Οργανωτικές Δομές στο Φαρμακείο του Μέλλοντος

Η οργάνωση μιας επιχείρησης δεν μπορεί να αφήνεται στον άνεμο και στην τύχη!

Δεν μπορεί να καθορίζεται από απρόβλεπτους παράγοντες.

Πρέπει να είναι άμεσα διαχειρίσιμη με μεθοδικότητα και σύστημα.

Είτε το περιβάλλον είναι γνωστό, είτε είναι ανασφαλές και αβέβαιο.

"Όσο πιο πολύ πίσω πάμε στο παρελθόν, τόσο πιο μακριά στο μέλλον μπορούμε να δούμε."

Αυτή η φράση του Άγγλου πολιτικού Ουίνστον Τσώρτσιλ είναι για τον γράφοντα η απάντηση στο ερώτημα των μη σκεπτόμενων, αλλά και η επισφράγιση των ορθώς σκεπτόμενων αισιόδοξων οραματιστών του χώρου μας.

Η οργάνωση μιας επιχείρησης δεν μπορεί να αφήνεται στον άνεμο και στην τύχη!

Εάν δούμε με περισσή ειλικρίνεια και χωρίς παραμορφωτικούς καθρέπτες το παρελθόν που μας έφερε εδώ, τότε εύκολα κτίζουμε το μέλλον.

Ίσως οι αλλαγές να μην είναι εύκολες, αλλά για την επιβίωση επιβάλλονται ως νομοτελειακή θέση της φύσης.

Τα "κεκτημένα" οφείλουν να έχουν ρευστότητα, προσαρμοζόμενα στις εκάστοτε συνθήκες.

Οι συνθήκες δεν αφήνονται να διαμορφωθούν ποτέ σε αμόρφωτους και αδαείς μη τολμούντες ηγεμόνες, πλειστάκις δε ριψάσπιδες προ δυσκολιών και αλλαγών, αλλά αντίθετα σε τολμηρούς ηγέτες με όραμα.

Ο καθένας από εμάς κρύβει τον "ηγεμόνα" ή τον "ηγέτη" μέσα του.

Ας αναδείξει λοιπόν αυτόν που του αρμόζει!

Ποια λοιπόν τα δρώμενα του παρελθόντος ποιά τα λάθη που τότε φάνταζαν σωστά, και σήμερα όμως αποδεικνύεται το ακριβώς αντίθετο;

Λάθος πρώτο: το μέγεθος των Ελληνικών φαρμακείων δεν μπόρεσε ποτέ να ξεπεράσει το ελάχιστο του μέσου όρου των Φαρμακείων της Ευρωπαϊκής ζώνης σε καμία μετρήσιμη κατηγορία.

Συγκεκριμένα είναι:

- Πιο κάτω από τον Μ.Ο. σε τετραγωνικά.

- Πιο κάτω σε εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού.

- Πιο κάτω σε εξέλιξη, ανάλογα με την εποχή και τις συνθήκες.

- Πιο κάτω σε αναλογία ανθρώπινου δυναμικού ανά φαρμακείο κ.λπ.

Η εξέλιξη του τα τελευταία χρόνια βασίστηκε στα πλαίσια που διαμόρφωνε η εκάστοτε πολυεθνική, προκειμένου να αυξήσει τις πωλήσεις της και όχι στην εκπαίδευση των Ανθρωπίνων Πόρων στις σύγχρονες ανάγκες μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης κοινωνίας.

Και αυτό βόλευε όλους!

Λάθος δεύτερο: η όλη επιχειρηματικότητα κατά βάση στηρίχτηκε στο δημόσιο χρήμα από "γνωστές" διαδρομές.

Ουδέποτε έγινε η χρήση της λέξης "επιχείρηση" προκειμένου να προσδιοριστεί το τι χώρο και ρόλους υπηρετούμε, σάν να ήταν απαγορευμένη λέξη!

Λέγοντας τη λέξη "φαρμακείο" ήταν αδιανόητο να συνυπάρξουν στη κουλτούρα μας η επιστημονική ιδιότητα του φαρμακοποιού και αυτή του επιχειρηματία.

Η οργάνωση χρειάζεται για την επίτευξη των στρατηγικών και αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης.

ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Ας μιλήσουμε λοιπόν για οργανωτικές δομές του αύριο, βάζοντας δύο απλές έννοιες στην κουβέντα μας: τη χρησιμότητα της οργάνωσης και την έννοια της οργάνωσης.

Η Χρησιμότητα της Οργάνωσης

Η οργάνωση χρειάζεται για την επίτευξη των στρατηγικών και αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης.

Αυτοί οι στόχοι είναι προσανατολισμένοι στην αγορά και την εξέλιξή της.

Μια επιχείρηση υπάρχει για να εξυπηρετεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών της, με τρόπο που να ερμηνεύει με τον καλύτερο τρόπο την έννοια "εξυπηρέτηση".

Κατά συνέπεια, η δομή μιας επιχείρησης θα πρέπει κατά κύριο λόγο να εξυπηρετεί την επίτευξη των στόχων της.

Αυτή αποτελεί μια υγιή αρχή της οργάνωσης, η οποία και βασίζεται στο πρόγραμμα ή στη στρατηγική μιας επιχείρησης, καθώς και στη λογική ότι η δομή ακολουθεί τη στρατηγική.

Η στρατηγική εκπορεύεται κυρίως από το προϊόν ή τις υπηρεσίες που παράγει ή τον σκοπό της επιχείρησης στην αγορά.

Στη προκειμένη περίπτωση, το φαρμακείο του αύριο θα πληροί και τις δύο προϋποθέσεις και ως προς το προϊόν και ως προς τον σκοπό.

Αν δεν υπάρχει πρόγραμμα δεν είναι δυνατόν να οριστούν αντικειμενικοί σκοποί, και αν δεν υπάρχουν σκοποί δεν υπάρχει λόγος οργάνωσης.

Με άλλα λόγια, αν δεν ξέρουμε που πηγαίνουμε, δεν ξέρουμε πώς να οργανωθούμε για να φτάσουμε εκεί.

Ο προγραμματισμός και η οργάνωση είναι ευθύνες ενός μάνατζερ.

Είναι έννοιες που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν ξεχωριστά.

Επειδή μια οργάνωση διαθέτει ένα πρόγραμμα ανάπτυξης, θα πρέπει να αναμένεται ότι η δομή της πρέπει να είναι ευέλικτη, δηλαδή να τροποποιείται με την πάροδο του χρόνου, να συμβαδίζει με τις εξελίξεις, πλειστάκις δε να χαράσσει και να δρομολογεί τις εξελίξεις!

Βασικές Έννοιες της Οργάνωσης

Η οργάνωση είναι μια διεργασία που γίνεται μέσα στα πλαίσια του προγραμματισμού, και δεν είναι αυτοσκοπός.

Κατά τον σχεδιασμό της οργάνωσης, πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε στη δουλειά που πρέπει να γίνει.

Τα απαραίτητα βήματα:

Βήμα πρώτο: Ενότητα σκοπού.

Βήμα δεύτερο: Ανάλυση της εργασίας.

Βήμα τρίτο: Στελέχωση με προσωπικό.

Τέλος, πρέπει να σημειώσουμε ότι η ύπαρξη μιας οργανωτικής δομής ή ενός πλαισίου, κρίνονται απαραίτητα για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της ομαδικής εργασίας.

Επιπλέον, ο φαρμακοποιός – επιχειρηματίας του αύριο θα πρέπει να δεσμευτεί ότι θα κάνει την οργάνωση να δουλεύει με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα.

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της οργάνωσης

- Ανθρώπινο κεφάλαιο. Το κύριο κομμάτι μιας οργάνωσης είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.

- Σκοποί και Στόχοι. Κάθε οργάνωση δημιουργείται με στόχο την περάτωση μιας συγκεκριμένης αποστολής.

- Χρονική διάρκεια. Η χρονική διάρκεια είναι βασικό χαρακτηριστικό της οργάνωσης.

- Σύνορα. Η οργάνωση αποτελεί μια κοινωνική οντότητα παρά το γεγονός ότι δέχεται ένα πλήθος αλληλεξαρτήσεων και αλληλεπιδράσεων.

- Καταμερισμός της εργασίας. Η οργάνωση δεν μπορεί να είναι ένα άναρχο άθροισμα ατόμων και λειτουργιών.

Ανδρέας Καλλιβωκάς, Φαρμακοποιός
www.PharmaManage.gr

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.