Εκτός από τον αγώνα για την εύρεση κατάλληλης τοποθεσίας εγκατάστασης του φαρμακείου, η αναζήτηση μεγαλύτερων χώρων αποτελεί σήμερα μια νέα τάση (εργασίες διαρρύθμισης του χώρου, επεκτάσεις, μεταφορές, ανάγκη για περισσότερα τετραγωνικά μέτρα) και έχει γίνει επιτακτική για τη διασφάλιση της απόδοσης, της ανταγωνιστικότητας αλλά και τις αλλαγές που επιφέρουν οι εξελίξεις στο επάγγελμα του φαρμακοποιού.
Η ανάγκη για μεγαλύτερους χώρους ξεκίνησε όχι μόνο με την αύξηση της προσφοράς παραφαρμακευτικών προϊόντων, αλλά και με την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών υγείας που επιταχύνθηκε πολύ, λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Για να συμβάλει στον εμβολιασμό κατά της γρίπης αλλά και στη διενέργεια αντιγονικών δοκιμών για την ανίχνευση της Covid-19, το φαρμακείο έπρεπε να προσαρμοστεί, να αναδιοργανωθεί και να επιδείξει ευελιξία.
Ο περιορισμένος χώρος, που συνήθως στην Ελλάδα για τα περισσότερα φαρμακεία δεν ξεπερνά τα 50 τ.μ., μαζί με το ανεπαρκές ανθρώπινο δυναμικό, είναι συχνά οι πιο περιοριστικοί παράγοντες για τη συμβολή σε αυτές τις νέες αποστολές, που όπως φαίνεται θα διευρυνθούν στο άμεσο μέλλον!
Σήμερα, πολλοί φαρμακοποιοί έχουν πάρει τα πρώτα μαθήματα από την πανδημία και ως εκ τούτου επιδιώκουν να διαμορφώσουν τα φαρμακεία τους σύμφωνα με τις νέες προσδοκίες των ασθενών.
Στα εμπορικά κέντρα των πόλεων, τα υπάρχοντα κενά καταστήματα, αποτελούν ευκαιρίες για επέκταση και μεταφορά των φαρμακείων.
Σε αυτό το νέο πλαίσιο, οι λύσεις για την απόκτηση περισσότερων m2 είναι επομένως πολλαπλές: μεταφορά, έργα ανακαίνισης, αγορά ή ενοικίαση διπλανού καταστήματος και γιατί όχι ακόμη και συστέγαση με έναν συνάδελφο σε ένα πιο μεγάλο και ευρύχωρο φαρμακείο.
Μερικές ιδέες
Οι φαρμακοποιοί, με σκοπό την εύρεση επιπλέον m2, θα μπορούσαν να αναζητήσουν καταστήματα σε μικρές επαρχιακές πόλεις, κεντρικά, αλλά και να ευαισθητοποιήσουν ακόμη και άλλους επαγγελματίες υγείας από τα τοπικά κέντρα υγείας, να ενδιαφερθούν να συνεπενδύσουν σε ένα μεγάλο και σύγχρονο φαρμακείο.
Αν δεν μπορείτε να μεταφερθείτε στην επαρχία ή να επεκτείνετε το φαρμακείο σας, τότε θα πρέπει να βρείτε άλλους τρόπους για να κερδίσετε πολύτιμα τετραγωνικά μέτρα.
Για παράδειγμα, να εγκαταστήσετε στον ημιώροφο ή στο υπόγειο ένα ρομπότ διανομής φαρμάκων και να απαλλαχθείτε από τις συρταριέρες, κερδίζοντας m2 στον χώρο εξυπηρέτησης.
Επίσης, μπορείτε να μεταφέρετε ακόμη και το εργαστήριο στο πατάρι ή στο υπόγειο ή και να μετατρέψετε το γραφείο σας πίσω από τον πάγκο εξυπηρέτησης με ένα συρόμενο διαχωριστικό, σε έναν ιδιαίτερο χώρο για τη διενέργεια εμβολιασμών ή παροχή συμβουλών.
Τέλος, θα μπορούσατε να μεταφέρετε και την αποθήκη σας (εκτός των φαρμάκων) σε ένα παράρτημα αποκομμένο από το φαρμακείο σας.
Αγοράζοντας ένα φαρμακείο
Η υγειονομική κρίση αποκάλυψε νέες συμπεριφορές στην αγορά των φαρμακείων.
Η ποιότητα και η επιφάνεια του χώρου – που δεν συμβαδίζει πάντα με τον τζίρο – γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά κριτήρια αναζήτησης για την πρώτη εγκατάσταση.
Όλο και περισσότεροι φαρμακοποιοί αναζητούν ένα φαρμακείο που να έχει μεγάλη επιφάνεια για να προβλέψουν όλες τις επαγγελματικές εξελίξεις.
Και στην περίπτωση που θέλουν να αγοράσουν ένα φαρμακείο με την άδειά του, πρόκειται για ένα περιουσιακό στοιχείο που έχει υψηλό τίμημα, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Όμως, η επιφάνεια δεν είναι ο μόνος καθοριστικός παράγοντας που θα ανατρέψει την ισορροπία προς τη σωστή κατεύθυνση αγοράς.
Αυτό το κριτήριο δεν υποκαθιστά άλλες σημαντικές παραμέτρους στην αποτίμηση ενός φαρμακείου, όπως η σημαντικότητα της εμπορικής τοποθεσίας.
Όλα αυτά, είναι χαρακτηριστικά που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης του φαρμακείου.
Φυσικά, αγοράζοντας ένα φαρμακείο σε μια καλή και εμπορική τοποθεσία, θα χρειαστεί να σκεφτείτε παράλληλα, με τη βοήθεια ενός αρχιτέκτονα, τη βελτιστοποίηση των χώρων.
Βιώσιμη ανάπτυξη: τίποτα δεν είναι πολύ μεγάλο!
Γενικά, οι φαρμακοποιοί που είναι εγκατεστημένοι για περισσότερα από 10 χρόνια, επιθυμούν να κάνουν μια νέα στροφή: να διαφοροποιηθούν ως προς τις υπηρεσίες, να αναπτύξουν το εργαστήριο, τα βιολογικά προϊόντα, να αυτοματοποιήσουν το back-office, να εγκατασταθούν κοντά σε έναν οίκο ευγηρίας ή ένα ιατρικό κέντρο.
Τόσα νέα projects που δίνουν νέες ευκαιρίες στο επάγγελμα!
Με την επιθυμία να προσφέρουν υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας, αναπόφευκτα οδηγούμαστε σε χώρους, επιλογές υλικών και νέες ιδέες διαρρύθμισης: θέσεις στάθμευσης, επέκταση σε 2 ορόφους και, ταυτόχρονα, βελτίωση της κατανομής του back office.
Σήμερα όμως στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε μια πληθώρα φαρμακείων που είναι στρυμωγμένα, συνεπώς εάν είναι εφικτή κάποια επέκταση, θα καταστήσει δυνατή την ενσωμάτωση καμπινών εμπιστευτικότητας, χώρου συναντήσεων και εκπαίδευσης του προσωπικού, και γενικά πιο αποτελεσματικής εσωτερικής οργάνωσης.
Φυσικά, και η ύπαρξη ενός χώρου πωλήσεων που προωθεί την ποιότητα και την ποικιλομορφία της προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών, θα είναι εφικτή.
Το επάγγελμα εξελίσσεται και η αρχιτεκτονική των φαρμακείων πρέπει να ακολουθεί αυτήν την εξέλιξη, αναδεικνύοντας την τεχνογνωσία των φαρμακοποιών στους ασθενείς και άλλους επαγγελματίες υγείας.
Τα 50 ή ακόμη και τα 100 m2 δεν τους αρκούν πλέον! Οι φαρμακοποιοί αναζητούν τουλάχιστον 150 – 200 m2 με αφορμή μια μεταφορά ή μία επέκταση.
Οι στόχοι αυτών των μεταφορών αφορούν περισσότερο τα εμπορικά κέντρα των πόλεων.
Η τάση αυτή για αναζήτηση μεγάλων χώρων φαρμακείων απαιτεί πλήρη αναθεώρηση των πελατειακών σχέσεων.
Γιατί είναι χρήσιμα τα επιπλέον m2
Η αναζήτηση μιας μεγαλύτερης επιφάνειας δεν είναι ένα νέο φαινόμενο αφο,ύ στην πλειονότητα των περιπτώσεων, μια μεταφορά υποκινείται από την επιθυμία για επέκταση.
Αυτό που αλλάζει τώρα, είναι η διάθεση αυτών των m2: πόσος χώρος για επιπλέον ράφια και πόσος για τις νέες αποστολές και υπηρεσίες;
Οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδιά τους εάν θέλουν να ενσωματώσουν νέες υπηρεσίες και να βελτιώσουν το αγοραστικό ταξίδι των πελατών τους.
Θα μπορούσαμε να πούμε πως δεν μετράει τόσο ο αριθμός των m2, όσο ο τρόπος με τον οποίο θα οργανωθούν, δηλαδή η σωστή εργονομία του χώρου!
Οι εταιρείες αρχιτεκτονικής χώρων που αναλαμβάνουν τις εργασίες μεταφοράς ή αναδιάταξης, αλλά και την επαναχρησιμοποίηση των χαμένων m2, οφείλουν να προτείνουν ένα σχέδιο λειτουργικό, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες και οργάνωση μεταξύ του back και του front office.
Οι πληροφορίες «κλειδιά»
1. Με την υγειονομική κρίση, οι φαρμακοποιοί νιώθουν την αυξημένη ανάγκη να μεταμορφώσουν τον χώρο εργασίας τους, το φαρμακείο, προσαρμόζοντάς το στις νέες αποστολές και προσανατολισμούς του επαγγέλματος.
2. Η υγειονομική αλλά και η οικονομική κρίση, έχουν αφήσει στο πέρασμά τους πολλά κενά καταστήματα, τα οποία προσφέρουν μεγάλες ευκαιρίες στους φαρμακοποιούς για μεταφορά ή επέκταση.
3. Η επιφάνεια ενός φαρμακείου προς πώληση, αποτιμάται τόσο από το μέγεθός του, όσο και από την εμπορική του τοποθεσία και μεσοπρόθεσμα/μακροπρόθεσμα, η επιφάνεια διαμορφώνει τις προοπτικές ανάπτυξης του φαρμακείου, την ικανότητά του να διαφοροποιηθεί και να επεκτείνει την προσφορά του, ώστε να δημιουργεί μια πραγματική δυναμική εξέλιξης.
4. Λύσεις για να κερδίσετε m2: αναδιάταξη για βελτιστοποίηση του χώρου, μεγέθυνση του φαρμακείου αγοράζοντας διπλανές εγκαταστάσεις, μεταφορά και εγκατάσταση παραρτήματος βασιζόμενοι στις συμβουλές των ειδικών εταιρειών αρχιτεκτονικής χώρων.