Με την επίδραση της πανδημίας, η κατηγορία «ενίσχυση ανοσοποιητικού» έχει αποκτήσει δυναμική, τροφοδοτούμενη από μια πληθώρα λανσαρισμάτων που συνέβαλαν σε μια μεγαλύτερη έκθεση και προβολή αυτής της κατηγορίας στο φαρμακείο.
Μετά την καταγραφή αυξημένων πωλήσεων ήδη από το 2020, η αγορά της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού, αποκτά συνεχώς ακόμη πιο μεγάλη «ταχύτητα πλεύσης».
Συνδεόμενη μάλιστα με τη ζωτικότητα, η ενίσχυση του ανοσοποιητικού είναι πλέον ορατή και στις συσκευασίες των προϊόντων και φυσικά πάνω στα ράφια του φαρμακείου.
Η κατηγορία ενισχύθηκε λόγω της COVID
Χωρίς φαρμακευτικές λύσεις για την Covid-19, οι άνθρωποι κατάλαβαν γρήγορα ότι έπρεπε να ενισχύσουν τη φυσική τους άμυνα και στράφηκαν στις λύσεις πρόληψης που υπήρχαν.
Αυτή η βασική κατηγορία ήρθε λοιπόν στο προσκήνιο, καταλαμβάνοντας σημαντική θέση στις βιτρίνες και στα κεντρικά ράφια των φαρμακείων.
Φυσικά ήταν ήδη μια κατηγορία σε ισχυρή θέση για αρκετά χρόνια, συνδεδεμένη με τη ζωτικότητα και τόνωση του οργανισμού, απλά η πανδημία την απογείωσε!
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IQVIA, η κατηγορία ενισχύθηκε πολύ τα 2 χρόνια της πανδημίας και σε κυλιόμενο δωδεκάμηνο από τον 9ο/21 έως τον 9ο /22, ανήλθε στα 16,2 εκ τεμάχια, με αξίες τα 141,5 εκ €.
Το επόμενο όμως δωδεκάμηνο, μετά την πανδημία, δηλαδή από τον 9ο/22 έως τον 9ο/23, είχαμε μια πτώση -8,6% σε τεμάχια που μειώθηκαν στα 14,8 εκ τμχ και μια πτώση σε αξίες -6% που μειώθηκαν στα 133 εκ €.
Εύλογο φυσικά αποτέλεσμα!

Μια κατηγορία που εξαπλώνεται σε ισχυρισμούς
Εάν και αυτή η σύζευξη ζωτικότητα/ανοσία παραμένει επίκαιρη σήμερα, ο ισχυρισμός «ενίσχυση ανοσοποιητικού», όταν προηγουμένως μιλούσαμε για «φυσικές άμυνες» ή για «προστασία του οργανισμού», έχει επιβληθεί πλέον στη συσκευασία των προϊόντων.
Αυτή η άνοδος του ισχυρισμού «ανοσίας» δεν περιορίζεται μόνο στην αγορά αυτή, αλλά διασχίζει και άλλους τομείς της φαρμακευτικής όπως τα προβιοτικά κ.ά.
Συνολικά, ας θυμηθούμε ότι η κατηγορία περιλαμβάνει συμπληρώματα διατροφής, που λαμβάνονται για αυτοθεραπεία, τα οποία αποτελούν σχεδόν το 90% του εύρους της κατηγορίας.
Έχουμε να κάνουμε με μια ιδιαίτερα σύνθετη αγορά που συνδυάζει μια σειρά από ενεργά συστατικά με οφέλη για το ανοσοποιητικό: προϊόντα από την μέλισσα, προβιοτικά, φυτικά συστατικά, μέταλλα, βιταμίνες, αιθέρια έλαια…
Τα λανσαρίσματα, σε πληθώρα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, συνεχίζονται ακόμα κι αν η αγορά δείχνει σταθεροποίηση.
Βιταμίνη D, σούπερ σταρ
Κυρίως γνωστή για το όφελός της στην ανοργανοποίηση των οστών, η βιταμίνη D έχει καθιερωθεί ως το εμβληματικό δραστικό συστατικό της πανδημίας, για την πιθανή μείωση του κινδύνου μόλυνσης από την Covid-19 και την ανάπτυξη σοβαρής μορφής νόσου.
Αυτό το δεδομένο, έχει εκτοξεύσει τις πωλήσεις της με έναν εντυπωσιακό ρυθμό.
Οι δόσεις πρόσληψης αυξάνονται (έως 2000 IU) και οι κωδικοί στα ράφια των φαρμακείων πληθαίνουν, συμπεριλαμβανομένων των συνδυασμών της με άλλα συστατικά, με στόχο να δημιουργηθούν εναλλακτικές λύσεις φόρμουλας από τις παραδοσιακές σταγόνες.
Αυτή η γαληνική ποικιλομορφία των μορφών της βιταμίνης D, επιτρέπει στο φαρμακοποιό να εξατομικεύσει τις συμβουλές του και να διευκολύνει τη συμμόρφωση στη θεραπεία.
Η φυτική βιταμίνη D προσαρμόζεται για να ταιριάζει και με τον vegan τρόπο ζωής.
Οι «Μεγάλοι παίκτες»
Περιορίζοντας το πεδίο εφαρμογής μόνο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, ο τομέας ο οποίος είναι πολύ συγκεντρωμένος, είναι πάνω από όλα μια αγορά «μεγάλων παικτών», που αποτελείται από μάρκες leaders στη φαρμακευτική αγορά, που ξοδεύουν μεγάλα κονδύλια στην διαφήμιση.
Οι καταναλωτές επιλέγουν ισχυρά εμπορικά σήματα και σε τελική ανάλυση καθοδηγούνται από τις γνώσεις τους για τις μάρκες και την εμπιστοσύνη που εμπνέουν.
Συνεπώς και τα ανάλογα προϊόντα αυτών των μεγάλων παικτών που αφορούν στην ανοσία, αποδίδουν καλύτερα σε πωλήσεις.
Η επιτυχία των συνδυασμών
Αν κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγιναν πολύ γνωστά μερικά μεμονωμένα ενεργά συστατικά (βιταμίνη C και D, ψευδάργυρος, μουρουνέλαιο, σπόροι γκρέιπφρουτ, αιθέριο έλαιο ραβιντσάρα κ.λπ.), οι σύνθετες φόρμουλες δημιουργούν την τάση αυτή τη στιγμή.
Έχουν το πλεονέκτημα να συγκεντρώνουν τα κορυφαία συστατικά για το ανοσοποιητικό (προβιοτικά, βιταμίνες, μέταλλα, προϊόντα μέλισσας κ.λπ.) για μια πιο σφαιρική δράση, τόσο προληπτική όσο και προστατευτική.
Αυτή την περίοδο του χειμώνα, τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων πάνε επίσης καλά.
Οι διαφορετικές φόρμουλες στην αγορά επιτρέπουν σε όλους να βρουν το προϊόν που εμπιστεύονται.
Η ειδική ανοσία
Όπως και σε άλλες κατηγορίες του φαρμακείου, το όνομα της μάρκας και του προϊόντος, αρχίζουν να καθιερώνονται και να γίνονται ο στόχος της όλης στρατηγικής του μάρκετινγκ.
Σήμερα υπάρχει έντονη ζήτηση, από μια συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών, που είναι οι πιο νέοι, για προϊόντα με ισχυρισμούς:
Βιολογικό, vegan, ελληνικής παραγωγής κ.λπ. ακόμη και στον τομέα της ανοσίας/ζωτικότητας.
Σε γενικές γραμμές ένας μεγάλος αριθμός προϊόντων έχει εμφανιστεί και στο διαδίκτυο, με μια προσφορά που ανταποκρίνεται στην ανοσία και αυτή η αγορά πλέον έχει ξεφύγει από το φαρμακείο, ενώ εξαπλώνεται και σε άλλα κανάλια διανομής.