Η Χαλάρωση του Δέρματος

Το δέρμα είναι ο ιστός υποστήριξης, καθώς αποτελείται από νερό, ίνες ελαστίνης και κολλαγόνο, που «πλέουν» σε μια γέλη γλυκοπρωτεϊνών.

Η αντοχή του σε τάση και έλξη εξασφαλίζεται από ίνες κολλαγόνου.

Οι ίνες ελαστίνης παρέχουν ελαστικότητα και ευκαμψία.Η Χαλάρωση του Δέρματος 1

Η χαλάρωση του δέρματος, ως απόρροια της απώλειας βάρους, εκδηλώνεται με:

• απώλεια σφριγηλότητας στην κοιλιά, στο λαιμό και στο εσωτερικό των βραχιόνων

• πτώση (χαλάρωση) των ιστών, ειδικά των μαστών

• απώλεια ευελιξίας και ελαστικότητας του δέρματος

• ξηρό δέρμα

Κύριες αιτίες

Υπερβολικό βάρος/απώλεια βάρους

Μετά την απώλεια βάρους, το δέρμα γίνεται χαλαρό και οι ιστοί είναι μαλακοί.

Υπάρχει απώλεια ελαστικότητας και τόνου.

Η χαλάρωση του δέρματος επιδεινώνει την όψη φλοιού πορτοκαλιού.

Η κυτταρίτιδα που είναι ακόμα παρούσα είναι πιο ορατή.

Φυσική γήρανση

Η γήρανση του δέρματος συνδέεται με την έννοια του μεμονωμένου βιολογικού ρυθμού και τη μείωση της ανθεκτικότητας του οργανισμού στο οξειδωτικό στρες.

Η μείωση της αντίστασης στην επίδραση των ελευθέρων ριζών, έχει ως αποτέλεσμα τον αποπολυμερισμό της ελαστίνης, του κολλαγόνου και του υαλουρονικού οξέος.

Επίσης, ας μην ξεχνάμε πως το δέρμα είναι ένα ορμονικά εξαρτώμενο όργανο.

Εμμηνόπαυση

Η εμμηνόπαυση χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια οιστρογόνων.

Αυτό οδηγεί σε μειωμένη σύνθεση ινών κολλαγόνου, ελαστίνης και γλυκοζαμινογλυκάνων (συμπεριλαμβανομένου του υαλουρονικού οξέος), κάτι το οποίο επιπρόσθετα ξηραίνει το δέρμα.

Η λιπώδης μάζα προτιμά να κατανέμεται στους γοφούς, τους μηρούς, τους γλουτούς αλλά και στην κοιλιακή περιοχή, δίνοντας στο γυναικείο σώμα μια πιο ανδρική μορφή.

Οιστρογόνα

Η πτώση των επιπέδων των οιστρογόνων, οι οποίες ρυθμίζουν στα λιποκύτταρα την αναλογία λιπόλυσης/λιπογένεσης, η οποία με τη σειρά της σχετίζεται με τη μείωση του βασικού μεταβολισμού, συμβάλει επίσης στην αύξηση του σωματικού λίπους σε βάρος της μυϊκής μάζας.

Εγκυμοσύνη

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το δέρμα υφίσταται τόσο την επίδραση των ορμονικών αλλαγών, όσο και της φυσιολογικής και αναμενόμενης διάτασής του.

Η ομαλοποίηση του βάρους μετά τη γέννα, συχνά συνοδεύεται από χαλάρωση του δέρματος στην κοιλιά.

Επιβαρυντικοί παράγοντες

Η χαλάρωση συνδέεται με διάφορους παράγοντες, όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, το κάπνισμα ή ο υπερβολικός ήλιος, αλλά και η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας.

Τρόποι αντιμετώπισης της χαλάρωσης

Διακρίνουμε τρία επίπεδα δράσης: δερματικό, μυϊκό και υγιεινοδιαιτητικό.

1. Κάνετε απολέπιση με ένα προϊόν scrub μια φορά την εβδομάδα, ώστε να ενεργοποιηθεί η κυτταρική ανανέωση, αλλά και να τονωθεί η μικροκυκλοφορία.

Επιπρόσθετη βοήθεια αποτελεί η ολοκλήρωση του ντους σας με κρύο νερό, για τόνωση των ιστών.

2. Ενυδατώστε και θρέψτε την επιδερμίδα με κρέμες πλούσιες σε φυσικά κεραμίδια ή σε λιπαρά οξέα, που βοηθούν στην αποκατάσταση της λειτουργίας της ως φραγμό.

Το υαλουρονικό οξύ είναι μια ένωση που χρησιμοποιείται σε ενυδατικά προϊόντα.

Πολύ υδρόφιλο, μπορεί να συγκρατήσει μέχρι και 1.000 φορές το βάρος του σε νερό και χάρη σε αυτή την υψηλή ενυδατική ιδιότητά του, δίνει όγκο στους ιστούς.

3. Επαναφέρετε τη σφριγηλότητα

Η ποικιλομορφία των αλλαγών που παρατηρούνται στη χαλάρωση του δέρματος, επιτρέπει τη χρήση ενός μεγάλου αριθμού συστατικών, που μπορεί να επιβραδύνουν αυτές τις μεταβολές και να συμβάλλουν στη βελτίωση της εμφάνισης του δέρματος.

Τέτοια συστατικά αποτελούν:

• παράγοντες που απομακρύνουν τα συσσωρευμένα κερατινοκύτταρα (Κερατολυτικά)

• παράγοντες που δρουν στους ινοβλάστες, προκειμένου να διεγείρουν την ικανότητα σύνθεσής τους

• παράγοντες σύσφιξης, που βελτιώνουν τις μηχανικές ιδιότητες του δέρματος

• αντιοξειδωτικοί παράγοντες, που αντιδρούν εναντίον του οξειδωτικού στρες

Η Χαλάρωση του Δέρματος

4. Αντιμετωπίστε τις ραγάδες

Οι ραγάδες εμφανίζονται όταν τεντώνονται και διαρρηγνύονται οι ίνες κολλαγόνου και οι ελαστικές ίνες, ειδικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, της εφηβείας ή μετά από γρήγορη αύξηση βάρους.

Η υπερβολική χρήση κρέμας με τοπικά κορτικοστεροειδή αποτελεί επίσης αιτία των ραγάδων.

Εντοπίζονται στο βαθύ χόριο, μια ζώνη στήριξης του δέρματος, πλούσια σε ίνες κολλαγόνου και ελαστίνης.

Όταν οι ραγάδες είναι πρόσφατες, έχουν χρώμα ρόδινο προς πορφυρό.

• Συνδέονται με την ορμόνη που παράγεται από τα επινεφρίδια, η οποία ελέγχει την παραγωγή κολλαγόνου.

Η αύξηση αυτής της ορμόνης, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής κολλαγόνου.

Έτσι, η αύξηση των επιπέδων κορτιζόλης κατά το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, με τη μείωση της παραγωγής κολλαγόνου, προάγει την εμφάνιση των ραγάδων.

• Παρόλο που οι τοπικές θεραπείες για ραγάδες δεν έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές για την εξάλειψή τους, έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα να ενυδατώνουν και να μαλακώνουν το δέρμα, βελτιώνοντας την εμφάνισή του.

Κυκλοφορούν με τη μορφή ελαίου, λοσιόν ή κρέμας και περιέχουν συστατικά επουλωτικής φύσης (Centella asiatica, Aloe Vera, Arnica montana) ή διεγέρτες ινοβλαστών.

• Καλό θα ήταν να προλάβουμε τις ραγάδες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή μετά την απώλεια βάρους, εφαρμόζοντας 1 έως 2 φορές την ημέρα το κατάλληλο προϊόν με μικρό κυκλικό μασάζ σε αυτές τις περιοχές (μηροί, ισχία, γλουτοί).

5. Ενδυναμώστε την περιοχή

Η σωματική άσκηση εμφανίζει το εξής πλεονέκτημα: πετυχαίνουμε τόνωση των μυών, ενισχύοντας έτσι την καταπολέμηση της χαλάρωσης του δέρματος, αλλά και αύξηση του βασικού μεταβολισμού, αποφεύγοντας την αύξηση του σωματικού λίπους.

Απλές ενέργειες όπως περπάτημα, ανέβασμα σε σκάλες και κολύμβηση, μπορούν να βελτιώσουν τον μυϊκό τόνο.

6. Διατροφή

Υιοθετήστε μια ισορροπημένη διατροφή, εμπλουτισμένη με τροφές που περιέχουν βιταμίνη C (μαϊντανό, λεμόνι, ακτινίδιο), βιταμίνη Ε (ηλιέλαιο ή ελαιόλαδο), όπως επίσης κόκκινα φρούτα, μπρόκολο και σπανάκι που φημίζονται για τις αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες.

Καταπολεμήστε τη γλυκοζυλίωση, αποφεύγοντας τροφές και ποτά με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (λευκό ψωμί, ζαχαρούχα αδρά επεξεργασμένα δημητριακά, πατατάκια, γλυκά, αναψυκτικά, μπύρες).

Να τρώτε τα κρέατα καλά ψημένα, να μειώσετε τα ζωικά λίπη (βούτυρο, κρέμα) και να αυξήσετε τα πολυακόρεστα φυτικά έλαια (ηλιέλαιο, ελαιόλαδο).

Ολίνα Ηλιάδου, MSc Clinical Pharmacologist, MBA in Pharmacy Management, MPharm

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.