αγορές των OTC και των συμπληρωμάτων διατροφής, σε αντίθεση με αυτούς που απασχολούν πάνω από 5 άτομα, οι οποίοι πιστεύουν ότι δεν υπήρχε μεγάλη διαφορά στη συμπεριφορά του καταναλωτή ως προς την αγορά αυτών των σκευασμάτων.
Πιθανό συμπέρασμα από τη συσχέτιση αυτή, είναι ότι ο κόσμος λόγω του lockdown, προτίμησε για τις αγορές του συνοικιακά φαρμακεία και όχι τα μεγάλα φαρμακεία στα κεντρικά σημεία της κάθε πόλης, άρα είχαμε μετατόπιση αγορών από το κέντρο σε γειτονιές.
Η απόλυτη πλειοψηφία των φαρμακοποιών δηλώνουν ότι για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, οι καταναλωτές ζητάνε Βιταμίνη C, ακολουθεί ο ψευδάργυρος και έπεται η εχινάκεια.
Η βιταμίνη C προτείνεται σε απόλυτη πλειοψηφία για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού από τους φαρμακοποιούς, πριν αλλά και μετά την έξαρση της πανδημίας της Covid-19.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυξήθηκαν οι φαρμακοποιοί που προτείνουν για τον ίδιο λόγο και ψευδάργυρο, αλλά και βιταμίνη D3.
Επιπρόσθετα, βάση της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, πρόσφατες μελέτες ενισχύουν τη χρήση συμπληρωμάτων ως προστασία από τη λοίμωξη της Covid-19.
Καταλήγοντας, συμπεραίνουμε ότι η διαφήμιση, τόσο η τηλεοπτική όσο και η ψηφιακή, επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τους καταναλωτές για την επιλογή των προϊόντων που θα συμπεριλάβουν στο καλάθι τους.
Αποτελεί σημαντικό εύρημα για τους επιστήμονες υγείας, το γεγονός ότι η γνώμη τους για ένα σκεύασμα, παίζει καθοριστικό ρόλο στην τελική αγορά του καταναλωτή.
Συνεπώς, είναι μεγάλης σημασίας να χτίζουν σχέσεις με τους πελάτες τους και να τους αποπνέουν εμπιστοσύνη.
Τέλος, σημαντικό εύρημα αποτελεί και για τις φαρμακευτικές εταιρείες, το γεγονός ότι η διαφήμιση επηρεάζει κατά κόρον την τελική απόφαση του καταναλωτή.
Ως εκ τούτου, το εκάστοτε τμήμα marketing μπορεί να προωθεί τα φαρμακευτικά προϊόντα, επιλέγοντας πάντα τα κατάλληλα μέσα, προκειμένου να διαφημιστούν και να καταστούν γνωστά στους καταναλωτές.
ΝΤΟΡΑ ΚΑΣΣΑΡΑ, ΜΒΑ, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος και
ΕΥΓΕΝΙΑ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Επίκουρη Καθηγήτρια, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος