Μόνος Μιχάλης - Johnson & Johnson

Μόνος Μιχάλης Johnson Johnson

Customer Development Director Νότιο Ανατολικής Ευρώπης
Johnson & Johnson

Νέο Κεφάλαιο στην Ελληνική Αγορά

Ο κ. ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΝΟΣ, Customer Development Director Νότιο Ανατολικής Ευρώπης της εταιρείας Johnson & Johnson στο κανάλι του Φαρμακείου, μας εξηγεί το άνοιγμα ενός νέου κεφαλαίου στην Ελληνική αγορά, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη λύση προβολής της κατηγορίας ΜΗΣΥΦΑ, τονίζοντας τη σπουδαιότητα του ρόλου του Φαρμακοποιού ως σύμβουλο υγείας.

PHARMACY Management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Σε ποιους τομείς υγείας στοχεύει κατά προτεραιότητα η Johnson & Johnson;

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΝΟΣ: Η Johnson & Johnson έχοντας πάνω από 100 χρόνια ιστορίας είναι ο μεγαλύτερος όμιλος παγκοσμίως στον τομέα Φροντίδα της Υγείας με περισσότερες από 250 εταιρείες και 127.000 εργαζόμενους.

Επενδύει περισσότερο από 10% των κερδών της ετησίως σε Έρευνα και Ανάπτυξη, ενώ παράλληλα, υποστηρίζει παγκοσμίως με 1δις $ πάνω από 500 προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Ο όμιλος στην Ελλάδα δραστηριοποιείται σε 3 διαφορετικούς κλάδους.

Τον Φαρμακευτικό, τον Ιατροτεχνολογικό, και τον Καταναλωτικό, ενώ παράλληλα διατηρεί εργοστάσιο παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων στην Μάνδρα Αττικής, με 95% εξαγωγική δραστηριότητα σε όλο τον κόσμο.

P.M & E: Με ποια εργαλεία και υπηρεσίες υποστηρίζετε τους επαγγελματίες υγείας και ιδιαίτερα τον Φαρμακοποιό;

Μ.Μ.: Η βασική υπηρεσία που παρέχουμε στους φαρμακοποιούς είναι η ενημέρωση και η εκπαίδευση.

Στοιχεία που πρέπει να έχουν στην προσπάθειά τους να ανταπεξέλθουν σε ένα νέο, συνεχώς, μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Ιδιαιτέρως, η εκπαίδευση και η επιμόρφωση του φαρμακοποιού είναι "κλειδί" για την εξέλιξή του.

P.M & E: Εσείς τι ενέργειες κάνετε προς αυτή την κατεύθυνση;

Μ.Μ.: Εμείς στην Johnson & Johnson από το 2011, αναλύοντας τα δεδομένα της αγοράς και της οικονομίας της χώρας, προσπαθήσαμε να καταδείξουμε τις αλλαγές που θα συνέβαιναν τα επόμενα χρόνια σε όλα τα επίπεδα στο χώρο της υγείας, και θα οδηγούσαν σε μείωση του τζίρου και της κερδοφορίας τους, αλλά και στην αλλαγή της καταναλωτικής και αγοραστικής συμπεριφοράς λόγω της κρίσης, παρέχοντας αναλύσεις και προτεινόμενες δράσεις, στην προσπάθεια μας να επιταχύνουμε την έγκαιρη προετοιμασία των φαρμακοποιών, για μια νέα πραγματικότητα στην αγορά.

Έτσι, δημιουργήσαμε το Pharma Academy, ένα πρόγραμμα που έχει σαν στόχο την εκπαίδευση και την ενημέρωση των συνεργατών μας από εξειδικευμένους ομιλητές, ενισχύοντας το επιχειρηματικό αλλά και το επιστημονικό τους προφίλ, ώστε να μπορούν καλύτερα να αντιληφθούν ποιες δράσεις πρέπει να λάβουν ώστε να διαχειριστούν όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται τις επερχόμενες αλλαγές.

Οι εξαιρετικές αξιολογήσεις από όσους το παρακολούθησαν, σε σχέση με τη διάρκεια, την ποιότητα και την θεματολογία που επιλέγουμε να αναπτύξουμε το έχει καταστήσει ως το πιο αναγνωρίσιμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο κανάλι του φαρμακείου, συμβάλλοντας στην γενικότερη προσπάθεια εξέλιξης των επαγγελματιών του χώρου.

P.M & E: Η Jonhson & Johnson κατέχει μια ηγετική θέση στην αγορά διακοπής καπνίσματος. Με ποιες ενέργειες θα βοηθήστε το φαρμακείο να αναπτύξει αυτή την κατηγορία, αλλά και να συμβάλει στην πρόληψη από ασθένειες που προκαλεί το κάπνισμα;

Μ.Μ.: Πράγματι, μας ενδιαφέρει σημαντικά να αναπτύξουμε την κατηγορία διακοπής καπνίσματος και γι’ αυτό το λόγο έχουμε ήδη ξεκινήσει να υλοποιούμε τον σχεδιασμό μας.

Αρχικά, με τη δημιουργία 200 εξειδικευμένων φαρμακείων, που θα είναι σε θέση να παρέχουν τη σωστή υποστήριξη σε κάθε βήμα της προσπάθειας του καπνιστή, που είναι αποφασισμένος να κόψει το τσιγάρο.

Επομένως, ο στόχος μας είναι να μεταφέρουμε την ιδέα των αντικαπνιστικών κέντρων μέσα στο Ελληνικό Φαρμακείο και να εξελίξουμε την πρακτική της αγοράς, από αυτή της απλής διάθεσης προϊόντων για τη διακοπή του καπνίσματος, σε μια ουσιαστική υπηρεσία υποστήριξης για τη διακοπή του καπνίσματος.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Johnson & Johnson παρέχει στους Φαρμακοποιούς πλειάδα ερευνών γύρω από την συνήθεια του καπνίσματος, τη συμπεριφορά του καπνιστή, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει όταν επιχειρεί να το κόψει μόνος του, αλλά και τις βλάβες που προκαλούνται στην υγεία των καπνιστών.

Με αυτόν τον τρόπο, θα γίνει κατανοητό από τον φαρμακοποιό σε όλες τις διαστάσεις, το επίπεδο υπηρεσιών, προσέγγισης και υποστήριξης που πρέπει να παρέχει ως υπηρεσία στον καπνιστή, ώστε να τον βοηθήσει να διακόψει το κάπνισμα με επιτυχία.

Παράλληλα, στον χώρο του φαρμακείου είναι αναγκαία η δημιουργία κατάλληλων υλικών προβολής, σήμανσης και διάθεσης των προϊόντων, αλλά και ενός τεστ αξιολόγησης του καπνιστή από τον φαρμακοποιό, που ενδυναμώνει σημαντικά την προσέγγιση και ολοκληρώνει την πρόταση του μοντέλου μας.

Έτσι η υλοποίηση των Αντικαπνιστικών Κέντρων αναβαθμίζει το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχει ο Φαρμακοποιός και αυξάνει την πιστότητα του ασθενή στο Φαρμακείο του.

P.M & E: Είσαστε από τις πρώτες εταιρείες που δημιουργήσατε στο χώρο ένα ειδικό merchandizing για τα προϊόντα healthcare. Ποια είναι η εμπειρία σας;

Στην πραγματικότητα, είμαστε η εταιρεία που έκανε το μεγάλο βήμα το 2013, οδηγώντας ουσιαστικά, κατά την εκτίμηση μου, τη σημαντικότερη αλλαγή στην αγορά των ΜΗΣΥΦΑ με τη δημιουργία του «φροντίζω την υγεία μου».

Πρόκειται για μια πρόταση που αφορά τη συνολική ανάδειξη και προβολή ολόκληρης της κατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ.

Αυτή η κίνησή μας, κάλυψε την ανάγκη των Φαρμακοποιών για ανάδειξη και προβολή όλων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στα ΜΗΣΥΦΑ ανά κατηγορία και σύμπτωμα με βάση το μέγεθος της κάθε αγοράς σε αξία, βασισμένο σε στοιχεία από την IMS.

Ήταν η πρώτη φορά που μια εταιρεία, όπως η Johnson & Johnson, έφερε μια δομημένη πρόταση στα φαρμακεία, βασισμένη στην τεχνογνωσία μας, για την προβολή της κατηγορίας στο σύνολο της, προσφέροντας ένα συνδυασμό γνώσης και ανάλυσης δεδομένων από έρευνες, γύρω από τις αγοραστικές συνήθειες, τους διαφορετικούς τύπους αγοραστή αυτών των κατηγοριών, αλλά και τους λόγους που αγοράζει την κάθε κατηγορία ξεχωριστά, στοιχεία που έλειπαν, ώστε να γίνει το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση εξέλιξης του Φαρμακείου.

Σήμερα, μετά από τέσσερα χρόνια, εξακολουθούμε να είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που μαζί με 700 φαρμακεία, ανοίξαμε ένα νέο κεφάλαιο στην Ελληνική αγορά, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη λύση προβολής στην κατηγορία, με βασικό κριτήριο την αγοραστική συνήθεια και την προσαρμογή του ρόλου του Φαρμακοποιού για την αποτελεσματική διαχείριση ενός πιο απαιτητικού ασθενή.

P.M & E: Πιστεύετε ότι με την έντονη διαφήμιση των προϊόντων healthcare ο Φαρμακοποιός δεν κινδυνεύει, στα μάτια του καταναλωτή, να χάσει τον ρόλο του σαν σύμβουλος υγείας;

Μ.Μ.: Μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα.

Από τη μια, η διαφήμιση, απ’ ευθείας στον καταναλωτή, σε όλες τις μορφές της αποτελεί τον βασικό τρόπο προώθησης, εφόσον η συγκεκριμένη κατηγορία είναι εκτός της λίστας των φαρμάκων που συνταγογραφούνται και αποζημιώνονται από τους ασφαλιστικούς φορείς.

Εάν δεν υπάρχει λοιπόν η διαφήμιση είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα υπάρξει σε πρώτο στάδιο συρρίκνωση πωλήσεων και σε δεύτερο στάδιο απόσυρση των προϊόντων από την αγορά, μικραίνοντας περαιτέρω την πίτα του Φαρμακείου.

Από την άλλη, ο συμβουλευτικός ρόλος του Φαρμακοποιού είναι απαραίτητος και πρέπει να υφίσταται έχοντας μια ευρύτερη έννοια.

Είναι ανεξάρτητος από τη μορφή προώθησης των φαρμάκων από τις εταιρείες (ΜΗΣΥΦΑ / ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΟΥΜΕΝΑ) και είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε φαρμακοποιού να τον ενδυναμώσει ή όχι.

Τα ΜΗΣΥΦΑ είναι φάρμακα και ο κατάλληλος επαγγελματίας υγείας που έχει σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο για αυτά είναι ο Φαρμακοποιός.

Ο Φαρμακοποιός όπως κάνει σήμερα και με μεγαλύτερη ένταση σε σχέση με το παρελθόν, θα πρέπει μέσα από τον ρόλο του να κατανοεί πλήρως τις ανάγκες του καταναλωτή/ασθενή, να γνωρίζει τέλεια τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει έναν πιο πληροφορημένο, αλλά παράλληλα μπερδεμένο καταναλωτή/ασθενή, να προτείνει την κατάλληλη αγωγή και να επιτηρεί την συμμόρφωση σε αυτή.

Είναι ο κατάλληλος επαγγελματίας υγείας, που λόγω οικονομικής κρίσης, είναι πολλές φορές ο πρώτος που επιλέγει να επισκεφτεί κάποιος για απλές θεραπευτικές κατηγορίες, παρακάμπτοντας για λόγους χρόνου και κόστους τον γιατρό.

P.M & E: Πώς συμπεριφέρεται η αγορά του healthcare και γενικά της αυτοθεραπείας στην Ελλάδα κατά τη γνώμη σας; Υπάρχουν προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης;

Μ.Μ.: Η έννοια της αυτοθεραπείας βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο στην Ελλάδα.

Για να χτιστεί χρειάζεται χρόνος και πρέπει να συμπράξουν προς αυτή την κατεύθυνση ενημέρωσης των πολιτών συντονισμένα Κράτος, Εταιρείες και Φαρμακοποιοί.

Επί του παρόντος, φαίνεται πως χρειάζεται ακόμα πολύ δουλειά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να πούμε ότι κάτι πάει να ξεκινήσει.

Τα προϊόντα αυτοθεραπείας γίνονται, χρόνο με το χρόνο, μια από τις βασικές κατηγορίες που θα ενδιαφέρουν τους φαρμακοποιούς, από τη στιγμή που έχουν σημαντική προοπτική ανάπτυξης, δεν αντιμετωπίζουν ελλείψεις και δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία.

Στο μέλλον, η λίστα τους θα διευρύνεται.

Γεγονός που σημαίνει ότι μπορούν να καλύψουν σε ένα βαθμό τις απώλειες από τα φάρμακα που αποζημιώνονται, αυξάνοντας παράλληλα την κερδοφορία αλλά και τη ρευστότητά τους.

P.M & E: Ειδικά για τα ΜΗΣΥΦΑ, πιστεύετε ότι η απελευθέρωση των τιμών τους θα επηρεάσει την αγορά και αν ναι, πώς;

Μ.Μ.: Η απελευθέρωση των τιμών θα επηρεάσει την αγορά θετικά.

Είναι ένας από τους παράγοντες ανάπτυξης της κατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ, και φυσικά όχι ο μοναδικός.

Είναι σημαντικός μιας και σχετίζεται με τους διαθέσιμους πόρους των εταιρειών για περαιτέρω επενδύσεις σε θέσεις εργασίας προώθησης των προϊόντων εκπαίδευσης των Φαρμακοποιών και άλλων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την υγιή ανάπτυξη μιας επιχείρησης.

Σε ένα περιβάλλον απελευθερωμένων τιμών, εκτιμώ ότι θα επικρατήσουν οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού λαμβάνοντας υπόψη και την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή.

Είναι στάση ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, η κάθε εταιρεία να αποφασίζει ξεχωριστά για τις τιμές των προϊόντων της, συνεκτιμώντας τις συνθήκες που βιώνουμε στην Ελλάδα τα χρόνια της κρίσης.

PHARMACY management και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, Σεπτέμβριος 2017

Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.