fbpx

Ιχνοστοιχεία - Ιδιότητες και Χρήσεις (Μέρος Β’)

Μέρος Β (Μέρος Α')

Εκτός από τον σίδηρο, τον ψευδάργυρο και το σελήνιο που εξετάσαμε στο Μέρος Α' αυτού του άρθρου, υπάρχουν επίσης και άλλα χρησιμοποιούμενα ιχνοστοιχεία, όπως ο χαλκός, το χρώμιο, το ιώδιο, το μολυβδαίνιο κ.ά.

Καθένα από αυτά είναι απαραίτητο για τον ανθρώπινο οργανισμό και ασκεί πολλές ωφέλιμες δράσεις σε αυτόν.

Ο χαλκός υπάρχει σ’ όλο το σώμα, ενσωματωμένος σε οργανικά συμπλέγματα όπως τα ένζυμα που εμπλέκονται στην εγκεφαλική λειτουργία και το κυκλοφορικό σύστημα.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά μερικές μόνο από τις πιο γνωστές δράσεις των ιχνοστοιχείων.

Ο χαλκός υπάρχει σ’ όλο το σώμα, ενσωματωμένος σε οργανικά συμπλέγματα όπως τα ένζυμα που εμπλέκονται στην εγκεφαλική λειτουργία και το κυκλοφορικό σύστημα.

Έχει αντιοξειδωτική δράση αποτελώντας τμήμα του αντιοξειδωτικού ενζύμου υπεροξειδική δισμουτάση, αποτελεί συστατικό της σερουλοπλασμίνης (πρωτεΐνη του πλάσματος του αίματος), παίζει ρόλο στην παραγωγή της ενέργειας, τη δημιουργία της μελανίνης (χρωστική του δέρματος) και την οξείδωση των λιπαρών οξέων.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τον χαλκό βάση της ελληνικής νομοθεσίας είναι 1mg.

Το χρώμιο είναι απαραίτητο για τις βασικές διεργασίες του μεταβολισμού της γλυκόζης καθώς δρα εντός του παράγοντα ανοχής στη γλυκόζη (Glucose Tolerance Factor, GTF), ενός οργανικού συμπλέγματος που ευνοεί τη δράση της ινσουλίνης.

Για τον παραπάνω λόγο, η λήψη χρωμίου θεωρείται ιδιαίτερα ωφέλιμη για άτομα με διαβήτη.

Το χρώμιο συμμετέχει επίσης στον έλεγχο των επιπέδων των λιπιδίων στο αίμα και στη δράση πολλών ενζύμων.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το χρώμιο είναι 40μg.

Το ιώδιο είναι ένα ιχνοστοιχείο που εμπλέκεται στη φυσιολογική αύξηση και ανάπτυξη και προέρχεται από το έδαφος και τη θάλασσα.

Αποτελεί μέρος των ορμονών θυροξίνη και τριιωδοθυρονίνη, των ορμονών δηλαδή του θυρεοειδούς, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη διατήρηση του μεταβολικού ρυθμού και του κυτταρικού μεταβολισμού.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το ιώδιο είναι 150μg.

Το μαγγάνιο συμμετέχει σε διάφορες λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα.

Εμπλέκεται στη διατήρηση της υγείας των οστών και των νεύρων, στην ανάπτυξη, την αναπαραγωγή, τη σύνθεση των ορμονών του φύλου, τη σύνθεση μυκοπολυσακχαριτών που περιβάλλουν και προστατεύουν τα κύτταρα και λιπαίνουν τις αρθρώσεις και βέβαια στις ανοσολογικές αντιδράσεις του οργανισμού ως τμήμα του αντιοξειδωτικού ενζύμου υπεροξειδική δισμουτάση.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το μαγγάνιο είναι 2mg.

Το μολυβδαίνιο συμμετέχει σε πολλά βασικά ένζυμα του μεταβολισμού.

Είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του ενζύμου οξειδάση της ξανθίνης που εμπλέκεται στο μεταβολισμό του σιδήρου, για την παραγωγή του ουρικού οξέος και για την ανδρική αναπαραγωγική υγεία.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το μολυβδαίνιο είναι 50μg.

Η χορήγηση ενός συμπληρώματος διατροφής με ιχνοστοιχεία μπορεί να βοηθήσει το σώμα μας να λειτουργεί σωστά σε πολλά επίπεδα.

Η χορήγηση ενός συμπληρώματος διατροφής με ιχνοστοιχεία μπορεί να βοηθήσει το σώμα μας να λειτουργεί σωστά σε πολλά επίπεδα.

Τα ιχνοστοιχεία είναι όλα απαραίτητα για τον οργανισμό μας, όμως ορισμένα από αυτά μπορεί να είναι ακόμη πιο ωφέλιμα για κάποιο κομμάτι του πληθυσμού, π.χ. το χρώμιο για τους διαβητικούς.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να θυμόμαστε ότι ανάλογα με το άτομο που έχουμε απέναντί μας προτείνουμε το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής.

Πώς επιλέγω το καλύτερο συμπλήρωμα ιχνοστοιχείου για τον πελάτη μου;

1. Επιλέγω συμπληρώματα με καλά απορροφούμενες μορφές ιχνοστοιχείων

Η χορήγηση ενός συμπληρώματος διατροφής με ιχνοστοιχεία σε μορφή που δεν απορροφώνται καλά, δεν θα δώσει στον πελάτη μας το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Για τον λόγο αυτό πρέπει να επιλέξουμε συμπληρώματα με καλά απορροφούμενες μορφές των ιχνοστοιχείων.

Μια πολύ καλά απορροφούμενη μορφή είναι οι χηλικές ενώσεις των ιχνοστοιχείων με αμινοξέα.

Στην περίπτωση των χηλικών ενώσεων ιχνοστοιχείων με αμινοξέα, τα ιχνοστοιχεία προσδένονται σε αμινοξέα (δομικές μονάδες πρωτεϊνών) και μεταφέρονται ως ένωση μέχρι το έντερο όπου και απορροφώνται από τις θέσεις απορρόφησης των αμινοξέων.

Τα αμινοξέα στην περίπτωση αυτή, δρουν δηλαδή σαν φορείς των ιχνοστοιχείων στο σώμα.

Το τεράστιο πλεονέκτημα αυτής της μορφής είναι ότι η ένωση αμινοξέος - ιχνοστοιχείου δεν διασπάται στο στομάχι από το όξινο pH, όπως συμβαίνει με άλλες μορφές (π.χ. θειικός σίδηρος), οι οποίες διασπώνται με αποτέλεσμα κάποια ποσότητα ιχνοστοιχείου να δημιουργεί δεσμούς με άλλα ιόντα και να αποβάλλεται (απώλεια κάποιας ποσότητας του ιχνοστοιχείου).

Οι χηλικές ενώσεις ιχνοστοιχείων με αμινοξέα μιμούνται τη φυσιολογική διαδικασία απορρόφησης των μετάλλων της τροφής από τον οργανισμό εξασφαλίζοντας καλύτερη απορρόφηση, μέχρι και 5 φορές καλύτερη από άλλες μορφές.

2. Επιλέγω συμπληρώματα ιχνοστοιχείων με συνεργιστικούς παράγοντες

Ένα ιχνοστοιχείο μπορεί να δράσει πολύ καλύτερα αν συνδυαστεί με κάποια άλλα ιχνοστοιχεία ή βιταμίνες, που είτε αυξάνουν την απορρόφησή του είτε ενισχύουν το αποτέλεσμά του.

Ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα αν συνδυαστεί σε συμπλήρωμα με βιταμίνη C και χαλκό, καθώς αυτά αυξάνουν την απορρόφησή του.

Για παράδειγμα:

Ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα αν συνδυαστεί σε συμπλήρωμα με βιταμίνη C και χαλκό, καθώς αυτά αυξάνουν την απορρόφησή του.

Επιπλέον, ο συνδυασμός του με βιταμίνες Β προσφέρει πρόσθετα οφέλη στο αίμα, καθώς κάποιες βιταμίνες Β συμμετέχουν στην παραγωγή αίματος, όπως η βιταμίνη Β12 στην παραγωγή των ερυθροκυττάρων.

Η συνύπαρξη των παραπάνω συνεργιστικών παραγόντων στα συμπληρώματα σιδήρου μαζί με σίδηρο σε μέτριες ποσότητες έχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα από τον σκέτο σίδηρο σε μεγάλες ποσότητες, ο οποίος μπορεί επιπλέον να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές, όπως δυσκοιλιότητα.

Ο ψευδάργυρος καλό είναι να συνδυάζεται στα συμπληρώματα με χαλκό.

Η λήψη ψευδαργύρου, ειδικά σε μεγάλες ποσότητες, μπορεί να προκαλέσει έλλειψη χαλκού.

Λαμβάνοντας λοιπόν τα δύο αυτά ιχνοστοιχεία μαζί μειώνουμε τον κίνδυνο έλλειψης χαλκού και επιπλέον έχουμε ακόμα καλύτερη αντιοξειδωτική δράση και από τα δύο ιχνοστοιχεία.

Το σελήνιο δρα συνεργιστικά με τη βιταμίνη Ε.

Η συνύπαρξή τους σε ένα συμπλήρωμα διατροφής δίνει καλύτερα αποτελέσματα απ’ ότι το σελήνιο μόνο του.

Οι συμβουλές «κλειδιά» στους πελάτες σας

- Να ακολουθείτε πάντα τον τρόπο και τη δοσολογία λήψης που προτείνεται από το εκάστοτε συμπλήρωμα διατροφής, εκτός αν προτείνεται κάτι διαφορετικό από κάποιον ειδικό, π.χ. γιατρό.

- Μην υπερβαίνετε την προτεινόμενη δοσολογία. Ορισμένα ιχνοστοιχεία μπορεί να είναι επιβλαβή για τον οργανισμό σε δόσεις αρκετά υψηλότερες από τις συνιστώμενες.

- Να μην καταναλώνετε τα συμπληρώματα ιχνοστοιχείων μαζί με γαλακτοκομικά προϊόντα ή συμπληρώματα ασβεστίου επειδή το ασβέστιο μπορεί να εμποδίσει την απορρόφηση ορισμένων ιχνοστοιχείων, όπως του σιδήρου και του ψευδαργύρου.

ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΤΙ ΤΑ ΙΧΝΟΣΤΟΙΧΕΙΑ:

- Είναι απαραίτητα για το ανθρώπινο σώμα,

- Συμμετέχουν σε πολλές λειτουργίες του σώματος,

- Έχουν έξτρα οφέλη για το σώμα σε ειδικές περιπτώσεις,

- Η έλλειψή τους μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και

- Είναι απόλυτα ασφαλή στις συνιστώμενες δόσεις.

Οι συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις για τα ιχνοστοιχεία στην Ελλάδα έχουν δημοσιευτεί στο ΦΕΚ 1984/Β/7-9-2011.

Ιωάννα Αντωνιάδου, Βιολόγος BSc MSc, Επιστημονική σύμβουλος της Douni Health Products AE
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.