Για ό,τι δε φτάνουμε, μπορούμε να χτίσουμε γέφυρες
Σε μία περιοχή με έντονη εμπορική δραστηριότητα και πολλές διαφορετικές υγειονομικές ανάγκες- λόγω του Νοσοκομείου Metropolitan-, βρίσκεται το φαρμακείο της κυρίας Εριέττας Κωστάκου. Με σύγχρονο πνεύμα οδηγεί την ομάδα της και εξελίσσει την επιχείρησή της.
Το φαρμακείο βρίσκεται σε ένα σημείο που αποτελεί ένα μικρό κέντρο κοντά στον Πειραιά με καφετέριες, εστιατόρια και διάφορα μαγαζιά. Επιπλέον, υπάρχουν γύρω και διάφοροι υγειονομικοί όπως παθολόγοι, παιδίατροι και πνευμονολόγοι, ορθοπεδικοί και φυσικοθεραπευτές. Έτσι, το φαρμακείο εξυπηρετεί πολλές διαφορετικές ανάγκες και ηλικίες, παρότι κύριο μέρος της πελατείας εστιάζει στις ανάγκες του Νοσοκομείου.
Οργάνωση του χώρου και προβολή
Εντός του φαρμακείου, όλα τα παραφαρμακευτικά προϊόντα είναι χωρισμένα ανά κατηγορία και όχι ανά εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι παρατηρούμε στήλες που εστιάζουν στη ρινική συμφόρηση, στη στοματική υγιεινή, στην περιποίηση προσώπου και σώματος, στη βρεφική φροντίδα, στα συμπληρώματα διατροφής κ.ά.
«Με τον τρόπο αυτόν», μας λέει η κυρία Κωστάκου, «διευκολύνεται η παρουσίαση των προϊόντων και ο πελάτης μπορεί να επιλέξει αυτό που επιθυμεί, βάσει των αναγκών του. Δε χρειάζεται να ψάχνει να βρει αυτό που χρειάζεται σε όλο το φαρμακείο και να βλέπει μία-μία τις εταιρείες, κάτι που μπορεί τελικά να τον αποσυντονίσει.»
Εκτός από τον προβλεπόμενο εργαστηριακό χώρο για την παρασκευή γαληνικών σκευασμάτων, υπάρχει ένας αποθηκευτικός χώρος, όπως και ένα γραφείο για την περάτωση των ποικίλων αναγκών της καθημερινότητας της επιχείρησης.
Η κ. Κωστάκου μας αναφέρει: «Ανά διαστήματα, πραγματοποιούμε προωθητικές ενέργειες, οι οποίες είναι μια ευκαιρία επικαιροποίησης γνώσεων και εκπαίδευσης σε νέα θέματα και για εμάς τους ίδιους. Στη βιτρίνα μας -ανάλογα με την εποχή- προωθούνται σχετικά προϊόντα, ενώ όλες μας οι ενέργειες συνοδεύονται από υλικό όπως αφίσες, ανακοινώσεις προσφορών κ.λπ. Παράλληλα με τη διάθεση δειγμάτων, ενημερώνουμε πάντα τους πελάτες για νέα προϊόντα και τις τρέχουσες εκπτώσεις. Τα προϊόντα που βρίσκονται στις θερμές ζώνες του φαρμακείου αλλάζονται συχνά, για την επίκαιρη ενημέρωση των πελατών.
Επίσης δύο φορές το χρόνο, Χριστούγεννα και Καλοκαίρι συνοδεύουμε τις αγορές των πελατών μας με μικρά δωράκια, όπως ατζέντες με την επωνυμία του φαρμακείου. Ιδιαίτερα οι πελάτες μεγαλύτερης ηλικίας, που δε χρησιμοποιούν ψηφιακές ατζέντες, ενθουσιάζονται να προγραμματίζονται με το… Μολύβι!»
Επικοινωνία, Εκπαίδευση, Εξέλιξη
«Ο άνθρωπος που εξυπηρετεί πίσω από τον πάγκο του φαρμακείου πρέπει να είναι εξειδικευμένος. Γι’ αυτό και στην ομάδα μας έχουμε καταρτισμένους βοηθούς φαρμακείου, που ανταποκρίνονται συνεχώς στις ανάγκες υγείας των πελατών μας, αλλά και της καθημερινότητας του φαρμακείου.
Δεδομένου ότι ο σύγχρονος φαρμακοποιός καλείται να ανταπεξέλθει σε πολλαπλούς ρόλους, ο βοηθός φαρμακείου εκπαιδεύεται αναλόγως δίπλα στον φαρμακοποιό και έτσι συμβάλλει στη βέλτιστη εξέλιξη του φαρμακείου. Παράλληλα, όλο το προσωπικό παρακολουθεί ημερίδες και συνέδρια προκειμένου να επικαιροποιεί και να διευρύνει τις γνώσεις του, ενώ κάθε δύο μήνες φροντίζουμε να βρισκόμαστε ομαδικά και να συζητάμε για τους όποιους προβληματισμούς».
Αυτές οι συναντήσεις γίνονται σε χώρους εκτός φαρμακείου, όπως μας εξήγησε η κ. Κωστάκου, σε ένα ευχάριστο κλίμα, με στόχο την ανταλλαγή ιδεών και απόψεων. Συζητείται η επίτευξη των στόχων που είχαν τεθεί το προηγούμενο δίμηνο και φυσικά, θέτονται νέοι στόχοι.
«Το φαρμακείο είναι η καθημερινότητά μας και αφιερώνουμε πολύ χρόνο εδώ. Η ανάγκη να είμαστε μέσα σε ένα ευχάριστο περιβάλλον είναι επιτακτική, τουλάχιστον για εμάς τους φαρμακοποιούς, αφού κυρίως μέσα στο φαρμακείο ζούμε! Πιστεύω ότι κάθε πρόβλημα έχει τη λύση του, αρκεί να δουλεύουμε μεθοδικά ως ομάδα και πρώτα από όλους εγώ, που ως η ιδιοκτήτρια του φαρμακείου, οφείλω να ακούω όλη την ομάδα! Οι συναντήσεις λοιπόν αυτές, στοχεύουν στην ύπαρξη και στη διατήρηση ενός καλού κλίματος, που στηρίζεται στην επικοινωνία.»
Βασικές μας αρχές
«Η βασική αρχή του φαρμακείου μας είναι: Η ευγένεια και το χαμόγελο μπορούν να ικανοποιήσουν και τον πιο δύστροπο πελάτη. Με αυτόν τον τρόπο, αυτός θα γίνει ο προσωπικός μας πελάτης! Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν δε διαθέτουμε κάποιο συγκεκριμένο προϊόν, φροντίζουμε να κάνουμε ότι μπορούμε για τον εξυπηρετήσουμε.
Θα αναζητήσουμε το προϊόν και θα τον καλέσουμε για να τον ενημερώσουμε σχετικά με το θέμα. Προσφέρουμε το χρόνο μας σε κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, με υπομονή και ευγένεια. Καλλιεργούμε την προσωπική επαφή και την παροχή υπηρεσιών και με αυτόν τον τρόπο ο πελάτης γνωρίζει ότι είμαστε πάντα διαθέσιμοι να τον εξυπηρετήσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο!»
«Γεγονός είναι πως η βελτίωση έρχεται μέσα από την παραγωγικότητα και την εκπαίδευση. Τα παραπάνω όμως απαιτούν χρόνο, που στις μέρες μας συχνά δεν υπάρχει. Ποιος είναι ο τρόπος να κάνουμε μία παράλληλη πώληση, αν αφιερώνουμε το 20% του χρόνου στην ανεύρεση ελλειπτικών φαρμάκων;
Και τι να το κάνει το προβιοτικό ο ασθενής αν δεν βρίσκει την αντιβίωσή του; Αυτές είναι οι πιο στενάχωρες σκέψεις μου… Ο φαρμακοποιός του 2024 δεν έχει σχέση με τον φαρμακοποιό που γνώρισα όταν ήμουν στα πανεπιστημιακά έδρανα… Όμως πιστεύω πάντα πως εκεί που δε φτάνουμε, μπορούμε να φτιάξουμε γέφυρες! Και με αυτό το πιστεύω συνεχίζω.. Κι ελπίζω…!»
Οι σταθεροί μας στόχοι και η πορεία του επαγγέλματος
«Οι φιλοδοξίες μας πάντα σχετίζονται με τη βελτίωση της καθημερινότητας μας και την αναγνώριση του ρόλου μας στον υγειονομικό χώρο. Τα φαρμακεία μας, Πυλώνες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Περίθαλψης, δεν είναι δυνατό να αναλώνονται σε γραφειοκρατικές εργασίες, που στερούν χρόνο και επαγγελματικά κίνητρα. Ονειρεύομαι περισσότερο ελεύθερο χρόνο, για να μπορώ να τον αφιερώσω στην αυτοβελτίωσή μου, προκειμένου να γίνω καλύτερη φαρμακοποιός και να προφέρω περισσότερα. Έτσι, θα κάνω και πάλι το “χόμπυ μου επάγγελμα”!
Το μέλλον απαιτεί επικαιροποίηση γνώσεων, εξωστρέφεια, βελτίωση υπηρεσιών, επιχειρηματική εξέλιξη και περισσότερα χαμόγελα! Η απάθεια συνιστά αδυναμία και η αδυναμία στατικότητα. Και όλα αυτά οδηγούν τελικά, σε φθίνουσα πορεία το επάγγελμά μας. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε τη γνώση, ενώ παράλληλα το μέλλον μας κλείνει το μάτι… Για πόσο καιρό λοιπόν θα του γυρίζουμε την πλάτη;»