Υλικά, σχεδιασμός, λειτουργικότητα του χώρου…
Στην εποχή της αδράνειας και αναμονής των εξελίξεων του αύριο, σε έναν κόσμο πληγωμένο από την πανδημία, μπορούμε άραγε να σκεφτούμε μια ανακαίνιση στο φαρμακείο;
Σε ποιες λύσεις θα πρέπει να δώσουμε έμφαση;
Σήμερα, ίσως περισσότερο από ό,τι πριν λίγα χρόνια, οι φαρμακοποιοί μπορούν να σκεφτούν ότι δεν είναι απαραίτητη μία ανακαίνιση του χώρου τους, κυρίως λόγω της πανδημίας αλλά και για οικονομικούς λόγους.
Ταυτόχρονα όμως το φαρμακείο, σαν κατάστημα, χρειάζεται να εξελίσσεται και να ανανεώνεται για να είναι ελκυστικό στον πελάτη.
Εδώ συνοψίζεται η ευαίσθητη εξίσωση με την οποία έρχονται αντιμέτωπα τα φαρμακεία, τα οποία καλούνται επίσης να μην ξεχάσουν τα βασικά χαρακτηριστικά τους.
Προσοχή λοιπόν, η εικόνα ασφάλειας και σοβαρότητας που οφείλουν να προβάλλουν, ακόμη και μέσα από τον χώρο και τα έπιπλα, πιθανώς να διαταραχθεί από μη σωστές επιλογές, όπως τα φθηνά και πολύ εξεζητημένα υλικά.
Είναι δικαιολογημένη η τάση αναβλητικότητας όσον αφορά την ανακαίνιση των φαρμακείων τα τελευταία χρόνια;
Είναι αλήθεια ότι το θέμα μιας ανακαίνισης δεν έρχεται απαραίτητα στο μυαλό των επαγγελματιών που δεν ξέρουν τι θα φέρει το αύριο.
Το βασικό μέλημα είναι αυτό της μέγιστης απόδοσης της επένδυσης, σε ένα πλαίσιο μειωμένων προϋπολογισμών και απροθυμίας των τραπεζών για δανεισμό, δεδομένα στα οποία οι ίδιες οι εταιρείες αρχιτεκτονικής χώρων πρέπει να προσαρμοστούν. Οι χρυσές εποχές πέρασαν!
Σε αυτό το τεταμένο και δύσκολο πλαίσιο, υπάρχουν πολλές παγίδες.
Ορισμένες προτάσεις μικροαλλαγών και relooking δεν προσφέρουν πολλά πράγματα, ενώ αντίθετα μια ποιοτική λύση ολικής ανακαίνισης θα είναι μεν πιο ακριβή, αλλά πιο κερδοφόρα μακροπρόθεσμα.
Η καλύτερη επένδυση δεν είναι πάντα η φθηνότερη, αλλά αυτή που θα επιτρέψει στο φαρμακείο να αναπτυχθεί ως επιχείρηση.
Τα στάδια μπορούν να καθοριστούν, ανάλογα με τον προϋπολογισμό, λαμβάνοντας υπόψη την κατεύθυνση που καθορίζεται εκ των προτέρων.
Οι απαιτήσεις της οικονομικής αποτελεσματικότητας μπορούν επομένως να συγκλίνουν προς ένα καλύτερο όραμα μακροπρόθεσμο.
Εξάλλου, οι σωστοί επαγγελματίες αρχιτεκτονικής χώρων είναι υπέρ στο να τονίσουν τη σημασία της μελέτης πριν από οποιαδήποτε διαδικασία ανακαίνισης, που συνάδει με τη στρατηγική της επιχείρησης, έχοντας κάνει προηγουμένως μια συζήτηση και διερεύνηση με τον φαρμακοποιό.
Επιστημονικότητα – Νέες υπηρεσίες – Εμπορικότητα
Αυτές είναι οι τρεις παράμετροι που χαρακτηρίζουν το σημερινό φαρμακείο και πάνω στις οποίες θα πρέπει να κινηθεί μία ανακαίνιση.
Το πρώτο μέλημά μας θα πρέπει να είναι η άνεση του πελάτη ο οποίος τις περισσότερες φορές είναι και ασθενής.
Εύκολη πρόσβαση στο κατάστημα ακόμα και για άτομα με αναπηρία, διάδρομοι χωρίς εμπόδια και χώροι στάσης και ανάπαυσης, είναι απαραίτητα.
Η ανακαίνιση οφείλει να έχει ως επίκεντρο την επιστημονικότητα που εκπέμπει ο χώρος του φαρμακείου και είναι και αυτό που το ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα καταστήματα.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ένα χώρος ψυχρός και απρόσωπος σαν νοσοκομείο, όμως η όποια μοντέρνα νότα προστεθεί, θα πρέπει να μην ξεφεύγει από αυτό το πλαίσιο.
Τα τελευταία χρόνια το φαρμακείο έχει αναδειχθεί και ως ένας χώρος παροχής υπηρεσιών υγείας.
Εμβολιασμοί, μέτρηση πίεσης, εκπαίδευση ασθενών στη μέτρηση σακχάρου, αποτελούν λίγες μόνο από αυτές τις παροχές.
Επομένως, ειδικοί χώροι θα κάνουν τον ασθενή να νιώθει ασφαλής, αλλά και να εξασφαλίζεται η εμπιστευτικότητα.
Όμως το φαρμακείο αποτελεί και έναν εμπορικό χώρο ο οποίος θα πρέπει να «παίξει» και λίγο με την ψυχολογία των πελατών, προκειμένου να επιτευχθεί και η ανάλογη πώληση.
Για παράδειγμα, θα πρέπει η επίπλωση του χώρου να είναι τέτοια που να αναδεικνύει τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς στον χώρο.
Αντίθετα τα συνταγογραφούμενα φάρμακα δεν χρειάζεται να είναι εκτεθειμένα γιατί ούτως ή άλλως δεν προκαλούν αυθόρμητες αγορές, δημιουργούν ως εικόνα αρνητικά συναισθήματα στον πελάτη, αφού είναι συνδυασμένα με ασθένειες, εκπέμπουν οσμές και κουράζουν οπτικά λόγω πολλών διαφορετικών σχημάτων και χρωμάτων των κουτιών.
Μια όμορφη εντοιχισμένη συρταριέρα λύνει όλα αυτά τα προβλήματα.
Φαρμακείο με χαρακτήρα και διαφοροποίηση
Λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, η ανακαίνιση στοχεύει στη διαφοροποίηση, προκειμένου να ελκύσει περισσότερους πελάτες. Το φαρμακείο θα πρέπει να αποκτήσει προσωπικότητα.
Ένας χώρος για παράδειγμα που είναι προσανατολισμένος στον φυσικό τρόπο ζωής μπορεί να κάνει τη διαφορά, χρησιμοποιώντας οικολογικά και ανακυκλώσιμα υλικά, αλλά και χρώματα και εικόνες από τη φύση.
Ανακαίνιση απ’ έξω και πίσω
Όταν μιλάμε για ανακαίνιση, η σκέψη μας επικεντρώνεται αυτόματα στον εσωτερικό χώρο του καταστήματος. Λάθος!
Η πρώτη εικόνα που θα αντικρίσει ο πελάτης είναι η πρόσοψη. Από αυτήν θα αποφασίσει αν θα εισέλθει ή όχι στο φαρμακείο μας τουλάχιστον την πρώτη φορά.
Διατηρώντας τα υποχρεωτικά βάσει νόμου στοιχεία, μπορούμε να εμπλουτίσουμε το εξωτερικό, με στοιχεία που συνδέονται με το εσωτερικό του και παραπέμπουν στον διαφορετικό του χαρακτήρα.
Τα χρώματα που θα χρησιμοποιηθούν εξωτερικά θα πρέπει να ταιριάζουν με το υπόλοιπο κτίριο για να μην διαταράσσεται η ομοιομορφία. Το πράσινο στοιχείο και ο σταυρός δεν μπορούν να λείπουν.
Στην ανακαίνιση ας μην παραλείψουμε και τους χώρους που δεν είναι ορατοί στον πελάτη.
Ο εκσυγχρονισμός του εργαστηρίου αλλά και των αποθηκευτικών χώρων, βοηθά στην καλύτερη οργάνωση της εργασίας μας.
Ανακαίνιση για μεγαλύτερη διάρκεια και ευελιξία
Αναμφίβολα, η διαχρονικότητα έχει γίνει συνώνυμη της εξέλιξης μέσα στον χρόνο, αλλά πάντα μια μικρή ανανέωση ή μια αναδιάρθρωση του χώρου έχει αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών.
Ωστόσο, δεν είναι εύκολο για τους περισσότερους φαρμακοποιούς να ανανεώνουν τον χώρο τους κάθε λίγα χρόνια.
Συνεπώς η λύση, που διατίθεται τώρα από τους περισσότερους σχεδιαστές, αποτελείται από μια βασική δομή μεγάλης διάρκειας, διακοσμημένη με ευέλικτα στοιχεία.
Ως αποτέλεσμα, υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης του χώρου με χαμηλότερο κόστος και το μόνο που χρειάζεται, με την πάροδο του χρόνου, είναι η διαμόρφωση και η συμπλήρωσή του με εξοπλισμό που να συμβαδίζει με τις εξελίξεις.
Μπορεί όλη η διακόσμηση να είναι σοβαρή, επικοινωνιακή αλλά επίσης, περιστασιακά, «φανταχτερή»
Όλος ο εξοπλισμός πρέπει να προσφέρει επίσης υποστήριξη στην επικοινωνία, από τα οπτικά και τα χρώματα, μέχρι τη σήμανση, τα οποία να μπορούν να ανανεώνονται κατά βούληση.
Μπορείτε λοιπόν να δώσετε μια δυναμική εικόνα του φαρμακείου σας, παρέχοντας παράλληλα τις καλύτερες δυνατές πληροφορίες στους πελάτες σας και παράλληλα να δώσετε μια φανταχτερή εικόνα περιστασιακά, χρησιμοποιώντας ψηφιακές εκτυπώσεις πάνω στα κλασικά σας έπιπλα.
Όταν μια ανακαίνιση είναι αναγκαία
Ένας ορισμένος αριθμός δεικτών πρέπει να κινητοποιήσει τον φαρμακοποιό να προχωρήσει σε μια ανακαίνιση: η μείωση του τζίρου, ένα νέο φαρμακείο κοντά, ένα μη προσαρμόσιμο εργαλείο εργασίας απαραίτητο σε μια αναπτυσσόμενη δραστηριότητα, νέες ανάγκες ή αλλαγές στην προβολή προϊόντων και υπηρεσιών, ή ακόμη, πολύ απλά, η επιθυμία να δώσει ώθηση στη διάθεση του ίδιου, της ομάδας του και των πελατών του.
Μετά από μια ανακαίνιση, οι φαρμακοποιοί είναι πιο ευτυχισμένοι και παραμένουν περισσότερο στον χώρο πωλήσεων.
Οι συμβουλές μας
- Εξετάστε πιθανές μελλοντικές αλλαγές στο αρχικό σχέδιο διάταξης
Η τρέχουσα κατάσταση χαρακτηρίζεται από έλλειψη έγκαιρης πρόβλεψης για το μέλλον της αγοράς και οδηγεί τους φαρμακοποιούς να προτιμούν ρεαλιστικές λύσεις που πρέπει γρήγορα να αποδείξουν την αποτελεσματικότητά τους και, επιπλέον, ευέλικτες να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα.
Ωστόσο, για να αποφύγετε την επένδυση σε κάτι που δεν θα είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα, συνιστάται να λάβετε υπόψη διάφορα μοντέλα αλλαγής του χώρου σας, όταν σχεδιάζετε αρχικά μια ανακαίνιση.
Έτσι, μπορείτε να φανταστείτε μια βασική δομή που θα παραμείνει βιώσιμη, ενώ να δύναται να ενσωματώσει τεχνικά, μελλοντικές δυνατότητες αναδιάταξης.
Έτσι, παρόλο που το κόστος μπορεί να είναι υψηλότερο αρχικά, η επένδυση θα αποδώσει όταν πρέπει να γίνουν αλλαγές που θα απαιτούσαν ουσιαστική εργασία αν δεν είχαν προβλεφθεί.
- Χρησιμοποιήστε στοιχεία που επιδέχονται αλλαγές για να μεταμορφώσετε τον χώρο
Ως φαρμακοποιοί, πρέπει να συμβαδίζετε με τις προσδοκίες των καταναλωτών.
Αν και η υγεία μπορεί να είναι ξεχωριστός τομέας, τα φαρμακεία αντιδρούν στα ίδια ερεθίσματα των καταναλωτών όπως και οι άλλες επιχειρήσεις.
Έτσι, το μοβ μπορεί να είναι μοντέρνο μια περίοδο, ντεμοντέ την επόμενη…
Επομένως, πρέπει να είστε δημιουργικοί, χρησιμοποιώντας διάφορα διακοσμητικά στοιχεία, τα οποία είναι εύκολο να μετακινηθούν ή να αλλάξουν, ανάλογα με τις εποχές και τη μόδα.
- Μην παραμελείτε το back office
Εάν υπάρχει μια εξοικονόμηση που δεν πρέπει να γίνει, είναι αυτή που αφορά στην οργάνωση του back office, γιατί εκεί ξεκινούν όλα.
Καθώς είναι ένας χώρος που θα χρησιμοποιείται μακροπρόθεσμα, μπορείτε να τοποθετήσετε σταθερά έπιπλα.
Αλλά είναι επίσης δυνατό να προβλέψετε σε αυτόν τον χώρο την εφαρμογή μελλοντικών υπηρεσιών, για παράδειγμα μια συμβουλευτική καμπίνα ή ένα σύστημα αυτοματισμού.