Σήμερα οι καινοτομίες κορυφής προκαλούν από μόνες τους την αναζήτηση για απλότητα και αυθεντικότητα.
Αντίθετα, η δαπανηρή και επιδεικτική κατανάλωση διαλύεται. Ο καταναλωτής θέλει κάτι απλό, ασφαλές και φθηνό.
Ευτυχώς οι οικονομικές κρίσεις των τελευταίων ετών, καθιέρωσε την εγκράτεια.
Τελείωσε πλέον αυτό όπου πιστεύαμε ότι «μόνο μία μεγάλη και ακριβή μάρκα ισοδυναμεί με αξιόπιστη ποιότητα και καλή αγορά».
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το φαρμακείο πρέπει να βρει και αυτό τη θέση του στην καινοτομία.
Κάτι το οποίο έχει ήδη αρχίσει να κάνει με την ανάπτυξη των προϊόντων OTC και τόσο άλλων καινοτόμων κατηγοριών.
Έτσι ανανεώνεται και αναζητά την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει.
Όλα είναι ζήτημα θέλησης
Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η καινοτομία στο φαρμακείο εστιάστηκε μόνο σε δυο βασικούς τομείς:
Στην αυτοματοποίηση και στη μηχανοργάνωση από την πλευρά του εξοπλισμού, και στην ανακαίνιση του εσωτερικού χώρου.
Σήμερα πλέον υπάρχουν περισσότερες καινοτομίες!
Ο ρόλος του φαρμακοποιού στο σύστημα φροντίδας, η διάθεση και η προβολή των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. μπροστά από τον πάγκο, οι νέες κατηγορίες που αναπτύσσονται…
Όλα αυτά αποτελούν καινοτομίες, με την προϋπόθεση φυσικά ότι οι φαρμακοποιοί τις αξιοποιούν και τις εκμεταλλεύονται.
Πόσες όμως από αυτές δεν αναδεικνύονται εξαιτίας της έλλειψης θέλησης;
Διότι περισσότερο από την ύπαρξη οικονομικών, τεχνικών ή γνωστικών μέσων, η καινοτομία είναι κατά κύριο λόγο ζήτημα θέλησης και κατάστασης του νου.
Πρέπει να είμαστε έτοιμοι να τη δεχτούμε ή να την προκαλέσουμε, και να την εφαρμόσουμε, να την εκμεταλλευτούμε με ενθουσιασμό! Αυτό απαιτεί απελευθέρωση από τα τετριμμένα, για να ξεφύγουμε από τον τρόπο που δουλεύαμε μέχρι τώρα σαν διανομείς φαρμάκων.
Καινοτομήστε απέναντι στον πελάτη
Δυστυχώς, συχνά μέχρι σήμερα, ο φαρμακοποιός παραμένει ο τελευταίος φορέας της αλυσίδας διανομής φαρμάκων, και το φαρμακείο ένα απλός χώρος παράδοσης.
Η διάταξη του χώρου, καθώς και η εκπαίδευση των ομάδων, ήταν πάντα προσανατολισμένες σε αυτόν τον τρόπο λειτουργίας:
Να εκτελέσουν απλά και σύντομα τη συνταγή.
Αυτό πρέπει να αναπροσαρμοστεί και να αλλάξει.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας, δεν μπορείτε να παρέχετε συμβουλές, να ακούτε και να δίνετε προσοχή στον πελάτη σας.
Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να σταματήσει η γενική πεποίθηση ότι οι φαρμακοποιοί είναι χρήσιμοι μόνο για να διανέμουν φάρμακα!
Επιστήμονας υγείας άμεσης πρόσβασης, με αναγνωρισμένες γνώσεις, που χαίρει εκτίμησης και εμπιστοσύνης από τους πελάτες του, ο φαρμακοποιός, ανοίγει την πόρτα του χωρίς ραντεβού!
Έχει τη γνώση να ασχοληθεί περισσότερο με την πρόληψη των ασθενειών.
Αυτόν τον ρόλο του, οφείλουν να τον αναγνωρίσουν οι κρατικοί φορείς και ιδιαίτερα τα ασφαλιστικά ταμεία.

Για να αναλάβει αυτήν την αποστολή πρόληψης, ο φαρμακοποιός θα πρέπει να μετατρέψει το φαρμακείο του σε ένα πραγματικό κέντρο υγείας, όπου θα ασχολείται κυρίως με συμβουλές και υπηρεσίες υγείας και θα πρέπει να διεκδικήσει να ανταμείβεται γι’ αυτό.
Ας φανταστούμε ότι ένα καινοτόμο φαρμακείο στο μέλλον θα αποτελείται από τρεις χώρους ίσης σημασίας:
Έναν αφιερωμένο στην πρόληψη και τον έλεγχο, έναν για την εκτέλεση των συνταγών, και τέλος, έναν χώρο αφιερωμένο στην ομορφιά και στην ευεξία.
Η εκτέλεση των συνταγών, αν και είναι μια πράξη σημαντική, δεν αρκεί πια για τη δραστηριότητα του φαρμακείου, η οποία θα είναι πλέον στο προσκήνιο με τις προληπτικές πρακτικές για τη δημόσια υγεία.
Με την είσοδό του στο φαρμακείο, ο πελάτης θα έχει την ευκαιρία να κάνει τους απαραίτητους ελέγχους για την υγεία του, να μιλήσει με τον φαρμακοποιό του για το πρόβλημα υγείας του και αν κρίνεται απαραίτητο, τότε θα απευθύνεται σε έναν ιατρό.
Αυτή είναι και η έννοια της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Άνοιγμα σε άλλα επαγγέλματα υγείας
Καινοτομία για το φαρμακείο, είναι λοιπόν να προσαρτηθεί και σε πολλούς άλλους τομείς της υγείας, πέρα από τη διανομή των φαρμάκων και την αναγραφή της δοσολογίας επάνω στη συσκευασία τους.
Πρόκειται για μια απαραίτητη μετάλλαξη της πρακτικής του επαγγέλματος, ιδιαίτερα αναγκαία, διότι με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής, αυξάνονται και οι προσδοκίες των ασθενών για φροντίδα υγείας.
Οι γενικοί οικογενειακοί ιατροί δεν μπορούν να τους ικανοποιήσουν όλους.
Το προσδόκιμο ζωής έχει φτάσει τα 85 χρόνια κατά μέσο όρο, αλλά τα προβλήματα υγείας όπως οι αρθρώσεις και η χοληστερόλη δυσκολεύουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.
Σε αυτά τα 20 τελευταία χρόνια ζωής, ο φαρμακοποιός μπορεί να βοηθήσει τους πελάτες του να έχουν μια πιο άνετη και ποιοτική ζωή, διατηρώντας καλύτερα το σώμα τους.
Συμβουλές διατροφής, άσκησης, και γενικά ο υγιεινός τρόπος ζωής, μπορούν κάλλιστα να παρέχονται στο φαρμακείο αν συνεργαστεί με άλλους επαγγελματίες υγείας, όπως έναν διαιτολόγο, νοσοκόμο, φυσιοθεραπευτή ή αισθητικό.
Εξατομικευμένη φροντίδα
Όλα τα φαρμακεία έχουν ένα λογισμικό για την ενίσχυση της εκμετάλλευσης των δεδομένων, προσβάσιμο και ενημερωμένο καθημερινά.
Η καινοτομία ισούται με την παροχή υπηρεσιών εξατομικευμένης φροντίδας υγείας, βάσει των δεδομένων του κάθε πελάτη.
Η εξειδίκευση και εξατομίκευση των προσφορών, ανάλογα με τη ζήτηση του πελάτη, θα αποτελούσαν δύο τάσεις γύρω από τις οποίες αναπτύσσεται η καινοτομία, στο φαρμακείο, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία.
Καινοτομήστε σε συλλογική δουλειά
Ο ρόλος του φαρμακοποιού στην παρακολούθηση των χρόνιων παθήσεων, της φροντίδας στο σπίτι και της προετοιμασίας των δόσεων λήψης των φαρμάκων είναι πολύτιμος.
Η αυξανόμενη απομόνωση των ηλικιωμένων μπορεί να αυξήσει τα λάθη στη θεραπεία, τα οποία θα οδηγήσουν σε περισσότερα ιατρογενή ατυχήματα, δαπανηρά για την κοινωνική ασφάλιση και επικίνδυνα για τον ασθενή.
Ελέγξτε τις αλληλεπιδράσεις φαρμάκων και την αποτελεσματικότητα αυτών, λύστε τα προβλήματα συμμόρφωσης του ασθενή…
Τόσες πολλές πράξεις που θα αναδείξουν στον φαρμακοποιό τον ρόλο που του αρμόζει.
Ο επαγγελματίας της φροντίδας είναι η νοσοκόμα.
Ο επαγγελματίας της συνταγής είναι ο γιατρός.
Ο επαγγελματίας του φαρμάκου λοιπόν είναι ο φαρμακοποιός!
Αν βάλουμε όλους αυτούς τους επαγγελματίες στην ίδια ομάδα συνεργασίας, θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.