Η τηλεφροντίδα, αναμένεται να αποτελέσει καθημερινότητα για τους φαρμακοποιούς στο μέλλον, οι οποίοι θα παρέχουν εξ αποστάσεως υπηρεσίες συμβουλευτικής και φροντίδας στους ασθενείς τους.
Η πρόβλεψη αυτή, ίσως να ακούγεται εκτός πραγματικότητας, αν αναλογιστούμε την κούραση και εξάντληση των φαρμακοποιών λόγω των εξελίξεων, αλλά και των αλλαγών που επέβαλλε η πανδημία στην καθημερινότητα του φαρμακείου.
Ωστόσο, οι ειδικοί είναι πεπεισμένοι πλέον για τις δυνατότητες και τα οφέλη που θα προσφέρει ο νέος αυτός τρόπος αλληλεπίδρασης, ο οποίος θα συνίσταται από την επικοινωνία μέσω βίντεο και παροχή συμβουλών εξ αποστάσεως από τον φαρμακοποιό, στον ασθενή.
Για να εφαρμοστεί η υπηρεσία αυτή, θα πρέπει να υπάρξει συλλογική εργασία επί του θέματος. Ήδη, οι περισσότεροι από τους παρόχους, κυρίως στην Ευρώπη, που ειδικεύονται στην ψηφιοποίηση και διάθεση εφαρμογών, εργάζονται στο να προσφέρουν άμεσες λύσεις στους φαρμακοποιούς.
Η τάση αυτή για ψηφιοποίηση της επικοινωνίας και παροχή συμβουλών υγείας εξ αποστάσεως, αποτελεί μία τάση που ξεκίνησε λόγω της πανδημίας, ωστόσο συνεχίζει να εξαπλώνεται στην Ευρώπη, με το ενδιαφέρον να είναι όλο και πιο έντονο από τους φαρμακοποιούς.
Στην Ελλάδα ωστόσο, οι υπηρεσίες αυτές δεν έχουν κάνει ακόμη την εμφάνισή τους.
Ευρύ φάσμα δυνατοτήτων
Ο νέος αυτός τρόπος πρακτικής, αναμένεται να προσφέρει ένα ευρύ πεδίο δυνατοτήτων στους φαρμακοποιούς. Στα πλαίσια των νέων αποστολών τους, θα μπορούν να χρησιμοποιούν την τηλεφροντίδα αύριο, για προσωπικές συνεντεύξεις με τους ασθενείς, κοινές εξετάσεις φαρμάκων, παρακολούθηση της διαδικασίας διακοπής του καπνίσματος, αλλά και διοργάνωση εικονικών εργαστηρίων θεραπευτικής εκπαίδευσης.
Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με νοσοκομειακούς φαρμακοποιούς και άλλους επαγγελματίες υγείας, με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων, πάνω στη θεραπεία του ασθενή που βγαίνει από το νοσοκομείο.
Για να ξεκινήσει να εφαρμόζεται το σύστημα αυτό, θα πρέπει αρχικά να αναπτυχθεί μια πειραματική πλατφόρμα τηλεφροντίδας.
Τα πιλοτικά φαρμακεία, θα έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν την ειδική πλατφόρμα, χρησιμοποιώντας τη για την υποστήριξη συνταγών και συναφών συμβουλών, υποστηρικτικής φροντίδας, συμβουλών φυτοθεραπείας κ.λπ.
Μικρή επένδυση σε εξοπλισμό
Σε αντίθεση με την τηλεϊατρική, που απαιτεί μεγαλύτερη επένδυση και εξοπλισμό, η τηλεφροντίδα είναι πρακτικά πολύ πιο εύκολη να εφαρμοστεί. Το μόνο που θα απαιτείται είναι μια καλή σύνδεση στο διαδίκτυο και ένας υπολογιστής, tablet ή smartphone με κάμερα και μικρόφωνο.
Επίσης, δεν θα χρειάζεται κάποιο συγκεκριμένο λογισμικό, καθώς η πλατφόρμα θα είναι προσβάσιμη στο Διαδίκτυο, με τη δημιουργία λογαριασμού και κωδικού πρόσβασης.
Αποτέλεσμα: η εύκολη και γρήγορη πρόσβαση, που θα αναμένεται να ενισχύει την αμεσότητα της επικοινωνίας με τον ασθενή.
Το μέλλον των υπηρεσιών φροντίδας στο φαρμακείο
Οι φαρμακοποιοί θα ήταν καλό να προετοιμαστούν, καθώς η ιδέα της υπηρεσίας αυτής φαίνεται να προκαλεί έντονο ενδιαφέρον στους ασθενείς που δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να επισκεφτούν το φαρμακείο.
Για την επίτευξη του μελλοντικού αυτού πλάνου, οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να είναι κινητοποιημένοι, να ενημερώνονται αλλά και να εκπαιδεύονται συνεχώς, ενισχύοντας ταυτόχρονα τις δεξιότητες της ομάδας τους.
Το μέλλον αναμένεται να επιφυλάσσει αρκετές μεταρρυθμίσεις στην καθημερινή πρακτική στο φαρμακείο, με την υιοθέτηση διαφορετικής τακτικής, προσαρμογής σε νέα τεχνολογικά εργαλεία και προσφορά εξελιγμένων υπηρεσιών φροντίδας.
Μία ακόμη πρόκληση για τους φαρμακοποιούς, που αναμένεται ωστόσο να ενισχύσει τον ρόλο και τη σχέση τους με τους ασθενείς…