fbpx

Ιχνοστοιχεία - Ιδιότητες και Χρήσεις

Μέρος Α'

Η γνώση της δράσης των ιχνοστοιχείων είναι απαραίτητη στην καθημερινή πρακτική όλης της ομάδας του φαρμακείου για τη σωστή συμβουλή στον πελάτη.

Πρόκειται για μια κατηγορία συμπληρωμάτων διατροφής πολύ σημαντική στη διατροφή μας και αξίζει να επενδύστε στη γνώση τους.

Τα ιχνοστοιχεία είναι μέταλλα που υπάρχουν σε μικρές ποσότητες (ίχνη) στο σώμα μας και τα λαμβάνουμε μέσω της διατροφής ή συμπληρωμάτων διατροφής σε μg ή λίγα mg.

Τα ιχνοστοιχεία είναι μέταλλα που υπάρχουν σε μικρές ποσότητες (ίχνη) στο σώμα μας και τα λαμβάνουμε μέσω της διατροφής ή συμπληρωμάτων διατροφής σε μg ή λίγα mg.

Παρόλο που απαιτείται να τα παίρνουμε σε μικρές ποσότητες, τα ιχνοστοιχεία είναι εξίσου σημαντικά με τα μέταλλα που παίρνουμε σε μεγαλύτερες ποσότητες, όπως το ασβέστιο και το μαγνήσιο.

Τα πιο γνωστά ιχνοστοιχεία είναι ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το σελήνιο, ο χαλκός, το ιώδιο, το χρώμιο, το μολυβδαίνιο κ.ά.

ΣΙΔΗΡΟΣ

Ο σίδηρος είναι ένα πολύ σημαντικό μέταλλο για τη φυσιολογία του ανθρώπου παρά τη μικρή του συγκέντρωση στο ανθρώπινο σώμα (περίπου 4-5g).

Αποτελεί συστατικό της χρωστικής του αίματος, της αιμοσφαιρίνης (ή αιμογλοβίνης).

Η αιμοσφαιρίνη περιέχεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια και ο ρόλος της είναι να μεταφέρει οξυγόνο σε όλο το σώμα.

Επιπλέον, ο σίδηρος υπάρχει στη μυοσφαιρίνη των μυών, συμμετέχει σε αντιδράσεις απελευθέρωσης ενέργειας και είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και την ικανότητα συγκέντρωσης.

Πηγές στη διατροφή πλούσιες σε σίδηρο είναι το κόκκινο κρέας, το συκώτι, τα μαλάκια, τα μύδια, τα στρείδια, τα δημητριακά, τα αποξηραμένα φρούτα κ.ά.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το σίδηρο βάση της ελληνικής νομοθεσίας είναι 14mg.

Έλλειψη σιδήρου

Η έλλειψη σιδήρου (αναιμία) είναι η πιο συχνά εμφανιζόμενη έλλειψη ιχνοστοιχείου.

Τα συμπτώματά της είναι η κόπωση, η αδυναμία, η χλωμή όψη, ο πονοκέφαλος, τα προβλήματα συγκέντρωσης, η τριχόπτωση κ.ά. και συνοδεύεται από αντίστοιχη χαμηλή συγκέντρωση αιμοσφαιρίνης στο αίμα.

Οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία εμφανίζουν το μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης έλλειψης σιδήρου εξαιτίας της μηνιαίας απώλειας αίματος λόγω της εμμήνου ρύσης.

Σε ποιους μπορούμε να προτείνουμε τη λήψη ενός συμπληρώματος σιδήρου;

- Σε άτομα με χαμηλά επίπεδα σιδήρου (αναιμία),

- Σε γυναίκες που έχουν μεγάλη ροή αίματος στην περίοδο,

- Στις εγκύους,

- Σε άτομα που δεν τρώνε συχνά κρέας και στους χορτοφάγους,

- Σε παιδιά και εφήβους που δεν κάνουν καλή διατροφή και

- Σε άτομα που παραπονιούνται για ατονία και έχουν προβλήματα συγκέντρωσης.

Ο ψευδάργυρος είναι ένα ιχνοστοιχείο με πολλές δράσεις στο ανθρώπινο σώμα.

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ

Ο ψευδάργυρος είναι ένα ιχνοστοιχείο με πολλές δράσεις στο ανθρώπινο σώμα.

Ο ρόλος του στο ανοσοποιητικό είναι σπουδαίος, καθώς αποτελεί τμήμα της υπεροξειδικής δισμουτάσης, που είναι ένα από τα σημαντικότερα αντιοξειδωτικά ένζυμα του οργανισμού και επιπλέον ασκεί προστατευτική δράση έναντι των λοιμώξεων.

Ο ψευδάργυρος είναι επίσης απαραίτητος για την ανάπτυξη, την ωρίμανση των αναπαραγωγικών οργάνων στην εφηβεία, την παραγωγή σπέρματος στον άνδρα και ωαρίων στη γυναίκα.

Είναι μάλιστα συνδεδεμένος με την ανδρική υγεία, καθώς βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στους όρχεις και τον προστάτη και η έλλειψή του μπορεί να προκαλέσει προβλήματα γονιμότητας.

Γνωστή είναι η ωφέλιμη δράση του ψευδαργύρου και στο δέρμα, στην επούλωσή του και σε περιπτώσεις ακμής ή εκζέματος.

Πηγές ψευδαργύρου στη διατροφή είναι τα στρείδια, το κόκκινο κρέας, το συκώτι, τα λιπαρά ψάρια κ.ά.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τον ψευδάργυρο βάση της ελληνικής νομοθεσίας είναι 10mg.

Έλλειψη ψευδαργύρου

Η έλλειψη ψευδαργύρου μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα όπως ευαισθησία στις λοιμώξεις, καθυστέρηση στην επούλωση των πληγών, μειωμένη όρεξη, μειωμένη αίσθηση γεύσης και όσφρησης, παθήσεις του δέρματος και λευκά σημάδια στα νύχια.

Σε ποιους μπορούμε να προτείνουμε τη λήψη ενός συμπληρώματος ψευδαργύρου;

- Σε άτομα που παθαίνουν συχνά λοιμώξεις,

- Σε άτομα που θέλουν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους σε περιόδους έξαρσης λοιμώξεων,

- Σε άτομα με δερματικά προβλήματα, όπως ακμή ή έκζεμα,

- Σε άνδρες που θέλουν να ενισχύσουν την υγεία του αναπαραγωγικού τους και

- Σε άνδρες που προσπαθούν να κάνουν παιδί και θέλουν να αυξήσουν την παραγωγή σπέρματος και την κινητικότητά του.

Το σελήνιο είναι ένα ιχνοστοιχείο ιδιαίτερα γνωστό για την αντιοξειδωτική του δράση σε όλα τα κύτταρα του ανθρώπινου σώματος.

ΣΕΛΗΝΙΟ

Το σελήνιο είναι ένα ιχνοστοιχείο ιδιαίτερα γνωστό για την αντιοξειδωτική του δράση σε όλα τα κύτταρα του ανθρώπινου σώματος.

Το σελήνιο πραγματοποιεί τις κύριες λειτουργίες του ως μέρος του αντιοξειδωτικού ενζύμου υπεροξειδάση της γλουταθειόνης που προστατεύει τις ενδοκυτταρικές δομές από την επιβλαβή οξειδωτική δράση των ελεύθερων ριζών.

Επίσης, συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας της καρδιάς και του προστάτη, στην παραγωγή ευεργετικών αντιφλεγμονωδών προσταγλανδινών και στην παραγωγή της ορμόνης θυροξίνης.

Πηγές σεληνίου στη διατροφή είναι τα θαλασσινά, το κρέας, οι ακατέργαστοι σπόροι, τα αβγά, τα γαλακτοκομικά κ.ά.

Η περιεκτικότητα του σεληνίου ποικίλει στα φυτά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αβγά λόγω των διαφορετικών επιπέδων σεληνίου στα εδάφη των διαφόρων περιοχών.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για το σελήνιο βάση της ελληνικής νομοθεσίας είναι 55μg.

Έλλειψη σεληνίου

Η έλλειψη σεληνίου παρατηρείται παραδοσιακά σε περιοχές όπου το έδαφος είναι φτωχό σε σελήνιο και μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακά προβλήματα, όπως μειωμένη απόδοση του καρδιακού μυός, μειωμένη γονιμότητα, παθήσεις των οφθαλμών και πρόωρη γήρανση.

Σε ποιους μπορούμε να προτείνουμε τη λήψη ενός συμπληρώματος σεληνίου;

- Σε άτομα που θέλουν να επωφεληθούν από την αντιοξειδωτική δράση του ιχνοστοιχείου,

- Σε καπνιστές για τη μείωση του οξειδωτικού στρες και των επιπτώσεών του στον οργανισμό,

- Σε άτομα που ψάχνουν ένα καλό αντιοξειδωτικό συμπλήρωμα για αντιγήρανση,

- Σε άνδρες άνω των 50 ετών ως ένα μέτρο προστασίας της υγείας του προστάτη και της καρδιάς και

- Σε άτομα με υποθυρεοειδισμό.

Διαβάστε το Μέρος Β'

Ιωάννα Αντωνιάδου, Βιολόγος BSc MSc, Επιστημονική σύμβουλος της Douni Health Products AE
www.PharmaManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή "Charami SA" στο κινητό σας και πάντοτε θα έχετε άμεση και επίκαιρη ενημέρωση για όλα τα θέματα του κλάδου της υγείας, της ομορφιάς και της ευεξίας. Επιλέξτε το αντίστοιχο με τα ενδιαφέροντά σας "κουμπί" και περιηγηθείτε στο περιεχόμενό του!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.