Πολλοί φαρμακοποιοί προσφέρουν φυσικά προϊόντα, όπως εκείνα της φυτοθεραπείας ή της αρωματοθεραπείας, και ορισμένοι έχουν εξειδικευτεί σε αυτούς τους τομείς. Ποια είναι όμως η πραγματική οπτική εικόνα που αντιπροσωπεύει ένα φυσικό φαρμακείο που έχει δεσμευτεί 100% σε αυτό το τμήμα της αγοράς; Πώς προβάλλεται στον χώρο αυτή η επιλογή και η εξειδίκευση στην φυσικότητα;
Χωρίς να θεωρείται αναχρονιστικό και ξεπερασμένο, το «φυσικό φαρμακείο» είναι πιο σύγχρονο από ποτέ, όσον αφορά στα υλικά και στον εξοπλισμό, αλλά και στον τρόπο προώθησης και μάρκετινγκ. Βασισμένο σε μοντέρνες διακοσμητικές τάσεις και σε τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον, στηρίζεται σε αξίες αυθεντικότητας, τεχνογνωσίας και σεβασμού. Αξίες που προβάλλει μέσα από τη γενική του ατμόσφαιρα και τη διαρρύθμιση του χώρου και οι οποίες συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανθρώπινης σχέσης.
Το Φυσικό Φαρμακείο σε Τρεις Λέξεις: Αυθεντικό, Αξιοθαύμαστο, Ανθρώπινο!
Η αποτύπωση της φύσης εντός και εκτός του χώρου
Η φύση είναι, όπως και ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων, μια παγκόσμια δεξαμενή θεραπευτικών λύσεων. Αποτελεί επίσης και μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τη διακόσμηση ενός χώρου. Όπως ο πράσινος σταυρός είναι σήμα κατατεθέν για την αναγνώριση ενός φαρμακείου, έτσι και η ενσωμάτωση φυσικών στοιχείων στον χώρο αυτό δηλώνει την ιδιαίτερη ταυτότητά του και τον χαρακτήρα του.
Κήπος, Μια ζωντανή και εκφραστική βιτρίνα
Από το εξωτερικό κιόλας τμήμα του φαρμακείου, τα φυτά μπορούν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, όχι μόνο ως μια απλή εικόνα. Ανάμεσα στην πρόσοψη και την είσοδο, οι πελάτες μπορούν να ανακαλύψουν μια ζωντανή βιτρίνα, που αντικατοπτρίζει την ταυτότητά του καλύτερα από οποιοδήποτε άλλον τρόπο. Φυτά όπως η μέντα, η καλέντουλα, το θυμάρι, το μελισσόχορτο, η βαλεριάνα ή η άρνικα, που συνήθως απαντώνται σε διάφορα φαρμακευτικά σκευάσματα και αφεψήματα, τοποθετούνται στη βιτρίνα του φαρμακείου στην “ζωντανή” τους μορφή, θυμίζοντας πάντα τη σημασία και τη συμβολή του φυτικού βασιλείου στην ιατροφαρμακευτική επιστήμη.
Επικοινωνία μέσω των φυτών
Εντός του χώρου, τα φυτά μπορούν να έχουν επίσης μια ξεχωριστή θέση. Η μόνη προϋπόθεση είναι να γνωρίζετε πώς να τα τοποθετήσετε σωστά για να διατηρήσετε μια ισορροπημένη ατμόσφαιρα. Για παράδειγμα, ένα μπονζάι ιτιάς σηματοδοτεί τον τομέα των φυσικών αναλγητικών, ενώ μια λεβάντα υποδεικνύει τα προϊόντα κατά του άγχους. Ακόμα, η έκθεση γυάλινων δοχείων με αποξηραμένα φυτά προκαλεί πάντα το ίδιο συναίσθημα, υπενθυμίζοντας το ιστορικό βάρος της φαρμακευτικής επιστήμης.
Διακόσμηση zen και άνετη διαδρομή
Ένας πάγκος εξυπηρέτησης τοποθετημένος στο κέντρο του φαρμακείου, υποδέχεται και κατευθύνει τον πελάτη στο κατάλληλο τμήμα. Η διάταξη και η διακόσμηση συμβάλλουν στη μείωση τoυ άγχους της αναμονής και στην ενίσχυση της ευχαρίστησης και της ευεξίας. Περιπλανώμενος σε αυτόν τον χώρο που αποπνέει φυσικότητα και ηρεμία, ο επισκέπτης βρίσκει χώρους για να ξεκουραστεί, να περιμένει ή να ικανοποιήσει απλώς την περιέργειά του. Τοποθετήστε στρογγυλά καθίσματα για να διατηρήσετε το ήπιο ύφος και φροντίστε για ένα χώρο όπου να παραμείνουν τα παιδιά με ασφάλεια. Είτε πρόκειται για έπιπλα, δάπεδο ή τοίχους, προτιμώνται ακατέργαστα, μη επεξεργασμένα και μη μεταποιημένα υλικά. Στους τοίχους, οι φυσικοί και φωτεινοί τόνοι, όπως οι αποχρώσεις του λευκού με πράσινες λεπτομέρειες, το γκρι του μαργαριταριού και το απαλό σάπιο μήλο, συμβάλλουν στη δημιουργία μιας συνολικής ήρεμης ατμόσφαιρας. Τα λιτά έπιπλα και η εναλλαγή καμπύλων και ευθέων γραμμών εντός του χώρου, συμπληρώνουν την άνεση της διαδρομής.
Αξιοποιώντας τον χώρο και τη φύση
Η σήμανση είναι σχεδιασμένη για να βοηθά τον πελάτη να προσανατολίζεται γρήγορα και εύκολα, οπότε και είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς τα προσφερόμενα φυσικά εναλλακτικά προϊόντα είναι πιο ασυνήθιστα, συχνά ακόμη και άγνωστα στο ευρύ κοινό. Τα κλασσικά προϊόντα δίνουν τη θέση τους σε αφεψήματα ή διατροφικά συμπληρώματα, τοποθετημένα σε φωτεινές ραφιέρες, εν αντιθέσει με τον τρόπο που προβάλλονται άλλα προϊόντα που έχουν στόχο τις μαζικές πωλήσεις. Μπορεί να γίνει τοποθέτηση πολυμορφικών πάγκων σε φωτεινά σημεία, οι οποίοι θα επιτρέψουν την εξυπηρέτηση των πελατών, ενώ παράλληλα, τα σημεία αυτά θα μετατρέπονται εύκολα σε χώρους εμπιστευτικότητας με τη χρήση συρόμενου παραβάν. Επίσης, μπορεί να αφιερωθεί ένας χώρος στην πρόληψη, εξοπλισμένος με οθόνες και tablets. Ο ευέλικτος αυτός χαρακτήρας του φαρμακείου προσφέρει ιδιαίτερη λειτουργικότητα, αλλά και μοναδικότητα.
Τι είναι οικολογικά υπεύθυνο φαρμακείο;
Το φυσικό φαρμακείο επιλέγει οικολογικά υλικά, διατηρώντας παράλληλα μια μοντέρνα εμφάνιση και ταυτόχρονα εργονομική, για τη μεγαλύτερη άνεση των πελατών. Γιατί φυσικό δεν σημαίνει άβολο. Για παράδειγμα, για το δάπεδο υπάρχουν ανακυκλωμένα πλακάκια ή οικολογικά πιστοποιημένα ξύλινα δάπεδα, που εγγυώνται τη βιώσιμη διαχείριση των δασών. Στους τοίχους, μπορούν να επιλεχθούν φυσικά υλικά όπως το ξύλο, καθώς και βαφές χωρίς VOC (πτητικές οργανικές ενώσεις), για την ελαχιστοποίηση της ρύπανσης των εσωτερικών χώρων. Τα έπιπλα από ακατέργαστο ξύλο, αλουμίνιο ή μέταλλο και γυαλί αντικαθιστούν τα συνήθη συνθετικά υλικά.
Χρησιμοποιώντας ακόμη και ασυνήθιστα υλικά
Επίσης, μπορούν να επιλεχθούν υλικά όπως η άμμος ή η ακατέργαστη πέτρα. Σε γενικές γραμμές, ο συνδυασμός μετάλλου, ξύλου και ορυκτού (συμπεριλαμβανομένου του γυαλιού), δημιουργεί μια περιζήτητη φυσική ισορροπία. Στους πάγκους, το πλαστικό παραχωρεί τη θέση του σε εναλλακτικά υλικά, ενώ οι κλασσικές πλαστικές σακούλες αντικαθίστανται από βιοδιασπώμενες.
Μάρκετινγκ των αισθήσεων
Το φυσικό φαρμακείο παραμένει βέβαια μια επιχείρηση και η οικονομική του βιωσιμότητα εξαρτάται από τις πωλήσεις και την παροχή υπηρεσιών… Οπότε το μάρκετινγκ είναι ουσιώδες, η εμπειρία πελάτη περιλαμβάνει εδώ όλες τις αισθήσεις. Τα αρώματα και οι ήχοι κατέχουν βασική θέση σε αυτό το ύφος φαρμακείου. Αρωματικά αιθέρια έλαια και μουσική με ήχους από φυσικό περιβάλλον (θάλασσα, δάσος, πουλιά κ.λπ.), ενισχύουν την ατμόσφαιρα του φαρμακείου με έναν ιδιαίτερα διακριτικό τρόπο. Ακόμη, δείγματα αρωματικών βοτάνων, τοποθετημένα δίπλα στα προϊόντα, προσκαλούν τους πελάτες να τα επεξεργαστούν και να τα μυρίσουν, ώστε τελικά να επιλέξουν αυτό που τους κέντρισε το ενδιαφέρον.
Η Φαρμακευτική Τέχνη μέσα από τις Εποχές
Το φυσικό φαρμακείο προσαρμόζεται στις εποχές και στις αλλαγές της φύσης και βασίζεται στη θερμή ανθρώπινη προσέγγιση και την ενσυναίσθηση του προσωπικού. Εκτός από την πώληση προϊόντων, τα workshops και τα events ενισχύουν την ταυτότητα του φαρμακείου ως κέντρου γνώσης και υγείας και προσφέρουν αξία, τόσο στους πελάτες όσο και στο προσωπικό.
Το φυσικό φαρμακείο δεν αντιτίθεται στην πρόοδο αρκεί να σέβεται το περιβάλλον. Η τεχνολογική πρόοδος, όπως η αυτοματοποίηση, επιτρέπει στο προσωπικό να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στους πελάτες και έτσι ενισχύεται τελικά η ανθρώπινη επαφή. Η τεχνολογία θα εξυπηρετεί τη διαφάνεια και την αξιοπιστία.
ΔΑΝΑΗ-ΒΑΪΑ ΣΤΡΑΤΙΚΗ, Φαρμακοποιός