Μέρος Α’
Το άνοιγμα ενός νέου φαρμακείου είναι πάντα μία μεγάλη πρόκληση… Στο άρθρο αυτό, θα αναφερθούμε στα σημεία- κλειδιά για την επιτυχή ίδρυση ενός φαρμακείου, δίνοντας απαντήσεις στα βασικότερα ερωτήματα που απασχολούν κάθε νέο φαρμακοποιό-ιδιοκτήτη:
Πώς θα σχεδιάσω σωστά το εγχείρημά μου;
Ποιος θα με βοηθήσει να το πραγματοποιήσω; Πώς μπορώ να είμαι σίγουρος για τη βιωσιμότητά του;
Ποιες οι απαραίτητες νομικές διαδικασίες; Πώς προετοιμάζω σωστά τον φάκελο για την τραπεζική μου χρηματοδότηση; Πώς θα διευθύνω την επιχείρησή μου;
Ίδρυση φαρμακείου: το πάθος του επαγγέλματος στην καρδιά του έργου
Είναι γεγονός πως η πανδημία της COVID-19, υπενθύμισε τον ουσιαστικό ρόλο και ανέδειξε τη συμβολή των φαρμακοποιών ως παραγόντων υγείας.
Όντας στην πρώτη γραμμή για τη διανομή μασκών και αντισηπτικών και στη συνέχεια για τη διενέργεια διαγνωστικών τεστ και ραντεβού για τον εμβολιασμό των πολιτών, οι φαρμακοποιοί έχουν επιβεβαιωθεί περισσότερο από ποτέ ως επαγγελματίες υγείας υψηλού επιπέδου, παρέχοντας ουσιαστικές υπηρεσίες εύκολης πρόσβασης στους πολίτες.
Το φυσικό φαρμακείο υπηρεσιών έχει αποδειχθεί ως μια δημόσια κοινωφελή δομή που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κανένα e-shop. H υγειονομική κρίση ενίσχυσε το επάγγελμα, το οποίο σήμερα βρίσκεται υπό ευνοϊκές συνθήκες λειτουργίας.
Οι συνταξιοδοτήσεις συνεχίζονται με αυξημένους ρυθμούς και εκτός από τις συστεγάσεις με μέλη της οικογένειας, ταυτόχρονα δημιουργούνται ευκαιρίες για άνοιγμα νέων φαρμακείων.
Παράλληλα, οι υποψήφιοι φαρμακοποιοί έχουν μεγαλύτερο φάσμα επιλογών χρηματοδότησης. Οι τράπεζες συνεχίζουν να δανείζουν με μέτρια επιτόκια, εξακολουθώντας να εφησυχάζουν από τις διαρθρωτικές εγγυήσεις του επαγγέλματος και να προσελκύονται όλο και περισσότερο από τον τομέα της υγείας.
Οι τιμές πώλησης βρίσκονται σε άνοδο, με ομολογουμένως σημαντικές διαφορές ανάλογα με την περιοχή και το μέγεθος του φαρμακείου. Παρόλο που οι συνθήκες μοιάζουν ευνοϊκές, η ίδρυση ενός νέου φαρμακείου παραμένει μια πρόκληση, που απαιτεί τεχνογνωσία, κάτι το οποίο δεν διδάσκεται στη Φαρμακευτική Σχολή.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δημιουργήσαμε αυτό το αφιέρωμα- οδηγό: για να σας παρέχουμε πρακτικές συμβουλές και πληροφορίες και να σας επισημάνουμε τις παγίδες που πρέπει να αποφύγετε καθ’ όλη τη διάρκεια του εγχειρήματος, ώστε να δημιουργήσετε το φαρμακείο που ανταποκρίνεται στο επαγγελματικό σας όραμα.
– Πώς θα σχεδιάσω σωστά το εγχείρημά μου;
Η επιτυχία του νέου σας εγχειρήματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον σχεδιασμό του, καθώς αποτελεί ένα έργο ζωής. Αφιερώστε χρόνο για να ωριμάσετε με την ιδέα πριν ξεκινήσετε!
Καθορίστε το έργο σας θέτοντας στον εαυτό σας – τουλάχιστον – τις παρακάτω 5 ερωτήσεις:
– Σε ποια γεωγραφική περιοχή;
– Τι είδους φαρμακείο (επαρχιακό, συνοικιακό, σε εμπορικό κέντρο… κ.λπ.);
– Τι ποσό επένδυσης της προσωπικής συνεισφοράς;
– Μόνος ή σε συνεργασία;
– Ποιο ρόλο θέλω να ασκήσω στο φαρμακείο μου;
Σε αυτήν την ουσιαστική φάση διευκρίνισης, διατηρήστε μια ορισμένη ευελιξία
Στην πραγματικότητα, το εγχείρημα σπάνια καταλήγει σε ένα φαρμακείο που συμμορφώνεται από κάθε άποψη, με το αρχικό σας πλάνο.
Συμπεριλάβετε την οικογένειά σας στον προβληματισμό
Η ζωή ενός φαρμακοποιού – ιδιοκτήτη φαρμακείου είναι πολύ απαιτητική, γι αυτό και είναι σημαντικό να διατηρηθεί μια υγιής ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Μόλις καθοριστεί το έργο, ξεκινήστε την έρευνα για το φαρμακείο σας
Συνάδελφοι, λογιστές, χονδρέμποροι και οικονομικοί σύμβουλοι ειδικευμένοι στα φαρμακεία, είναι τα άτομα που μπορούν να σας καθοδηγήσουν.
Αν είστε φαρμακοποιός που εργάζεται σε φαρμακείο, μη διστάσετε να συζητήσετε την επιθυμία σας για συνεργασία σε ένα σχήμα συνιδιοκτησίας, με τον ιδιοκτήτη φαρμακοποιό.
Προσδιορίστε το έργο σας για να στοχεύσετε καλύτερα στην έρευνά σας
Ο στόχος είναι, μεταξύ άλλων, να βοηθηθείτε στην πραγματοποίηση του έργου που έχετε στο μυαλό σας. Τι είδους φαρμακείο θέλετε; κλασσικό, με έμφαση στα καλλυντικά, στις βιταμίνες -συμπληρώματα, στο εργαστήριο;
Ποια η προσωπική συνεισφορά σας; Θα θέλατε να συνεχίσετε μόνοι ή με συνεργασία; Τι φαρμακείο θέλετε: «εκπτωτικό» ή φαρμακείο υπηρεσιών…; Ποιοι οι στόχοι σας αναφορικά με τη συμβουλευτική και την πρόληψη;
Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά, θα οδηγήσει στον καλύτερο σχεδιασμό και αποτελεσματικότητα του έργου σας. Σχεδιάστε την ακριβή εικόνα του μελλοντικού φαρμακείου σας. Η αντίληψη και οι στόχοι σας για το φαρμακείο, είναι τα στοιχεία που θα καθοδηγήσουν όλη τη διαδικασία έρευνας και υλοποίησης.
– Ποιος μπορεί να με βοηθήσει να πραγματοποιήσω το έργο μου;
Η ανάληψη και διαχείριση ενός φαρμακείου απαιτεί δεξιότητες και γνώσεις που δεν διδάσκονται στο πανεπιστήμιο. Εξ’ ου και η ανάγκη να πλαισιωθείτε από έμπειρους ειδικούς, να διαπραγματευτείτε σωστά τις τεχνικές παραμέτρους και να επικεντρωθείτε πλήρως στους σκοπούς του έργου σας.
1. Διερευνήστε τη δυνατότητα ενός πανεπιστημιακού μεταπτυχιακού στη διαχείριση φαρμακείων. Αυτό το είδος εκπαίδευσης μπορεί να σας προσφέρει όχι μόνο δεξιότητες, αλλά και πολύτιμες επαφές για την απόκτηση και διοίκηση ενός φαρμακείου.
2. Εντοπίστε βασικούς παράγοντες και έμπειρους επαγγελματίες που ειδικεύονται στις εξαγορές φαρμακείων (λογιστές, δικηγόρους, συμβούλους κ.λπ.).
3. Γνωρίστε βασικούς παράγοντες του κλάδου.
Η συναναστροφή με χονδρεμπόρους, εταιρείες προμηθευτές κ.λπ. θα σας βοηθήσει να λάβετε εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες για τη δημιουργία ενός φαρμακείου.
4. Διαχειριστείτε τις πληροφορίες και μην αφήνετε το έργο σας να καθυστερεί από τον όγκο των απόψεων και συμβουλών που λαμβάνετε.
Προσεγγίστε τους κατάλληλους!
Γνωρίστε έμπειρους συναδέλφους που έχουν περάσει από την ίδια φάση και είναι πιθανό να μοιραστούν μαζί σας μια πολύτιμη εμπειρία.
Η συμβουλή μας προς έναν μελλοντικό ιδιοκτήτη φαρμακείου είναι να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή 2 βασικών συνεργατών- κλειδιά: του λογιστή αλλά και του δικηγόρου, για τη σύνταξη των πράξεων και τα βήματα που πρέπει να γίνουν.
Προσεγγίστε επαγγελματίες που έχουν αξιόπιστες αναφορές και εμπειρία στις διαδικασίες που αφορούν το φαρμακείο.
Οι μέθοδοι αποτίμησης ενός φαρμακείου, η επιλογή του υπάρχοντος status, έχουν τόσες ιδιαιτερότητες που απαιτούν έναν καλό γνώστη του κλάδου, ικανό να κατανοήσει το επάγγελμά σας και να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις σας.
– Πώς μπορώ να είμαι σίγουρος για τη βιωσιμότητα του έργου μου;
Επιτέλους! Βρήκατε ένα φαρμακείο που σας αρέσει. Είναι πλέον απαραίτητο να περάσετε σε μια πιο αυστηρή αξιολόγηση, σε όλες τις πτυχές του, κάνοντας τους κατάλληλους υπολογισμούς.
Αξιολογήστε την ελκυστικότητα του φαρμακείου: Μελετήστε τη ροή των περαστικών, το προφίλ των πελατών, την υποδοχή της ομάδας κ.λπ.
Μελετήστε τους παράγοντες της εμπορικότητας: Παρουσία των γύρω καταστημάτων (ειδικότερα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας, αρτοποιεία κ.λπ.), το ιατρικό περιβάλλον, το ανταγωνιστικό περιβάλλον, την εγγύτητα σε πάρκινγκ, προσβασιμότητα χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς κ.λπ.
Βασιστείτε σε έναν ειδικό για την αξιολόγηση της τιμής του φαρμακείου με τουλάχιστον τρεις διαφορετικές μεθόδους, προκειμένου να έχετε ακριβή αποτίμηση: τη λογιστική μέθοδο, την εμπορική μέθοδο και την μέθοδο των ταμειακών ροών.
Με τον λογιστή ή τον οικονομικό σας σύμβουλο, συντάξτε μια λίστα ελέγχου με τα ευαίσθητα σημεία που πρέπει να εξετάσετε λεπτομερώς: απογραφή αποθεμάτων, διαθέσιμα μετρητά, αιτούμενο ασφαλιστικών ταμείων, συμβάσεις εργασίας, αναλογία φαρμάκου-παραφαρμάκου, συμβόλαια συντήρησης, δανεισμός κ.λπ.