Στη σημερινή εποχή, η ακρίβεια είναι ένα φαινόμενο που έχει αγγίξει όλους τους τομείς.
Οι άνθρωποι όντας καταναλωτές, επηρεάζονται και προβληματίζονται σχετικά με την αγοραστική τους ικανότητα και κατά πόσο αυτή, θα καλύψει τελικά τις ανάγκες τους.
Προσαρμογή σε νέες αγοραστικές συμπεριφορές
Η τιμολογιακή πολιτική με μεγάλες και συνεχείς εκπτώσεις δεν είναι η μόνη μεταβλητή που μπορούμε να εφαρμόσουμε στο φαρμακείο σε περιόδους κρίσης.
Διαφορετικές ενέργειες προβολών μπορούν να αναπτυχθούν για να προσελκύσουν πελάτες με φθίνουσα αγοραστική δύναμη. Παγιδευμένοι λοιπόν στην πληθωριστική αναταραχή, οι καταναλωτές αντιδρούν και συχνά η πρώτη τους κίνηση είναι να μειώσουν τις δαπάνες τους.
Στο φαρμακείο, η τάση αντανακλάται από την άποψη της προσέλευσης αλλά είναι εμφανής και στην αγορά των παραφαρμάκων.
Οι αγοραστικές συμπεριφορές είναι συντονισμένες.
Οι καταναλωτές προσέχουν περισσότερο τον προϋπολογισμό τους και δεν είναι ασυνήθιστο, όταν πληρώνουν, να τους βλέπουμε να βγάζουν ένα ή δύο χαρτονομίσματα από την τσέπη τους, ένα ποσό που έχει προγραμματιστεί εκ των προτέρων για να μην το ξεπεράσουν.
Επίσης, μπορεί κανείς να παρατηρήσει πως κάτι ανάλογο συμβαίνει σε περιπτώσεις που οι καταναλωτές αφήνουν την πιστωτική κάρτα και πληρώνουν μόνο με μετρητά, επειδή θέλουν να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Τιμή και ποσότητα
Βέβαια, το να περιορίζει κανείς τις δαπάνες του δεν σημαίνει πως τις καταργεί τελείως.
Έτσι, οι καταναλωτές πάντα αναζητούν καλές προσφορές, προκειμένου να συνεχίσουν τις αγορές τους με έναν αποδοτικότερο τρόπο.
Γιατί λοιπόν να μην δημιουργήσετε ένα ράφι κοντά στο ταμείο, ακόμη και δίπλα στον πάγκο εξυπηρέτησης, με προϊόντα με πιο σύντομη ημερομηνία λήξης έναντι άλλων που διαθέτετε, σε πολύ μειωμένες τιμές;
Είναι μια κίνηση για να έχετε διπλό όφελος.
Από τη μια θα προσελκύσετε αυθόρμητες αγορές, και από την άλλη θα πουληθούν αυτά τα προϊόντα που αν σας έμεναν, πιθανότατα να αναγκαζόσασταν να τα πετάξετε.
Και αυτό γιατί οι περισσότερες εταιρείες έχουν αλλάξει πλέον σημαντικά την πολιτική επιστροφών προϊόντων.
Πολλές απο αυτές, δεν δέχονται επιστροφές ληγμένων ή τα δέχονται και επιστρέφουν τελικά ένα πολύ μειωμένο ποσό, σε σχέση με την τιμή που το αγοράσατε!
Η τιμή, ωστόσο, δεν είναι μόνο η απάντηση σε όλα και οι περιορισμοί κατανάλωσης μπορούν επίσης να εκφραστούν στον όγκο των αγορών.
Σε περιόδους κρίσης, οι καταναλωτές μειώνουν τον αριθμό των προϊόντων που αγοράζουν.
Από δύο ή τρία προτεινόμενα προϊόντα για μια ολοκληρωμένη αγωγή αυτοφροντίδας ή ομορφιάς, αγοράζουν μόνο ένα.
Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος των πελατών στρέφεται σε φόρμουλες 2 σε 1 και προϊόντα πολλαπλής χρήσης.
Ο φαρμακοποιός πρέπει να προσαρμόσει τις συμβουλές του για να τους εξηγήσει πώς ακριβώς να βελτιστοποιήσουν τη χρήση ενός προϊόντος, να προσεγγίσουν πιο ολοκληρωμένα και αποδοτικά μια καθημερινή πρακτική και συνήθεια, να καταναλώσουν ορθότερα.
Η κατεύθυνση προς αγορές που ανταποκρίνονται καλύτερα στις προσδοκίες κάποιου, είναι επίσης ένας τρόπος δράσης απέναντι στους οικονομικούς περιορισμούς που κυριαρχούν σήμερα στον πληθυσμό.
Εργαλεία… κατά της κρίσης!
Πολλές λύσεις μπορούν να αναπτυχθούν για να βοηθήσουν τα φαρμακεία να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, όταν η αγοραστική δύναμη είναι σχεδόν στο μισό.
Ακολουθούν μερικές προτάσεις μας…
1) Κάντε προβολές με αυτοκόλλητα στις βιτρίνες και στα ράφια, ακόμη και μηνύματα που μεταδίδονται στα κοινωνικά δίκτυα.
Έτσι, στοχεύστε να αναδείξετε σειρές με βασικά καθημερινά προϊόντα, που μπορεί να μην είναι τόσο γνωστές όσο άλλες μάρκες δερμοκαλλυντικών, αλλά είναι εξίσου ποιοτικές και φυσικά, πολύ πιο οικονομικές.
Οι μάρκες αυτές αποτελούν «ασφαλή καταφύγια» σε περιόδους κρίσης, αφού προσφέρουν εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν άνετα περιθώρια κέρδους για τους φαρμακοποιούς και τους επιτρέπουν να αναπτύξουν τις συμβουλές τους.
2) Ιδιαίτερη σημασία επίσης, μπορεί να δοθεί στα ράφια, στο merchandizing και στις σημάνσεις, που υπό αυτές τις συνθήκες, πρέπει να ληφθούν υπόψη για την ενθάρρυνση των παρορμητικών αγορών.
Είναι καλό να διαθέτετε αρκετές και διαφορετικές προσφορές.
Παράλληλα, η τιμολογιακή πολιτική πρέπει να προσαρμοστεί κατάλληλα για τα πιο δημοφιλή προϊόντα και κυρίως για εκέινα που διαφημίζονται συχνά στα ΜΜΕ (spray για το συνάχι, παστίλιες για πονόλαιμο κ.λπ.).
Ο στόχος είναι τα προϊόντα αυτά να είναι άμεσα ορατά και να μπορούν να ξεχωρίζουν εύκολα στα ράφια.
3) Ακόμη, μια άλλη αποδοτική λύση είναι τα γαληνικά σκευάσματα.
Συγκεκριμένα, τα γαληνικά προϊόντα καθημερινής χρήσης (κρέμες χεριών, κρέμες και λάδια σώματος…), αλλά και τα πιο εξειδικευμένα (λοσιόν για τριχόπτωση κρέμες για δερματικές παθήσεις), πρέπει να προωθούνται δυναμικά και στο φυσικό σημείο, αλλά και στα ψηφιακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να προσφέρονται σε ελκυστικές τιμές.
4) Τέλος, οι ενέργειες προώθησης που γίνονται σε συνεργασία με τις εταιρείες, πρέπει επίσης να ενισχύονται και να γνωστοποιούνται.