Η φυσικότητα είναι μια θεμελιώδης τάση σε όλους τους τομείς (τρόφιμα, καλλυντικά, προϊόντα καθαρισμού κ.λπ.) και το τμήμα ΩΡΛ δεν εξαιρείται του κανόνα.
Εδώ, είναι μια ευκαιρία για τον φαρμακοποιό να παίξει πλήρως τον συμβουλευτικό του ρόλο, αφού μόνο το 30% των ασθενών έχει στο μυαλό του μία μάρκα κατά την είσοδό τους στο φαρμακείο.
Οι κατηγορίες, βήχας, πονόλαιμος και ρινική συμφόρηση, παρόλη τη μεγάλη πτώση τους λόγω της πανδημίας, συνεχίζουν να αναπτύσσουν νέα προϊόντα για να ικανοποιήσουν τους καταναλωτές στην αναζήτηση αποτελεσματικών προϊόντων.
Ο χειμώνας ήρθε πλέον μαζί με τις εποχιακές ασθένειες: κρυολογήματα, γρίπη, βήχας, πονόλαιμος, συνάχι…
Όμως εδώ και δύο χρόνια με την ύπαρξη της πανδημίας το φαρμακείο καλείται να αντιμετωπίσει και τα ήπια συμπτώματα της COVID 19.
Για μια μεγάλη πλειοψηφία ανθρώπων, η πρώτη κίνηση είναι να πάνε στο φαρμακείο για να λάβουν συμβουλές για ένα κατάλληλο προϊόν.
Οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα αυτοθεραπείας για τις ιώσεις του αναπνευστικού και δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι για άλλη μια φορά η κατηγορία ΩΡΛ βρίσκεται ψηλά στην αγοράς αυτοθεραπείας.
Συνολικά, η αγορά ΩΡΛ ( πονόλαιμος, βήχας και ρινική συμφόρηση) στα φαρμακεία ήταν σε σημαντική πτώση τον προηγούμενο χειμώνα του’20, ιδιαίτερα λόγω της πανδημίας και των προστατευτικών μέτρων ( lock down, μάσκες, αποστάσεις…)
Πονόλαιμος
Για τη θεραπεία του πονόλαιμου, οι παστίλιες έχουν κερδίσει την προτίμηση των ασθενών.
Η ποικιλία των προσφερόμενων γεύσεων και οι συνθέσεις χωρίς ζάχαρη, ευνοούν την προτίμησή τους.
Παστίλιες οι οποίες είναι ευχάριστες στο στόμα και με διαφορετικές γεύσεις, βοηθούν επίσης στην καλή συμμόρφωση στη θεραπεία και συνιστώνται ως ανακούφιση πρώτης γραμμής από τον φαρμακοποιό, χωρίς να αποκλείονται και οι συμπληρωματικές προτάσεις άλλων προϊόντων.
Επί του παρόντος, καθώς αυτή η αγορά είναι ώριμη και εδραιωμένη, υπάρχει ελάχιστη σημαντική καινοτομία όσον αφορά τις γαληνικές μορφές ή τα νέα μόρια.
Τo boom των sprays
Μια δυναμική κατηγορία προϊόντων για τον πονόλαιμο, αποτελούν τα σπρέι, καθώς το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημά είναι μια τοπική δράση συνώνυμη της αποτελεσματικότητας, κατά την αντίληψη των καταναλωτών.
Προκειμένου να προσεγγίσουν το ευρύτερο κοινό πιο μαζικά και μπροστά στον αυξημένο ανταγωνισμό στο ράφι, οι εταιρείες επενδύουν κυρίως σε τηλεοπτικές και ψηφιακές καμπάνιες.
Βήχας
Σύμφωνα με τη λίστα, στην Ελλάδα μόνο 3 ουσίες εξακολουθούν να επιτρέπονται στα OTC για τον ξηρό βήχα: η βουταμιράτη και η πεντοξυβερίνη, με κεντρική κατασταλτική δράση του βήχα, καθώς και η λεβοδροπροπιζίνη, το μοναδικό που έχει περιφερική και όχι κεντρική δράση.
Τα αντιβηχικά σιρόπια με ή χωρίς ζάχαρη, κατέχουν τις πρώτες θέσεις. Η φυσικότητα – η οποία αντιπροσωπεύει ήδη ένα αρκετά ενδιαφέρον ποσοστό προϊόντων για χειμερινές παθήσεις – είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στην υγεία.
Οι ασθενείς αναζητούν πρώτα φυσικές λύσεις για να θεραπευτούν, πριν προχωρήσουν σε άλλες επιλογές.
Ρινική υγιεινή και αποσυμφόρηση
Μια άλλη κορυφαία κατηγορία της αγοράς της αναπνευστικής οδού, είναι η ρινική υγιεινή και αποσυμφόρηση (ρινικά σπρέι, σταγόνες, μονοδόσεις φυσιολογικού ορού).
Πρόκειται για προϊόντα που οι καταναλωτές θα αγοράσουν σίγουρα στα φαρμακεία.
Η πρώτη τους προσδοκία; Η αποσυμφόρηση της μύτης, σαφώς και η σχέση ποιότητας /τιμής, αλλά και η φυσικότητα, όπως τα σπρέι θαλασσινού νερού και εκείνα που είναι εμπλουτισμένα με αιθέρια έλαια.
Η τάση
Η φυσικότητα στην αναζήτηση προϊόντων αυξάνεται στα φαρμακεία και, ειδικότερα, στην κατηγορία της αναπνευστικής οδού.
Τα προϊόντα που βασίζονται σε φυσικά συστατικά, προσελκύουν όλο και περισσότερους χρήστες που αναζητούν φυσικές, εναλλακτικές λύσεις για να φροντίσουν τον εαυτό τους.
Για το λόγο αυτό, τα φυσικά προϊόντα αποτελούν πραγματικό μοχλό ανάπτυξης για τα φαρμακεία.
Μάλιστα, μια καλή ιδέα είναι να υπάρχει ένα ράφι αφιερωμένο σε φυσικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένης της ΩΡΛ κατηγορίας.
Οι συμβουλές εδώ είναι απαραίτητες και ενισχύουν τον ρόλο του φαρμακοποιού.
Επικοινωνία: Ας μην παραμελούμε τον φαρμακοποιό
Λογικά, οι πολύ γνωστές μάρκες της αγοράς, επικοινωνούν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης (κυρίως στην τηλεόραση, στον τύπο και στα ψηφιακά) κατά τη χειμερινή περίοδο, για να αναδείξουν τα δυνατά τους σημεία, την αποδοτικότητά τους και να καθιερώσουν τη φήμη της μάρκας τους.
Ταυτόχρονα, το σημείο πώλησης που είναι το φαρμακείο, παραμένει δημοφιλές μέσο επικοινωνίας, κυρίως σε ενέργειες trade marketing (προβολή, events, εκπαίδευση…).
Aς μην ξεχνάμε όμως ότι ο φαρμακοποιός συμβάλει σχεδόν στο 70% των περιπτώσεων στην πώληση ενός προϊόντος OTC για τα συμπτώματα του αναπνευστικού και η προβολή στα μέσα που εμπλέκετε είναι εξίσου σημαντική!